Annons

Restips Nya Zeeland

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanna Törnquist

Aktiv medlem
Hej allihopa!
Jag har precis kommit hem från en 4,5 månader resa till Nya Zeeland, Borneo Kina och Inre Mongoliet. Jag vill dela med mig lite tips från min underbara resa. Har ni planer på att resa till några av dessa länder och har frågor så tveka inte att skriva till mig. Jag hjälper gärna till! :)
Vill ni läsa mer om min resa kan ni gå in på min hemsida/blogg www.fotografjohanna.com
/Johanna

Transport
”Flying kiwis” äventyrsbussar ger dig en transport runt i Nya Zeeland. Det finns olika turer på Nord- och Sydön, men man kan också välja en hel tur som tar dig till runt båda öarna. Bussen kommer även att bli ditt hem och din restaurang. Flying kiwi tar dig till alla de ställena som är ett måsta då man besöker landet, och det finns många spännande aktiviteter att välja mellan som bl.a. simma med delfiner, fallskärmshoppning, bungy, forsränning, vandra i vulkanområden i Tongariro Crossing och även vandra på en av Nya Zeelands mest populära vandringsleder, Routeburn Track. Biljetten är inte bunden till en speciell destination, så man kan hoppa på och av bussen på de större stoppen. På det viset får man lära känna nya människor hela tiden. Detta är inte en resa för dem som enbart vill ligga på en strand i veckor och sola eller festa till långt på natten. Detta är en tur för dem som är där för att upptäcka allt vad landet har att erbjuda. Men klart att det finns en hel del tillfällen också att sitta uppe på kvällen vid elden med en öl i handen. Med Flying Kiwi-bussarana åker människor i blandade åldrar. http://www.flyingkiwi.com/

Vandring.
Ni som har hört om de mest kända vanringslederna på Nya Zeeland och drömmer om att få bestiga berg, se sjöar, titta upp på snöklädda toppar, vandra genom total grön skog och se tusentals vattenfall, BOKA I TID! Endast grupper med 40 personer plus 40 individuella vandrare per dag får lov att vandra. Stugorna blir oftast snabbt fullbokade. Ska du vandra Milford Track, Routebrun Track eller Kepler Track, tänk på att biljetterna släpps den förta juli och att bara några veckor efter är flera platser redan fullbokade. Gör din bokning på: http://www.doc.govt.nz/. Gå in på den blå knappen ”Book online” för att göra din bokning. Ska du boka två större turer direkt efter varandra, var riktigt säker på att du bokar turerna åt rätt håll, även om resplanerar bestämmer åt dig. Jag lyckades boka min andra vandring fel håll och behövde därför ta en buss i sex timmar, sova över en natt i Wellington, hoppa på bussen dagen efter och åka tre timmar för att hinna med min båt som skulle ta mig till Routeburns början. Gör inte samma misstag ;) Jag kan tipsa om att Milford Track, Routeburn Track och Tongariro Crossing är gudomligt vackra vandringsleder. Stugorna har ingen köksutrustning till utlåning/hyrning, så du måste ha med dig allt själv. Se till att din ryggsäck är tillräckligt vattentät, för att klara av regn i stort sett alla dina vandringsdagar. Vattentät säck finns att köpa på DOC:s huvudkontor.

Volontärarbete
Det arbete jag utförde i Nya Zeeland kallas för WWOOF (Willing Workers On Organic Farms.) Man arbetar gratis på en gård där de odlar ekologiskt mot kost, logi och kulturutbyte. Jag WWOOF:ade i en hel månad i Te Anau och stortrivdes. Jag har lärt mig väldigt mycket och fått ett helt nytt intresse för bl.a. matlagning och jag har träffat andra arbetare från alla världens hörn. För er som vet att ni kommer att hamna i Te Anau kan jag rekommendera Alina som WWOOF-värdinna. Det är ett perfekt ställe att vara på om man planerar att vandra senare, eftersom DOC:s huvudkontor finns i närheten och för att det är enkelt att ta bussen därifrån till början av vandringslederna. Dessutom är det en underbart vacker plats med en sjö som har omkringliggande berg som sluttar ned i vattnet. Alina är en omtänksam värd/arbetsgivare och det är omöjligt att inte trivas.

Till WWOOF i Nya Zeeland: http://www.wwoof.co.nz/

Till värdinnan Alina Suchanski: https://www.wwoof.co.nz/find.php?searchfor=h&searchtype=keyword&searchterm=Te+Anau
 

Cutbill

Medlem
Grymma tips Johanna! Jag planerar att sticka till nya Zeeland om ett år och det är härligt att ramla över lite läsning om nån som gjort samma sak. Jag är lite nyfiken över vilken utrustning du hade med dig typ linser/stativ?

Mvh,
Kurt
 
ANNONS