Annons

tagit bort min signatur och publicerat på internet - lagligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Kan jag få råd på hur jag ska gå vidare så är jag tacksam.
Ignorera toktanten. Det finns inga "rättsliga åtgärder" som hon kan vidta.

Hur många hundar har hon? 11 hundar som du har fotograferat och minst 4 till? Kan kanske vara idé att undersöka hur de där hundarna mår ...
 

StaffanW

Aktiv medlem
Två reflektioner..

Hon säger att hon köpt min tjänst och inte mina bilder och att hon förväntat sig bilder utan signatur.
Om hon säger att hon endast köpt din tjänst, men inte bilderna, då har hon väl inte rätt att använda bilderna alls? Då har hon ju så att säga bara betalt för att du var där och fotograferade när hon själv säger att det var tjänsten och inte bilderna hon betalade för..

Vilket lett till att hon kommer att hon kommer att reklamera min tjänst och kräva mig på kostnaderna för en annan fotograf samt alla hennes utlägg, skadestånd, m.m.
Nästan så du ska gå henne till mötes och säga ok på reklamationen av din tjänst. Betala tillbaks pengarna och därmed också hennes rätt att använda bilderna över huvud taget. Kräv tillbaks dom kopior hon fått och kräv att alla dina bilder ska bort från nätet, annars blir det rättsliga åtgärder..

Som sagt, bara två reflektioner..
 

iSolen.se

Guest
Hon var väldigt nöjd med mina bilder och tyckte jag gjorde ett bra jobb. Anledningen till att hon inte ville ha mitt namn på bilderna var att hon inte ville att andra skulle kontakta mig så att hon skulle få vara ensam om sådana här bilder??! Att inte andra skulle anlita mig. Som sagt, hon gillade verkligen bilderna så jag förstår inte hennes resonemang. Det är väl bara för henne att gå till en annan fotograf och fota de andra hundarna. Hon har ju inte betalat och jag använde bara en vit bakgrund så det är ju inget märkvärdigt.

//Bee
Sån exklusivitet är värt pengar, det är bara att skriva avtal.

Hon vill verkligen heller inte ha signaturen, vilket jag förstår så det är bara att sätta ett pris för utan signatur. Bilder med signatur tycker jag ska vara billigare, hade du sänkt priset?
 

Kvitung

Aktiv medlem
1. Dra dig ur
2. Dra dig ur
3. Dra dig ur.

Spontant känner jag att detta är en problemkund. Går du henne till viljes får du inga andra kunder. För hon vill ha dig för sig själv?

Det låter inte klokt att man inte vill att nångon annan ska få liknande bilder ?? Hallå?!?!

Det är ju som att sätta lås på fiket -Så ingen annan kan dricka det goda kaffet!

Vad förlorar du på att dra dig ur? ingenting, vad vinner du då om du har henne kvar.. Mer besvär.

Jag skulle strunta ens att argumentera med henne.

Jag tycker en del svar här, går ut på att vända på ord, vad som sagts eller inte.

Ta lärdom, Man måste avtala om allt. Gör man inte det kommer alltid en situation som med en tillsägelse till ett barn.

Du -Godis och glass äter vi bara på lördagar ( Underförstått allt sött )

Barnet tar ett tuggummi

Du- Vad sa vi om om godis mitt i veckan?

Barnet -Godis? du sa inget om tugggummi!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vilket lett till att hon kommer att hon kommer att reklamera min tjänst och kräva mig på kostnaderna för en annan fotograf samt alla hennes utlägg, skadestånd, m.m. Fotograferar jag inte hennes hundar denna vecka så kommer hon att vidta rättsliga åtgärder på måndag.

Kan jag få råd på hur jag ska gå vidare så är jag tacksam.
Hon har ju redan använt bilderna, till och med på sådant sätt som hon inte har tillåtelse att göra.
Vad är det hon skall reklamera då?
Hur skall hon i rätten förklara att hon vill ha tillbaka pengar för något hon redan har använt?
Dessutom så måste hon i rätten förklara de lagöverträdelser hon har gjort sig skyldig till eftersom hon inte har några avtal för publiceringar.

O visst är hon välkommen att kräva dig på de utlägg hon haft hos dig för fotograferingen av sina sista 4 hundar, det är ju noll kronor. Vill hon fotografera sina hundar ngn annanstans så får hon väl betala där.
Skadestånd? för vad?

Tyvärr kan jag inte ge dig ett råd mer än att jag anser att din magkänsla verkar helt rätt. Gör inga mer affärer med henne.
 

iSolen.se

Guest
Nu har kunden meddelat att hon kommer att vidta rättsliga åtgärder om jag inte fotograferar resten av hennes hundar?!! I och med att jag sa att jag hade tid att fotografera hennes ytterligare hundar så säger hon att jag på så vis ingått ett avtal med henne och om jag inte gör det så kommer hon att vidta rättsliga åtgärder. Jag tror jag blir tokig. Hon säger att vi har ett muntligt avtal om en bildserie men det har vi aldrig haft.

Hon har alltså varit och fotograferat sina hundar vid två tillfällen. Först 6 hundar vid ett tillfälle och sedan 5 andra hundar vid ett annat. Hon har betalat för de tillfällena. När hon sedan säger att hon har 4 hundar till som hon vill fotografera så sa jag att jag hade tid nästa vecka. Men nu när hon lägger ut mina bilder på blocket utan att skriva att det är jag som är fotografen och samtidigt beskär mina bilder för att ta bort min signatur så vill jag naturligtvis inte fota några mer hundar åt henne.

Vilket lett till att hon kommer att hon kommer att reklamera min tjänst och kräva mig på kostnaderna för en annan fotograf samt alla hennes utlägg, skadestånd, m.m. Fotograferar jag inte hennes hundar denna vecka så kommer hon att vidta rättsliga åtgärder på måndag.

Kan jag få råd på hur jag ska gå vidare så är jag tacksam.
Hon kan inte göra något rättsligt så länge ni inte har ett avtal, men det kan du.

Du ska förstås erbjuda henne pengarna tillbaka, ni hade ju missförstått varanda med avseende på signaturen. Erbjud delar av henne pengarna tillbaka och att hon omedelbart tar bort alla bilder från alla ställen även de som har signatur, du drar in tillstånden för alla bilder "med omedelbar verkan". Du kan behålla den del av pengarna du tycker din tid var värt men betala tillbaka den delen som har med publiceringstillståndet. Eller helt enkelt bara erbjuda henne pengarna tillbaka.


Du ska också upplysa henne om att existerande bilder utan signatur omedelbart, skriv typ inom 24 timmar, måste bort annars kommer du fakturera enligt bildombudsmannens riktlinjer och om hon inte betalar, kräva in pengarna via kronofogden.

Passa på att formulera ett avtal som ni bägge kan tänka er, med avseende på rättigheter, ingen signatur, exklusivitet osv. Sen funderar du ut ett nytt pris för alla tre fotograferingarna.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Alltså, hon verkar ju fullständigt sakna kontakt med verkligheten. Dessutom verkar hon ha lite av en "bully-attityd", som på fullt allvar inbillar sig att du blint ska göra som hon vill. Tror inte för en sekund att hon varit i kontakt med "bildombudsmannen" dessutom. Som någon sa tidigare i tråden känns oddsen högre för att han skulle ta sin sida i det här fallet. I slutändan finns det inget skriftligt öht, så om något är det hon som gjort fel i att publicera dina bilder i något sammanhang alls, då hon saknar skriftligt bevis på att hon har någon som helst rätt till detta.
 

iSolen.se

Guest
Alltså, hon verkar ju fullständigt sakna kontakt med verkligheten. Dessutom verkar hon ha lite av en "bully-attityd", som på fullt allvar inbillar sig att du blint ska göra som hon vill. Tror inte för en sekund att hon varit i kontakt med "bildombudsmannen" dessutom. Som någon sa tidigare i tråden känns oddsen högre för att han skulle ta sin sida i det här fallet. I slutändan finns det inget skriftligt öht, så om något är det hon som gjort fel i att publicera dina bilder i något sammanhang alls, då hon saknar skriftligt bevis på att hon har någon som helst rätt till detta.
Bildombudsmannen blir väl jävig om han gett henne råd? Kan det ha varit avsikten? Hon kanske inte vill riskera blir stämd av typ den enda som tar sig an såna här småmål.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Bildombudsmannen blir väl jävig om han gett henne råd? Kan det ha varit avsikten? Hon kanske inte vill riskera blir stämd av typ den enda som tar sig an såna här småmål.
Fast det är ju det som är grejen... jag tror verkligen inte ens hon varit i kontakt med honom. Kan så klart ha helt fel, men det känns osannolikt att han skulle ge henne helt felaktiga råd som går rakt emot vad lagen om upphovsrätt säger.
 

iSolen.se

Guest
Fast det är ju det som är grejen... jag tror verkligen inte ens hon varit i kontakt med honom. Kan så klart ha helt fel, men det känns osannolikt att han skulle ge henne helt felaktiga råd som går rakt emot vad lagen om upphovsrätt säger.
Jaa...det vore roligt om TS kontaktade bildombudsmannen, för att anlita honom för upphovsrättsbrottet. Då får man reda på om hon bluffar plus att man får lite handfasta råd.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Jaa...det vore roligt om TS kontaktade bildombudsmannen, för att anlita honom för upphovsrättsbrottet. Då får man reda på om hon bluffar plus att man får lite handfasta råd.
Precis så. Jag vill ändå tro att han iaf väljer att handla ärligt och enligt upphovsrättlag när det är så uppenbart att ena parten helt är ute och cyklar. Bara tanken att försöka TVINGA ett företag att fotografera en efter att ha betett sig som en barnrumpa, och hota att få dem att betala en annan fotograf?! I kombination med att personen i fråga försökt hindra en från att få andra kunder? Det är så mycket psykopatvarning i mitt huvud på den här människan att det inte finns ord.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Anfall är bästa försvar

Hon (kunden) har förstått att hon har gjort fel och hon kan komma att bli krävd på ersättning. Då vänder hon på steken och går till anfall för att om möjligt komma i bättre position. Jag tycker det ser ut som ett erkännande om än ett märkligt sådant. Så vilt som hon svingar är hon säkert mycket orolig.
 

Bee

Aktiv medlem
Stämning

Nu har jag gjort så här att jag har lagt ut bilderna utan min signatur och sagt till henne att om hon publicerar bilderna utan att skriva att det är jag som är fotograf så begår hon ett lagbrott. Jag har också sagt till henne att hon måste uppge mitt namn som fotograf på Blocket där hon lagt ut mina bilder.

Hon kontrar nu med att hon fortfarande kräver jag gör rätt för mig. Att det saknas bilder på någon av hundarna inomhus och någon av hundarna utomhus. Det var något nytt som hon inte sagt tidigare. Hade hon hört av sig och sagt det tidigare så hade jag letat fram lite bilder på den som saknas, men nu vet jag ju inte vilken det är. Det var hon som ställde upp hundarna i studion och som borde ha haft koll på vem som är vem. Hon känner hundarna, inte jag. Alla ser likadana ut. Jag hade väldigt svårt att skilja dem åt, framför allt när de stod från sidan. Hon sa ingenting om att det var viktigt att få med alla hundarna utomhus. Hon säger också att jag måste fotografera hennes Chihuahua-hundar också. Jag har sagt till henne varje gång att vi inte har ett avtal så jag förstår inte att hon inte ger sig.

Nu har hon i alla fall kontaktat en annan fotograf som ska göra om allt jobb även fota om bilderna jag har tagit på de tidigare 11 hundarna (som hon ju var jättenöjd med) och skicka faktura till mig. Hon kommer också att lämna in en stämningsansökan på måndag enligt råd från en jurist. Hon kommer också kontakta mina referenser och informera mitt agerande och publicera detta.

Suck!

Inte sjutton har hon rätt att publicera mina bilder på Blocket utan att ange vem fotografen är?!

Frågan är om jag ska kontakta Bildombudsmannen för risken finns att hon inte ger sig. Då blir jag i och för sig 900 kr fattigare, men så här kan jag ju inte ha det!
 

jnd65

Avslutat medlemskap
Nu har hon i alla fall kontaktat en annan fotograf som ska göra om allt jobb även fota om bilderna jag har tagit på de tidigare 11 hundarna (som hon ju var jättenöjd med) och skicka faktura till mig. Hon kommer också att lämna in en stämningsansökan på måndag enligt råd från en jurist. Hon kommer också kontakta mina referenser och informera mitt agerande och publicera detta.
Suck!
Suck är väl ett undertstatment.
Det var ju inte svårt att hitta henne på Blocket, och jämföra hennes annons med dom andra som säljer samma ras.
Jag tror inte du behöver en sådan kund, be henne att stämma dig. Så får hon klarhet i vad som gäller. Det har jag gjort en gång, jag krävde att den som anklagade mig skulle göra en polisanmälan. Tog tvärstopp på den historien.

Ingen annan än du kan ju avgöra som känns bäst för dig, alla kan ju bara komma med goda råd. Man kan inte vara alla till lags, det är omöjligt.
 

Drogen

Aktiv medlem
Nu har hon i alla fall kontaktat en annan fotograf som ska göra om allt jobb även fota om bilderna jag har tagit på de tidigare 11 hundarna (som hon ju var jättenöjd med) och skicka faktura till mig.
Det är ju det lättaste hotet att åtgärda i alla fall. Får du en faktura så ska du bestrida den skriftligt. Sedan kan du avvakta ärendet utan att riskera dröjsmålsränta och andra avgifter. Det finns inte en chans i världen att hon kan beställa ett fotojobb av någon annan och kräva pengarna av dig.

Du kommer ingenstans med att diskutera med denna person. Tig ihjäl det. Förmodligen kommer det ingenting av detta. Men om det gör det så får du chansen att ge din syn på saken till en vettig människa, och reda ut allt. Du kommer aldrig att komma till något resultat där ni båda är nöjda genom att fortsätta kasta paj med denna dåre.
 

Bee

Aktiv medlem
Tack för alla råd. Jag kommer nu att tiga ihjäl det så får vi se vad som händer.

Jag har pratat med Staffan Teste, bildombudsmannen och han bekräftar att hon ringt honom vid ett flertal tillfällen. Han har också informerat henne om att hon har rätt att publicera bilderna på blocket utan min signatur. Hon har också rätt att beskära bort signaturen eftersom det är i annonssammanhang. Men, men, nu är det inte namnfrågan som är det viktiga här. Jag har dessutom tagit bort signaturen och lagt ut bilderna igen så nu kan hon inte säga något om det.

Han håller med mig om att hon inte har något på fötterna så nu kommer jag inte göra något mer. Om det inte är så att det dimper ner en stämning från en jurist. Då får jag kontakta Bildombudsmannen och bestrida.

Det känns väldigt sorgset det här och det är svårt att tänka på något annat just nu. Jag hade på känn redan från början att det kunde bli problem genom hennes sätt att vara.

Bee
 

erro.se

Aktiv medlem
Nu har hon i alla fall kontaktat en annan fotograf som ska göra om allt jobb även fota om bilderna jag har tagit på de tidigare 11 hundarna (som hon ju var jättenöjd med) och skicka faktura till mig
Och vilken annan (seriös) fotograf skulle gå med på att fota åt en kund men skicka fakturan till en annan (d.v.s. dig) utan att först kolla med dig att det är OK?
 

LeifGA

Medlem
Jag tycker det låter konstigt att det skulle vara okej att helt sonika avlägsna en signatur bara för att bilden förekommer i ett annonssammanhang, men vad vet jag?

Tråkigt att det gått så här långt och att du mår dåligt av det, men även jag är övertygad om att tystnad från din sida är rätt taktik. Oavsett vilken bransch man än verkar i så råkar man för eller senare ut för en riktig vettvilling som befinner sig långt bortom rim och reson. Att du skulle krypa till korset och frivilligt göra dig livegen är definitivt inget alternativ. Bara se till att du för all framtid lägger tillräckligt avstånd mellan dig och Kunden från helvetet.

Stå på dig! :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Jag har pratat med Staffan Teste, bildombudsmannen och han bekräftar att hon ringt honom vid ett flertal tillfällen. Han har också informerat henne om att hon har rätt att publicera bilderna på blocket utan min signatur. Hon har också rätt att beskära bort signaturen eftersom det är i annonssammanhang.
---
Va??? Är det verkligen så? Har hon rätt att använda dina bilder i annonser utan något tidigare tillstånd från dig eller ersättning för detta? Har slagit i honom att hon fått detta tillstånd och betalat för det ändamålet, eller är karl'n snurrig???

Skulle vara intressant att kolla vad det står om detta i lagen om upphovsrätt.
.
 
ANNONS