Annons

Är A-fattningen på väg ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Det är lätt att spekulera (och roligt). Men om vi skulle se på det ur varje tråddeltagares aspekt? D v s hur skulle var och en av oss agera om vi vore företagare och drev Sony?
---
Ingen dum ide, men ...


---
Så om jag skulle sitta i Sonys kalsonger skulle jag lägga all kraft på fortsatt utveckling av det spegellösa systemet.
---
... här åker du i diket. :)

För att frågeställningen ska få rimlig relevans skulle jag vilja omformulera den något:

Hur skulle någon med allmän japansk mentalitet och vana vid Sonys företagskultur, anda, tankesätt etc. göra, ifall vederbörande satt i Sonyledningens kalsonger?

Kommer du inte ihåg vad Joakim skrev för kanske halvtannat år sedan vad han skulle göra ifall han satt i Sonys kalsonger? Han skulle lägga ner hela den förlustbringande kamera-avdelningen. För att rädda Sony. Man får väl säga att de gjorde precis tvärtom som många av oss kortsiktigt tänkande västerlänningar inbillade oss. Västerlänningar - typiskt tre månader. Japaner - typiskt 25 år eller mer. :)

Imaging, Game and Mobile är som bekant de tre områden som Sony anser kommer att utgöra de bästa möjligheterna för dem i framtiden, och som de avser att satsa allra mest på.


---
Inte för att jag önskar A-mounts begravning, utan för att på sikt överleva och expandera.

//Lennart
Är klar över att du inte direkt VILL det du tror ska hända... :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Därmed inte sagt att tiden är över för alla tjockkameror, men gällde det mina egna medel och investeringar skulle jag vara medveten om att det är ruggigt svårt att sno marknadsandelar från Nikon och Canon i segmentet snabba prokameror och ljusstarka långa teleobjektiv.
---
Helt klart ruggigt svårt. Och inte minsta tvivel om att Sony är fullständigt medvetna om den saken. Därför har de ju inte heller ännu gett sig in på en head-to-head fight med Canon/Nikon i deras paradgren. Istället har de utforskat och huggit sig fram på andra ställen i kameradjungeln och hittat åtskilligt med "ätbart" därute i Terra Incognita. Minst ett halvdussin röjningar där de är nästan (eller fullständigt) utan konkurrens. :)
 

PMD

Aktiv medlem
En faktor som talar mot A-mount döden är att Hassleblad gör en brandad a99. Den borde i såfall haft e-mount. Finns ingen mening för Hassleblad att köra A-mount
För den kameran spelar det ingen större roll om det finns ett objektivutbud om 5 år eller inte. Folk som köper en HV köper den knappast för att de vill åt ett stort system.
 

Photocon

Aktiv medlem
Har besökt många diken

Jo, Gunnar! Så här ligger det till:
Följde min egen intention och försökte sätta mig in i situationen i egenskap av vem jag är och mina egna erfarenheter som ensamföretagare. D v s som om Sony vore en liten enmansfirma.

Detta för att påvisa hur åsikter kan gå isär om hur saker och ting borde skötas utifrån vilka vi är och att det kan vara oerhört svårt att få plats i en annans kalsonger, alternativt fylla ut dem. För att vara politiskt korrekt borde jag väl skriva trosor också.

För mig var det mer aktuellt med att göra en parafras på en gammal känd sentens: "Den som inga kalsonger har, han får gå med rumpan bar", (Såvida han inte har turen att ha en fru med fast inkomst som lånade honom ett par trosor eller köpte honom ett par kalsonger. Den turen hade jag, men utan pekuniära inflöden från min insatser skulle både min fru och jag fått nöta på trosor tills de blev trasor och ändå försöka skyla oss)

Underförstått att för mig handlade det om så snabba ryck för att få det att gå ihop att det inte gick att sitta och se tiden an eftersom det inte fanns kapital till det. Det gjorde att jag förvisso undvek många dikeskörningar, men jag har i icke ringa grad gjort tussilagon sällskap i dikesrenen flera gånger.

Så ur min aspekt skulle vidare satsning på A-mount inte kunna genomföras. Det hade varit en annan sak om Sony haft en väl inarbetat yrkessystem med A-mount och utvecklat E/FE-mount.
Men ur mitt mer "kortsiktiga" perspektiv hade det fått bli satsning på det jag trodde på och i Sonys kalsonger skulle jag tro mycket mer på E/FE-mount.

Hade jag varit någon annan med insikt i hur stora koncerner tänker och agerar kanske jag kommit till samma slutsats eller en annan.

Men jag skulle alltså inte som användare av kameror idag slänga mina surt förvärvade slantar på ett system med A-mount.

Vill dock inte vara utan tjockkamera så därför fick det bli Nikon och Sony E/EF-mount som jag kan integrera med varandra. Och det kan man förvisso göra ännu smidigare idag med A-mount och E/EF-mount. Nackdelen är bara att Sony inte har någon tjockkamera i FF-segmentet som motsvarar mina specar.

//Lennart
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Förstår. Och vem har inte besökt många diken...

Med det jag har förstått av din fotoinriktning, så skulle jag, ifall jag hade haft samma sätt att fota på, ha gjort precis som du ifall jag hade suttit i dina kallingar. Eller trosor or whatever. :)

Dock gör jag ju inte det, utan sitter i mina egna, så när jag har pengar till ett nytt hus så kommer det att bli ett A-mounthus. :)

Skulle jag lyckas skrapa ihop ännu mer kulor så har hittils gällt att det för min del skulle bli en A7 med Zeiss 35/2,8. Men måste säga att jag har blivit väldigt impad av A6000, och är dess AF bara hälften så bra som den verkar så kan den bli ett komplement till min kommande A77 (or whatever). Min NEX-3 borde nog uppgraderas vid det här laget...

Jag är inte orolig för att min A-mount-satsning ska komma att ge mig problem under min livstid. Fast jag är ju tämligen till åren kommen, kommer säkert nån att hävda omgående...
 

Zeeke71

Aktiv medlem
Jag köpte en Sony 850 när det var kraftigt prisfall på dessa och den kameran var underbart avskalad på lull lull funktioner och kändes framtagen av och för fotografer,kameran var inte perfekt men
under den tid jag ägde den kände jag aldrig något sug efter någon annan kameramodell och det har inte hänt med de kameror jag ägt före eller de jag har ägt efter.Stor del i det har även
de fina Minolta objektiven,(Minoltas nu billiga zoomar är i en klass för sig enligt mig :) )Ångrar varje dag att jag sålde den kameran även om jag just då var i behov av pengarna....
Synd på dessa fina objektiv om a fattningen går i graven.....
 

FlyerOne

Aktiv medlem
A700/A850/A900 - legendariskt Sony-Minolta samarbete. :)

Även OM Sony skulle komma att sluta tillverka hus med A-fattning, så kommer det att gå att använda dessa fina A-gluggar mycket långt därefter (vilket lätt glöms bort). Sitter på en del sådana gamla härliga godingar...
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Jag har nog varit av uppfattningen att A-fattningen varit på väg ut rätt länge nu. Ungefär som 4/3 systemet. Det var ju evigheter sedan Sony släppte en seriös utmanare till Canon/Nikon. Egentligen var det väl A77:an, snart tre år sedan. A99:an räknas knappt, den har väl inte sålt något alls egentligen.

Jag har själv A58:an som är en riktigt fin liten kamera med tanke på priset, men inte direkt en utmanare till Nikon D7100 om man säger så.

Det skall bli spännande att se hur begagnatpriserna bli i vår. Gissningsvis blir A-objektiven rätt svårsålda, Har ett par själv som jag tänkte sälja, tack och lov köpte jag dem till riktigt låga priser, men några pengar lär jag inte tjäna på dem skulle jag tro.
 

Znutt

Aktiv medlem
Wow
Verkar som man snabbt kan dela ini två stora grupper de som har a mount och de som ej har. I högen ej har dominerar de som vill dödförklara.... Skummt....

Ang Hasselblad menade jag inte kunder utan företaget. Skulle inte tro Sony vill dra ner Hasselblad om de slutar med A-mount.

Tror ni "negatvia dödare" är för inställda på E-mount för FF vilket vanligt folk utanför denna tråd inte köper.
Vad jag förstått ärmånga av A7/r användare kommande från andra system såsom Nikon och cannon. Och jag tror inte E-mount dödar alla DSLR.....
 

afe

Aktiv medlem
"Vanligt folk utanför denna tråd" köper alla möjliga kameror, inklusive A7 eller kameror med À-fattning.

Jag tror helt enkelt inte Sony har råd att satsa på två spår samtidigt, och vad Hasselblad pysslar med är nog ytterst marginellt i sammanhanget.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag tror helt enkelt inte Sony har råd att satsa på två spår samtidigt, och vad Hasselblad pysslar med är nog ytterst marginellt i sammanhanget.
Även om Sony är ett stort företag så har de, liksom alla andra kameratillverkare, vissa flaskhalsar i sin utvecklingsverksamhet. Man måste prioritera.

Jag tror att Sony vill hålla sig på dagens nivå när det gäller SLT-programmet ett par år till. Det kostar kanske inte så mycket att komma med en ny kamera vart eller vartannat år. Men en större expansion av A-objektivprogrammet är nog inte så trolig.
 

afe

Aktiv medlem
Znutt: det är väl ganska naturligt att vi som inte tror på À-fattningens framtid inte äger såna kameror, och att ni som äger såna förstås vill att den ska fortsätta utvecklas ;)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Wow
Verkar som man snabbt kan dela ini två stora grupper de som har a mount och de som ej har. I högen ej har dominerar de som vill dödförklara.... Skummt....

Ang Hasselblad menade jag inte kunder utan företaget. Skulle inte tro Sony vill dra ner Hasselblad om de slutar med A-mount.

Tror ni "negatvia dödare" är för inställda på E-mount för FF vilket vanligt folk utanför denna tråd inte köper.
Vad jag förstått ärmånga av A7/r användare kommande från andra system såsom Nikon och cannon. Och jag tror inte E-mount dödar alla DSLR.....
Att de som haft A-mount, men nu har avvecklat det beror kanske, åtm delvis, på uppfattningen att det inte finns så stor framtid i systemet. Jag är en av dessa som haft betydligt mer än de flesta, både kameror och objektiv inkl de mest exklusiva kamerorna och Zeissarna. Någon här som VILL dödförklara det har jag inte sett. Själv är jag helt neutral, de får göra som de vill det rör mig inte i ryggen, men jag tror att det är oundvikligt att Sony lägger ner utveckling av nya kameror med den fattningen och därmed finns det heller ingen stor anledning på sikt att göra fler objektiv heller. De befintliga objektivkonstruktionerna släpar efter och fortsätter kanske tillverkas ett tag till så länge det finns efterfrågan på dem från folk som fortfarande har kvar A-mount kameror eller vill köra dem med adapter.

Jag har bara en enda kamera med A-mount kvar, en Minolta Dynax 7 Limited :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/269440/2886899.htm

Tycker inte det är ett dugg skumt att de som tror att systemet inte har nån större framtid också agerat därefter och gjort sig av med det. Skulle snarare vara märkligt annars.

Ang. Hasselblad så är det bara en kortsiktig plan att få in pengar till annan verksamhet genom att utnyttja sitt namn för att kunna sälja till överpris till folk som inte ligger på topp fotomässigt. Knappast att det är någon seriös satsning på A-mount systemet från Hasselblad och att Sony skulle behöva fortsätta tillverka A-mount kameror för att supporta dem.

Om Sony hade haft kvar DSLR och optiska sökare och konkurrerat på det sättet så hade funnits anledning att ha kvar A-mount. Nu är det inte så. Andra tillverkares DSLR-kameror och tillhörande fattningar har ju inget alls med detta att göra.

Som sagt, framtiden får utvisa. Jag skulle blimycket förvånad om det kommer fler A-mount kameror från Sony efter sommaren. Läste Mattias inlägg och visst finns det en möjlighet att det blir så, men jag tror det inte.

Att jag tror att det blir så är inte samma sak som att jag önskar att det blir så, men å andra sidan önskar jag inte heller att de ska fortsätta med det, det är helt enkelt ovtigt för mig.

/Mats
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Referensen till "Mattias" inlägg ovan ska såklart vara Magnus om tesen att de fortsätter göra nån enstaka SLT-kamera några år till. Möjligt, men jag tror det inte. En avsiktlig halvhjärtad satsning för att ge sken av att de satsar på systemet o h rädda skinnet tror jag inte på.

/Mats
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, inte vet man vad man ska tro...eller hoppas på.
A-fattningen har väl inget eget värde i sig, bara de fina objektiv jag redan har går att fortsätta använda även när nuvarande A77 gjort sitt.
Jag använder dem redan med la-ea2 på nex-6, men det är en lite långsammare och osäkrare hantering plus att adapterns "klump" är lite störande.
Men låt oss säga att det kommer en kamera med samma tillgång till reglage och samma snabba (eller ännu snabbare) AF som A77 och dessutom en spegel- och klumpfri adapter med fokusmotor så ska jag inte klaga.
La-ea3 e la (a la göteborska sa stockholmaren) klart mindre än 2:an och 4:an. Måste man ha stöd för skruvdrift av gamla Minolta så blir det allt en klump för där sitter ju denna motor. Men 3:an skulle kunna tillverkas helt utan stativfäste och jag tycker nog man kunde det för har man stora objektiv så använder man ju fästet i objektiven oftast istället. Men då måste man ju ha objektiv med AF-motor om det ska funka. Vinsten är också att man slipper den fasta "SLT-spegeln" i adaptern och slipper ljustappet som denna ger, men man torskar istället fasdekt-AF och mikrojusteringen. Annars tycker jag nog att Sony bäddat hyfsat med dessa adapters för de som har A-mounts. De funkar klockrent så integrationen från A-mount till E är inget problem. Problemet är dock att det aldrig kommer funka åt andra hållet..
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är häpen över slutsatser som dessa. Du menar att en objektivrea EN gång från ETT företag i ETT land från EN objektivtillverkare (inte Sony) skulle utgöra någon som helst indikation på vad Sony i Japan har för planer???

Genom åren har det förekommit otaliga prisnedsättningar av delar eller av hela objektiv/kameraserier från i princip alla utländska eller svenska nätföretag (och fysiska butiker) jag någonsin har sett. Tänk om var och en av alla dessa händelser skulle ha åstadkommit någon ny, eller förstärkt någon av de av alla slag redan befintliga konspirationsteorierna! .......................



.............................Ifall någon skulle uppfatta detta inlägg som gravt obalanserat, så saknar vederbörande antingen glimten i ögat och/eller är omedveten om hur långt man måste gå ut på på motsatta sidan av vågstången för att åtminstone i någon mån väga upp de massiva A-mount-dödförklaringarna... :)
.
Se det så här Gunnar: Du kommer gå en guldålder till mötes där det kommer bli billigt att köpa A-mounts vare sig det är kameror men inte minst objektiv. Lanseras dessa kameror så kommer de mycket snabbt droppa i pris då man kommer upptäcka att trots retoriken så satsar Sony egentligen på E. Det är slagläge för dig de närmaste åren.

Det kommer också som sagts att bli lite svårare att bli av med A-mounts. Vi ser redan det tycker jag i en del säljes-sammanhang. Det drabbar t.o.m. E-monts nu när fler köper FF och egentligen vill ha FE-objektiven.

Det här handlar inte bara om vad Sony har för planer utan drar jag och Mats och Anders bland alla andra dessa slutsatser, så börjar vi agera utifrån det på marknaden och då svänger marknaden och det går långt snabbare än Sony kommer svänga. Sony är defensivt i dessa sammanhang och vill ha en mjuk uffasning utan alltför stora tapp ekonomiskt. Konsumenterna är mer brutala än så i sina val.

Mitt inlägg är helt klart obalanserat och ett av de första tecknan på att jämviktpriserna på Sonys A-mountobjektiv kommer upplevas som obalanserade snart och då måste de balanseras av säljarna om de ska bli av med sina "gamla" grejor. Jag kommer aldrig efterfråga ett A-mount igen. Den proppen är ur redan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
....................En faktor som talar mot A-mount döden är att Hassleblad gör en brandad a99. Den borde i såfall haft e-mount. Finns ingen mening för Hassleblad att köra A-mount

....
Hasselblad gör samlarobjekt i form av pimpade A99 i Liberace/Vegas-stil. Blir de svårsölda kan de ju alltid bundla dem med några Liberace-ljusstakar. De är väl knappt till för att användas som kameror dessa A99:eek:r utan mer som accessoarer och samlarobjekt, så det kvittar nog vilken fattning de har egentligen. Just därför att det är en så skruvad produkt, som kommer köpas av mycket få, så borgar nog det för att värdet kommer vara stabilt över tid och t.o.m. öka på sikt.

Om A-mount är på väg ut så måste det vara rena dödsryckningarna för Hasselblad.
 

Photocon

Aktiv medlem
Wow
Verkar som man snabbt kan dela ini två stora grupper de som har a mount och de som ej har. I högen ej har dominerar de som vill dödförklara.... Skummt....

Ang Hasselblad menade jag inte kunder utan företaget. Skulle inte tro Sony vill dra ner Hasselblad om de slutar med A-mount.

Tror ni "negatvia dödare" är för inställda på E-mount för FF vilket vanligt folk utanför denna tråd inte köper.
Vad jag förstått ärmånga av A7/r användare kommande från andra system såsom Nikon och cannon. Och jag tror inte E-mount dödar alla DSLR.....
Jag är varken negativ eller positiv. Satsade dock helhjärtat på ett A-mountsystem och litade på företagets dåvarande roadmap. Hade A900/A850 och A77 och 4 st ZA primes samt ett par G-objektiv och några tredjeparts A-mount. Skaffade även Nex och integrerade den i systemet via LA-EA1/EA2.

För 1½ år sedan tröttnade jag dock när jag ansåg att den Sony A-mount FF som borde kommit istället togs fram av Nikon (D800). Sålde av allt utom NEX succesivt för att finansiera ett Nikon-system (ett märke jag tidigare övergivit) och fann det vara bättre för mig.

Med facit i hand ( d v s om jag hade vetat att Sony skulle släppa A7-serien vid den tidpunkt de släpptes) så hade jag nog agerat liknande i alla fall med undantag för att jag inte skulle gjort Nikonsystemet så pass stort eftersom jag skulle avvaktat vilka FE-gluggar som kom.

Men för mig ar ff D800 den efterföljare till A900 som Sony aldrig gjorde. Så det känns som jag gjorde rätt på ett sätt som passade mig och D800 tillsammans med A7R ger mig ändå en bra integration via adapters.
Så jag ångrar faktiskt ingenting.

Sedan är ju A-mountsystemet fungerande via adapters med AF på A7-serien så optiskt sett förlorar man ingenting på att behålla sina A-mountgluggar. Däremot anser många att det blir obalans mellan den lilla kameran och de störe objektiven.

Har nu kört större objektiv viktmässig på A7R via adapter och det fungerar allt ifrån hyfsat till riktigt bra rent hanteringsmässigt. Optiskt blir det riktigt bra över hela linjen.

Så jag tror inte att man är emot A-mount bara för att man sitter på en A7R. Likaväl som får hoppas att ingen är emot FE-systemet bara för att de äger A-mountgluggar.

Fast jag tror att A-mount kommer att fasas ut. Tidsaspekten för det har jag mindre aning om.

//Lennart
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Wow
Verkar som man snabbt kan dela ini två stora grupper de som har a mount och de som ej har. I högen ej har dominerar de som vill dödförklara.... Skummt....

Ang Hasselblad menade jag inte kunder utan företaget. Skulle inte tro Sony vill dra ner Hasselblad om de slutar med A-mount.

Tror ni "negatvia dödare" är för inställda på E-mount för FF vilket vanligt folk utanför denna tråd inte köper.
Vad jag förstått ärmånga av A7/r användare kommande från andra system såsom Nikon och cannon. Och jag tror inte E-mount dödar alla DSLR.....
Jag har gått den långa vägen och haft Minolta ett tag även analogt. Jag tror inte på A-mount har ett antal A-objektiv men tror inte ett spår på den fattningen och köper nu bara FE-objektiv. Har även slutat köpa E. tror inte det har med att göra vad man har eller inte har egentligen utan vad man tror ska överleva genom det som faktiskt sker på marknaden.

... och jag är helt säker på att du kommer leva många år med dina A-mounts men det är inte där det kommer ske någon vidareutveckling. Det kommer bli en dead-end som endast blir användbar på E-mount med adapter, vilket inte hindrar att de som vill kommer kunna köpa både bra A-mounts och E-mounts för APS-C billigt framöver på liknande sätt som vi köper billiga manuella objketiv idag en del av oss.
 
ANNONS