Annons

windows 10 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulf_jansson

Medlem
Du behöver inte logga in med ett Microsoftkonto i Windows 10 (eller 8 och 8.1), utan det går utmärkt att skapa ett lokalt konto under installationen.
Efter uppgraderingen så behövdes det inte men...

Jag råkade logga in med mitt hotmail och efter det så går det inte längre att undvika inloggning... Jag kan växla till ett lokalt konto men jag kan inte återgå till ett utan inloggning.
Poängen är just att du ska synkronisera med M$ och läser man användarvillkoren så ser man vad de tänker tjäna pengar på.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo, på ett sätt har jag gjort det, men man kanske inte uppfattar automatiska uppdateringar av befintligt OS som ett OK för MS att ladda ner ett nytt OS. Speciellt inte som de dessutom tillhandahåller ett separat beställningsförfarande för om man vill installera det nya Windows 10.
Håller med om att det är klart ologiskt.
 

Qrt

Aktiv medlem
Nedgraderade igen

Jag har en laptop modell bättre, för foto/videoredigering. Har haft W8.1 på den. Tyckte inte om gränssnittet på 8.1. Uppgraderade till W10. MEN datorn blev så seeeeg, i alla fall i uppstarten. Innan tog det mig tio sekunder att slå på datorn och den var färdigladdad. Nu tog det säkert en minut, och sen var den fortfarande seg ett tag när man skulle öppna program/skriva saker. Dessutom lyckades jag inte få Netflix att fungera bra, varken i webbläsare eller app. Som tur är har man en månad på sig att ångra sig, och det gjorde jag. Så Windows återställde till min gamla 8.1-version och nu är allt frid och fröjd igen.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har en laptop modell bättre, för foto/videoredigering. Har haft W8.1 på den. Tyckte inte om gränssnittet på 8.1. Uppgraderade till W10. MEN datorn blev så seeeeg, i alla fall i uppstarten. Innan tog det mig tio sekunder att slå på datorn och den var färdigladdad. Nu tog det säkert en minut, och sen var den fortfarande seg ett tag när man skulle öppna program/skriva saker. Dessutom lyckades jag inte få Netflix att fungera bra, varken i webbläsare eller app. Som tur är har man en månad på sig att ångra sig, och det gjorde jag. Så Windows återställde till min gamla 8.1-version och nu är allt frid och fröjd igen.
Jag har gjort minst fem uppgraderingar och hemligheten ligger i att göra en clean install så man inte har rester kvar av det gamla systemet. Betydligt mer jobb eftersom allt måste installeras om, men man får bort allt skit och det fungerar utan problem.
 

afe

Aktiv medlem
För mig har det fungerat bra med både uppgradering och ren installation, men då har jag haft system som inte varit igång så jättelänge. Från och med Windows 8 har jag installerat om systemet lite då och då, då det gått mycket fortare än att ta bort det jag inte längre använder :)
 

PeO

Ny medlem

Sanningsägaren

Aktiv medlem
Windows 10 är galet bra!

har testat och kört alla Windows, mac, linux och det är helt klart det bästa någonsin.
Windows 10 får allt annat att blekna.
 

EJM68

Aktiv medlem
Trams. Apple har aldrig "kontrollerat" sina kunders datorer.
Ibland kan det vara lite svårt att förstå syftet med all information som hämtas från användarna, men till viss del är det säkert för att upptäcka problem och förstå hur datorerna används. Windows 10 har en hel del kommunikation med molntjänsterna. Finns flera trådar om hur man stänger av informationshämtning och flera operationer ligger utanför normalt datoranvändande som t.ex plocka bort windowstjänster, ändra på registervärden, redigera hostfiler etc.

Hur pass mycket Apple tappar av från sina användare har det varit ganska tyst om. Än så länge tycker jag att Apples molntjänster varit lite vassare än Microsofts.

De första veckorna fick jag blåskärm några gånger, men efter några uppdateringar känns 10:an stabil på min desktop.

Jag tycker dock att Windows är svårt att kontrollera sedan 8:an. Kontrollerna ligger dels i det nya enklare användarinterfacet för plattor, samt de klassiska Windows kontrollerna. File history t.ex har sina kontroller spridda över de två användarinterfacen.
 

PMD

Aktiv medlem
Ibland kan det vara lite svårt att förstå syftet med all information som hämtas från användarna, men till viss del är det säkert för att upptäcka problem och förstå hur datorerna används. Windows 10 har en hel del kommunikation med molntjänsterna. Finns flera trådar om hur man stänger av informationshämtning och flera operationer ligger utanför normalt datoranvändande som t.ex plocka bort windowstjänster, ändra på registervärden, redigera hostfiler etc.

Hur pass mycket Apple tappar av från sina användare har det varit ganska tyst om. Än så länge tycker jag att Apples molntjänster varit lite vassare än Microsofts.
Det är rätt mycket upp till en själv hur mycket information man lämnar ut. Jag tror inte att Microsoft tvingar någon till att använda "moln"-tjänster, t.ex.
 

iSolen.se

Guest
Musen vitare än vitt

Har precis uppgraderat från Win8 till 10.

Noterar att muspekaren är vitare än sånt som är #ffffff :)

Måste vara något med mina profiler som spökar.
 

bony

Aktiv medlem
Har uppgraderat en av datorerna, lite på chans. Det som ofta krånglar med w10:an (jmf m w7) är framförallt alla spammare och annonser som släpps fram. Även om inställningarna är att stoppa annonserna fungerar det inte fullt ut.Har använt Edge, Chrome och Firefox. Edge stoppar inte annonserna (erbjudanden om att köpa IPhone billigt ex.vis). Fungerar bättre med Chrome och Firefox. Tyvärr tar Chrome inte Silverlight om man vill se på C More,där är Firefox outstanding. Bildbehandling inga problem med w10.
 
ANNONS