Annons

RAW med A6000

Produkter
(logga in för att koppla)

fringie

Aktiv medlem
Sugen på att köpa en A6000 då jag tycker deras tekniska lösningar ser fantastiska ut.

Jag fotograferar alltid i RAW med nuvarande kamera för att kunna göra maximala justeringar med Lightroom. Om jag skulle köpa en A6000 kan jag få ut all tekniskt lull lull eller gör man avkall på något? Någon funktion som inte fungerar när man fotar i RAW?
Ex hur ser det ut med bilder/s? Det som "hindrar mig mest idag" är att jag i nuvarande kamera får ut 4 bilder/s. 11 bilder/s (om jag läst rätt) ser lockande ut. Får jag ut det med RAW? Något annat värt att nämna gällande kameran och RAW?
 

Dennis_foto

Aktiv medlem
Det som inte fungerar med RAW är de olika multishot-finesserna, alltså när flera bilder tas i snabb sekvens och slås ihop för att minska brus eller skapa HDR.

Osäker på effektlägena (t ex partiell färg), om de sparar en RAW och en behandlad jpeg eller bara jpeg.
Däremot är det så att om man ställer in den på svartvitt så visas bilden i sökaren som gråskala, jpegen blir i gråskala medan RAW blir i färg. Detta utnyttjas av somliga vid manuell fokusering för att tydligare se focus peaking-markeringarna.
 
ANNONS