Annons

D7100 fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

fwiberg

Medlem
Hej!

Har haft en D7100 i några månader och känner att fokuseringen inte motsvarar förväntningarna.
Missar många bilder pga att fokuseringen inte låser. Använder Af-S och endast den mittersta fokuspunkten.
Testat med 35/1.8 och 50/1.8 och med varierande ljus/motiv.

Så frågan är om det ska vara så här eller om jag fått ett måndagsex?
 

eskil23

Aktiv medlem
Ta några testfoton mot en lutande linjal för att kontrollera om du har fram- eller bakfokus. Om du har det så går det att ställa in kompensering för det i menyn.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan du se skillnad beroende på motiv, typ mycket svårare med en punkt att sätta fokus mot en vattenyta utan några kontraster, jämfört med en gren mot himmel. Om det är skapligt ljus och bra kontrastrikt motiv så ska det dock fungera varje gång utan svepning
 

fwiberg

Medlem
Problemet är inte fram-/bakfokus för när den väl låser så sitter fokus rätt.

Problemet är att den har svårighet att låsa och det därför inte går att ta bilden (eftersom jag har fokusprio inställt).

Dagsljus och focuspunkten på ett öga. Det bör den väl klara av... Men alldeles för ofta lyckas den inte låsa fokus...
 

fwiberg

Medlem
Kan du se skillnad beroende på motiv, typ mycket svårare med en punkt att sätta fokus mot en vattenyta utan några kontraster, jämfört med en gren mot himmel. Om det är skapligt ljus och bra kontrastrikt motiv så ska det dock fungera varje gång utan svepning
Visst är det skillnad. På kontrastlösa ytor har ju alla kameror svårigheter. Men min missar även vid fokuspunkten över något kontrastrikt..
 

pdahlen

Aktiv medlem
Låter konstigt att den inte sätter fokus på ett kontrastrikt föremål, nu har jag en D7000 men D7100 ska ju inte vara sämre och dina objektiv ska inte vara av den besvärliga sorten. Kanske kan du ta din kamera till SP eller MM och jämföra med en annan D7100
 

Uffer

Aktiv medlem
Jag har inte märkt några problem på min D7100, den brukar sätta focus direkt om det inte är för mörkt. Låser det inte, eller låser den och det blir fel ?
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har inte märkt några problem på min D7100, den brukar sätta focus direkt om det inte är för mörkt.
Samma här. D7100 brukar vara riktigt duktig på att sätta fokus. Enda gångerna den misslyckas för mig är om objektivet inte kan fokusera eftersom jag är för nära.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!

Har haft en D7100 i några månader och känner att fokuseringen inte motsvarar förväntningarna.
Om vi börjar med förväntningarna, vad hade du innan och - lite allmänt - vad har du för förväntningar? Låter kanske som en konstig fråga, men vad jag far efter är ungefär, i vilka situationer tycker du den misslyckas? Finns det någon mönster i när det fungerar bättre/sämre?

Missar många bilder pga att fokuseringen inte låser. Använder Af-S och endast den mittersta fokuspunkten. Testat med 35/1.8 och 50/1.8 och med varierande ljus/motiv.
Vilka avstånd, vilka bländare, rör sig motivet?

Det är svårt att svara utan att veta något eller några konkreta exempel på vad det är du gör när det inte funkar.

Själv har jag i stort sett aldrig använt vare sig AF-S eller fokusprioritet, det är AF-C och utlösarprioritet, men jag fotar ju huvudsakligen rörliga mål som till exempel människor, djur eller fotbollspelare.
 

fwiberg

Medlem
Om vi börjar med förväntningarna, vad hade du innan och - lite allmänt - vad har du för förväntningar? Låter kanske som en konstig fråga, men vad jag far efter är ungefär, i vilka situationer tycker du den misslyckas? Finns det någon mönster i när det fungerar bättre/sämre?



Vilka avstånd, vilka bländare, rör sig motivet?

Det är svårt att svara utan att veta något eller några konkreta exempel på vad det är du gör när det inte funkar.

Själv har jag i stort sett aldrig använt vare sig AF-S eller fokusprioritet, det är AF-C och utlösarprioritet, men jag fotar ju huvudsakligen rörliga mål som till exempel människor, djur eller fotbollspelare.
Kommer från en D700 och hade inte förväntat mig någon större försämring. Givetvis funkar den lite sämre i dåligt ljus men det gör ju dom flesta kamror. Det som förvånar mig är att den inte lyckas låsa fokus i bra ljus...

Har än så länge mest testat på relativt stillastående motiv, stora bländare och på avstång 1-2 m.
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Hej!

Har haft en D7100 i några månader och känner att fokuseringen inte motsvarar förväntningarna.
Missar många bilder pga att fokuseringen inte låser. Använder Af-S och endast den mittersta fokuspunkten.
Testat med 35/1.8 och 50/1.8 och med varierande ljus/motiv.

Så frågan är om det ska vara så här eller om jag fått ett måndagsex?
Om du "missar" bilder får man väl anta att det är någotsånär rörliga mål? I så fall borde du väl ha kontinuerlig af snarare än S?
 

b1967

Aktiv medlem
Jag har en D7100 och den låser fokus direkt så länge det är hyfsat ljust.
Om jag vore som du skulle jag gjort 2 saker:
- Kolla igenom alla inställningar så att det inte är något som är inställt som kan orsaka problemet (fast vad det skulle kunna vara har jag ingen aning om)
- Lämna in den på service, du borde ju ha garanti kvar så det skall du ju få fixat gratis. Enda nackdelen är ju att du blir av med kameran ett par veckor...
 

microo

Aktiv medlem
Kommer från en D700 och hade inte förväntat mig någon större försämring. Givetvis funkar den lite sämre i dåligt ljus men det gör ju dom flesta kamror. Det som förvånar mig är att den inte lyckas låsa fokus i bra ljus...

Har än så länge mest testat på relativt stillastående motiv, stora bländare och på avstång 1-2 m.
Gå in i en fotoaffär som har D7100 och testa med deras demoex, sätt in ett mineskort och se om det skiljer mot ditt ex!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Kommer från en D700 och hade inte förväntat mig någon större försämring. Givetvis funkar den lite sämre i dåligt ljus men det gör ju dom flesta kamror. Det som förvånar mig är att den inte lyckas låsa fokus i bra ljus...

Har än så länge mest testat på relativt stillastående motiv, stora bländare och på avstång 1-2 m.
Jag kör själv till vardags D3 och D3s, men har under några perioder också kört D7100, till exempel under det här testet:
http://www.fotosidan.se/cldoc/test-nikon-afs-800-56-fl.htm

Jag har inte upplevt liknande problem. men jag kör som sagt aldrig singelfokus utan alltid kontinuerlig (AF-C) och använder aldrig fokusprioritet.

Tänk på att kombinationen du har inte lär fungera på annat en motiv som är 100% stillastående. Med singelfokus sätter den fokus en gång och ändrar sedan inte förrän du fokuerar om (genom att släppa upp och fikusera igen). Om du då har fokusprioritet och motivet rör sig lite grand, ja då funkar det inte.

Som jag tolkar saken så är väl fokusprioritet i första hand tänkt att användas vid kontinuerlig fokus där ju kameran fortsätter försöka hålla fokus på motivet även efter att den hittat den första gången. Med singelfokus sätts den som sagt en gång, sedan rör inte kameran fokus förrän du säger åt den att fokusera om.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu har jag D300 och D7000 men jag använder nästa alltid AF-S en punkt fokusprioritet och det fungerar oftast bra och betydligt bättre än AF-C för mig, men det är kanske en vanesak. nackdelen med AF-C är att man antingen måste använda AF-ON eller låsa fokus om man vill komponera om. Jag tycker också jag fler bilder i rätt fokus med fokusprioiritet, det är kanske också beroende på att slutarprioritet kanske bättre fungerar i serietagningar där de första bilderna blir ur fokus och sedan får man träff. Gissar att jag trycker av innan fokus är satt. Det är endast när jag fotograferar flygande fågel som jag väljer AF-C och någon dynamsik mode med hjälppunkter.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nu har jag D300 och D7000 men jag använder nästa alltid AF-S en punkt fokusprioritet och det fungerar oftast bra och betydligt bättre än AF-C för mig, men det är kanske en vanesak.
Intressant! För mig är det i stort sett tvärtom, AF-S-läget har jag svårt att vänja mig med :)

nackdelen med AF-C är att man antingen måste använda AF-ON eller låsa fokus om man vill komponera om.
Det har du helt rätt i. Själv kör jag alltid tumfokus via AF-ON, och det är väl därför AF-S-läget blir lite poänglöst för mig. I praktiken växlar jag ju mellan arbetssättet hos AF-S och AF-C genom att antingen bara sätta fokus via knappen och sedan släppa (AF-S) eller hålla den inne hela tiden (AF-C).

Jag tycker också jag fler bilder i rätt fokus med fokusprioiritet, det är kanske också beroende på att slutarprioritet kanske bättre fungerar i serietagningar där de första bilderna blir ur fokus och sedan får man träff.
Håller med även där, dels handlar det om att man då kan låta AF arbeta sig fram till fokus, dels är det ofta så i min värld att det kan vara viktigare med perfekt tajming än perfekt fokus, och fokusprioriteten är ofta enormt störande för tajmingen :)
 
ANNONS