Annons

Foto och vanliga myter

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
De värsta finns med... Det kanske känns krystat om man får tänka om på de flesta punkter :)
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jo, men allt är inte rätt. Han har, på några ställen, tillåtit sig göra en tolkning av frågeställningen som passar svaret.

T.ex. angående perspektivskillnader mellan olika objektiv.
Om han istället för att stå på ett ställer och fotografera, och sedan beskära, hade komponerat i kameran med olika brännvidder, utan beskärning, så hade hans påstående blivit fel.
 

paco

Aktiv medlem
Jo, men allt är inte rätt. Han har, på några ställen, tillåtit sig göra en tolkning av frågeställningen som passar svaret.

T.ex. angående perspektivskillnader mellan olika objektiv.
Om han istället för att stå på ett ställer och fotografera, och sedan beskära, hade komponerat i kameran med olika brännvidder, utan beskärning, så hade hans påstående blivit fel.
Jag ser inget fel i det han säger om perspektiv. Om man gör som du säger så ändras perspektivet, men det gör det för att du flyttar på dig, inte av objektiven. Du kan inte påverka sakers relativa storlek genom att ändra objektiv. Zoomar du in på nåt i förgrunden så följer bakgrunden med. Du bibehåller alltså perspektivet. Så "Om han istället för att stå på ett ställe" är ju nyckeln till det hela.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag ser inget fel i det han säger om perspektiv. Om man gör som du säger så ändras perspektivet, men det gör det för att du flyttar på dig, inte av objektiven. Du kan inte påverka sakers relativa storlek genom att ändra objektiv. Zoomar du in på nåt i förgrunden så följer bakgrunden med. Du bibehåller alltså perspektivet. Så "Om han istället för att stå på ett ställe" är ju nyckeln till det hela.
Jag begiper vad jag skrev - men han begriper inte/misstolkar medvetet det han kallar myt. Tror faktiskt det är få fotografer som är så "korkade" att de tror att perspektivet förvrängs på ett ursnitt av motivet genom att bildvinkeln ökas/minskas från samma punkt.
 

paco

Aktiv medlem
Just perspektivmyten är nog vanligare än vad man tror. Teleperspektiv hör man titt som tätt, men det är inte många som vet att teleperspektivet även finns i vidvinkelbilden taget från samma punkt.
 

casting

Aktiv medlem
Jag håller med Henry här. Jag tror allvarligt talat inte särskilt många tror att perspektivet ändras om man beskär en bild till samma utsnitt. Utan det är fotförflyttning som gäller för att få till perspektivskillnaden.
Jag menar också att han gör antaganden som passar hans syfte.
 

smilfinken

Aktiv medlem
Just perspektivmyten är nog vanligare än vad man tror. Teleperspektiv hör man titt som tätt, men det är inte många som vet att teleperspektivet även finns i vidvinkelbilden taget från samma punkt.
Precis som när man diskuterar "brännviddsförlängning" och skillnad i skärpedjup med "ekvivalent brännvidd" så verkar de flesta missförstånd uppstå för att hälften av personerna utgår från att man när man byter brännvidd även flyttar sig så att utsnittet blir detsamma och den andra halvan käckt antar att man står kvar på samma plats.
 
ANNONS