Annons

Fota med Nokia N8

Produkter
(logga in för att koppla)

Maximus3D

Aktiv medlem
Jag satt och googlade lite om N8:an och tänkte på hur man skulle kunna använda den på bästa sätt för att geotagga sina foton med vanliga kameran, kanske genom att bygga en enkel rigg för att montera i blixtskon på systemaren så att man först tar bilden med systemaren och sedan med N8:an och därefter så bakar man in geotaggningen i EXIF datan.

Men det kan nog bli lite jobbigt när man fotat några hundra bilder :) ..bäst vore ju om man kunde koppla mobilen rakt in i kameran via usb sen få kameran att använda sig av gps enheten i mobilen för taggningen av bilderna. Dock så kräver det nog en specifikt skriven applikation som kan surra med kameran och tvärtom. Canon har ju ett SDK och Nokia har väl förenklat utvecklingsapplikationerna nu som gör det enklare för folk att skapa nya program så hmm.. kanske värt att kolla upp. Eller vad tror ni ? :)

/ Magnus
 

Per

Aktiv medlem
Låter väl lite bökigt att ha telefonen kopplad hela tiden för att geotagga kontinuerligt, skulle vara med blåtand i så fall men där är inte kamerorna ännu.

Däremot lär det väl gå att ha telefonens gps påslagen under fototuren, ladda ur ett färdspår när man kommer hem och synka in koordinaterna i EXIF mha ett program typ Photomapper.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Ni som är så hemma på detta med smartphones, eftersom man nu på allvar börjar disskutera OS i telefonerna, kan man då som i datorer byta OS? eller snarare uppdatera sitt OS?

N8 skall ju levereras med symbian v3 om jag är rätt uppdaterad, men rykten går om symbian v4 som kanske redan kommer om ett år! Många kameraköpare frågar ju för att inte göra ett dumt köp och väntar då i all oändlighet, jag skaffar en N8 oavsett OS version om det blir en N8:a men det vore ju hysteriskt roligt om man kunde uppdatera symbian v3 till v4 när den versionen väl kommer, någon som har koll på detta?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ni som är så hemma på detta med smartphones, eftersom man nu på allvar börjar disskutera OS i telefonerna, kan man då som i datorer byta OS? eller snarare uppdatera sitt OS?

N8 skall ju levereras med symbian v3 om jag är rätt uppdaterad, men rykten går om symbian v4...
Ja, visst uppdaterar man OS i smartphones. Jag har haft min androidlur några månader och redan uppdaterat tre gånger. Eller fyra? Apple är något sparsammare med uppdateringar och har väl gjort tre-fyra det senaste året. En av dem ganska stor -- från IOS3 till IOS4.

Det är alltså inte otroligt att Nokia gör likadant.
 

nonno

Aktiv medlem
Ni som är så hemma på detta med smartphones, eftersom man nu på allvar börjar disskutera OS i telefonerna, kan man då som i datorer byta OS? eller snarare uppdatera sitt OS?

N8 skall ju levereras med symbian v3 om jag är rätt uppdaterad, men rykten går om symbian v4 som kanske redan kommer om ett år! Många kameraköpare frågar ju för att inte göra ett dumt köp och väntar då i all oändlighet, jag skaffar en N8 oavsett OS version om det blir en N8:a men det vore ju hysteriskt roligt om man kunde uppdatera symbian v3 till v4 när den versionen väl kommer, någon som har koll på detta?
Du kanske ska vända dig till Nokia-forat för att få besked på om N8:an kommer att kunna uppgraderas till S^4? Det kan samtidigt vara intressant att fråga om det kommer att vara möjligt att även uppgradera N8:an till Meego i framtiden.
/Nonno
 

Per

Aktiv medlem
Nokia har svarat många gånger på sistone att man inte vet ännu om N8 kommer att gå att uppgradera till Symbian 4. En uppgradering skulle förstås ge ett nyare och ballare gränssnitt, samtidigt skulle man förlora den bakåtkompabilitet med program för Symbian 60 som Symbian 3 har. Eftersom Symbian 3 också kommer att köra alla program som tas fram för Symbian 4 så är det inte självklart att alla kommer vilja uppgradera ens om det blir möjligt.
 

J-Bq

Aktiv medlem
Nåjaa, äntligen!

Nokia börjar leverera N8, Nokia har börjat leverera sin nya smarta telefon N8 till kunderna. Telefonerna levereras först till sådana som har beställt den. Telefonen borde ursprungligen ha levererats redan i juni.
http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=127879

Nokia kör en kampanj i finland också..all text på sidorna är på finska men video och bilder går det att se på
http://n8ensikosketus.nokia.fi/kuvaaminen
http://n8ensikosketus.nokia.fi/kayttokokemus
http://n8ensikosketus.nokia.fi/viihde
 

Per

Aktiv medlem
Lite OT, men jag väntar ju på min förbeställda N8 och funderar nu på att köpa någon form av "säkerhetsprogram" till den. Hittills har jag bara hittat http://www.f-secure.com/sv_SE/products/mobile/mobile-security/ Är det någon som har erfarenhet av programmet eller kanske något annat "säkerhetsprogram"?
/Nonno
Jag kör NetQin mobile security på min N82 just nu. Verkar göra vad det ska, men det är svårt att säga förstås eftersom jag såvitt jag vet aldrig haft några problem tidigare heller. Det finns ju också några olika program för att låsa, lokalisera och tömma mobilen på distans.
 

nonno

Aktiv medlem

Vad kul det ska bli att få den nya orange telefonen i min hand! Manualen har jag förstås skrivit ut på papper och redan läst flera gånger om. :)))

Min sötnos, han har bara flinat åt mig när jag ratat det ena bokförslaget efter det andra med motiveringen "Det är några viktiga saker jag först måste läsa om i manualen för N8:an, men sen...".

Givetvis är matchande accessoarer ett måste!
Jag har precis beställt en orange Acme-bag för D-SLR (bowler) http://www.kaffebrus.com/acme-bag-fo...magesdocuments att forsla kameran och N8:an i när vi ska ut på uppdrag. ;-)

/Nonno aka "men har inte posten kommit än"
 

Per

Aktiv medlem
Lite OnTopic igen då..

Lär dyka upp fler, men här är en någorlunda seriös jämförelse mellan kamerorna på N8 och Iphone4. Helt olika apparater förvisso med delvis olika målgrupp, men båda har slagit sig på bröstet för att ge bra bilder bl.a. tack vare 'stora pixlar på sensorn'.

http://www.engadget.com/2010/09/30/nokia-n8-vs-iphone-4-camera-showdown/

Min spontana reaktion är att Iphonen verkar göra riktigt bra ifrån sig, tveklöst bättre än tidigare Ipones förstås, och säkert bättre än många andra kameramobiler därute. En del av nackdelarna med Iphones foton är sånt som majoriteten av användarna nog skulle se som något positivt; lite skruvade färger och överdriven kontrast t.ex. Klippta högdagrar är väl ett större problem, i synnerhet som Iphonen inte har någon exponeringskompensation på kameran (helt obegripligt!). Högre CA och brus får man också leva med, men det är väl inte heller något som stör de som mest vill ha en kamera för snabba shots till Facebook. Däremot tycker man att N8ans blixt borde få alla festknäppare att dregla, och för de som vill ha sin kameramobil till lite mer seriöst fotande med större möjligheter till efterarbete på bilderna bör N8ans naturliga färger, bättre detaljåtergivning och större dynamiska omfång vara riktigt tilltalande. Det är förstås också så att den som önskar mer 'poppiga' bilder direkt från N8 har alla möjligheter att ordna det via kamerans inställningar (t.ex. vivid-läget), som på klassiskt Nokia-manér är relativt omfattande.

Här är också en jämförelse mellan videoprestandan, där jag tycker det ser ut som att N8 hanterar färgerna riktigt konsekvent, med fina, naturliga färger

http://www.youtube.com/watch?v=jdaHmONz-X8
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Nokia jobbar ju hårt med att bygga upp så Ovi Store får många bra apps, spel och utils och de lär jobba ännu hårdare nu när trycket för N8:an varit så pass stort, då måste de se till att sälja högkvalitativa apps på Ovi Store för att deras användare ska bli glada.

Men testa en IPhone utan några apps istallerade och se hur pass länge den är rolig att leka med.. N8:an levereras med betydligt fler apps färdigt i den så man slipper köpa en app för varje liten grej man ska göra med mobilen.

Nä jag väntar med spänning tills dess N8 dyker upp i affärn om några veckor här så jag får fingra på den och köpa den om den känns rätt då. Känns den fel av någon anledning så lutar det åt en HTC, men det är bara i värsta fall.

/ Magnus
 

Per

Aktiv medlem
Ja, om man ska köpa en N8 är det nog för att man inte är nöjd med kameran i t ex Iphone 4 -- och är villig att avstå från att ha en bra smartphone.
..eller för att man inte är nöjd med Iphone, därför att man t.ex. inte kan

- redigera bild och video med förinstallerad, gratis programvara.
- ansluta en USB-enhet för att överföra data (t.ex. bildfiler) till och från mobilen.
- ansluta en USB-enhet för att använda mobilen som en mediaspelare med HDMI-utgång.
- fritt välja program för att hantera mediafiler.
- strömma musik till bilradion mha FM-sändare.
- lyssna på FM-radio.
- ringa videosamtal till vem man vill, när man vill.
- kommunicera med andra enheter mha Bluetooth 3.0.
- navigera med röststyrning helt gratis.
- surfa med Flash-stöd.
- köra alla de program man vill parallellt.
- synka sina kalendrar, epostkonton mm helt gratis.

..eller kort och gott därför att den är oförskämt dyr.

om det sen beror på att Iphone är mer eller mindre smart får väl var och en bedöma utifrån sina behov och önskemål. Men jag håller med dig om att för de som i första hand väljer mobil utifrån hur smidigt sidorna (utan widgets) scrollar så verkar Iphone vara ett riktigt bra val! Likaså för de som i första hand väljer telefon utifrån hur många appar det totalt finns samlade i en punkt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
..eller för att man inte är nöjd med Iphone, därför att man t.ex. inte kan

- redigera bild och video med förinstallerad, gratis programvara.
- ansluta en USB-enhet för att överföra data (t.ex. bildfiler) till och från mobilen.
- ansluta en USB-enhet för att använda mobilen som en mediaspelare med HDMI-utgång.
- strömma musik till bilradion mha FM-sändare.
- lyssna på FM-radio.
- kommunicera med andra enheter mha Bluetooth 3.0
- navigera med röststyrning helt gratis.
- surfa med Flash-stöd
- synka sina kalendrar, epostkonton mm helt gratis.

..eller kort och gott därför att den är oförskämt dyr.
Att Iphone 4 skulle vara speciellt mycket dyrare än N8 är en vida spridd missuppfattning. Med samma abonnemang hos Telia kostar Iphone 20 kr mer per månad än N8, alltså en total prisskillnad på 480 kr.

Sen har jag väldigt svårt att tro att någon skulle välja mobiltelefon utifrån kravet att den har "förinstallerad, gratis programvara" för att redigera bilder. Eller att den har en inbyggd fm-sändare -- har du öht provat att köra musik från musikspelare till bilradion med fm-sändare?

Jag har svårt att se att någon av de saker du räknar upp skulle vara någon "killer app" för vanliga användare, vissa är såvitt jag förstår inte ens relevanta. T ex kan jag inte komma ihåg att jag någonsin betalade något för att "synka sina kalendrar, epostkonton mm" på den tiden jag hade en Iphone.
 

Clevinger

Aktiv medlem
Ja, om man ska köpa en N8 är det nog för att man inte är nöjd med kameran i t ex Iphone 4 -- och är villig att avstå från att ha en bra smartphone.
Om man som jag går från en 2,5 år gammal Sony Ericsson Walkman-telefon så misstänker jag att även N8:an kommer att framstå som en riktigt bra smartphone. Kan tänka mig att det är jobbigare om man vill byta från iPhone eller HTC till Nokia för kamerans skull.
 

Per

Aktiv medlem
..har jag väldigt svårt att tro att någon skulle välja mobiltelefon utifrån kravet ..
Poängen, som de flesta utom de allra mest insnöade fanboysen brukar kunna inse, var att alla High-end-produkter har sin egen nisch, med sina respektive för- och nackdelar. Vilka funktioner just du tycker är användbara är relevant för just ditt val av telefon - om du inte har någon glädje av möjligheten att ansluta USB-enheter eller att kunna spela upp media via HDMI så är naturligtvis de funktionerna inte relevanta i ditt val av telefon. Själv ser jag stora möjligheter i dem - inte minst i mitt jobb och i mitt fotande.

Sen återstår det att se när N8 väl börjar testas om de funktionerna lirar så bra som jag hoppas, men jag kan i alla fall redan idag säga att det finns ett antal mobiler (däribland Iphone) som skulle vara betydligt mer intressanta för mig om de också erbjöd de funktionerna.
 
ANNONS