Annons

Titta på mina bilder & ge råd

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag har skickat med några bilder som jag tagit & behöver lite tips & råd....

* Jag tycker att bakgrunden blir lite laxrosa. Hur gör jag för att få den vit? Måste jag belysa bakgrunden med hjälp av mer ljus bakom motivet? Jag kan ju inte höja styrkan på mina blixtar jag använder då blir ju motivet alldeles för vitt i ansiktet....

* Kortet på ögonen..... Är det ok att ha två "softboxar" som speglas i ögonen? På långt håll syns det ju inte men om jag framkallar en väldig närbild tycker jag inte att det ser så kul ut. Tips på hur jag kan göra? Som blixtarna är nu är dem ca 3 m från motivet ca 1,5-2m högt.

* Kortet med fler personer. Här vill jag självklart beskära bilden & få bort kanterna. Här är det enkelt att få en stående bild i normala förhållanden 2:3, men hur skulle jag kunna fotografera bilden för att kunna få en liggande bild utan att skära av huvudet på den som står, blir liksom inte så snyggt ;OP

Kom gärna med fler synpunkter om det är något som ser tokigt ut...
En sak till,
Om det är en grupp som ska fotograferas, säg 5 pers. Använder ni bara en fokuseringspunkt eller hur gör ni?

Många frågor på en gång
Mvh
 

Bilagor

RDL

Aktiv medlem
Reflektioner i iris är väl lite omtvistat. Puritanerna anser att en rund reflex är att föredra. Eller en rektangulär (fönster). Andra bryr sej mindre.

Apropå det laxrosa färgsticket så är det enklaste att vitbalansera manuellt mot bakgrunden eller gråkort direkt i kameran. Eller efteråt i lightroom (raw). Har du kanske nåt rött i studion som studsar ljus? Kan vara bakgrundspappret som har den sån lätt ton oxå. Jag har varit med om vita bakgrunder som stuckit iväg åt både blått och gult.

Ett tips vid gruppfoto kan vara skolfotoklassiken, ställa två paraplyer i i mitten tillsammans, de pekar sedan snett utåt mot kanterna så att säga. Går naturligtvis lika bra med sboxar.

Alltid en fokuspunkt!

Sätt den i mitten av djupet . Du får troligtvis ha en väldigt liten bländardiameter/högf bländartal för att få tillräckligt skärpedjup. Typ f/16 eller högre (cirka).
Det avgörs ju lite av styrkan på dina blixtar så du får testa vad de klarar av att leverera. Beroende på kamerans brus så kan du höja ISO som en kompromiss kanske. ISO800 klarar väl de flesta hus av nuförtiden utan några större förluster av detaljer och allt det där.

Lycka till!
 

Melmis

Aktiv medlem
Tack snälla du för respons!!!!

När du pratar om skolfotoklassikern menar du att jag ska sätta mina softboxar bakom min rygg som fotograf tätt tillsammans & rikta dem lite ut mot väggarna på rummet jag står i... Ska dem vara högt upp?
Ok runt bländare 16 till gruppfoto... Körde med 8 idag som alla rekommenderat mig innan, men de kanske inte förstod att jag kanske tänkte på att fota ca 5 pers...
Tack så hjärtligt för ditt svar :O)
Reflektioner i iris är väl lite omtvistat. Puritanerna anser att en rund reflex är att föredra. Eller en rektangulär (fönster). Andra bryr sej mindre.

Apropå det laxrosa färgsticket så är det enklaste att vitbalansera manuellt mot bakgrunden eller gråkort direkt i kameran. Eller efteråt i lightroom (raw). Har du kanske nåt rött i studion som studsar ljus? Kan vara bakgrundspappret som har den sån lätt ton oxå. Jag har varit med om vita bakgrunder som stuckit iväg åt både blått och gult.

Ett tips vid gruppfoto kan vara skolfotoklassiken, ställa två paraplyer i i mitten tillsammans, de pekar sedan snett utåt mot kanterna så att säga. Går naturligtvis lika bra med sboxar.

Alltid en fokuspunkt!

Sätt den i mitten av djupet . Du får troligtvis ha en väldigt liten bländardiameter/högf bländartal för att få tillräckligt skärpedjup. Typ f/16 eller högre (cirka).
Det avgörs ju lite av styrkan på dina blixtar så du får testa vad de klarar av att leverera. Beroende på kamerans brus så kan du höja ISO som en kompromiss kanske. ISO800 klarar väl de flesta hus av nuförtiden utan några större förluster av detaljer och allt det där.

Lycka till!
 

snap01

Aktiv medlem
vilken bländare du behöver för att få alla skarpa beror på hur dom är uppställda. Står dom i rad i bredd skiljer skärpedjupet lite står dom i rad framåt-bakåt så är det bara att ta en provbild o kolla när skärpedjupet räcker för det skiljer en del beroende på olika faktorer så oftast kan det vara enklast att kolla displayen.

Ang den vita bakgrunden som blir laxrosa så har du tex en blixt över så kan du slå den på fonden bak o ha den 1-2 steg ljusare än det andra ljuset så blir den vit. Om du inte har det så kan markera det vita(laxrosa) o köra på selektiv färgändring (vit färg) o ändra färgbalansen där. Troligtvis så behöver du minska magenta eller rött för att få den vita fonden att bli vit.
Har du en lite större grupp så är två blixtar i 45 graders vinkel bra för att få ett jämnt ljus utan skuggor har du även en blixt till fonden bakom är det trevligt. Ska du fota en person porträtt så finns det flera alternativ som funkar bra som tex
att ha en blixt lite snett framifån o en reflektor skärm på motsatta sidan o sedan en blixt som hårljus snett bakifrån från motsatt sida som blixten framifrån.
Eller ha två blixtar snett fram ifrån från varsin sida o sedan ha den ena lite starkare än denandra så du får en lite skugga triangel bredvid näsan.
eller bara en blixt snett fram ifrån o en reflektorskärm på andra sidan funkar alltid.
Tips på blixtljuss hittar du på http://strobox.com
 

RDL

Aktiv medlem
Ja, ljuskällorna ska vara högt upp och vinklade snett nedåt. Då får du snygga skuggor.
Ju högre upp desto bättre tycker jag, Men det är ju en smaksak och fråga om takhöjd såklart.

Val av bländare är lite svårt att svara på då det är flera faktorer som inverkar.
Önskat skärpedjup och brännvidd. Bländare 8-10 ger tillräckligt skärpedjup för en person.
Är det två rader bakom varandra krävs mer skärpedjup. Tre på rad ännu mer osv.

Ju mindre bländardiameter/större bländartal så går det åt motsvarande mängd ljus. Ett bländarsteg på "i kameran" är samma som ett bländarsteg på blixten. Listigt va :)

Enkla tankar, prova så ser du!
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ge dig ett tips på något du inte frågat om men som jag tycker är värt att tillägga...

börjar med frågan: hur stora är dina softboxar?

grejen är att jag tycker ljuset i dina bilder är väldigt hårt och kallt.. om du provade att ha softboxarna mycket närmre kommer du få ett mjukare mer behagligt och smickrande ljus..

en liten ljuskälla långt bort ger precis som solen ett hårt ljus som inte är jättesmickrande för motivet i alla lägen :)

När jag plåtar porträtt så har jag softboxarna jättenära, precis utanför bilden, mycket beroende på att dom inte är så stora! (60x60 cm) då kan jag både vrida ner effekten så att jag inte kör blixtarna så varma, modellen blir inte lika störd av det kraftiga blixtandet, och jag får ett mjukt ljus som ger lite mjukare hy på modellen och mjukare skuggor..

Det är i alla fall vad JAG tycker, inte säkert alla reflekterar det, men värt att prova :)
 
ANNONS