Annons

Fujifilm X-E1

Produkter
(logga in för att koppla)

Strömqvist

Aktiv medlem
För att se vilken firmware du har så håller du in Disp/Back knappen samtidigt som du startar kameran, då kommer du till FW updateringsmenyn.
På X-E1 ska husets version vara 1.01
Och 35mm 1.4 ska ha version 2.01
18-55 behöver ej uppdateras. (Version 1)
 

DaKa1983

Ny medlem
För att se vilken firmware du har så håller du in Disp/Back knappen samtidigt som du startar kameran, då kommer du till FW updateringsmenyn.
På X-E1 ska husets version vara 1.01
Och 35mm 1.4 ska ha version 2.01
18-55 behöver ej uppdateras. (Version 1)
Tack så mycket för snabba svar! Då vet jag att jag inte behöver uppdatera! Grymt!!

Funderar på 35mm gluggen, har ni erfarenhet av den? De samples man sett verkar den hålla väldigt hög klass!! :D
 

Strömqvist

Aktiv medlem
35an är ett fantastiskt objektiv, skarpt även på full öppning.
Det som kan vara värt att notera dock är att det inte är världsbäst på att hitta fokus snabbt fullt öppet i dåligt ljus.
Det väsnas även en del, nästan i klass med Canon/Sigma objektiv utan usm/hsm.
Så länge du fotar i hyfsat bra ljus så är den riktigt snabb att hitta fokus och väldigt lätt och smidig att ha på kameran, känns mer välbalanserat än 18-55an.
Jag tycker att dessa båda objektiv komplementerar varandra väldigt bra, ha dessa i fotoväskan och du klarar dig väldigt långt.
 

DaKa1983

Ny medlem
35an är ett fantastiskt objektiv, skarpt även på full öppning.
Det som kan vara värt att notera dock är att det inte är världsbäst på att hitta fokus snabbt fullt öppet i dåligt ljus.
Det väsnas även en del, nästan i klass med Canon/Sigma objektiv utan usm/hsm.
Så länge du fotar i hyfsat bra ljus så är den riktigt snabb att hitta fokus och väldigt lätt och smidig att ha på kameran, känns mer välbalanserat än 18-55an.
Jag tycker att dessa båda objektiv komplementerar varandra väldigt bra, ha dessa i fotoväskan och du klarar dig väldigt långt.
Tack för svaret. Det kanske får bli en nyårspresent!! :) Blir förvisso intressant och se vad Fuji kommer att presentera för objektiv nu i början av 2013! =) Men en 35a vill jag verkligen ha, vore ju trevligt med en 55-200 zoom också (hoppas de kommer en sån) =)

/Daniel
 

johan.printz

Avslutat medlemskap
35/1.4 är underbar och sitter på min X-E1 mest hela tiden. Jag trodde väl att 18-55 skulle vara den glugg som jag använde mest, men det har blivit tvärtom. 35/1.4 är underbart välbyggd och skarp redan vid full öppning. Jag upplever den inte särskilt högljudd och den är rimligt snabb.

Jag sålde hela min SLR utrustning för jag vill ha en lätt kamera som jag kan ta med jämt i min Lowepro Sport 200 utan att förlora i kvalitet, Detta mål har uppfyllts.

Jag kompletterade med ett helcase i läder och underdelen sitter på hela tiden och detta har givit mig ett perfekt grepp utan att gör kameran märkbart större.

Man kan ha synpunkter på EVF men att detta är framtiden råder det ingen tvekan om - underbart att se hur bilden kommer att se ut direkt i sökaren. Att plåta ex s/v har blivit så mycket enklare och roligare.

Jag skulle vilja att Fuji ser över firmwaren, bland annat så är det lite lag i sökaren vid panorering men inte om avtryckaren trycks ned och låser af o exp - då blir det ingen lag. Detta beror väl på att processorn är upptagen med att beräkna exponering o liknande men detta kanske går att optimera ytterligare.

Sliutligen, att bildkvaliteten rent tekniskt skulle vara så mycket bättre än den D7000 jag sålde vågade jag knappast hoppas på...
 

Malton

Ny medlem
x e1

Jag har funderat på att beställa från HK via ebay. Ett paket med xf35 går på kring 9,5k sek. Meeeeen sen är det ju det där med att försöka förstå vad den exakta slusumman blir.

Har också kollat runt på cases och väntar, det dyker ju upp fler och fler tillbehör med tiden. Ska bli intressant också att se hur ett Kiron 105 macro blir på fujin. Nytt år, nya möjligheter aye? :]
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Tänk på att du måste betala skatt på hela summan, inkl fraktkostnad när du köper utanför EU.
Jag rekommenderar inte att köpa via HK, dels för att slutsumman inte brukar bli så värst mycket mindre plus att du sen får problem med garanti och även andrahandsvärdet blir sämre.
Sen att stödja svensk handel blir bara grädden på moset.
 

johan.printz

Avslutat medlemskap
Håller med.. det kan bli en dyrköpt erfarenhet... Du kan ju handla inom EU men det blir nog bara marginellt billigare.
Tänk på att du måste betala skatt på hela summan, inkl fraktkostnad när du köper utanför EU.
Jag rekommenderar inte att köpa via HK, dels för att slutsumman inte brukar bli så värst mycket mindre plus att du sen får problem med garanti och även andrahandsvärdet blir sämre.
Sen att stödja svensk handel blir bara grädden på moset.
 

Malton

Ny medlem
Ja, jag förstår resonemangen. Det blev klart och tydligt för mig, när jag skrev det.

Jag inväntar och ser vad priset kommer ligga på med ett x e1 + 35mm. Det var ju det där med att stå ut...
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej alla X-E1 ägare. Jag är mycket sugen på denna kamera så jag har följande frågor:

Hur jobbig är fördröjningen i sökaren?Jag har prövat Nex 7 en del och den sökare var så bra att jag blev chockad, jag skulle kunna byta från OVF till EVF utan att blinka.. Men, jag har hört att EVF:en på X-E1 har en jobbig fördröjning som gör att det man tror man fotat inte kommer med på bild? Hur jobbigt är det tex vid gatufoto där man jobbar väldigt snabbt?

Autofokusen? Är den snabbare än den i min Panasonic LX3? LX3:ans focus går att jobba med, men den är på gränsen till för långsam när man använder endast mittpunkten..

Raw-konverteringsprogram? Följer det med något, och hur avancerat är det? Går det lyfta skuggor och lägga egna kurvor på ett ickeförstörande sätt?

Uppstartstiden? Är det likadant som på X100 att ett riktigt snabbt minneskort som är formaterat i kameran kortar ner uppstartstiden?

Batteritiden? Är den acceptabel, dvs, i nivå med en instegs dslr?

Tack på förhand!
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej, tack, men dom har jag redan sett.. Tycker dom verkar alldeles för bra för att vara sanna, då jag hört så mycket skit om hur långsam kameran är.. Lite mer personliga åsikter/erfarenheter eller anekdoter om när kameran varit för långsam...? Eller vad gillar /inte gillar med kameran? Tycker det är så himla svårt att hitta nåt vettig infrmation på nätet, få recensioner är vettiga..
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Batteritiden är helt ok, uppstarten är mycket snabb, dock använder jag 95mbs kort så jag vet ej om detta påverkar eller inte.
 

Strömqvist

Aktiv medlem
Dom är inte för bra för att vara sant, i det ljuset som han utför testerna i så är den precis så snabb.
I dåligt ljus är den klart sämre, men det är å andra sidan min 7D också.
 
ANNONS