Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dvd-tv

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Har överfört ett antal bilder från Lightroom3 till en DVD-skiva. Då jag visar bilderna på TV.n får dessa onaturligt format, en aning platta. Jag har en TV med plattskärm, kan inte hitta någon meny där jag kan ändra bildformat.

Kan jag göra något med bilderna innan jag bränner dessa?
 

AFJ

Aktiv medlem
Det låter som om TV:n visar dem i 16:9 format och du kanske sparat dem i 3:2 format?

Exakt hur sparade du dem, som JPG? Har din DVD-spelare några inställningsmöjligheter för bilformatet?

Gissar bara...
 

AndyK

Aktiv medlem
Jag tror AFJ är något på spåret. Även bilder tagna i 3:2 format kan upplevas något platta på en 16:9-skärm.

Har du kopplat DVD:n med scart eller HDMI?
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Kan vara lite ute på djupt vatten nu då TV inte är min grej alls egentligen. Men borde det inte vara bättre att beskära bilderna innan så att bilden motsvarar TV:ns proportioner? Då bprde man väl då ut max av bilden utan att TV:n skall skala om bilderna och göra dom konstiga, även om det finns knappar på fjärrisen?

Jag har en HD TV 1920 x 1080 och jag sprar dom bilder jag vill visa via TV:n alltid i dessa proportioner... Jag går visserligen inte via DVD utan via USB pinne, men det är ju mer en smaksak då jag inte orkar köpa/bränna skivor hela tiden.
 

AndyK

Aktiv medlem
Om DVD är inställd på 16:9 i grundinställning (de inställningar DVD:n har utan att det är någon skiva i) ska bilderna visas korrekt oavsett vilket bildformat eller upplösning bilderna har. Speciellt om DVD:n är kopplad med HDMI, då ska det inte vara några problem alls så länge DVD:n är rätt inställd.

Aspect ratio ska alltså inte vara Letterbox eller något annat justerande format.
 
ANNONS