Annons

Koppla 5D mkII till datorn med usb-sladd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dazzin

Aktiv medlem
Hej!

Jag har försökt koppla in 5Dmkii till min Macbook Pro med blandad framgång.

Tidigare hade jag en 40D och den dök upp som en enhet utan problem. Men med 5D -kameran fungerar det ej.


*EOS Utility hittar kameran, kan fota med den etc.

*Lightroom kan det ej. (Tethered Capture i lightroom hittar kameran, sen försvinner den, och dyker upp om vartannat, gör så ca 5 ggr innan lightroom säger till att det är nått fel)

*Reikan Focal hittar den ej

*Dyker ej upp som en enhet

*Minneskortet är formaterat och fungerar bra i en extern CF-läsare.


Jag vet inte hur detta ska fungera, är det någon som har en idé?

Har sökt på nätet ett par timmar gällande detta, utan att ha nått någon framgång.

Ett sista försök är att koppla den till min Win7 laptop på jobbet för att se om de ger någon förändring.

Vänligen Daniel
 

PMD

Aktiv medlem
Om EOS Utility hittar kameran och kan styra den så är det antagligen inte fel på USB-kabeln. Jag gissar att du kanske måste uppgradera de andra programmen för att de ska fungera med EOS 5DII.

Värt att kolla, åtminstone.
 

Dazzin

Aktiv medlem
Det har löst sig.

Hej igen!

Det har löst sig!

Jag kör Lightroom 5.


Felet låg hos "Mono Framework" som måste installeras på mac, för att få igång Reikan Focal.

När jag installerade det första gången så tog jag den senaste vilken inte supportas av Reikan. Då försökte jag avinstallera den och installera den version som de stödjer eller kräver 2.10.9. Efter många vändor så kraschade reikan så fort jag försökte starta det.

Idag med bättre humör, en utvilad dator och en gnutta windowstänk så gick det bättre.

1. Avinstallera Mono på korrekt sätt med alla permisions som behövs.

2. Starta om

3. Installera rätt version

4. Starta om

Viola! :)

Det som ej fungerar nu är att få Cameras om en Device i Finder, men det kan jag leva utan då hastigheten blir lidande. Nu är man förvisso bunden till att alltid ha en CF-läsare med sig men de viktiga funktioner är i ordning igen. Körde ett pass med Reikan och den justerade min 50mm II med +18 steg.. Så nu leker livet igen. :)

Tack för er hjälp. Förhoppningsvis kan detta vara hjälp till någon annan stackare i framtiden.
 

PMD

Aktiv medlem
För att kunna montera kameran som en enhet i Mac OS X så måste kameran köra protokollet USB Mass Storage Device Class, vilket jag inte tror att någon EOS-kamera gör.
 

Dazzin

Aktiv medlem
Aha ok! Men 40D Klarar ju detta galant med Win7?

Är det en funktion som är unik för Mac? För jag vill minnas att 5D klarar det mot Win7 med, men jag är ej 100 på det.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att kamerorna kör PTP vilket Windows stödjer (åtminstone i Explorer).

Om man startar ett program som följer med på Canon-skivan (jag har för mig att det heter Camera Window eller nåt sånt) så kan man kopiera bilder direkt från kameran via USB-sladden. (Även på Mac, alltså).
 

reboot81

Aktiv medlem
[Om du kör LR, varför importera bilderna utanför programmet? Det blir ju ett extra moment, och mig veterligen slår inte OS X inbyggda eller Canons mjukvara LR's funktioner vid importering.

Hur du ställer in vilket program (tex LR) som skall sköta importering av bilder från kameror:
https://support.apple.com/kb/HT2498?viewlocale=sv_SE
Bildinsamling 2 Screenshot 2013-12-04 01.54.15.PNG
Kortfattat: Starta programmet Bildinsamling, välj kameran uppe till vänster, välj program du vill använda nere till vänster. Stäng Bildinsamling. Varje gång du sätter i sladden till kameran som är igång så startas det valda programmet.
 
ANNONS