Annons

Inställning Panasonicobjektiv - Olympushus

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Jag undrar om någon vet med säkerhet hur man ställer in så att huset (E-PM2) använder sig av stabiliseringen i objektivet istället för sensorn.

Det finns en inställning djupt nere i menyn ("lens IS priority") där man bestämmer att prioritet sätts till objektivets stabilisering.

Spelar det då någon roll om man har Stabilisering i den vanliga i superkontrollpanelen (eller vad det nu heter, satt till "på" ("S-IS1")?

Dvs kommer i så fall både objektivet och sensorn försöka stabilisera och då förstöra för varandra? Eller igonrerar den sensorstabiliseringen om man har ett stabiliserat objektiv och prioritet satt till "på" för den typen av stabilisering?
 

IngNer

Aktiv medlem
Om du stänger av stabilisering i kontrollpanelen, så stängs stabiliseringen av. Det är samma inställning där oavsett om du har optisk eller sensorstabilisering.

Lens IS priority betyder att du kan växla mellan objektivets stabilisering och kamerahusets genom att slå om omkopplaren på objektivet. När den står på OIS kommer kamerahusets stabilisering att kopplas ifrån och objektvets att kopplas till. Om du slår ifrån OIS så stabiliserar i stället sensorn.

Det ska inte gå att få OIS annat än med lens IS priority till. Du ser på skärmen vid halvt nertryckt om det fungerar som det ska.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Om du stänger av stabilisering i kontrollpanelen, så stängs stabiliseringen av. Det är samma inställning där oavsett om du har optisk eller sensorstabilisering.

Lens IS priority betyder att du kan växla mellan objektivets stabilisering och kamerahusets genom att slå om omkopplaren på objektivet. När den står på OIS kommer kamerahusets stabilisering att kopplas ifrån och objektvets att kopplas till. Om du slår ifrån OIS så stabiliserar i stället sensorn.

Det ska inte gå att få OIS annat än med lens IS priority till. Du ser på skärmen vid halvt nertryckt om det fungerar som det ska.
Jättebra, tack för svaret! Nu har inte mitt 14-42 någon omkopplare så jag antar att stabiliseringen alltid är på i det objektivet.
Men sen så är det också svårt att se stabilisering när man trycker halvvägs, kanske pga den korta brännvidden även vid max tele.

Slutsatsen är alltså att båda skall vara i läge på då, har jag inte objektiv med stabilisering så hoppar alltså sensorstabiliseringen igång automatiskt?
 

IngNer

Aktiv medlem
Sensorstabiliseringen är nog att föredra framför Panasonics OIS, eftersom den kan stabilisera också för vridning kring optiska axeln. Jag skulle inte ha lens IS priority på.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Om jag har förstått rätt är objektiv stabilisering att föredra på längre brännvider. Jag har ett panasonic 100-300 där jag kör objektiv stabilisering. Funkar kanon.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
 

Agent00soul

Aktiv medlem
Sensorstabiliseringen är nog att föredra framför Panasonics OIS, eftersom den kan stabilisera också för vridning kring optiska axeln. Jag skulle inte ha lens IS priority på.
Stablilsering av vridning finns inte på E-PM2 eller andra Pen-modeller. Enda undantaget är nya Pen E-P5. OM-D har stabilisering av vridning.
 
ANNONS