Annons

Frågar ang. Diax ia

Produkter
(logga in för att koppla)

Yverboren

Medlem
Härom dagen så fick jag en riktigt fin och mycket stilig gammal Diax ia som stått nedpackad och orörd sedan 50-talet. Naturligtsvis så är jag väldigt pepp på att få igång den och använda den till mitt fotande. Men då jag är uppvuxen i den digitala eran så är min okunskap om den här sortens kameror skrämmande låg. Det tog mig nästan 2 timmar bara att lista ut hur man öppnade filmluckan!

Så vad jag efterfrågar är om någon vet var jag kan finna batterier och film som är kompatibel med denna kameramodell, så jag kan testa ifall den fortfarande fungerar. Samt hur jag restaurerar den till en värdig standard (årtionden av att ligga i källare har bjudit på en del damm osv). Och eventuellt manualer för hur man opererar den här sortens kameror öht.

Här har ni en bild på skönheten: https://i.imgur.com/WF9CUDO.jpg

Tacksam för hjälp!
 

VisualD

Aktiv medlem
Ah, du plockade hem den från Tradera nu när den blev billig. Jag spanade på den länge och hade det funnits fler objektiv med hade den varit min redan. ;)

Bara att spänna slutaren och trycka av på olika tider samt kolla att bländaren rör sig och ladda med vanli 135 film. Det är en manuell pjäs så du får räkna ut exponering och gissa fokusavstånd själv, men det lär du dig snabbt.

Ps. Titta genom rätt fönster som matchar objektivet du har på. ;)
 

markbe

Avslutat medlemskap
Hej.

Intressant modell. Kameran har tre inbyggda sökare för objektiv med brännvidd 35 mm respektive 45/50 mm och 85/90 mm. Mätsökare saknas så fokusering sker genom att uppskatta avståndet och ställa in det med avståndsskalan på objektivet. Det finns lösa mätsökare (avståndsmätare) att sätta i tillbehörsskon/blixtskon.

Kameran är gjord för 135-film, det vill säga det absolut vanligaste filmformatet på marknaden idag och de senaste decennierna. Något batteri behöver du inte då kameran är helt mekanisk.

Eftersom kameran saknar ljusmätare får du antingen lösa exponeringen genom att mäta med en extern exponeringsmätare (finns även som telefonappar, det går naturligtvis också att använda en annan kamera) eller så försöker du lära dig att uppskatta exponeringen med hjälp av vedertagna tumreglar såsom ”Sunny-16” och Ultimate Exposure Computer

Jag hittade ingen manual till din kamera, men väl till ett par efterföljande modeller, Diax Ib och IIb. Det finns en del skillnader (IIb har bland annat inbyggd mätsökare) men mycket är säkert likt:
http://photo-manuals.com/manual/walter-voss/film-compact-camera/diax-ib-iib
 

Yverboren

Medlem
Ah, du plockade hem den från Tradera nu när den blev billig. Jag spanade på den länge och hade det funnits fler objektiv med hade den varit min redan. ;)

Bara att spänna slutaren och trycka av på olika tider samt kolla att bländaren rör sig och ladda med vanli 135 film. Det är en manuell pjäs så du får räkna ut exponering och gissa fokusavstånd själv, men det lär du dig snabbt.

Ps. Titta genom rätt fönster som matchar objektivet du har på. ;)
Faktiskt inte. Det är arvegods som lyckligtvis återfanns.

Då börjar jag med att försöka lägga vantarna på på filmen. Tack!
 

Yverboren

Medlem
Hej.

Intressant modell. Kameran har tre inbyggda sökare för objektiv med brännvidd 35 mm respektive 45/50 mm och 85/90 mm. Mätsökare saknas så fokusering sker genom att uppskatta avståndet och ställa in det med avståndsskalan på objektivet. Det finns lösa mätsökare (avståndsmätare) att sätta i tillbehörsskon/blixtskon.

Kameran är gjord för 135-film, det vill säga det absolut vanligaste filmformatet på marknaden idag och de senaste decennierna. Något batteri behöver du inte då kameran är helt mekanisk.

Eftersom kameran saknar ljusmätare får du antingen lösa exponeringen genom att mäta med en extern exponeringsmätare (finns även som telefonappar, det går naturligtvis också att använda en annan kamera) eller så försöker du lära dig att uppskatta exponeringen med hjälp av vedertagna tumreglar såsom ”Sunny-16” och Ultimate Exposure Computer

Jag hittade ingen manual till din kamera, men väl till ett par efterföljande modeller, Diax Ib och IIb. Det finns en del skillnader (IIb har bland annat inbyggd mätsökare) men mycket är säkert likt:
http://photo-manuals.com/manual/walter-voss/film-compact-camera/diax-ib-iib
Precis vad jag var ute efter. Tack!
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Fin modell! Xenar-gluggarna är inte alls dumma!

Vill du se att tider "typ" stämmer så råder jag dig att öppna luckan baktill, ställ in en slutartid, spänn slutaren och rikta kameran mot en lampa medans du knäpper slutaren så får du se om tiden kan tänkas överänsstämma med verkligheten. Ofta på kameror som legat i decennier "sticky" på långsamma tider neråt 1/10, alltså att slutaren fastnar till och det blir kanske istället flera sekunder innan slutaren stängts igen. Men mår den relativt bra så kommer den funka hyfsat på de snabbare tiderna ändå men annars kommer den behöva service och det är inte värt att trycka i en rulle film om inga tider är i närheten av sanningen...
 
ANNONS