Annons

Canon 35/1,4 L

Produkter
(logga in för att koppla)

lait

Aktiv medlem
Hej,står i valet o kvalet, när jag ska köpa nytt objektiv. 35mm 1.4L eller 24-70 MK1.
Jag fotar mest människor (porträtt ,gatufoto) o såna liknande situationer.

Har sålt min 50mm då jag tyckte hade lite för snäv bildvinkeln.
Så undran är köpa zoom eller 35mm?
Har förstått att många har sålt sin 24-70 o köpt en 35mm,har ni som byt ångrat er?
 

mmmikael

Aktiv medlem
Hej,står i valet o kvalet, när jag ska köpa nytt objektiv. 35mm 1.4L eller 24-70 MK1.
Jag fotar mest människor (porträtt ,gatufoto) o såna liknande situationer.

Har sålt min 50mm då jag tyckte hade lite för snäv bildvinkeln.
Så undran är köpa zoom eller 35mm?
Har förstått att många har sålt sin 24-70 o köpt en 35mm,har ni som byt ångrat er?
Sålde min 24-70 till förmån för 35L och ångrar mig inte en sekund.
 

dajli

Aktiv medlem
Jag hade (enbart) de två samtidigt i några månader men använde 35L 99% av tiden, så jag sålde 24-70L, har inte ångrat det en enda gång. Men det beror på vad och hur man vill fota...
 

Gutta

Aktiv medlem
Bytte också ut en 24-70 mot en 35 för några år sedan....sedemera bytte jag ut 35 mot 50 och fullframe... Går nu i funderingar på att antingen byta system eller byta 50 mot 35 igen...Men zoomen har aldrig kommit upp på bordet igen, och kommer troligen aldrig göra det heller....
 

iceman

Aktiv medlem
Jag använder en 5D och har till den en 35L + 50:1,4 + 85L. Dessa tre är bökiga att alltid släpa med sig, men är bättre än en 24-70, i min mening. Tänk bara på att du kan fotografera med bländare 1,4 om du vill. Med en zoom är du ju som störst låst till 2,8. 35:an är ju underbar! Nej, zoomar är bara en kompromiss. Lycka till..... men se till att köpa en 35L. // Christoffer
 

lait

Aktiv medlem
Får sätta ut en köpes annons! vad ska man ge för en 35mm mkI, nu när ryktet om en MKII kommit?
 

claeshugo

Aktiv medlem
Även jag sålde min 24-70 till förmån för en 35/1.4 och det var ett beslut jag inte ångrar. Det objektiv som oftast sitter på är 35:an, en fantastisk glugg som rekommenderas varmt. Jag varvar med ett 135/2.0 men mesta tiden så gäller 35:an.

/Claes

PS! Huset är 5DMKII
 

lait

Aktiv medlem
Jag har en 70-200 4L is om jag även fundrar på att byta mot en 2,8IS II,för att använda till sport o porträtt,
men en 135mm 2.0L sägs oxå greja detta!

Jag har en 5dmkII
 

StaffanW

Aktiv medlem
Får sätta ut en köpes annons! vad ska man ge för en 35mm mkI, nu när ryktet om en MKII kommit?
Rykte är bara ett rykte och brukar inte påverka priset så mycket.
Själv tycker jag att beg L-optik i bra skick är värt 70-80% av nypris och icke L för 60%. Nytt på Cyber för 14", 70% av det är 10.000, finns ett på Fotosidan just nu för 8.000:-, bara att slå till om det är i bra skick.

Kan tillägga att jag älskar min 35:a
 

claeshugo

Aktiv medlem
Jag har en 70-200 4L is om jag även fundrar på att byta mot en 2,8IS II,för att använda till sport o porträtt,
men en 135mm 2.0L sägs oxå greja detta!

Jag har en 5dmkII
Jag har ett 70-200/2.8 IS (första versionen) och sen jag köpte 135:an har det inte varit ur väskan! Men å andra sidan så fotar jag mycket sällan sport........
 

Legio_74

Medlem
Hej,står i valet o kvalet, när jag ska köpa nytt objektiv. 35mm 1.4L eller 24-70 MK1.
Jag fotar mest människor (porträtt ,gatufoto) o såna liknande situationer.

Har sålt min 50mm då jag tyckte hade lite för snäv bildvinkeln.
Så undran är köpa zoom eller 35mm?
Har förstått att många har sålt sin 24-70 o köpt en 35mm,har ni som byt ångrat er?
Hej,

Jag har bla 24-105 f4 och EF 35 1.4 på min 5D M2.

Sedan jag köpte mina fasta objektiv så använder jag zoomen så lite som möjligt för kvaliten på 35 är helt magisk (gäller även 135 f2).

Porträtt är den dock inte lämpad för då du förstärker näsan lite för mycket, på en Fullformats kamera så rek 85 - 135 som fina porträtt brännvidder.

Däremot om du vill fånga en person vid ett middagsbord tex så får du med mijön runtomkring personen och det ger bilden ett mycket finare samanhang än ett porträtt skulle ge.

När jag övergav min zoom till förmån för de fasta så innebär det att jag köpte flera fasta för att "ersätta" den. 35mm är verkligen inte samma sak som 70 och inte heller ersätter det en vidvinkel på 24mm.

Jag har som sagt också en EF 135 f2 och den däremot lämpar sig till porträtt och "smyg" gatufoto om man så vill, 35 däremot fångar mer ett samanhang, tillsammans är de en otroligt fin kombo.

Skall ut och resa så är 24-105 dock trevlig då det är ett fint objektiv som är mycket mångsidigt, detsamma gäller nog 24-70 som jag dock inte har ngn egen erfarenhet med.


Däremot så kommer den ge otroligt fina bilder i de fallen brännvidden stämmer då den är hyffsat skarp redan vid 1.4 (tar majoriteten av mina foton i 1.4 även om den är knivskarp i 2.0).
 
ANNONS