Annons

Andrahands värde på Pentax - Finns inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas.eriksson5566

Avslutat medlemskap
Jag sitter i en sits där jag måste sälja av lite saker och det inkluderar prylar som jag knappt använt.
T.ex min Pentax K-5 II

Jag har aldrig haft några problem att göra mig av med Nikon och Canon men när det kommer till Pentax så är det en pina och jag förstår verkligen inte varför. Visst, de är långt ifrån Canon och Nikon när det kommer till marknadsföring och ja, K-3 har precis släppts men ska man verkligen behöva skänka bort grejerna mot korvören?

Jag köpte min K-5 II med 18-135 objektivet för mindre än 2 månader sen.
Pyntade upp 11.000 sekr.
Köpte även ett Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC för 3500 sekr

18-135 sålde jag för 2500 sekr så den blev jag av med.

Kameran är inte ens använd utomhus utan jag har endast tagit 300 bilder på sin höjd inomhus sedan jag köpte den för 2 månader sen och den är så pass ny att lukten av nytt sitter kvar.
Har kvitton, kartong och allt kvar i bra skick.

Jag har försökt och sälja huset för 4000 sekr & då 6000 sekr för hus + samyang men jag får absolut noll respons, bara löst intresse som dör ut.

Ni som sålt Pentax, har ni något tips? Ebay? Firma som köper? Hur gör man?

Eller är det bara acceptera det faktum att man måste skänka iväg den och vad är då ett rimligt pris på denna "nya" kamera och samyang objektiv (som är använt 10 min)?
 

koxa

Aktiv medlem
Jag sitter i en sits där jag måste sälja av lite saker och det inkluderar prylar som jag knappt använt.
T.ex min Pentax K-5 II

Jag har aldrig haft några problem att göra mig av med Nikon och Canon men när det kommer till Pentax så är det en pina och jag förstår verkligen inte varför. Visst, de är långt ifrån Canon och Nikon när det kommer till marknadsföring och ja, K-3 har precis släppts men ska man verkligen behöva skänka bort grejerna mot korvören?

Jag köpte min K-5 II med 18-135 objektivet för mindre än 2 månader sen.
Pyntade upp 11.000 sekr.
Köpte även ett Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC för 3500 sekr

18-135 sålde jag för 2500 sekr så den blev jag av med.

Kameran är inte ens använd utomhus utan jag har endast tagit 300 bilder på sin höjd inomhus sedan jag köpte den för 2 månader sen och den är så pass ny att lukten av nytt sitter kvar.
Har kvitton, kartong och allt kvar i bra skick.

Jag har försökt och sälja huset för 4000 sekr & då 6000 sekr för hus + samyang men jag får absolut noll respons, bara löst intresse som dör ut.

Ni som sålt Pentax, har ni något tips? Ebay? Firma som köper? Hur gör man?

Eller är det bara acceptera det faktum att man måste skänka iväg den och vad är då ett rimligt pris på denna "nya" kamera och samyang objektiv (som är använt 10 min)?
Varför säljer du en helt ny kamera som du bara haft några månader för att köpa en ny? Vad är det för fel på K-5 II? Känns som ett lyxproblem, och det kostar att ligga på topp ;)
 

andreas.eriksson5566

Avslutat medlemskap
Varför säljer du en helt ny kamera som du bara haft några månader för att köpa en ny? Vad är det för fel på K-5 II? Känns som ett lyxproblem, och det kostar att ligga på topp ;)
Jag säljer den då jag har andra utgifter att ta tag i just nu.
Inte för att jag på något vis är missnöjd utan andra saker som måste prioriteras!
 

Björkhult

Aktiv medlem
Jag säljer den då jag har andra utgifter att ta tag i just nu.
Inte för att jag på något vis är missnöjd utan andra saker som måste prioriteras!
Dålig timing (K-3 är precis släppt, och alla uppgraderar till den just nu)?
Ingen buffert? Först sparar man till bufferten, sen sparar man till det man vill köpa. Då slipper man en massa bekymmer. Gammalt djungelordspråk. Behåll kameran, dra in på nåt annat?
 

VisualD

Aktiv medlem
K5 Ii finns nu för ca 6000 helt ny.... På ebay ännu billigare...
Precis, de går för rejält låga priser nya, K-3 är just släppt och många är avvaktande i väntan på kommande utannonseringar från Pentax. För några ynka månader sedan var varje K-5 såld innan jag hunnit svara på annonserna, det är bara usel tajming just nu.

Jag försöker också sälja grejer men det går trögt och jag tror folk väntar på att få höra mer om objektiven som står på Roadmapen. Annonserar man på Blocket och Tradera i Sverige så har man störst chans här och t ex Pentaxforums och Ebay internationellt.
 

VisualD

Aktiv medlem
Kamerahuset är sålt. Sved lite att sälja den för 4500 men vad ska man göra.
Det låter som ett rikmligt pris, det är köparens marknad. Jag köpte för ett litet tag sedan en Silver Limited K-5 för 4000kr och då låg K-5 II på runt 5500-7000kr begagnat och K-5 IIs på runt 7000kr och uppåt. Men efter K-3 visades så mättades marknaden av alla K-5 varianter på nolltid.
 
ANNONS