Annons

LR går inte att starta efter strömavbrott

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Jobbar med LR 5.7i en pc med W7 och hade gjort en del i programmet ikväll. Under nedstängning av LR (säkerhetskopiering) stänger jag av misstag av strömtillförseln till datorn. Allt fungerar vid återstart (W7) utom LR som inte går att öppna. Får meddelandet

"LR påträffade ett fel vid läsning från förhandsvisningscache och måste avslutas.
LR kommer försöka korrigera det här problemet vid nästa återstart"

Har nu försökt återstarta 4-5 ggr med samma resultat och samma medd.
Har också startat om datorn och därefter försökt återstarta LR med samma misslyckade resultat, vad gör jag?
 

elgenper

Aktiv medlem
En grej till att kolla upp: I samma mapp som Lightrooms databas (Lightroom Database-X-Y-Z.lrcat) finns en liten fil som heter Lightroom Database-X-Y-Z.lrcat.lock. Här är X, Y och Z siffror som beror på versionsnummer och uppdateringshistoria.

Filen vars namn slutar med .lrcat är själva databasen, med storlek flera hundra MB, medan den med .lrcat.lock bara är på 50 bytes eller så, max 4 kB. Den sistnämnda är en flagga för att LR har öppnat databasen och tas bort när man avslutar LR på normalt sätt. Efter en krasch finns den kvar och kan då hindra LR att öppna databasen. Ser Du den när LR inte är igång så ta helt enkelt bort den och försök igen. Återigen: ta BARA bort filen som slutar med lrcat.lock och är liten, absolut inte den stora som slutar med bara .lrcat!
 

Khalad

Aktiv medlem
En grej till att kolla upp: I samma mapp som Lightrooms databas (Lightroom Database-X-Y-Z.lrcat) finns en liten fil som heter Lightroom Database-X-Y-Z.lrcat.lock. Här är X, Y och Z siffror som beror på versionsnummer och uppdateringshistoria.

Filen vars namn slutar med .lrcat är själva databasen, med storlek flera hundra MB, medan den med .lrcat.lock bara är på 50 bytes eller så, max 4 kB. Den sistnämnda är en flagga för att LR har öppnat databasen och tas bort när man avslutar LR på normalt sätt. Efter en krasch finns den kvar och kan då hindra LR att öppna databasen. Ser Du den när LR inte är igång så ta helt enkelt bort den och försök igen. Återigen: ta BARA bort filen som slutar med lrcat.lock och är liten, absolut inte den stora som slutar med bara .lrcat!
Kanske jag ska börja med att ta bort den filen och testa omstart utan att ta bort cachen? Har noterat att filen ska heta lrcat.lock :) Reste alltså hemifrån i onsdags morse och kommer hem igen imorgon kväll så det blir först söndag jag kan börja åtgärda. Stort tack för tipset!
 

AFJ

Aktiv medlem
Kanske jag ska börja med att ta bort den filen och testa omstart utan att ta bort cachen? Har noterat att filen ska heta lrcat.lock :) Reste alltså hemifrån i onsdags morse och kommer hem igen imorgon kväll så det blir först söndag jag kan börja åtgärda. Stort tack för tipset!
Om det är så att du kan se lock-filen när Lightroom är nedstängt - ja då skall du absolut radera den lock-filen som första åtgärd.

Om det inte hjälper, eller om du inte har någon lock-fil, ja då skulle jag gå vidare med att radera cachen.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Detta fel med att jag inte kan öppna har jag själv råkat ut för och fick rådet att ta bort .lock-filen vilket hjälpte mig.
 
ANNONS