Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta namn i kronologisk ordning

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Jag fotar ofta med olika kameror vid samma tillfälle och vill byta namn på alla filer så att filnamnordning blir samma som kronologisk ordning.
Idag har jag ett bra system för detta med Breeze Browser Pro. Detta klarar bilder från olika kameror + filmklipp. Har funkat utmärkt tills jag skaffade en större hårddisk och kopierade bilder.

Nu söker jag hjälp hur man kan sätta om "file Creae date" till "last modified date" = fotodatum för filmklipp (MTS filer från SONY RX100 Mk2)

I samband med flytt till större hårddisk funkar inte detta för filmklippen MTS-klippen då dessa får nytt Creation date (kopieringsdatum) och Breeze verkar använda denna tidsstämpeln. Nu har jag tappat den kronologiska ordningen.

Filnamnsmallen har formatet YYYYMMDD_seqnr_Camera Model_Orignumber

Jag har använt Breeze Browser i många år då den hanterar (RAW + JPG + XMP) filer som en enhet. Detta fixade inte Adobe.

När jag får nya bilder, läser jag in de till hårddisken, gör namnbyte enl ovan, sedan importerar jag till LightRoom.

Alla tips tas tacksamt emot!
Har genom åren haft problem med att olika program använder Creation date och andra modify date. Inte så logiskt att Creation date blir senare än modified date.
 

Bilagor

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag använder sedan några år ett enkelt men kraftfullt program för omnamning av filer vid namn Lupas Rename. Det går att namna om efter alla möjliga varianter med olika sekvenstillägg och fasta tillägg eller byta av visst tecken i viss position till annat tecken osv, osv.

Jag flyttar helt enkelt över mina filer från minneskorten till den katalog jag vill förvara dem i. Därefter öppnar jag Lupas Rename, väljer katalog och klickar på lämplig rubrik för att sortera i koronologisk ordning varefter jag markerar filer från en viss dag och justerar filnamnet i formatet ÅÅÅÅMMDD- varefter programmet ger ett sekvenstillägg på, i mitt fall tre tecken ### med början på 001. Eftersom filnamn och sekvensval ligger kvar behöver jag bara ändra dag för nästa dags filer och klicka Rename varefter de får sin datummärkning och -001 osv.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Förstår inte vitsen med att döpa om filerna. Kameran ger dem unika benämningar inom 9 999 bilder.
Om man döper om filerna och sedan råkar stoppa in samma kort igen så kommer bildprogrammet inte reagera för att man försöker importera filer man redan har.

Mycket bättre att hålla reda på filerna med hjälp av nyckelord.

Då kan man söka bilder mycket mer dynamiskt.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Förstår inte vitsen med att döpa om filerna. Kameran ger dem unika benämningar inom 9 999 bilder.
Om man döper om filerna och sedan råkar stoppa in samma kort igen så kommer bildprogrammet inte reagera för att man försöker importera filer man redan har.

Mycket bättre att hålla reda på filerna med hjälp av nyckelord.

Då kan man söka bilder mycket mer dynamiskt.

Min fråga gäller mer hur jag får bildnamnen i kronologisk ordning. Inte hur jag hittar bilderna. Jag taggar bilderna med metadata (nyckelord, stjärnor och färger) för att senare hitta bilderna.

Jag tycker det är bra att ha bilderna i kronologisk namnordning. Det funkar i utforskaren då filerna kommer i ordning, likaså i tex LightRoom (Nu har jag problem då jag inte kan sortera på tidsorning).

Att bara använda nyckelord täcker inte mina behov. Nyckelord är förstås en hjälp när jag ska hitta igen bilder. För visuell hantering behöver jag kronologin när jag har 100tals bilder från ett fototillfälle.

Att inte namna om filerna går bra om man bara har en kamera. Det beror mycket på vilken arbetsmetod man har. Själv har jag inga problem med att bilderna heter något annat på HD och minneskort.

Det är bara att gratulera dig Flash Gordon att det funkar för dig.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Jag använder sedan några år ett enkelt men kraftfullt program för omnamning av filer vid namn Lupas Rename. Det går att namna om efter alla möjliga varianter med olika sekvenstillägg och fasta tillägg eller byta av visst tecken i viss position till annat tecken osv, osv.

Jag flyttar helt enkelt över mina filer från minneskorten till den katalog jag vill förvara dem i. Därefter öppnar jag Lupas Rename, väljer katalog och klickar på lämplig rubrik för att sortera i koronologisk ordning varefter jag markerar filer från en viss dag och justerar filnamnet i formatet ÅÅÅÅMMDD- varefter programmet ger ett sekvenstillägg på, i mitt fall tre tecken ### med början på 001. Eftersom filnamn och sekvensval ligger kvar behöver jag bara ändra dag för nästa dags filer och klicka Rename varefter de får sin datummärkning och -001 osv.
Tack för svar Michael. Tror det kan funka om man bara har en fil per bild (ej RAW + JPG) och en nummerserie (samma kamera).

Din arbetsmetod påminner mycket om min metod (Ladda ner till HD, namna om, importera i LR)

Min fråga är om Lupas (gratisprogram) kan hantera (RAW + JPG + XMP) filer som en enhet? Misstänker att ett gratisprogram ger det olika sekvensnummer. Det var i alla fall anledningen att jag köpte Breeze Browser för många år sedan då Adobes program (PS, LR) inte kunde ge dom ett nytt namn som en enhet.

Hur hanterar du filer från samma dag med olika nummerserier (olika kameror)?

Mitt problem är nu att mitt program för att byta namn inte fungerar för filmklipp som kopierats till en ny disk. Får kopieringsdatum istf fotodatum vid sortering i datumordning. RAW och JPG bilder funkar.
 

Uffer

Aktiv medlem
Du har inte funderat på att lägga till timme_minut_sekund i filnamnet istället för sekvensnummer. Jag tror det funkar i lightroom när man importerar. Själv lägger jag till datum i filnamnet, mest för att slippa att få två filer med samma namn. Men en praktisk bieffekt är ju att dom är enkla att sortera i dag för dag ordning.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag missförstod nog lite här.

Lupas kommer antagligen att ge RAW + JPG ett löpnummer även om de kommer att ha samma tid för tillblivelse. Jag har faktiskt inte provat det (än). Däremot är det inga problem att ha två olika kameror så länge de är synkade tidsmässigt och kamerorna inte tar bilder samtidigt. Bilderna sorteras ju efter tid men jag har inte valt att ha med vilken kamera i filnamnen så då är det lätt ordnat.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Du har inte funderat på att lägga till timme_minut_sekund i filnamnet istället för sekvensnummer. Jag tror det funkar i lightroom när man importerar. Själv lägger jag till datum i filnamnet, mest för att slippa att få två filer med samma namn. Men en praktisk bieffekt är ju att dom är enkla att sortera i dag för dag ordning.

Grejen är att inte LR (vad jag har sett) kan hantera import från olika kameror. Nämnda LR använder datumet för kopiering till ny HD för filmklipp i MTS format, inte fototidpunkten. Sekunder för kopieringsdatum är jag ju inte intresserad av.

I princip får jag samma resultat som du, fast jag har valt en annan namngivning av mina filer.
Mitt renameprogram sorterar bilderna kronologiskt innan jag namnar om. Datum + sekvensnummer kommer då ge en kronologi.
Mitt nedladdningsprogram (Breeze Downloader Pro) har jag ställt in att automatiskt lägga in bilderna i en mapp som är datum då bilden är tagen. Behöver inte manuellt sortera in bilderna i rätt mapp.

Kanske ska tillägga att jag har en mapp per fototillfälle, med datum först. Gör också att mina mappar kommer i kronologisk ordning.

Uppfann min metod då jag ofta fotade konserter med två kameror. Smidigare på alla sätt om filnamnen är kronologiska. Vid export från LR kan jag behålla filnamnet, får en återkoppling till filnamn + kamera i LR. Behändigt om utvalda (exporterade) bilder från en konsert kommer kronologiskt.

Nåja, tack för ditt svar. Mitt problem återstår. Jag har nu manuellt ändrat filnamnet på filmerna jag hade problem med. Det tog lång tid och jag hoppas jag slipper göra det i fortsättningen. Kopierade 2TB bilder + film så det kan finnas samma problem på min nya hårddisk.
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Jag missförstod nog lite här.

Lupas kommer antagligen att ge RAW + JPG ett löpnummer även om de kommer att ha samma tid för tillblivelse. Jag har faktiskt inte provat det (än). Däremot är det inga problem att ha två olika kameror så länge de är synkade tidsmässigt och kamerorna inte tar bilder samtidigt. Bilderna sorteras ju efter tid men jag har inte valt att ha med vilken kamera i filnamnen så då är det lätt ordnat.
Jag har löst mitt problem tillfälligt genom att namna om mina filmklipp. Uppskattar att du svarat.

Inför framtiden vore det intressant att veta hur Lupus funkar för Foton + filmer.
Säger du att Lupus klarar av att namnge filerna med datum + sekvens från olika kameror (förutsatt att klockorna är synkade förstås)?

Det kan mitt program också. Breeze kan extrahera metadata som kamera och originalnummer. Information som jag tycker är viktig att ha med i det nya filnamnet.

Har problem både i LR och Breeze med mina MTS-filer. LR kan inte spara metadata (keywords etc) till filen. Breeze använder skapandedatum (vid kopiering blir det kopieringsdatum).
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag kopierar alla filer från en eller flera kameror till kataloger. Dessa ingår i en filstruktur enligt X:\Bilder\ÅÅÅÅ\MM. Filerna hamnar då i kronologisk ordning om jag väljer detta med filer från olika kameror blandat. Jag markerar filerna från en viss dag och ändrar Lupas datum till denna dag varefter de får tillägg -### (i mitt fall, jag tror inte jag kommer att ta mer än 999 bilder en och samma dag). Därefter klickar jag på Rename. Nu markerar jag nästa dags filer, ändrar datum och klickar Rename osv. Det hela går snabbt även om det ser ut att vara en hel del handpåläggning. Tyvärr klarar inte Lupas att hämta metadata från filerna så i ditt fall kommer det inte att funka.
 
ANNONS