Annons

Fujifilm X-E1

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Kan bara instämma. Har X10 och var nyfiken på "storebror" men sökaren är riktigt otrevlig.
på vilket sätt upplever du sökaren som otrevlig?
Jag har inte fått min ännu men har testat kameran o sökaren upplevde jag som ok inte kan jag jämföra med sökaren i mina ff kameror men jag tror inte att jag kommer ha några problem med att fota med den. Jag testade även fuji- x-pro 1 men valde ex-1 pga storlek o samma bildkvalitet.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Grynig sökare

Har själv en X10 och en X100.

Kan bara konstatera att X-E1 EVF är väldigt "grynig", testade på Fotomässan. Var så "grynig" att jag provade en X Pro1 och där ser du skillnaden, skifta mellan elektronisk och optisk.

Upplevde X-E1 var ungefär lika "Grynig" som min X100.
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Jag kan bara tala för min egen del men jag älskar min X-E1, stilen, storleken, vikten, objektiven, sökaren allt är mycket bra. Och bilderna man får är helt i en klass för sig, autovitbalansen är helt overkligt bra, spelar ingen roll om man fotar utomhus i solsken eller inomhus med glödlampsljus den sätter det perfeekt varje gång.
Att jämföra en elektronisk sökare med en optisk är ingen poäng med alls.
Det är totalt olika teknik så självklart är den ena bättre än den andra på vissa saker, jag själv blev helt sjösjuk första gången jag testade en EVF då en Sony Nex. Men man vänjer sig väldigt snabbt och nu gillar jag den skarpt.
Det jag har att jämföra med är Canon 7D.
 

snap01

Aktiv medlem
Har själv en X10 och en X100.

Kan bara konstatera att X-E1 EVF är väldigt "grynig", testade på Fotomässan. Var så "grynig" att jag provade en X Pro1 och där ser du skillnaden, skifta mellan elektronisk och optisk.

Upplevde X-E1 var ungefär lika "Grynig" som min X100.
grynig är inget jag upplevt. Du ser den riktiga bilden i sökaren är du säker på att inte kameran stod i ett högt iso läge när du kollade i kameran?För vad jag förstår så ser man den (färdiga bilden ). jag har kameran o brukar vara kräsen har klankat ner en hel del på mina D800 o viss optik så jag brukar inte vara för (snäll) mot mina kameror. Ännu är jag fortfarande rätt så impad av kameran men vi får se när jag varit på mitt jobb utomlands o kör den mot D800 om jag fortfarande är nöjd. Det jag gillar med kameran är smidigheten o kombon med 35 ger faktiskt riktigt snyggt bokeh. Men jag kommer mer ingående kunna testa det snart. Det jag är riktigt nöjd med är faktiskt af som fått mycket gnäll på x-pro 1 i första versionen den är inte blixtsnabb men den sitter rätt nästan varje gång vilket den inte gör med min D800.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Att jämföra en elektronisk sökare med en optisk är ingen poäng med alls.
Jo, det är väl klart att det är. Båda ska fylla samma funktion.

Det jag sett av Fujins sökare så är den inte märkbart bättre än min gamla Minolta A2, och det är lite uppseendeväckande. Men eftersom jag förutsätter att inte alla ni som hävdar att det är en utmärkt eller iaf användbar sökare är skogstokiga fanboys, så kanske jag ska ge den en chans till nån dag när jag har tid. Gillar ju mycket annat med kameran.
 

snap01

Aktiv medlem
Jo, det är väl klart att det är. Båda ska fylla samma funktion.

Det jag sett av Fujins sökare så är den inte märkbart bättre än min gamla Minolta A2, och det är lite uppseendeväckande. Men eftersom jag förutsätter att inte alla ni som hävdar att det är en utmärkt eller iaf användbar sökare är skogstokiga fanboys, så kanske jag ska ge den en chans till nån dag när jag har tid. Gillar ju mycket annat med kameran.
det intressanta är att köra med den i bla förhållanden det är lättare att ge en klockren recension då. Så efter 3 veckor i asien i dag/kväll/natt så kommer jag nog ha lite mer kött på benen. Om jag är lika positiv då det får vi se.
 

afe

Aktiv medlem
Du ser den riktiga bilden i sökaren är du säker på att inte kameran stod i ett högt iso läge när du kollade i kameran?För vad jag förstår så ser man den (färdiga bilden ).
Nja, den elektroniska sökaren kan naturligtvis inte visa hur den färdiga bilden ser ut (eftersom den inte är tagen) - däremot kan den kanske simulera hur den kommer att se ut, men oavsett det påverkar inte ISO-inställningen sökarbilden (av samma orsaker).

I dåligt ljus blir det brusigt i sökaren oavsett ISO-inställning (och annat).
 

afe

Aktiv medlem
Jo, det är väl klart att det är. Båda ska fylla samma funktion.

Det jag sett av Fujins sökare så är den inte märkbart bättre än min gamla Minolta A2, och det är lite uppseendeväckande. Men eftersom jag förutsätter att inte alla ni som hävdar att det är en utmärkt eller iaf användbar sökare är skogstokiga fanboys, så kanske jag ska ge den en chans till nån dag när jag har tid. Gillar ju mycket annat med kameran.
X-E1 har såvitt jag förstått samma sökare som Sony A99 och NEX-6, och om den inte är bättre än den i din A2 så är det något ordentligt galet.
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Vad jag menade är att jämföra en evf med en ovf är som att jämföra apelsiner med äpplen båda är frukt men helt olika, visst du blir mätt på båda men pröva göra en screwdriver på ett äpple.
Det är bättre att jämföra en sorts äpple med en annan sorts äpple dvs jämför evf mot evf.
Tex Olympus, Sony, Fuji som alla använder evf.
Och angående fanboy så jag det inte (än iaf) jag har fortfarande kvar min 7D och inga planer på att göra mig av med den då det är totalt olika kameror med olika användningsområden.
 

Strömqvist

Aktiv medlem
X-E1 har såvitt jag förstått samma sökare som Sony A99 och NEX-6, och om den inte är bättre än den i din A2 så är det något ordentligt galet.
Tror inte att det är samma evf i Fuji som i Sony, Sonys ska enligt uppgift vara bättre med mindre lagg (högre refreshrate).
Dom som har testat A99 påstår att det är den absolut bästa EVF som finns för tillfället.
 

snap01

Aktiv medlem
Nja, den elektroniska sökaren kan naturligtvis inte visa hur den färdiga bilden ser ut (eftersom den inte är tagen) - däremot kan den kanske simulera hur den kommer att se ut, men oavsett det påverkar inte ISO-inställningen sökarbilden (av samma orsaker).

I dåligt ljus blir det brusigt i sökaren oavsett ISO-inställning (och annat).
att man alltid ska stöta på dessa ord besserwisser o sedan är du dessutom moderator. Jag tror du förstår att bilden inte är tagen o att den simulerar hur den kommer se ut o det är rätt kul att kunna se det i sökaren på en gång. Sedan hur är rätt det kommer vara det kan man diskutera. Jag testade o drog upp isot o skulle kolla om det påverkar simuleringen men det verkar den inte göra.
 

afe

Aktiv medlem
att man alltid ska stöta på dessa ord besserwisser o sedan är du dessutom moderator. Jag tror du förstår att bilden inte är tagen o att den simulerar hur den kommer se ut o det är rätt kul att kunna se det i sökaren på en gång. Sedan hur är rätt det kommer vara det kan man diskutera. Jag testade o drog upp isot o skulle kolla om det påverkar simuleringen men det verkar den inte göra.
Jag försökte inte vara nån Besserwisser, men du skrev ju faktiskt att man kan ser hur den färdiga bilden blir vilket är fel. Om du har nåt emot att jag är moderator kan du ta det via andra kanaler ;)

Det jag antar att Fujin gör är samma som NEX gör om man ställt in den så - den försöker visa hur bilden kan bli, men det tycker jag mest är irriterande - jag har ställt in min kamera så att sökaren skiter i inställningar vilket gör att den beter sig hyfsat mycket som en vanlig sökare - borde gå att göra i Fujin också.
 

Björn Nordström

Aktiv medlem
Tror inte att det är samma evf i Fuji som i Sony, Sonys ska enligt uppgift vara bättre med mindre lagg (högre refreshrate).
Dom som har testat A99 påstår att det är den absolut bästa EVF som finns för tillfället.
Vad jag förstått är det samma EVF, men Sony har antagligen en kraftfullare/snabbare processor som gör att det inte laggar. Dessutom har ju Fuji en helt annan typ av sensor (X-trans) som kräver en annan bearbetning för att visas i EVF:en.
 

Björn Nordström

Aktiv medlem
Nja, den elektroniska sökaren kan naturligtvis inte visa hur den färdiga bilden ser ut (eftersom den inte är tagen) - däremot kan den kanske simulera hur den kommer att se ut, ...
Även om jag själv känner en viss tveksamhet över elektroniska sökare kan de ändå ha vissa fördelar i det att den bättre efterliknar den färdiga elektroniska bilden, jämfört med vad man ser i en optisk sökare i en DSLR. Ögat har ju tex högre dynamiskt omfång än vad en bildsensor har. EVF kan därför ge en sannare bild av den obehandlade bilden i dator, eller har jag fel?
 

DaKa1983

Ny medlem
Tjena tjena!!!

Jag införskaffade min X-E1 igår och är hitills nöjd, en fråga bara. När man tittar runt på dpreview m.fl. forum så verkar det som att det har kommit en firmware uppdatering som skall fixa autofokus så tydligen inte fungerat super bra på X1pro, nu är frågan den att ska installeras till X-E1 eller är den firmwaren redan updaterad på kameran?? Kameran är köpt på Scandinavian photo här i Sthlm!

Jag har 18-55 kit zoomen.


Tack på förhand
Daniel Karlsson
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Jag har haft min X-E1 rätt länge nu och köpte den på samma ställe som dej. Bytta samtidigt in all min gamla utrustning (DSLR).

Min var redan uppdaterad, eller snarare, jag gissar att grundstandarden var den uppdaterade firmwaren från början. Det är bara X-PRO 1 ägarna som behövde uppdatera.
Däremot kan du behöva uppdatera firmwaren till gluggen.
Du ser versionerna om du startar kameran i uppdateringsläge. Kommer inte ihåg exakt knappkombination nu men det är rätt lätt att hitta i manualen.

Tjena tjena!!!

Jag införskaffade min X-E1 igår och är hitills nöjd, en fråga bara. När man tittar runt på dpreview m.fl. forum så verkar det som att det har kommit en firmware uppdatering som skall fixa autofokus så tydligen inte fungerat super bra på X1pro, nu är frågan den att ska installeras till X-E1 eller är den firmwaren redan updaterad på kameran?? Kameran är köpt på Scandinavian photo här i Sthlm!

Jag har 18-55 kit zoomen.


Tack på förhand
Daniel Karlsson
 

HYB

Aktiv medlem
På de flesta kameramärken brukar man kunna kolla version på firmware, jag kan det på min Canon och Panasonic. Kolla i manualen hur du kollar versionen på firmwaren.
/HYB
 
ANNONS