Annons

Fota verklig storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hej. Av en slump när jag skrev ut en bild på våran katt, på ett foto 30x40cm insåg vi att bilden matchar storleken på katten i verkligheten! Riktig fränt, vi testade hålla i katten bredvid tavlan och se efter och ja så var det.

Nu en fråga, hur gör man detta? Låt säga att jag vill ha en verklig storlek på mitt egna ansikte på utskrift. Hur nära, vilken bränvidd och vilken storlek skall jag skriva ut detta på?

Jag äger macro objektiv bland annat.
 

Bilagor

frwe

Aktiv medlem
De flesta makroobjektiv kan fota i storleksförhållande 1:1 men det betyder att ett objekt som har en viss storlek i verkligheten får samma storlek på sensorn, alltså en vanlig sensor som är ca 24x18mm kan avbilda ett objekt som är lika stort i verkligheten.

Vad du behöver göra är helt enkelt att skriva ut bilden så objektet (ditt ansikte) får samma storlek på bild som i verkligheten precis som med katten. Om motivet har storleken 20x30 ca fyller det alltså ut ungefär ett A4 papper. Konstigare än så är det inte, det funkade ju med katten ;o)

/Frode
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Hej. Av en slump när jag skrev ut en bild på våran katt, på ett foto 30x40cm insåg vi att bilden matchar storleken på katten i verkligheten! Riktig fränt, vi testade hålla i katten bredvid tavlan och se efter och ja så var det.

Nu en fråga, hur gör man detta? Låt säga att jag vill ha en verklig storlek på mitt egna ansikte på utskrift. Hur nära, vilken bränvidd och vilken storlek skall jag skriva ut detta på?

Jag äger macro objektiv bland annat.
Trevlig bild på katten. Hur fick den att posera sådär?
Själv skulle jag gärna få någon fin bild på vår katt, men det är ju riktigt svårt att hitta rätt tillfälle.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Hur nära, vilken bränvidd och vilken storlek skall jag skriva ut detta på?
Välj två fritt, justera den tredje så att det passar! :)

Alla tre varierar avbildningsskalan, nämligen. Det enklaste är väl att låta objektet fylla upp bilden och sedan mäta hur stor bild som bör skrivas ut för att det ska bli naturlig skala, men som sagt: du kan välja två helt fritt.

Per.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Trevlig bild på katten. Hur fick den att posera sådär?
Själv skulle jag gärna få någon fin bild på vår katt, men det är ju riktigt svårt att hitta rätt tillfälle.
Studera kattens sovvanor. Ofta är de rätt regelbundna. När katten vaknar efter en tupplur, kan den ofta sitta still en stund för att se sig om, innan den far iväg för att kolla om matskålen är påfylld.

Underlag för denna tes är vår huskatt Zingo, bäst att tillägga!

Per.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Studera kattens sovvanor. Ofta är de rätt regelbundna. När katten vaknar efter en tupplur, kan den ofta sitta still en stund för att se sig om, innan den far iväg för att kolla om matskålen är påfylld.

Underlag för denna tes är vår huskatt Zingo, bäst att tillägga!

Per.
Jo fast man skulle ju helst vilja ha en trevlig bakgrund osv.

Ofta när kattrackan vaknar är den ju inomhus. Skulle jag kunna prata med katten skulle jag be den sätta sig på grindstolpen, sen ställer jag mig typ 5 meter ifrån och zoomar in med bländare 2,8 på kanske 100 mm. Men nu begriper ju katten inte vad jag vill.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jo, så är det, det är helt sant.

Men skulle inte katten kunna uppskatta en fin bild på sig själv?
Jo, man undrar ju!

Ibland kan den enda chansen att ta ett porträtt är att någon har katten i famnen, eller över axeln. Det kan bli rätt fina bilder också.

Eller ta bilder när katten jagar eller sover.

Per.
 

Bilagor

lonian

Aktiv medlem
De flesta makroobjektiv kan fota i storleksförhållande 1:1 men det betyder att ett objekt som har en viss storlek i verkligheten får samma storlek på sensorn, alltså en vanlig sensor som är ca 24x18mm kan avbilda ett objekt som är lika stort i verkligheten.

Vad du behöver göra är helt enkelt att skriva ut bilden så objektet (ditt ansikte) får samma storlek på bild som i verkligheten precis som med katten. Om motivet har storleken 20x30 ca fyller det alltså ut ungefär ett A4 papper. Konstigare än så är det inte, det funkade ju med katten ;o)

/Frode
:) Jaha, så simpelt alltså! Då är det bara att byta om till cm i Photoshop och börja räkna . Tack!
 
ANNONS