Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Kamerorna har inte kommit ut än, men du är redan övertygad om att de kommer att vara kassa ...?
Man får väl ta dem för vad de är.

Rätt självklart att de inte kan konkurrera med DSLR-kameror för actionfoto, men det är ju liksom inte syftet med de här kamerorna heller. Att de är sämre på en gren betyder inte att de är kassa och det sa väl inte Mattias heller? Bara att AF förmodligen inte är top-notch i snabbhet.

De är inte världsbäst på allt.

Alla kameror är kompromisser.
Här tycker jag Sony kompromissat bort några saker som jag skulle önskat. De kunde ha försett kameran med NP-FM50 batteriet och lite mer pulver i form av CPU och buffertminne, även om det medfört att de blev aningen större på någon ledd.

Fast det kanske inte är så stor vits med om AF-systemet inte är så snabbt. Så småningom kommer kanske Sony ikapp och implementerar ett snabbt sensorbaserat af-system liknande det som Canon har. Tror bara det är en tidsfråga, men frågan är hur lång tid det tar.

Ska de lansera spegellösa ersättare för A77 och A99 nästa år så måste de ha löst det till dess.
Kanske för att ge utrymme för dem som de inte stoppar in allt i A7/A7r.


/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
...IBIS-problematiken med FF...
Vilken problematik är det som du syftar på?

Vet att Gunnar redan svarat och det stämmer ju att Sony haft IBIS på FF sedan Hedenhös när de första FF DSLR-kamerorna kom. Så att det fungerar har det som sagt gjort problemfritt länge, men det kanske är något annat du menar?

Dessa nya Sony-kameror med E-mount kanske är en annan femma.
Först trodde ju en del att det inte skulle gå och vissa "experter" lade t.o.m. fram sina bevis för att det var helt omöjligt för att sensorn är större än hålet i fattningen.

Eftersom storleken på hålet är på håret kan det kanske vara knepigt att få till IBIS också om sensorm måste flytta på sig. Det måste ju finnas ett visst extra spelrum där så att bildcirkeln täcker hela sensorn även när den rört sig till en ytterlighet.

Nån som läst någon spekulation om detta som verkar vederhäftig?


/Mats
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Att de är sämre på en gren betyder inte att de är kassa och det sa väl inte Mattias heller? Bara att AF förmodligen inte är top-notch i snabbhet.
---
Jag uppfattade inte heller att Mattias sa att de var kassa generellt.

I mitt svar...

Kamerorna har inte kommit ut än, men du är redan övertygad om att de kommer att vara kassa ...?
... så underförstod jag
'... men du är redan övertygad om att de kommer att vara kassa i detta avseende ...?'

Skulle kanske ha skrivit detta explicit, för att undvika missförstånd.
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Först trodde ju en del att det inte skulle gå och vissa "experter" lade t.o.m. fram sina bevis för att det var helt omöjligt för att sensorn är större än hålet i fattningen.
---
Hehe, ja innan Sony kom ut med sin A900 publicerade Canon ett "White Paper" som matematiskt "bevisade" att det inte skulle vara möjligt att sensorstabilisera en fullformatsensor - det skulle bara gå med APS-C sensorer (vilket ju bevisligen gick). Genant för Canon var att de glömde att tala om för Sony att detta var omöjligt...

De misstag jag såg att Canon hade gjort (de verkar ha tagit bort det dokumentet sedan - kunde inte hitta det...) var dels att de rejält överskattade hur stora rörelser sensorn behöver göra (det är sällan mer än någon tiondedels mm) och att sensorn inte alls behöver röra sig lika mycket som linselementen i deras objektivstabilisering behöver göra. Till skillnad från vid objektivstabilisering så flaxar inte sensorn runt hela tiden utan ligger som bekant låst tills det är dags att exponera.

Och för 1,5-2 år sedan eller så hade Joakim räknat ut att det inte skulle vara möjligt att stoppa in en FF-sensor bakom NEX-fattningen. Jag skrev någonstans var han hade räknat fel. Han hade satt en absolut gräns där det i själva verket handlade om en "gråskala".

Så man ska nog vara försiktig med att i förväg räkna ut någonting som Sony sätter klorna i ... :)

(Öh, det blev ju lite motsägelsefullt, men alla förstår säkert vad jag menar.)
.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
AF-hastigheten har väl inget att göra med serietagningsintervallet?

Visst, att det är högre fps med låst exponering och fokusering är en sak, vilket inte nödvändigtvis har att göra med AF-hastigheten.

Vad jag menar med AF-hastighet är hur fort det går från att du siktar på det du vill fokusera på och trycker ner avrycket halvvägs till dess att fokus är satt. För att det ska fungera med följande fokus så måste det vara såpass snabbt att motivet inte hunnit ta sig ur fokusområdet när bilden tas.

Den AF-hastigheten är viktig även om man bara tar en enda bild och har därför inget att göra med serietagningshastigheten.

Menar du nåt annat?


/Mats
Antar bara att skillnaden mellan antal bps är just AF hastigheten och inte exponeringen. Finns det någon tredje orsak till att den blir så långsam? För exponeringsmätningen kan ju inte betyda något i sammanhangen.

Det är säkert en kanonkamera på många sätt. Liten, fantastisk bildkvalitet och dessutom relativt billig. Bara det att pdaf sensorer på huvudsensorn indikerar någon sorts ambition att få till följande fokus till att bli användbart och det ser det ju knappast ut att vara.

Man behöver ju inte vara sportfotograf för att vilja ha (hyggligt)snabb följande af. Menar jag i alla fall.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tekniken med IBIS på fullformatssensorer är löst för längesen. Fanns i Sonys A900 från år 2008, och sedan i A99.

När det gäller A7/A7R handlar det säkerligen om val - att få fram minsta och lättaste fullformatarna (med utbytbara objektiv). Inget hindrar således att det kommer typ A8 eller nåt med IBIS (och NEX:ar också för den delen, även om de kommer att kallas för Alpha i fortsättningen).

Men ifall ryktet stämmer så ska Fujifilm ha en eloge för att de vågar. De kommer att möta en formidabel konkurrens. Varken Canon eller Nikon verkar ju vara djärva nog när det gäller att ge sig ut i okänd terräng... Men självfallet tjänar de mycket mera pengar i nuläget på att hålla sig till sin traditionella och väl inkörda teknik, som fortfarande är bäst inom vissa områden. Vill man gå före och vara innovativ så måste man ju alltid kalkylera in att vissa av ens idéer kommer att göra åt förmögenheter, utan att man för den skull har några som helst garantier att de kommer att generera en enda krona i intäkter.
.
Det vet vi inte alls om det fullt ut är tillämpligt på E-mount. Det är väldigt tight för en FF i ett E-hål, så vi får väl bara vänta och se. Det var förmodligen tillräckligt bökigt för att de inte skulle fixa det i A7. Förhandssnacket var ju att IBIS skulle komma i dessa kameror ända till för några veckor sedan eller hur?
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Adapter med T/S.

Eftersom det är c:a 20 mm att spela med för de flesta SLR objektiv-adaptrar skulle väl någon kunna komma på iden att göra en med T/S teknik.

Åtminstone Tilt. För Shift behövs ju en större bildcirkel för att kunna täcka sensorn när man förskjuter den projicerade bilden i sidled, så det kanske skulle kunna funka med mellanformatsobjektiv i så fall. Eller vanliga FF-objektiv på APS-C NEXarna.

Tilt däremot skulle väl vara simpelt. Ungefär som Lens-Baby Composer, fast istället för att innehålla en halvtaskig optik skulle det kunna vara en objektivfattning i andra änden så skulle man kunna utnytta vilket objektiv som helst. Behövs väl kanske större bildcirkel även för tilt iofs, men man kan väl beskära lite konstnärligt i så fall.

Finns det någon sådan redan rent av?


/Mats
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Förhandssnacket var ju att IBIS skulle komma i dessa kameror ända till för några veckor sedan eller hur?
Förhandssnacket ja. Det verkar baserat på vad "nyckelhålskikarna" har missuppfattat. Det verkliga snacket hos Sonys utvecklingsteam kan ha handlat om kommande A-mount-kameror. Det ska ju komma minst en advanced-high end A-mount-kamera nästa år.
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Finns det någon sådan redan rent av?

/Mats
Har inte letat särskilt, men Rugift har i alla fall E-mount tilt-adaptrar för USD 76.

http://www.rugift.com/pentax-sony-nex-tilt.htm

Finns förutom till Pentax K även till:
Olympus OM
Nikon
Minolta MD
Leica R
Contax/Yashica
Canon EOS

De har också en shift-adapter till Minolta AF/Sony Alpha nånstans, för mellanformatsobjektiv (jag funderade själv på en sådan för nåt år sen, eftersom jag har ett oanvänt Pentacon Six Zeiss 50 mm mellanformatsobjektiv. Pris 140 USD (för adaptern).

De har också 35 och 80 mm tilt/shift-objektiv för alla vanliga "tjockkameror". De är förhållandevis billiga, så de lär väl knappast uppvisa topprestanda....
.
 

Atropine

Avslutat medlemskap
Adapter med T/S.

Eftersom det är c:a 20 mm att spela med för de flesta SLR objektiv-adaptrar skulle väl någon kunna komma på iden att göra en med T/S teknik.

Åtminstone Tilt. För Shift behövs ju en större bildcirkel för att kunna täcka sensorn när man förskjuter den projicerade bilden i sidled, så det kanske skulle kunna funka med mellanformatsobjektiv i så fall. Eller vanliga FF-objektiv på APS-C NEXarna.

Tilt däremot skulle väl vara simpelt. Ungefär som Lens-Baby Composer, fast istället för att innehålla en halvtaskig optik skulle det kunna vara en objektivfattning i andra änden så skulle man kunna utnytta vilket objektiv som helst. Behövs väl kanske större bildcirkel även för tilt iofs, men man kan väl beskära lite konstnärligt i så fall.

Finns det någon sådan redan rent av?


/Mats
Du är nog sent ute. Jag har en Kipon Contax C/Y till E adapter med tilt, den köpte jag för tre år sedan. Och jag är tämligen säker på att jag har sett adaptrar med shiftfunktion även om just stift inte intresserar mig så mycket. :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Ser att jag glömde att skriva att jag själv inte har någon erfarenhet av Rugifts adaptrar - vet inte ifall de kommer att vinjettera på A7/A7R. I så fall får du väl invänta deras adapterserie Mark II...
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Tänk på att Metabones adapter togs fram när A7/a7R-kamerorna var okända. De kan därför ha bafflar som avgränsar utgångsstrålarna till APS-C storlek. Ifall det är så kommer säkert snart en Mark IV med större "utgångshål". :)

Ser dock att de uppger att den är testad på NEX-VG900, och i så fall bör det ju inte vara några problem med denna adapter.
.
Mark III kom väl som en direkt respons på NEX-VG900? Plus ovan nämnda video från TCS.

Lär inte vara några problem mao :)
 

afe

Aktiv medlem
T/S-adaptrar för E-fattningen är väl främst tänkta för APS-C, och jag kan tänka mig att det i många fall kan vara svårt att få bildcirkeln att räcka till vid användning på A7. Dylika adaptrar finns det i alla fall som sagt gott om (åtminstone med tilt) :)
 

afe

Aktiv medlem
Under de senaste tio åren är det många "sanningar" och "naturlagar" som visat sig inte stämma överens med verkligheten - det är rätt kul att botanisera i gamla trådar och se hur fel många (inklusive jag) haft i alla möjliga diskussioner :)

Under lång tid hävdades det (framför allt från Canonägare) att Nikon aldrig skulle kunna göra en digital FX-kamera just för att bajonetten var för trång - riktigt hur det hängde ihop förstod jag aldrig eftersom samma bajonett fungerade utmärkt med film i samma format.

Stabiliserad sensor i E-fattningen låter som att det kanske kan vara svårt eftersom bajonetten är just trång, och registeravståndet så kort, men omöjligt?

Det jag är mest nyfiken på med A7:eek:rna nu är hur de presterar med såna vidvinklar som många hävdat inte fungerar utan en massa speciallösningar.
 

PMD

Aktiv medlem
Du det här med jordens resurser det är också ett bra argument för att blåsa dig på mer pengar. Det fattade jag när de började ta betalt för plastpåsar i butikerna för 10 år sedan. Tror du jag tar färre påsar för att de kostar 1,50? Nä jag tar fortfarande så många påsar jag behöver och det har jag som sagt alltid gjort och det gör nog nästan alla andra också och jag har inget minne av att jag någonsin sett någon gå ut med en hel låda påsar bara för att de är gratis.
En kommentar finns i detta inlägg i en ny tråd.
 

Znutt

Aktiv medlem
De har också en shift-adapter till Minolta AF/Sony Alpha nånstans, för mellanformatsobjektiv (jag funderade själv på en sådan för nåt år sen, eftersom jag har ett oanvänt Pentacon Six Zeiss 50 mm mellanformatsobjektiv. Pris 140 USD (för adaptern).
Jag har en Hartblei (sony/Minolta a-mount) som jag använt med Pentacon six objektiv
Den är till salu :)
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=205148

Skulle använda den med mellanringar och macro men det var bökigt. Bättre med stackning för det mesta.
Ger dock lite rolig bildeffekt. Ser ut som leksaks land.....
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Under de senaste tio åren är det många "sanningar" och "naturlagar" som visat sig inte stämma överens med verkligheten - det är rätt kul att botanisera i gamla trådar och se hur fel många (inklusive jag) haft i alla möjliga diskussioner :)

Under lång tid hävdades det (framför allt från Canonägare) att Nikon aldrig skulle kunna göra en digital FX-kamera just för att bajonetten var för trång - riktigt hur det hängde ihop förstod jag aldrig eftersom samma bajonett fungerade utmärkt med film i samma format.

Stabiliserad sensor i E-fattningen låter som att det kanske kan vara svårt eftersom bajonetten är just trång, och registeravståndet så kort, men omöjligt?

Det jag är mest nyfiken på med A7:eek:rna nu är hur de presterar med såna vidvinklar som många hävdat inte fungerar utan en massa speciallösningar.
Inom fotovärlden har många trosföreställningar pulvriserats (fast det finns fortfarande ett förskräckande stort antal kvar...), men INTE EN ENDA naturlag har brutits. Den som tror så är helt enkelt okunnig om dessa... :)

Det har framförts många stolliga "sanningar" av fan-boys från diverse läger, inte bara från Canon...


Det skulle mycket riktigt vara svårt att installera sensorstabilisering i E-mount som funkar även för FE-objektiv, men knappast omöjligt.


Sensorerna till A7 och A7R har utvecklats speciellt för att bl.a. reducera problemen med kantoskärpa och färgskiftningar.
1) Gapless On-chip Lens Design
2) Increased photodiode area
3) Reduced distance between Microlens and photodiode

Dessutom har sensorerna till A7R försetts med offset microlenses i kanterna, för att reducera problemen vid användning av vidvinkelobjektiv med kort avstånd från utgångspupillen. Annars skulle A7R bli sämre än A7 i kanterna för icke telecentriska objektiv, och det duger ju inte... 36 Mp kan ju utnyttja gamla fina objektiv bättre. Men lika sneda vinklar som silverkornen i film mäktar med kommer de förstås inte att klara - fotodioderna sitter ju i en "brunn" (även om de har gjort den grundare i A7/A7R-sensorerna).

PS Ursäkta swengelskan.
.
 

PMD

Aktiv medlem
Nä, du tänker på fel sak. Det blir så ifall du har ett och samma objektiv, t.ex. ett Leica-objektiv, och ska montera detta på olika spegellösa system. Ringen blir längre om du ska montera detta på en NEX med sitt korta registeravstånd än på en m4/3-kamera med sitt något längre registeravstånd. Försöker du montera det på en spegellös med ännu längre registeravstånd, som Samsungs NX-system, så blir ringen så kort att det blir problem tydligen. Det finns ju massor av Leica M-adaptrar både till NEX och m4/3-systemen, men jag har inte sett någon till NX (har i och för sig inte letat).
Nu var det ju registeravståndet för objektivets fattning (Pentax K i detta fall) det handlade om, och en jämförelse med objektiv som hade fattningar med andra registeravstånd. Kameran som Sten-Åke monterat sina objektiv på med adapter är nog altid en NEX.

Men ifall du har t.ex. m4/3 (vilket jag vet att du har), A7 eller vad som helst, så blir ringen längre för Canon-objektiv än för Leica-objektiv.
Ja, det var en sådan jämförelse det handlade om (fast jag var inte inblandad).
 

PMD

Aktiv medlem
När det gäller A7/A7R handlar det säkerligen om val - att få fram minsta och lättaste fullformatarna (med utbytbara objektiv). Inget hindrar således att det kommer typ A8 eller nåt med IBIS (och NEX:ar också för den delen, även om de kommer att kallas för Alpha i fortsättningen).
Ingen (eller ganska få åtminstone) skulle bli gladare än jag om det bleve verklighet, men jag tänker inte hålla andan medan jag väntar. Det kom ju aldrig någon NEX med IBIS. Det är nästan tre och ett halvt år sen den första NEX:en kom, så om Sony har haft rätt god tid på sig att komma med en IBIS-NEX. (Tekniken har de ju redan.)

Tyvärr tror jag inte att det kommer någon kamera alls med (F)E-fattning och IBIS.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS