Annons

Frågor inför fjällresan

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian D

Medlem
Hej, ska bestiga Kebnekaise i slutet på Juni och tänkte fota så mycket jag kan. Vi är ute i 5 dagar och jag har en Sony A6000 och några objektiv:

16-50 Kit
55-200
50 1.8
35 Macro

Vilka ska jag ta med mig och vilket skulle vara optimalt att införskaffa inför en sådan resa? Kitobjektivet suger ut batteriet ganska mycket då det åker in och ut vid varje avstängning. Jag har bara två batterier så tänkte införskaffa några såna. Är Jupio nåt att ha?
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Hej, ska bestiga Kebnekaise i slutet på Juni och tänkte fota så mycket jag kan. Vi är ute i 5 dagar och jag har en Sony A6000 och några objektiv:

16-50 Kit
55-200
50 1.8
35 Macro

Vilka ska jag ta med mig och vilket skulle vara optimalt att införskaffa inför en sådan resa? Kitobjektivet suger ut batteriet ganska mycket då det åker in och ut vid varje avstängning. Jag har bara två batterier så tänkte införskaffa några såna. Är Jupio nåt att ha?
Märker ingen skillnad alls mellan Jupios batterier och Canons original.
 

Skäran

Medlem
Objektivval

Hej, ska bestiga Kebnekaise i slutet på Juni och tänkte fota så mycket jag kan. Vi är ute i 5 dagar och jag har en Sony A6000 och några objektiv:

16-50 Kit
55-200
50 1.8
35 Macro

Vilka ska jag ta med mig och vilket skulle vara optimalt att införskaffa inför en sådan resa? Kitobjektivet suger ut batteriet ganska mycket då det åker in och ut vid varje avstängning. Jag har bara två batterier så tänkte införskaffa några såna. Är Jupio nåt att ha?
Var det jag så skulle jag ta med 55-200 och 50. Eventuellt byt 50 mot macrot. Då har du så det klarar det mesta.Batteriet vet jag ingenting om.
 

Sebastian D

Medlem
Tack för tipsen, jag ska fundera på objektiven, måste testa ut dem mer. Ang batteriet så köper jag en Jupio reseladdare på 12 000 mAh för 399 på cyber istället för ett batteri på 1000 mAh för 499.
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Hej

90% av mina bilder när jag varit uppe i fjällen har varit vidvinkel, för egen del vill jag ha så lite kamerautrustning som möjligt packningen är nog tung ändå.
Jag använder en Sigma 17-70 och visst skulle ett längre tele suttit fint ibland men som sagt de flesta bilderna är tagna på 17 mm, 50 mm på en APS-C kamera tycker jag begränsar för mycket.
 

dHb

Aktiv medlem
Håller med han här ovanför.

Jag skulle enbart tagit med 16-50 Kit, man packar ändå alltid för tungt så all vikt man kan bli av med är ett stort plus.

När jag varit och vandrat har jag tagit de flesta av bilderna med 16mm pankaka på en Samsung NX11.
 
ANNONS