Annons

A850

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag har en Sony A850 och tycker att huset ofta missar skärpan. Jag plåtar ofta proträtt med studioblixt, använder spotmätning autofokus. Fokuserar på ögat men tycker ofta att skärpan hamnar på halskragen. Skärpedjup 5,6.
Kan det vara fel på huset?
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej! Jag har en Sony A850 och tycker att huset ofta missar skärpan. Jag plåtar ofta proträtt med studioblixt, använder spotmätning autofokus. Fokuserar på ögat men tycker ofta att skärpan hamnar på halskragen. Skärpedjup 5,6.
Kan det vara fel på huset?
Kan vara kamerahuset och/eller objektivet.
Din kamera har microjustering som gör att du själv kan kalibrera den.

Skriv ut en testtavla på A4, placera den på ett bord i 45 graders vinkel, fotografera på mittenstrecket med största bländare och avståndet 15 ggr brännvidden, t.ex.1,3 m med 85 mm. Studera sedan bilden för att se på vilka streck skärpeplanet hamnar. Justera med micro-adjust och gör om proceduren tills det blir bra.

Här finns exempel på sådant förfarande.
http://photo.net/learn/focustest/

Är felet stort så kan du låta assist workshop justera kameran eller objektivet åt dig. Sådant går på garantin, men eftersom det är en ganska gammal modell så kanske du inte har någon sådan kvar.

För att utröna om det är kameran eller objektivet som feler kan du prova med detta objektiv på en annan kamera och ett annat objektiv på din kamera.




/Mats
 

MattiasBredberg

Aktiv medlem
Hej! Jag har en Sony A850 och tycker att huset ofta missar skärpan. Jag plåtar ofta proträtt med studioblixt, använder spotmätning autofokus. Fokuserar på ögat men tycker ofta att skärpan hamnar på halskragen. Skärpedjup 5,6.
Kan det vara fel på huset?
Jag känner mig väl knappt kvalificerad att svara men - jag har kommit att förstå en del om autofokus under tiden jag använt lite mer avancerade kameror och inte minst - tack vare focus peaking.
AF letar ju alltid efter STÖRSTA kontrasten när den ställer fokus. Det blir inte alltid där man själv vill ha den och det verkar som om fokuspunkterna alltid är större än man tror. Fota en blomma tex så verkar det som om AF alltid kommer hitta bäst kontrast i blommans utkant eftersom kontrasten är större mot bakgrunden långt ifrån än den är inne i blommans mitt där man kanske egentligen vill ha bästa skärpan.

Så min poäng är väl att jag gissar att vill man ha skärpan så specifikt så får man sätta den manuellt.

...och det kan ju så klart också vara som Mats säger att hus/objektiv behöver kalibreras....
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
AF funkar ypperligt på porträttavstånd då man siktar på ett öga med spotfokus, så jag tror inte på din teori att det skulle vara att fokuspunkten är större. Dessutom är det ju konsekvent i det här fallet att fokus alltid hamnar bakom där man vill. Manuell fokusering ska inte behövas.

Ser det som ett klart fall av backfokus och som går att korrigera med micro-adjust.

Johanna: Återkom gärna när du har testat att kalibrera fokusen och berätta hur det blev. Om det inte skulle funka med justering kan man börja titta på annat, men jag är rätt säker på det.


/Mats
 
ANNONS