Annons

Randiga bilder i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Bork

Ny medlem
Jag har ett problem med mina bilder. Jag har sen ett par veckor tillbaka haft problem med att bilderna blir färgglatt och smalt randiga när jag visar dem på olika sätt i datorn. Det gäller både NEF(RAW)-formatsbilder och JPG. Jag använder en mac air, och ibland har jag bara bilderna i en mapp och snabbvisar dem genom att trycka på mellanslag, ibland öppnar jag dem i Förhandsvisning. Hade också problem för nån månad sedan med att bilderna blev randiga när jag försökte göra en timelapse i Premiere.

Det är bilder från olika minneskort, och de visas utmärkt i kameran, samt att ibland visas de först perfekt men blir randiga och tvärtom. Den här randigheten upplevde jag även igår när jag tittade på en netflix-film och förstorade bilden. Det blev randigt i någon sekund och sen blev det bra.

Någon mer som upplevt detta?

Bifogar en typisk randig bild
 

Bilagor

Brodden

Aktiv medlem
Blir det konstigt då du tittar på netflix så kan det vara grafikkortet som är den gemensamma nämnaren.
 

Bork

Ny medlem
Ajdå, låter otrevligt då det sägs att inget går att byta på Mac :/ Vet du vad man kan göra åt det?
 

jaan v

Aktiv medlem
Liknar påfallande symtomen min MBP 2011 uppvisade pga defekt grafikkort.
Efter en sk Class Action Law Suit föll Apple till föga och bekostade reparation.
Föreslår att du kollar supportsiter för mac om fler med din specifika modell drabbats - givetvis förutsatt
att du inte redan har en gällande garanti
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag har ett problem med mina bilder. Jag har sen ett par veckor tillbaka haft problem med att bilderna blir färgglatt och smalt randiga när jag visar dem på olika sätt i datorn. Det gäller både NEF(RAW)-formatsbilder och JPG. Jag använder en mac air, och ibland har jag bara bilderna i en mapp och snabbvisar dem genom att trycka på mellanslag, ibland öppnar jag dem i Förhandsvisning. Hade också problem för nån månad sedan med att bilderna blev randiga när jag försökte göra en timelapse i Premiere.

Det är bilder från olika minneskort, och de visas utmärkt i kameran, samt att ibland visas de först perfekt men blir randiga och tvärtom. Den här randigheten upplevde jag även igår när jag tittade på en netflix-film och förstorade bilden. Det blev randigt i någon sekund och sen blev det bra.

Någon mer som upplevt detta?

Bifogar en typisk randig bild
När det gäller råfilen som visas i kameran och på en del andra ställen är den inbyggda JPG-förhandsvisningsbilden som visas, inte råfilen. Öppna bilden i LR/PS och kika på råfilen, prova att stänga av/sätta på grafikaccelerationen i programmet.

Har du senaste ACR? OS X uppdaterat? Hur tankar du över bilderna till datorn från kamera, med minneskortläsare eller sladd från kameran?
 

Bork

Ny medlem
Hej allihop! Tack för era svar! Uppdaterade just datorn till OS X El Capitan, den senaste, och vips, går det som smort igen! Hittade inget om att fler med samma modell skulle ha haft liknande problem, men njuter av stunden och hoppas att problemet inte dyker upp igen.

Reboot81, vad är ACR? Googlade, men vet inte riktigt vad mer jag ska googla på, och jag antar att du inte menar flygtrafikledningen... ^^,

(Helst kör man minneskort vid överföring om tillämpligt, inte sant?)
 

zanoii

Aktiv medlem
Enligt mina erfarenheter är Bo Saurage inne på rätt spår. Först öppnas en förhandsgranskning av den inbäddade jpeg-filen medan rawfilen laddas. När sedan rawfilen är laddad byter visningsprogrammet till att visa den i stället. Är det då något fel med raw-pluginen eller annat relaterat (filen kanske) så visas bilden först korrekt och sen korrupt.
 

reboot81

Aktiv medlem
Vad jag ville belysa var att man aldrig kan se i kameran om bildfilen är ok eller skadad, utan först i en råkonverterare som man med säkerhet säga att bilden är ok eller skadad.

ACR är själva mjukvaran i LR/PS som sköter råfilskonverteringen, ibland kan det hjälpa att uppdatera från den här sidan.

Men i vilket fall, gott att det löste sig!
 
ANNONS