Annons

mobilkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Snajder

Aktiv medlem
Sony Ericsson Xperia Arc, grymt skön mobil som är grym som mobil och sen har den Exmor R-sensor och den ger faktiskt väldigt bra bilder, tar även mer än 1 bild i sekunden om man vill ha lite serietagning..
 

ErlandH

Aktiv medlem
Instämmer i fånigheten - det blir lätt så när det ska tyckas så där lite raljerande och svepande, utan kunskaper eller erfarenheter som backar upp. Om du bara kunde utveckla och exemplifiera vad du menar så kanske det kunde vara till glädje för någon?
"Gränssnittet" är det i telefonen man ser och pekar/trycker på och kommunicerar med. När jag säger att det är långsamt menar jag alltså att telefonen reagerar långsamt; den hinner inte med mitt fingers rörelser på skärmen, och det tar god tid på sig för att göra det jag ber den. (Och "långsamt" är givetvis ett relativt begrepp, jag jämför med t ex Iphone och min egen HTC Desire.)

Angående trådstartarens fråga så undrar jag om inte SE X10 mini kan vara något? Har inte själv erfarenhet av kameran, men vad jag förstår är den inte så dålig. Och det är en ganska trevlig liten smartphone. Går att få för under 1500 kr numera.
 

Per

Aktiv medlem
"Gränssnittet" är det i telefonen man ser och pekar/trycker på och kommunicerar med. När jag säger att det är långsamt menar jag alltså att telefonen reagerar långsamt; den hinner inte med mitt fingers rörelser på skärmen, och det tar god tid på sig för att göra det jag ber den. (Och "långsamt" är givetvis ett relativt begrepp, jag jämför med t ex Iphone och min egen HTC Desire.)
Som sagt alla modeller har sitt; en del har t.ex. fina animeringar när man drar med fingret för att växla startskärm och andra gör samma jobb genom ett enda klick - tycker man att det är en avgörande funktion så ska man förstås låta de styra valet i hög grad. Man väljer inte heller en Nokia-mobil för att den har har enkla och snygga menyer - då finns det bättre alternativ som är betydligt mer överblickbara och som har färre inställningar att förvirras av. Jag upplever också gränssnittet på t.ex. HTC Desire som snyggare och renare än det på min N8. Men eftersom jag aldrig fipplar runt bland inställningar och menyer (finns genvägar till allt som jag använder), så är det knappast något jag skulle lägga nån större vikt vid i valet och kvalet, åtminstone inte så länge skillnaderna är så stora på andra områden.

Om man snarare tycker att mobilens dubbelarbete som kamera känns viktigt finns det annat att kika efter. Nu för tiden testar och jämför man ju kameramobiler precis som vilka kompaktkameror som helt, och det handlar om så mycket mer än antal pixlar; sensorstorlek, optik, blixt, fysiska knappar och handhavande, inställningsmöjligheter, mjukvarans egenskaper för exponering och färghantering osv osv. Sen tillkommer allt det som en mobilkamera oftast gör bättre än kompaktkameran, som bildredigering, gränssnitt för filöverföring och bildvisning, gränssnit mot internet och mail osv.

För bara några år sedan var mobilkameran en plojgrej, som på sin höjd dög att ta webbilder som helst skulle förvanskas med någon latjo effekt för att vara acceptabla ens till det. Men utvecklingen rasar framåt, och idag kan en bra kameramobil ofta ge samma resultat som en kompaktkamera både för stillbild och video, och dessutom vara ett redskap för fotografens behov att redigera, skicka och visa foto och film. Jag tycker (uppenbarligen..) att det är en grymt häftig utveckling, och man kan väl vara lugn över att vi inte sett slutet ännu!
 

PMD

Aktiv medlem
För bara några år sedan var mobilkameran en plojgrej
Delvis.

För 6 år sen skaffade jag en SE K750i vars kamera jag tyckte var ganska bra i bra ljus (i dåligt ljus blev det brus och bandningar, men jag skaffade en blixt att montera på för kvällsbilder; en riktig blixt alltså, som monterades i mobiltelefonens specialkontakt).

Inte förrän det senaste året (eller möjligen två) har jag sett mobiltelefoner med lika bra kamera. Jag vet inte riktigt vad det var som gjorde K750i så mycket bättre än sina samtida konkurrenter, men en plojgrej var det definitivt inte.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Jag som startade den här tråden får tacka för de få konkreta råd jag fått - ska undersöka dessa! Det är lustigt med Fotosidan. Man brukar alltid få god hjälp och användbara råd. Men på köpet får man alldeles för ofta en massa munhuggande mellan två eller flera kombattanter som inte ger mig någonting ... det lämnar en ganska olustig eftersmak tycker jag. Men som sagt, tack ändå.
 

Jay-Arr

Medlem
K750i - den bästa "folktelefon" som gjorts

Delvis.

För 6 år sen skaffade jag en SE K750i vars kamera jag tyckte var ganska bra i bra ljus (i dåligt ljus blev det brus och bandningar, men jag skaffade en blixt att montera på för kvällsbilder; en riktig blixt alltså, som monterades i mobiltelefonens specialkontakt).

Inte förrän det senaste året (eller möjligen två) har jag sett mobiltelefoner med lika bra kamera. Jag vet inte riktigt vad det var som gjorde K750i så mycket bättre än sina samtida konkurrenter, men en plojgrej var det definitivt inte
.
.
.

Har också haft K750i.
Folk som ser utvalda bilder, tror inte sina ögon.


S-E åstadkom vid den tiden - runt 2005 - ett genombrott med mobilkameror, såtillvida att
bilderna blev klart acceptabla i enkla sammanhang.

Just K750i har ett väldigt genomarbetat utförande vad gäller kameran :
(många detaljer saknas på nyare "jättemånga-pixlar"-telefoner av nyare datum)

- K750i har en - liten, men dock - grepp-valk för bra grepp med långfingret
- K750i har riktig avtryckar-knapp ( perfekt placerad, och med halv-trycks förfokusering )
- K750i har ett rejält mekaniskt linsskydd (som startar kameran )
- K750i kan stå stadigt tack vare små nabbar ( när man använder självutlösaren )
- K750i har extremt smidig justering av bländarförval mha. joysticken
- K750i har snabbval med fysiska knappar för "Makro", "LED-blixt", "Nattfoto" samt "Meny" (där finns vitbalans, scener, självutlösare, osv. osv.)

Viktigast är ju ändå bildkvaliteten - och K750i har förbluffande hög naturtrohet !
( Betydligt bättre än vad som krävs för "nödfalls-bilder" ) * Se håren på humlans ben *

Med 350 timmar standby ( 9 tim taltid ) kunde man fota flera hela dagar, spara på minneskortet, skicka bilderna via blåtand, lyssna på FM-stereo m RDS, eller använda den som ficklampa, röstminne, SMSa, eller rent av ringa med denna lilla telefon.

Såna finns idag att köpa för under 300:- spänn.
( Kommentarer överflödiga ... Prestige- & Konsumtionssamhälle !!! )

- - - -

Jag har sen många år noga följt mobilernas kamera-prestanda, och
sett till enbart kamera IQ. så är :

N8 - Kung ( för tillfället )
iPhone4 - den bästa 5 Mpix någonsin
S-E Arc - mkt imponerande
... men även S-E Satio och X10 är bra, liksom massa nya, t.ex LG X2 m.fl.

Kan tänka mig att trådstartaren "Stinanylén", kunde bli mkt nöjd m en billig S-E K800i/K810i - efterföljaren till "folktelefonen" K750i - fast bara marginellt bättre IQ.

:)
Hej
 

Hankki

Aktiv medlem
Jag som startade den här tråden får tacka för de få konkreta råd jag fått - ska undersöka dessa! Det är lustigt med Fotosidan. Man brukar alltid få god hjälp och användbara råd. Men på köpet får man alldeles för ofta en massa munhuggande mellan två eller flera kombattanter som inte ger mig någonting ... det lämnar en ganska olustig eftersmak tycker jag. Men som sagt, tack ändå.
Jag startade en tråd angående detta :) Kul att någon tycker som jag.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=133252
 

iaken

Medlem
2 telefoner ska du titta på om du har hög prioritet på kameran. Nokia N8 och Sony Ericsson xperia Arc/Neo. Strunta lite i vad folk säger om N8'an operativsystem. Prova båda och få dom demonstrerade hos handlare. Jag gick själv från Android till Symbian pga att hårdvaran i Nokia N8 är superb!
 

iaken

Medlem
LG Optimus 2X har en väldigt bra mobilkamera, dock kanske värdelöst plastskydd på baksidan som kan bli repigt, men i övrigt väldigt rapp och ger bra bilder.. den är dessutom en av de vassaste mobiltelefonerna som finns just nu till det absolut bästa priset.
Nej, Den är förvånansvärt slö (Android + LG's gränssnitt är flaskhalsen). Enda fördelen är att spel som är anpassade för Tegra II funkar bra.
 

Per

Aktiv medlem
Jag hade också några Ericssontelefoner av ungefär den generationen och just det där med linsskyddet har jag saknat på alla telefoner jag haft därefter.
På den punkten är jag helt överens med Erland (Se där! :D ), en seriös kameramobil ska naturligtvis ha ett linsskydd som håller rent från smuts och flott - jag hade gärna sett att skyddet på min gamla N82 hade fått följa med till N8an.

Kameraglaset på N8an är ju relativt stort, liksom LCD-glaset är det otroligt tåligt så repor är inga problem, men det blir ett himla putsande och polerande så fort man vill ta en bild med maximal kontrast. Visserligen gör den utskjutande kameramodulen att man vilar pekfingret mot den någa mm höga kanten när man håller i mobilen istället för att fingra på glaset i onödan, men damm och smuts är ändå oundvikligt.

Tyvärr offras väl oftats linsskyddet (liksom xenonblixt, fysiska kameraknappar mm) för designen och för att telefonen ska kunna ståta med platta mått i specarna. Man får väl hoppas att några tillverkare vågar kämpa emot och låta funktionen knapra lite på designen.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Nokia N8 ägare sedan julas... lite reflektioner:

Kameran är ruggigt bra!
Videoinspelning ruggigt bra!
HDMI utgång för HD filmer utan lagg på 50" TV med 5.1 ljud, Fy fean säger jag bara!
Gedigen så in i hel***e!
Snygg som få
Symbian funkar perfekt!
Ovistore, klockrent!


batteritiden sög när jag fick telefonen, på en dag var batteriet stendött, laddades 2ggr/per dag! till sak hör väl att jag i arbetet pratar enormt mycket i telefonen. varnades innan för att smartphones suger batterikraft, men aldrig trodde jag att det var så illa... MEN, för 1 månad sedan ungefär uppdaterades telefonen och nu kan jag med bibehållen pratmängd ha den igång en hel dag och fortfarande ha kvar runt 60% av batteriet!! mer har jag inte testat då den alltid laddas på kvällen/natten. jag vet inte vad som skett, men batteriåtgång är i alla fall mitt minsta bekymmer.

Det är 1 sak dock som kan göra mig helt skogstokig med telefonen och det är "viloläget". gör man inget med telefonen inom någon sekund så släcks allt ner på telefonen och knapplås aktiveras, helt normal så inget problem där, problemet uppstår när någon ringer till telefonen, då är den fortfarande i standbyläge, vilket betyder att ibland kan man inte svara innan man aktiverat telefonen med en switch på sidan eller så kan man inte efter samtalet lägga på luren eller göra andra saker! vet inte om detta är en bugg eller en konstruktionsmiss, störande är det ialla fall.

Annars är jag barnsligt nöjd med telefonen, och kameran är helt otrolig, apparna till kameran är helt otroliga, manövreringen är helt otroliga!

Såg en kamera app som låter dig skapa RAW filer, HDR, stitchning till panorama, manuella funktioner osv osv osv, huruvida det fungerar bra vet jag inte, men omdömena på Ovi store var övertalande.
 

Per

Aktiv medlem
vet inte om detta är en bugg eller en konstruktionsmiss, störande är det ialla fall.
Jag har iofs aldrig varit med om att det inte går att svara direkt, men det automatiska låset kan du ju ställa in aktiveringstid för eller stänga av helt och hållet.

Med en brasklapp för att din Exchangeserver-admininstratör tydligen kan kräva att du har det aktivt för att kunna synka mail, kalender osv mha Mail for Exchange.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Jag har iofs aldrig varit med om att det inte går att svara direkt, men det automatiska låset kan du ju ställa in aktiveringstid för eller stänga av helt och hållet.

Med en brasklapp för att din Exchangeserver-admininstratör tydligen kan kräva att du har det aktivt för att kunna synka mail, kalender osv mha Mail for Exchange.
jao, har jobbmailen via exchangeservern... problemet är dock avtagande nu då jag har lärt mig att "aktivera" telefonen innan jag svarar :)
 

herrfrost

Medlem
Nej, Den är förvånansvärt slö (Android + LG's gränssnitt är flaskhalsen). Enda fördelen är att spel som är anpassade för Tegra II funkar bra.
Det är snarare enkeltrådiga appar som är den stora flaskhalsen. Android 2.2 kan utnyttja två kärnor utan problem, trots den vanliga missuppfattningen om annat. En flaskhals i just O2X är att LG kör vissa delar i debugläge, vilket har fått många att gnälla över mikropauser, det har dock inte med Tegra II att göra, och går att korrigera.

Men för att inte helt glida ifrån ämnet, här är en bild från LG Optimus 2X. Ok, men kanske inte mer. Vet i ärlighetens namn inte om 8 MP är helt motiverat. Min gamla Nokia N95 tyckte jag hade en rätt bra kamera.
 

Bilagor

-vargen-

Medlem
Nej, Den är förvånansvärt slö (Android + LG's gränssnitt är flaskhalsen). Enda fördelen är att spel som är anpassade för Tegra II funkar bra.
Inte alls slö, LG's egna gränssnitt kan man byta bort till något trevligare.. kan hålla med om att en del program är slöa, men det är bara för att dom är dåligt skrivna och inte stödjer flera kärnor, mest troligt för att Google ännu inte ger fullt stöd för externa programmerare. Bra skrivna program är riktigt snabba.. finns inget idag som bräcker den trots allt.

men nu är ju den modellen inte aktuell ändå eftersom TS skrev att det är för dyrt, min röst isf går till en X10 mini om det ska va smartphone eller en beggad k750/k800 annars.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Nokia 6500 Slide
3,2 megapixel, Carl Zeiss-optik, autofokus, dubbel lysdiodsblixt.
Bästa mobilkameran jag haft än så länge, hyffsat ljusstark också.
Tyvärr gick högtalaren sönder, när verkstaden bytte den hade de sönder slidekabeln. Problem med slidekabeln är tydligen en vanlig sjuka på modellen. Efter flera vändor skulle jag få en ny,fick tag på verkstaden och fick en 6700 Classic istället.
5-megapixel, autofokus, lysdiodblixt.
Fler pixlar och GPS (Långsam uppstart, 5 minuter till ett par timmar, går jag i skogen visar den ibland att jag går på närmaste bilväg...). Men ljussvagare optik, sämre autofokus, svagare blixt. Jag hade damm på sensorn redan när den var ny, orkade inte bry mig efter allt bråk med den förra. Även damm mellan display och skyddsglaset. Problemen blev värre, och till slut gav jag upp och lämnade in den. Verkstaden rengjorde "linsen" (Vet inte om de rengjorde frontlinsen eller om sensor kallas lins bland mobilreperatörer?). Jag märkte ingen större skillnad, det blev ännu värre och jag mailade direkt till Nokia. Fick en ny igen. Även den 6700 Classicen hade damm mellan display och glas, samt fick nästan direkt damm på sensorn. Men nu är alla garantier ute, så den får kämpa på tills den rasar.

Jag avråder med mina erfarenheter från 6700 Classic som ännu går att köpa ny. Får du tag på en fin begagnad 6500 Slide har du en trevlig mobil med bra kamera om bara kabeln mellan slide-delarna håller ihop.
Båda har stabila metallhöljen, men saknar tyvärr linsskydd.
 

iaken

Medlem
Tål att nämnas att Nokia sänkt priserna. Så nu går Nokia N8 att få tag i under 3000:- hos stor elkedja i fysisk butik;) Prisvärt enligt min åsikt. Tror dock att SE's xperia Neo även den gått ner till samma nivå. Värt att testa båda!
 
ANNONS