Annons

Nokia 808 PureView med 41MP kamera(!)

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Har haft kameran/mobilen en vecka nu och tog tid innan man lärde sig att få bra bilder.väljer man auto läget så kan man bli lite besviken då jag uppfattar bilderna som ojämna i kvalitén.Men nu är jag super nöjd.helt otroligt att en mobil kan leverera så fina bilder och videor.
Kan du inte lägga upp lite testbilder?

/Karl
 

adl

Aktiv medlem
Testad på DPReview:
DpReview sa:
but as a cameraphone, the Nokia blows its competition out of the water
Jag hade helt missat att den har en 1/1,2-tums sensor, alltså närmare 1" (som tex Sony RX100 & Nikon 1) än 1/1,7" (Canon S95 & Panasonic LX-5). Hoppsan!
 

Per

Aktiv medlem
Intressant läsning. Det aktuella numret av tidningen Mobil handlar också till rätt stor del om 808, konstateras bl.a. att det är den vassate mobilkameran på marknaden just nu och att den i deras test många gånger levererade bättre bildresultat än Canon Powershot S100 som de hade som referens.

Fast jag tycker som sagt att måga tester inklusive dessa, kanske av naturliga skäl, missar det som egentligen har störst betydelse för normal-mobilfotografen - xenonblixten! Det är ju egentligen den som gör att den typ av motiv som kanske oftast fotograferas med mobiler (människor och djur i mer eller mindre risig belysning) betydligt oftare kan avbildas skarpa med en Nokia-mobil? När ska vi få se en Androidmobil med bra sensor och xenonblixt?



ps - stötte på den här krabaten häromkvällen, sågott som kolsvart var det men N8'an hade inga problem att fokusera med den röda fokusbeysningen och hanterade exponering och färgbalans så här bra i blixtljuset på nån decimeters avstånd. Rätt imponerande?!
 

Bilagor

ebermark

Avslutat medlemskap
Jag förstår fortfarande inte varför man vill ha en dålig smartphone med bra kamera. Det skulle väl i så fall vara om man bara använder den som en gammeldags mobil, det vill säga mestadels till att ringa och sms:a med.

Man kan lugnt påstå att Nokia är våghalsiga när de släpper en sån här modell med ett redan dödsdömt operativsystem :)
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Det är nog uppenbart för alla vid det här laget.
Du kanske bara ska försöka släppa det - även om det kliar?
Eller så skriver jag precis vad jag vill och så bekymrar du dig inte om det?
Jag försöker bara få klarhet i varför folk är exalterade över en så pass dålig produkt som denna.
 

E_Eriksson

Medlem
Eller så skriver jag precis vad jag vill och så bekymrar du dig inte om det?
Jag försöker bara få klarhet i varför folk är exalterade över en så pass dålig produkt som denna.
Nu har jag inte följt tråden... men har du använt en modern symbian telefon någon gång? Senaste versionerna är faktiskt riktigt bra, och även om apputbudet inte är lika bra som andriod och ios så är det ändå hyffsat heltäckande.
 

Per

Aktiv medlem
Jag försöker bara få klarhet i varför folk är exalterade över en så pass dålig produkt som denna.
Det är väldigt enkelt, folk - åtminstone de som är ute efter mer än enbart en statussymbol och en känsla av att äga något som är 'bäst' - har olika preferenser, önskemål och krav på en så pass mångsidig produkt som en smartphone är. Det du anser vara en dålig produkt är tvärt om en väldigt bra produkt för den som värderar just de funktionerna högre än du.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Det är väldigt enkelt, folk - åtminstone de som är ute efter mer än enbart en statussymbol och en känsla av att äga något som är 'bäst' - har olika preferenser, önskemål och krav på en så pass mångsidig produkt som en smartphone är. Det du anser vara en dålig produkt är tvärt om en väldigt bra produkt för den som värderar just de funktionerna högre än du.
Som smartphone är den kass, som kameramobil är den bra. Det är inte svårare än så.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Nu har jag inte följt tråden... men har du använt en modern symbian telefon någon gång? Senaste versionerna är faktiskt riktigt bra, och även om apputbudet inte är lika bra som andriod och ios så är det ändå hyffsat heltäckande.
En mobil plattform utan appar och utan utvecklare är inte mycket att ha, så enkelt är det. När de släpper en telefon med samma kamera fast med ett annat OS är det en helt annan historia.
 

Falumas

Aktiv medlem
En mobil plattform utan appar och utan utvecklare är inte mycket att ha, så enkelt är det. När de släpper en telefon med samma kamera fast med ett annat OS är det en helt annan historia.
Alla är inte stöpta i samma form, jag känner flera personer som symbian är bäst för. Att den sedan inte är det för dig är en annan femma.
Använder man en mobil mest som just telefon är symbian överlägset, det är enklare att ringa med dom än med iOS och Androids färre klick och det fungerar alltid. Var på semester nu i tre veckor och var tvungen att dras med Jelly Bean som jag har i min Sverigetelefon, usch och fy jag hade hellre haft en Symbiantelefon. Det var nog det enda som var possitivt att komma tillbaka från semestern att ha min WP som primär telefon igen.

/Karl
 

paco

Aktiv medlem
Kameran har väl tagit fem år att utveckla och då fanns inte WP. När WP8 släpps kommer denna teknik att dyka upp i de nya lurarna. Som jag förstått det så är det WP7 som sätter begränsningen för en hel del saker som flera kärnor och skärmupplösning.
 

Falumas

Aktiv medlem
Kameran har väl tagit fem år att utveckla och då fanns inte WP. När WP8 släpps kommer denna teknik att dyka upp i de nya lurarna. Som jag förstått det så är det WP7 som sätter begränsningen för en hel del saker som flera kärnor och skärmupplösning.
Skärmupplösningen är betydligt högre på WP än på 808:an, WP stödjer bara HD-filmning inte fullHD men framför allt är det nog som du säger utvecklingstiden som gjort att den hamnade i en symbianlur till att börja med.

/Karl
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Alla är inte stöpta i samma form, jag känner flera personer som symbian är bäst för. Att den sedan inte är det för dig är en annan femma.
Använder man en mobil mest som just telefon är symbian överlägset, det är enklare att ringa med dom än med iOS och Androids färre klick och det fungerar alltid. Var på semester nu i tre veckor och var tvungen att dras med Jelly Bean som jag har i min Sverigetelefon, usch och fy jag hade hellre haft en Symbiantelefon. Det var nog det enda som var possitivt att komma tillbaka från semestern att ha min WP som primär telefon igen.

/Karl
Tyvärr har du fel. Hur "enkelt" det är att ringa med en Android-telefon beror på vilken dialer man använder. Är det nåt man är missnöjd med går det att ändra. Om vi nu ska ta det löjliga exemplet med hur man ringer upp nån så gör jag som så att jag scrollar fram kontakten jag vill ringa och trycker på den. Ett tryck för att öppna telefonboken och ett för att ringa upp. Skulle det vara nåt slags problem? Enda sättet att få färre tryck vore att alltid ha telefonboken framme, så jag tror knappast Symbian gör det bättre.

Symbian har inget att komma med.
 

Falumas

Aktiv medlem
Tyvärr har du fel. Hur "enkelt" det är att ringa med en Android-telefon beror på vilken dialer man använder. Är det nåt man är missnöjd med går det att ändra. Om vi nu ska ta det löjliga exemplet med hur man ringer upp nån så gör jag som så att jag scrollar fram kontakten jag vill ringa och trycker på den. Ett tryck för att öppna telefonboken och ett för att ringa upp. Skulle det vara nåt slags problem?

Symbian har inget att komma med.
Många orkar inte heller leta runt på forum för att hitta den bästa dialern för att sedan kunna ringa på ett vettigt sett. För dom är Android både pest och kolera.

För dig som kanske knappt använder Android längre eftersom du hittat bättre appar för allt kanske det fungerar bra.

/Karl
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Många orkar inte heller leta runt på forum för att hitta den bästa dialern för att sedan kunna ringa på ett vettigt sett. För dom är Android både pest och kolera.

För dig som kanske knappt använder Android längre eftersom du hittat bättre appar för allt kanske det fungerar bra.

/Karl
Jag är för övrigt nyfiken på vad som är så ovettigt med androids stock-dialer, som för övrigt nästan inga android-telefoner använder.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag är för övrigt nyfiken på vad som är så ovettigt med androids stock-dialer, som för övrigt nästan inga android-telefoner använder.
Jag har en Nexus S, den har det i alla fall.

Först är hela systemet rörigt antingen skall man leta runt på 4 startskärmar och försöka hitta dialerna eller börjar rota runt bland apparna (den vanliga androidröran). Sedan när man väl startat den så kommer man till dom senaste uppringda nummren, så får jag klicka på en gubbe och får fram kontakterna men dom två första sidorna scrollning är något som heter ringer mest, först efter det kommer mina kontakter fram och scollbaren till höger finns inte innan jag kommer dit. När jag väl kommit dit så kan jag ta tag i scrollbaren och scrolla till rätt bokstav och sedan hitta rätt kontakt vilket också tar sin tid eftersom dom flesta kontakter i alla fall tar upp en halv skärm med alla sina nummer (0 översikt). Så klickar jag på ett nummer och får du upp en ruta om jag vill ringa med skype eller telefon (vilket jag vill ha eftersom jag ringer med skype på telefonen när jag inte är i Sverige), men räcker det, nej nu får jag lov att svara på om jag vill det bara en gång eller alltid. Klickar bara en gång och nu ringer den.

Jag gav telefonen till en person som aldrig använt android och bad henne ringa en person i min telefonbok, hon gav upp efter 4-5min.

Nu är vi väldigt OT.

För att ta oss tillbaka på banan.

Testerna av 808an är riktigt imponerande, väntar spänt på Lumia Pureview när den kommer så slår jag till direkt.

/Karl
 
ANNONS