Annons

Kalibrera skärm.

Produkter
(logga in för att koppla)

jaan v

Aktiv medlem
Den senaste versionen av dispcalgui var synnerligen enkel att köra, iofs fick man justera
röd/grön/blå och ljusstyrka på monitorn först mha monitorns kontroller men det kräver ju ingen
kompetens utöver lite tålamod.
Själva kalibrerigen krävde bara en tangenttryckning (och 45-50 minuter).
Att resultatet betraktas som 'onödigt bra' är väl en nackdel man kan leva med
 

stefohl

Aktiv medlem
Den senaste versionen av dispcalgui var synnerligen enkel att köra, iofs fick man justera röd/grön/blå och ljusstyrka på monitorn först mha monitorns kontroller men det kräver ju ingen
kompetens utöver lite tålamod.
Själva kalibrerigen krävde bara en tangenttryckning (och 45-50 minuter).
Att resultatet betraktas som 'onödigt bra' är väl en nackdel man kan leva med
Resultatet har jag inga problem med, det är mera alla de inställningsmöjligheter som finns i programmet som inte är så enkla att hantera. Men det verkar ju som det har förbättrats en hel del nu.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Att få två skärmar att visa samma färgåtergivning är inte enkelt, framförallt inte att få vitt att se likadant ut på båda skärmarna. Har du ställt in dem så att de visar samma vitpunkt? Det måste du göra med kontrollerna på skärmen.
Trodde det var hela poängen - att skärmen skulle visa samma färger som andra kalibrerade skärmar (?)
Jag rattade in 6500k på båda skärmarna manuellt mha Spydern. Sedan körde jag kalibreringen.
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Va krångligt det verkar vara.

Nu i dagarna fotade jag en "styrelse" för att dom skulle ha på sin hemsida. Sedan fick jag reda på att de också hade tänkt sig en bild på väggen. Föreslog då att dom skulle skicka en TIFF-fil till Crimson för att få en papperskopia att rama in. Hoppas att det är så att detta proffslabb fixar färger så att det blir bra. Tänkte inte ge mig på att med min okalibrerade skärm, mitt okontrollerade bakgrundsljus, mina grönfärgade väggar och mitt dåliga färgseende, kryssa i rutan "rör inte min bild"
Vad tror ni, kommer det att duga till samhällsföreningens uppsättning av styrelser?
Det tror jag.
 

stefohl

Aktiv medlem
Skillnaden var lättast att se i svartvita bilder, men det var inte bara "värmen" som skiljde utan jag hade ett färgstick. Lite extra grönt på ena skärmen, och ev lite extra rött.
Mer grönt/Rött - Nu tänker jag genast AdobeRGB vs sRGB...???
Det är nog inte sRGB–Adobe RGB som är problemet. En färgtemperatur är inte en exakt färg, det anger bara balansen mellan gult och blått. Två skärmar som har samma färgtemperatur kan skilja sig åt en hel del i balansen magenta – grönt.

Stefan
 

Mwd

Aktiv medlem

alfin

Aktiv medlem
En färgtemperatur är inte en exakt färg, det anger bara balansen mellan gult och blått. Två skärmar som har samma färgtemperatur kan skilja sig åt en hel del i balansen magenta – grönt.
Visst är det väl enklare att få två skärmar att stämma överens om de är av samma fabrikat och modell? Har för mig att Andrew Rodney förklarat det vid något tillfälle. Själv har jag olika skärmar och det stämmer aldrig exakt.
 

stefohl

Aktiv medlem
Visst är det väl enklare att få två skärmar att stämma överens om de är av samma fabrikat och modell? Har för mig att Andrew Rodney förklarat det vid något tillfälle. Själv har jag olika skärmar och det stämmer aldrig exakt.
Betydligt enklare, eftersom det är samma filterfärger och ljuskälla som används.
 

Smw

Aktiv medlem
Bra artikel och slutsatserna stämmer rätt väl överens med mina slutsatser vid min test. Dispcalgui är dock ett avancerat program, eller rättare sagt bara ett grafiskt gränssnitt för Argyll CMS, som är ett kommandoradsbaserat program. Skjuter över målet för de flesta. Ett program som fungerar bra tillsammans med många kalibratorer är Basiccolor Display, men då tillkommer kostnaden för programmet.

Stefan
Hej !

jag brukar göra så här:

Gör en bra grundinställning av skärmarna.

Mät skärmarnas min ljus, dvs hur svart det svartaste är.

Ta högsta värdet, lägg till några tiondelar.

Bestäm önskad färgtemp och ljusstyrka, mät eller uppskatta rumbelysningen.
ex 5200k, 120Ca, 100lux.

Givetvis måste valen ligga inom bägge skärmarnas områden.

Hårdstyr dispcalgui eller Argylls dispcal mot dessa värden och kalibrera/profilera.
Håll tungan i rätt mun med filnamn osv.


Jag har föredrar Argylls verktyg (diswin) att ladda in profiler resp kalibreringar, men
det är väl en smaksak.

//MW
 
Senast ändrad:

stefohl

Aktiv medlem
Hej !

jag brukar göra så här:

Gör en bra grundinställning av skärmarna.

Mät skärmarnas min ljus, dvs hur svart det svartaste är.

Ta högsta värdet, lägg till några tiondelar.

Bestäm önskad färgtemp och ljusstyrka, mät eller uppskatta rumbelysningen.
ex 5200k, 120Ca, 100lux.

Givetvis måste valen ligga inom bägge skärmarnas områden.

Hårdstyr dispcalgui eller Argylls dispcal mot dessa värden och kalibrera/profilera.
Håll tungan i rätt mun med filnamn osv.


Jag har föredrar Argylls verktyg (diswin) att ladda in profiler resp kalibreringar, men
det är väl en smaksak.

//MW
Låter som en bra lösning om du inte har en hårdvarukalibrerad skärm.
 

Mwd

Aktiv medlem
Mors på er, jag köpte SpiderPro.
Det svåraste av allt var att hitta och ladda ned programvaran??
Jag letade frenetiskt på deras hemsida och tillslut hittade jag den.
Pluggade in Spidern i USB, startade programmet och körde igång.
Väldigt enkelt.
Nu när jag bläddrar igenom bilder som inte känts helt 100 så är de betydligt mer neutrala i färgerna.
Förut var de lite väl blåa. (Även S.V bilder hade ett blått färgstick. Nu är det mer neutrala).
Jag är mycket på sjön så det blir mycket hav och himmel.
Däremot är det lite mörkare nu överlag. Jag fick dra ned ljusstyrkan rätt mycket innan den blev nöjd.
Uppmättes till 225 Candela och skulle ligga på 180.
Överlag känns det som en bra investering tycker jag.
Nu skall jag gå igenom årets bilder och "shoppa" dem :) Har inte velat göra det med denna skärm då jag känt att den inte var helt 100 i inställningarna.

Haregott.

// Mats W
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Mors på er, jag köpte SpiderPro.
Det svåraste av allt var att hitta och ladda ned programvaran??
Jag letade frenetiskt på deras hemsida och tillslut hittade jag den.
Pluggade in Spidern i USB, startade programmet och körde igång.
Väldigt enkelt.
Nu när jag bläddrar igenom bilder som inte känts helt 100 så är de betydligt mer neutrala i färgerna.
Förut var de lite väl blåa. (Även S.V bilder hade ett blått färgstick. Nu är det mer neutrala).
Jag är mycket på sjön så det blir mycket hav och himmel.
Däremot är det lite mörkare nu överlag. Jag fick dra ned ljusstyrkan rätt mycket innan den blev nöjd.
Uppmättes till 225 Candela och skulle ligga på 180.
Överlag känns det som en bra investering tycker jag.
Nu skall jag gå igenom årets bilder och "shoppa" dem :) Har inte velat göra det med denna skärm då jag känt att den inte var helt 100 i inställningarna.

Haregott.

// Mats W
Även 180 Cd är en ganska hög siffra. Vad som är korrekt beror på det omgivande ljuset.
Själv behöver jag ligga på 120 Cd för att det skall stämma med mina utskrifter.

Har du ett väldigt ljust rum kan 180 Cd vara korrekt men troligen skulle du tycka en utskrift blev mörkare än förväntat.

Kul du fick till ett bättre resultat så här långt.
 

Mwd

Aktiv medlem
Jag sitter i ett rum med bordslampa och taklampa tänd.
Det var på kvällen så fönstret var svart (jag fotoshoppar mest på vintern så det är "normalläget").
Inte mycket ljus i rummet alltså.
Tyckte att jag ändå fick dra ned skärmen ganska mycket??
Nu känns vita ytor lite "smutsiga"/ ½-grå.
Övriga färger ser bra ut.
Frågan är vad som är rätt? Har ingen erfarenhet av detta.

// Mats W
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag sitter i ett rum med bordslampa och taklampa tänd.
Det var på kvällen så fönstret var svart (jag fotoshoppar mest på vintern så det är "normalläget").
Inte mycket ljus i rummet alltså.
Tyckte att jag ändå fick dra ned skärmen ganska mycket??
Nu känns vita ytor lite "smutsiga"/ ½-grå.
Övriga färger ser bra ut.
Frågan är vad som är rätt? Har ingen erfarenhet av detta.

// Mats W
Vid som är rätt eller fel vad gäller ljusstyrka får man nästan prova sig fram till. Man brukar säga mellan 100 - 160 Cd.
Sett att många andra som skriver ut också ligger i spannet 120 - 140 Cd.
Om man tycker man att ens utskrifter normalt blir för mörka så är skärmen för ljus är den enkla regeln. Då skall man betrakta utskriften i dagsljus med cirka 500 Cd i ljusstyrka.
Finns lampor att köpa för ändamålet men de är dyra. Själv brukar jag fuska och hålla bilden i närheten av ett fönster eller på en vägg där jag har led-belysning för att lysa upp förstoringar som hänger där.
Ser det bra ut i den belysningen är jag nöjd. Man måste inte alltid var vetenskapligt korrekt.
 

alfin

Aktiv medlem
Beror lite på vilken skärm man har också. Jag kör min Eizo-skärm på 110 cd, 5800K och den stämmer väl överens med utskrifter under en 4700K Soluxlampa. Min Dell skärm däremot har andra värden och stämmer ändå inte.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Hej !

jag brukar göra så här:

Gör en bra grundinställning av skärmarna.

Mät skärmarnas min ljus, dvs hur svart det svartaste är.

Ta högsta värdet, lägg till några tiondelar.

Bestäm önskad färgtemp och ljusstyrka, mät eller uppskatta rumbelysningen.
ex 5200k, 120Ca, 100lux.

Givetvis måste valen ligga inom bägge skärmarnas områden.

Hårdstyr dispcalgui eller Argylls dispcal mot dessa värden och kalibrera/profilera.
Håll tungan i rätt mun med filnamn osv.


Jag har föredrar Argylls verktyg (diswin) att ladda in profiler resp kalibreringar, men
det är väl en smaksak.

//MW
Trodde 6500K var "standard" färgtemp? Om alla väljer sin egen färgtemp så ser ju bilder olika ut på olika skärmar? Eller?
 
ANNONS