Annons

Var sparar LR sina filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Jag sparar mina raw-filer på en extern hårddisk som jag jobbar mot när jag använder Lightroom. När jag är i framkallningsläget och ändrar reglagen så sparas ju den informationen någonstans. Sparas den i systemfilerna för programmet, sparas det tillsammans med bilderna eller någon annan stans? Går det välja var denna information sparas? Jag skulle helst vilja att informationen finns på min externa hårddisk så att den följer med om jag skulle använda en annan dator.
 

knobloch

Aktiv medlem
Som skrevs ovan så sparas alla ändringar i en fil med filändelsen ".lrcat", brukar sparas i nån undermapp där programmet ligger.

Har dock för mig att jag läst något om att det inte är helt optimalt att låta katalogfilen ligga på en extern disk, vet inte om något kan krascha eller så men förmodligen lär det väl slöa ner LR en del. Du bör kanske kolla upp detta innan du flyttar i alla fall.
 

JKON

Aktiv medlem
Lrcat-alternativet låter ju inte helt optimalt då.

Hur fungerar varianten med xmp-fil? Är det en slags backup? I så fall kanske jag kan spara ner den på den externa hårddisken med lämpligt intervall.
 

knobloch

Aktiv medlem
Lrcat-alternativet låter ju inte helt optimalt då.

Hur fungerar varianten med xmp-fil? Är det en slags backup? I så fall kanske jag kan spara ner den på den externa hårddisken med lämpligt intervall.
Har inte så stor koll på xmp-filer, här står dock lite info: http://help.adobe.com/sv_SE/lightroom/using/WS638E3AC9-A04C-4445-A0D3-F7D8BA5CDE37.html

Jaan ovan kanske kan förklara mer hur det funkar, jag vill också gärna vet nu. :) Om man väljer att skriva till xmp, kommer det fortfarande att skrivas till katalogfilen då? Och i så fall, om jag öppnar upp bilden på en annan dator och jobbar med den där, hur blir det då om jag sedan vill fortsätta jobba med bilden när jag hoppar tillbaka till "ursprungsdatorn"? Läses xmp-datan in och skriver över katalog-datan? Många frågor...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1 LR rör inte originalfilen.
2 LR är en databas som håller reda på var dina importerade filer finns.
3 När du importerar talar du egentligen om för LR att HÄR är filen.
4 pga 2 & 3 flyttar man aldrig filer utanför LR utan flytt sker inifrån LR så tappar inte LR bort filen.
5 Vid import skapas en preview i catalogfilen, lrcat.
6 Man kan spara ändringar i XMP.
Då skapas en filnamn.xmp som innehåller ändringarna som är gjorda i developmentmodulen.
XMPn ligger då bredvid originalet.
Fördelen är att det är ganska enkelt för ANDRA programvaror att läsa denna fil.
Dessutom EN korrupt XMP är kanske inte hela världen.
EN korrupt lrcatfil.... då är alla redigeringar borta.
7 virtuella kopior / Collections ligger ALLTID i lrcat.
8 sparar du lrcat på intern disk så kan du fortfarande se/redigera/hantera en bild utan att disken är inkopplad. Det du egentligen då ser är preview i lrcatfilen. Vid export så kopplar du in disken.
9 Det går alldeles ypperligt att ha flera lrcat.
Vanligaste fallen är nog om man vill skilja på privata bilder från arbete, kanske tom en lrcat per kund för att särskilja kunderna.
10 Antingen lägger man alla lrcat på sin HD.
Eller 1 på varje tillhörande disk.
Eller 1 per kund på kunddisken
osv...
Det är bara och peka var du vill att lrcatfilen skall vara.
 

waagaard

Ny medlem
LR katalogfiler

Jag har funderat på samma sak. Mina bilder ligger i dropbox. Jag använder två datorer, en bärbar Mac och en stationär PC och skulle vilja få med redigeringsfilen för den gemensamma bilden i dropbox oavsett i vilken LR jag redigerar bilden i. Finns det något tips hur det går att lösa.?

Christian
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det där är väl på ngt sätt löst i CC.
Det skall gå att redigera på paddan samtidigt som databasen i nätverket påverkas.
Ett annat sätt är att vara medveten och kopiera lrcat mellan datorerna när man behöver.
 

jaan v

Aktiv medlem
Jag har funderat på samma sak. Mina bilder ligger i dropbox. Jag använder två datorer, en bärbar Mac och en stationär PC och skulle vilja få med redigeringsfilen för den gemensamma bilden i dropbox oavsett i vilken LR jag redigerar bilden i. Finns det något tips hur det går att lösa.?

Christian
där fungerar väl just xmp-filen som en överförbar container för redigeringsinfo
 

Graylingman

Aktiv medlem
Om jag inte låter LR skapa xmp-filer så ligger alla redigeringar inbakade i lrcat-filen, eller hur?

Jag kan alltså välja att skapa xmp-filer, men ligger redigeringarna då både i xmp-filen och i lrcat?
 

lonian

Aktiv medlem
Jag hoppar in i tråden och ställer en snabb fråga.

OM jag placerar lightroom på en ssd disk och mina bilder på en vanlig hårddisk, kommer det då gå långsammare att importera/exportera/redigera bilder än om bilderna låg på samma hårddisk/ssd disk som lightroom är installerat på ?
 

Gutenisse

Aktiv medlem
Jag hoppar in i tråden och ställer en snabb fråga.

OM jag placerar lightroom på en ssd disk och mina bilder på en vanlig hårddisk, kommer det då gå långsammare att importera/exportera/redigera bilder än om bilderna låg på samma hårddisk/ssd disk som lightroom är installerat på ?
Ja, det kommer gå långsammare att importer och exportera bilderna eftersom de vanliga diskarna i regel är långsammare än SSD-diskarna. Det som blir snabbare är uppstarten av Lightroom.
 

erro.se

Aktiv medlem
Om jag inte låter LR skapa xmp-filer så ligger alla redigeringar inbakade i lrcat-filen, eller hur?

Jag kan alltså välja att skapa xmp-filer, men ligger redigeringarna då både i xmp-filen och i lrcat?
Ja, allting sparas alltid i katalogfilen. Om du väljer att även spara till XMP så sparas det mesta men inte allt där.
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag hoppar in i tråden och ställer en snabb fråga.

OM jag placerar lightroom på en ssd disk och mina bilder på en vanlig hårddisk, kommer det då gå långsammare att importera/exportera/redigera bilder än om bilderna låg på samma hårddisk/ssd disk som lightroom är installerat på ?
Det beror på vad du menar med att "placera Lightroom". Är det själva programmet, eller katalogfilen (databasen)?

Lightroom har i princip tre stora "bitar":
  • programmet
  • katalogfilen/databasen (en fil med ändelse .lrcat) och dess tillhörande previews (som skapas automatiskt)
  • originalbilderna

Dessa tre delar kan placeras valfritt var för sig. SSD är förstås snabbare än vanlig disk. Om programmet ligger på SSD så startar det snabbare. Om katalogfilen ligger på SSD så går det snabbare att läsa/skriva till databasen och preview-bilderna (vilket görs hela tiden när man använder programmet). Och om originalbilderna ligger på SSD så går det snabbare att läsa in dem, vilket görs när previewbilden ska skapas första gången samt när man går in i developmodulen för att justera en bild.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om jag inte låter LR skapa xmp-filer så ligger alla redigeringar inbakade i lrcat-filen, eller hur?

Jag kan alltså välja att skapa xmp-filer, men ligger redigeringarna då både i xmp-filen och i lrcat?
Ja

Nej Redigeringen ligger då i XMP det sägs oxå att nyckelord ligger i XMP. (XMP är bara en textfil så det är egentligen bara o öppna och läsa). Virtuella kopior däremot ligger i lrcat.

Vad lrdata innehåller är jag inte riktigt säker på.
 

erro.se

Aktiv medlem
Ja

Nej Redigeringen ligger då i XMP det sägs oxå att nyckelord ligger i XMP. (XMP är bara en textfil så det är egentligen bara o öppna och läsa). Virtuella kopior däremot ligger i lrcat.

Vad lrdata innehåller är jag inte riktigt säker på.
Katalogfilen (lrcat) innehåller som sagt alltid alla förändringar du gör. XMP innehåller bara en delmängd. Mycket, men inte allt.

Väljer man att även spara till XMP så kommer ändå allting att sparas till lrcat-filen. Det kan du helt enkelt inte välja bort.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag hoppar in i tråden och ställer en snabb fråga.



OM jag placerar lightroom på en ssd disk och mina bilder på en vanlig hårddisk, kommer det då gå långsammare att importera/exportera/redigera bilder än om bilderna låg på samma hårddisk/ssd disk som lightroom är installerat på ?

Mellan Importera/exportera kommer det inte finnas skillnad mellan SSD och mekanisk HD. Den begränsande faktorn är inte läs/skrivhastigheten utan snarare processorn. Finns flertal tester på detta.
I biblioteksdelen är det fördelaktigt att ha katalogen på SSD, i develop är det fördel att ha bilderna på SSD, men det är inte så stor skillnad som man tror om man nu ens märker det såvida du inte bläddrar som en idiot i develop modulen och då jobbar du på fel sätt. Enda gången den läser in filen är när du aktiverar den. Och eftersom den först Visar previewbilden så tappar du inte fart där utan det är när du zoomar in 1:1 så den vill göra en avläsning till originalfilen. Har du filerna i DNG och bäddar in fast load data så vinner du även lite inläsningstid där, men den är också försumbar i det stora hela.
 
ANNONS