Annons

Rolleicord II model 6

Produkter
(logga in för att koppla)

JohannaReb

Aktiv medlem
Hej
Jag har ställt frågor förut om en gammal Nikon från 50-talet. Nu har jag frågor om en Rolleiflex som jag också fått ta över av tidigare generationer.

Jag har kommit fram till att det är 120 film som ska användas. Jag har luskat ut vad modellen heter (Rolleicord II model 6) och jag har testat genom att torrtrycka avvtryckaren några gånger.

Men nu har jag en (dum) fråga till:
När jag fotade mellanformat senast var det med min leksakskamera, min Holga. Det var bara ett test, så det blev inte så många foton med den. Men knepigt där var att räkna ut ungefär var någonstans nästa bildruta var när jag drog fram filmen. Det fanns inget automatiskt stopp.

Finns det på Rolleiflexen? Har "dragit fram" med hjälp av veven på sidan, men räkneverket står kvar på noll och det är inget stopp. Jag tänker att det måste sitta i en film för att det ska funka, men innan jag går åstad och lägger ut pengar på det tänkte jag ändå slänga ut en fråga om framdragningen. Enligt webben är kameran från 1949-50.

Tack på förhand!
 

mombasa

Aktiv medlem
Jäpp. Rätt så. Med film i funkar räkneverket och när filmen är framdragen snurrar veven i luften så att säga. Åtminstone på min Rolleiflex årgång -44
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Om du öppnar bakstycket hittar du antagligen några små kuggar på ett hjul som dras fram av filmen om det sitter en film i, som i sin tur får räkneverket att röra sig.
På min gamla zeiss icon var man tvungen att snurra på sådana små kuggar för att frisläppa slutaren om man skulle "torrköra".
Petter...
 

J. Patric

Aktiv medlem
Rolleicord II har ett rödfönster i botten. Först laddar du kameran och drar ett varv med filmratten så att du ser att filmen sitter i rätt. Så stänger du bakstycket och drar fram filmen tills du ser ettan i rödfönstret, sedan trycker du in knappen på filmratten med ena handens tumme, och håller den intryckt medan du drar ned den lilla aluminiumknappen placerad mellan film- och fokusratten.

Då slår räkneverket om till ruta ett.

Därefter används det mekaniska räkneverket. Du tar en bild, trycker in knappen på filmratten, drar fram till ruta två, tar nästa bild, osv. Kameran skall stanna automatiskt för varje ny ruta.
 
ANNONS