Annons

Photoshop CC "prenumeration"

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte_J

Aktiv medlem
Fel jämförelse. Om den ska vara korrekt så ska du naturligtvis ta med kostnaden för uppgradering till CS3, CS4, CS5 och CS6. Ni har gjort ett val. Att sitta med "gamla" programvaror istället för att uppgradera. Inget fel i det men det blir en jämförelse som haltar eftersom nuvarande CC inbegriper alla uppdateringar.

Men jag förstår hur ni tänker.
Min synpunkt handlade om att det inte alls är lika billigt att hyra programvarorna som att köpa dem. Om du köper dem kan du själv välja om du vill betala för dem om och om igen för att få funktioner du inte bett om och lite nya skojiga programikoner (det Adobe kallar uppgraderingar) eller om du vill behålla dem som du köpte dem. Det är trots allt ganska stor skillnad på 13 000 och 50 000... Tänk om alla kameratillverkare slutade sälja kameror och bara hyrde ut dem. Då skulle du inte kunna välja att köpa en kameramodell du är nöjd med för ett bestämt pris och använda den så länge du själv önskade, utan istället vara tvungen att betala på kameran månad efter månad utan att någonsin bli ägare till den. Och den dagen du slutar betala så kan du inte ta en bild till.
Nej tack för min del. Men det är klart Adobe är nöjda när de nu lyckas få folk att både betala mer för samma produkt. Både andrahandsvärde och andrahandsmarknad försvann samtidigt för produkterna och folk blir aldrig ägare över användningsrätten även om de betalar flera hundratusen i femtio år. Adobe är självklart vinnarna här och då är det ju lätt att räkna ut vilka som är förlorare.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Prenumerationslösningen gör ju också att piratkopieringen blir svårare, win win..
Du kan ha rätt i att motivationen sjunker att använda piratkopierade program om man sänker priserna, men varför tror du att det skulle ha blivit svårare att piratkopiera? Jag skulle säga att det inte finns något sätt att skydda programvaror mot piratkopierare. Ju svårare knäck, ju större utmaning för crackern.
Jag minns ännu 90-talet när flera mjukvaruföretag gjorde livet surt för sin kunder genom att introducera hårdvarudonglar till sina program. Otroligt tungjobbat och tappade man bort dongeln gick programmet inte alls att starta. Väldigt populärt inför en deadline... Ganska snart lyckades krackare snickra ihop program som emulerade dessa donglar och många jag kände som ägde äkta licenser av dessa dyra program körde dessa mjukvarudonglar istället, så slapp de krångla med hårdvarudonglarna.

Om nån kan bygga det, kan nån knäcka det. Piratkopieringsproblematiken måste lösas på annat vis.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Ni har sparat en hel del pengar på att skippa alla versioner mellan CS2 och CC. Spara lite till genom att behålla cs2 och den Windows ni har nu.
Varför uppgradera till win10? Behåll en dator enbart för arbete med cs2 o koppla den till nätverket som ni kan koppla win10 datorer till.
Sparat pengar är kanske inte rätt uttryck. Om du har en bil du är nöjd med så sparar du väl inga pengar bara för att du avstår från att köpa biltillverkarens nya modell, som är exakt likadan förutom en förgylld växelspak och en skojig figur på nyckelringen? :)
Men visst är det en av lösningarna jag funderat på, att fortsätta köra Windows 7 på en dator enbart för CS2, även om det på sikt inte är någon bra lösning.
 

alfin

Aktiv medlem
Många här verkar utgå ifrån att det handlar om Adobe Camera Raw och Lightroom, men Photoshop är något helt annat. Få funktioner i Photoshop de senaste åren har gett något mervärde till oss fotografer. Creative Cloud handlar om att prenumerera på Photoshop eller övriga program i CC-sviten. Lightroom är fortfarande en fri add-on som fås tillsammans med Photoshop. Vill man bara ha Lightroom kan den köpas separat än så länge. Är man bara ute efter att kunna konvertera raw-filer via Adobes programvaror fungerar Lightroom utmärkt. Behöver man Photoshops senaste funktioner måste man prenumerera. Att argumentera för Lightroom eller Adobe Camera Raw uppdateringar i sammanhanget ger fel jämförelse (om det nu inte är just ACR:s gränssnitt man är ute efter). Det finns dessutom andra rawkonverterare som kan användas tillsammans med äldre versioner av Photoshop med gott resultat.
 

Gutenisse

Aktiv medlem
Vad som menas med Adobes "molntjänst" har jag ännu inte fattat eftersom samtliga program laddas ner, installeras och körs på min egna dator. Sedan kontrollerar Adobes program med jämna mellanrum om en uppdatering finns tillgänglig.
Denna funktion har väl de flesta program haft de senaste 10 åren? Det har inte ett skit med "molntjänst" att göra.
Microsoft's "One Drive" och Googles "GMail" är molntjänster då den primära funktionen finns och körs på en server, numera kallad "molnet" eftersom det låter häftigare.

Att man kan ladda ner och installera ex. Lightroom på flera datorer och enheter har inte heller ett smack med "molntjänst" att göra. Det handlar enbart om nya licensrättigheter som låter dig installera programmet på X antal enheter. Att programmet laddas ner från "molnet", tidigare kallat "Internet", gör inte det hela till en molntjänst, men jag misstänker att det klingar bättre i mångas öron :)

Att Adobe försöker få oss att gå över till prenumeration handlar, enligt mig, om att de inte kan komma på tillräckligt med nya funktioner för nästkommande version och det blir därmed svårt att motivera oss att betala för en uppgradering. För min del har inte LR6 fått någon ny funktion av intresse jämfört med LR5 och jag valde därför att inte uppgradera. Faktum är att jag gick över till ACDSee istället, men det är en annan historia.

Program som Lightroom, Photoshop, och Office har nått en så hög mognadsgrad att det är svårt att göra dem så hemskt mycket bättre. Det går säkert att skriva om en del funktioner för att öka prestandan, men att hitta på nya funktioner är svårare och det är det de flesta användarna vill ha.

I brist på nya funktioner att marknadsföra och sälja, så marknadsför man istället en ny försäljningsmetod :)
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Hoppas på hjälp...(idag - söndag & Lucia?)

Google hittar inte en endaste liten träff på det (förutom den här tråden) ...

Antingen är felet helt unikt, eller så står det inte så i felmeddelandet
Hej igen
T o m att ta en skärmdump på det mkt kortvariga men faktiska felmeddelandet visade sig svårt...Den lilla textrutan visade sig blott under några få sekunder för att sen försvinna....fortsättningsvis en "cirkel som tickar runt runt..." dvs att datorn & installationsprogrammet jobbar och jobbar.... "eller så står det inte så...", jo det vet jag till 100%.

Jag har nu avinstallerat hela cc köret t.v. för att se om jag får hjälp och börja om från BÖRJE N.

Oavsett debatten i tråden hittills, har jag ju bestämt mig för att de facto ta en prenumeration och har gjort vad som åligger mig som kund/köpare, dvs jag har pröjsat vad dom begär, I FÖRSKOTT, och då vill jag ta mej f-n ha leverans av varan/tjänsten och förväntar mig att få hjälp att starta upp oxå.

mvh
/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Hej igen
Jag har nu avinstallerat hela cc köret t.v. för att se om jag får hjälp och börja om från BÖRJE N.

mvh
/B
Här är "threads" till de förslag/tips jag fått från en Apple diskussionstråd (?)

1. Re: First Startup of Photoshop Creative Cloud trial version: Program does not start..."Core Sync failed to start" ...? What to do??
rpandita EmployeeAdminsrpandita 2015-dec-11 20:08 (som svar på Börje Norhager)
Hi börjen46119266,

Sorry for the crash issues with Photoshop.
Please check these threads and follow the instructions
Creative Cloud Core Sync crashes every minute after update
https://discussions.apple.com/message/23615325#23615325

Regards
Rohit

Ett problem i sammanhanget är ju, att vi allra första uppstart av den nya laptopen så instruerades jag att välja språk - vilket naturligtvis blev svenska i mitt fall...
Men - när man får "åtgärdsförslag" från nån ute i cyberrymden är dom ofta på engelska...alla menyer, funktionsknappar, mappbenämningar osv anges i deras texter med deras engelska benämningar... t ex blir "Library" = Katalog? eller ev. = Bibliotek? på svenska i min nya dator? Eller ska jag byta tillbaka till Engelska för att kunna lösa problemet, sedan ändra igen till svenska som datorns operativ-språk??

Jag får se vad som dagen kan ge...ny dag och nya möjligheter!!
mvh
/B
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fel jämförelse. Om den ska vara korrekt så ska du naturligtvis ta med kostnaden för uppgradering till CS3, CS4, CS5 och CS6. Ni har gjort ett val. Att sitta med "gamla" programvaror istället för att uppgradera. Inget fel i det men det blir en jämförelse som haltar eftersom nuvarande CC inbegriper alla uppdateringar.

Men jag förstår hur ni tänker.
Nej det är inget feltänk.
Om man är nöjd med de funktioner man har så blir de uppgraderingarna bara kostnader som inte tillför ngt alls.

Självklart finns hyrmodellen för att Adobe tjänar på det.
För att de skall göra det så var de tvungna att sänka priset.
De vet att det kommer fler konkurrenter i deras bakvatten som vill ha del av kakan.

Själv har jag CS6 hela svit som köptes som student 7000.
Jag har inga problem med att betala en hundring i månaden för CC. Mitt problem är att jag vill åt InDesign och framförallt Premiere Pro. Då kan man glömma den där ensamma hundringen.

För övrigt:
När man slutar att betala till CC så slutar developmodulen att fungera i LR. PS vet jag inte.
När PS (som innehåller ACR) inte kan läsa nya rawfiler så köper man LR som stand alone om man vill det.
LR innehåller ACR o via HMV så kommer man direkt in i sin gamla PS.

Nu har ju Adobe annonserat att LR6 kommer att vara den sista stand alone av LR som kommer att göras. Jag gissar att när trycket ökar från kunderna så kommer Adobe bli tvingade att släppa en LR7.

NU ä det Lucia!
 

iSolen.se

Guest
Vad som menas med Adobes "molntjänst" har jag ännu inte fattat eftersom samtliga program laddas ner, installeras och körs på min egna dator. Sedan kontrollerar Adobes program med jämna mellanrum om en uppdatering finns tillgänglig.
Denna funktion har väl de flesta program haft de senaste 10 åren? Det har inte ett skit med "molntjänst" att göra.
Microsoft's "One Drive" och Googles "GMail" är molntjänster då den primära funktionen finns och körs på en server, numera kallad "molnet" eftersom det låter häftigare.

Att man kan ladda ner och installera ex. Lightroom på flera datorer och enheter har inte heller ett smack med "molntjänst" att göra. Det handlar enbart om nya licensrättigheter som låter dig installera programmet på X antal enheter. Att programmet laddas ner från "molnet", tidigare kallat "Internet", gör inte det hela till en molntjänst, men jag misstänker att det klingar bättre i mångas öron :)

Att Adobe försöker få oss att gå över till prenumeration handlar, enligt mig, om att de inte kan komma på tillräckligt med nya funktioner för nästkommande version och det blir därmed svårt att motivera oss att betala för en uppgradering. För min del har inte LR6 fått någon ny funktion av intresse jämfört med LR5 och jag valde därför att inte uppgradera. Faktum är att jag gick över till ACDSee istället, men det är en annan historia.

Program som Lightroom, Photoshop, och Office har nått en så hög mognadsgrad att det är svårt att göra dem så hemskt mycket bättre. Det går säkert att skriva om en del funktioner för att öka prestandan, men att hitta på nya funktioner är svårare och det är det de flesta användarna vill ha.

I brist på nya funktioner att marknadsföra och sälja, så marknadsför man istället en ny försäljningsmetod :)
Kanske inte så stora ändringar mellan versionerna längre samtidigt som de släpps oftare.

Adobe lägger i alla fall nyutvecklingspengar på att förbättra raw-konverteraren, något jag som fotograf tycker är oerhört viktigt. Skulle vilja att de tom lade ner mer pengar på detta område. Sen tar de förstås fram nya rawkonverterare hela tiden, det kommer massor med nya kameramodeller kontinuerligt.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Här är "threads" till de förslag/tips jag fått från en Apple diskussionstråd (?)

1. Re: First Startup of Photoshop Creative Cloud trial version: Program does not start..."Core Sync failed to start" ...? What to do??
rpandita EmployeeAdminsrpandita 2015-dec-11 20:08 (som svar på Börje Norhager)
Hi börjen46119266,

Sorry for the crash issues with Photoshop.
Please check these threads and follow the instructions
Creative Cloud Core Sync crashes every minute after update
https://discussions.apple.com/message/23615325#23615325

Regards
Rohit

Ett problem i sammanhanget är ju, att vi allra första uppstart av den nya laptopen så instruerades jag att välja språk - vilket naturligtvis blev svenska i mitt fall...
Men - när man får "åtgärdsförslag" från nån ute i cyberrymden är dom ofta på engelska...alla menyer, funktionsknappar, mappbenämningar osv anges i deras texter med deras engelska benämningar... t ex blir "Library" = Katalog? eller ev. = Bibliotek? på svenska i min nya dator? Eller ska jag byta tillbaka till Engelska för att kunna lösa problemet, sedan ändra igen till svenska som datorns operativ-språk??

Jag får se vad som dagen kan ge...ny dag och nya möjligheter!!
mvh
/B
Du skriver "nya laptopen" ? Är du macanvändare sedan tidigare? Isåfall så ber jag om överseende med mitt inlägg och som du förmodligen helt kan bortse från.

Men vid avinstallation av program så gör man det bäst med hjälp av ett avinstallationsprogram, exv App Cleaner http://www.macupdate.com/app/mac/25276/appcleaner så man får bort allt, även dolda filer.
Undvik att ladda ner program/tilläggsprogram från cnet.com som ofta kommer upp när man söker program, program från den sidan får ofta med sig annat skit som bara ställer till det. Macupdate däremot är en bra sida.

Kör Säker Start, öppna Skivverktyg och kör en Skivkontroll och se vad den säger. Funkar andra nerladdningar med andra program?

Tangentbordet ska vara inställt på Svensk-Pro som primärt språk om det är svenska man vill använda.

Känns datorn pigg och fräsch i övrigt? Funkar andra nerladdningar? Har disken gott om utrymme över så den orkar jobba? Minst 20 GB, gärna mer, i ledigt utrymme. Är internetkopplingen stabil?

Själv håller jag min dator ren och fräsch med CleanMyMac. Det finns även gratisprogram som gör jobbet, men som kräver lite mer handpåläggning varje gång. Men använd aldrig MacKeeper som är ett otyg.

Sökte lite på nätet på problemet och i princip alla sökningar leder till Adobes diskussionspaneler/FAQ osv. Vilket jag antar att du redan kollat upp? Kanske har du sett även denna länk? https://www.youtube.com/watch?v=KNzKJhx91I0

Finns ju flera bra macforum på nätet, kanske de är bättre på att ge svar än Adobes hjälpsidor?

I all välmening, och som sagt, är du van macanvändare så kan du säkert strunta i detta inlägg.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Du skriver "nya laptopen" ? Är du macanvändare sedan tidigare? Isåfall så ber jag om överseende med mitt inlägg och som du förmodligen helt kan bortse från.
Finns ju flera bra macforum på nätet, kanske de är bättre på att ge svar än Adobes hjälpsidor?
I all välmening, och som sagt, är du van macanvändare så kan du säkert strunta i detta inlägg.
Hej Annika!

Stort tack för ditt utförliga och rådgivande svar...

Nej, jag är HELT NOVIS på Mac, har bara jobbat i PC under alla 20 år tidigare, mest med textbehandling i Word, Exel, FrameMaker, bildbehandling i Adobe PS, Elements och Canon DPP/Photomatix, men oxå professionellt med textöversättning i Trados...mm

Få se framöver, kommer jag att ångra mej och längta till tillbaka till PC-världen...eller har alla ganska rätt som sagt "PC är blaha-blaha åtminstone när det gäller foto och bildbehandling? Jag kommer iaf att ge min nya MAC en riktig chans att "omvända mej"!!!

Jag ska ta dina tips till mej, de låter riktigt bra!!

mvh
/B
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Hej Annika!

Stort tack för ditt utförliga och rådgivande svar...

Nej, jag är HELT NOVIS på Mac, har bara jobbat i PC under alla 20 år tidigare, mest med textbehandling i Word, Exel, FrameMaker, bildbehandling i Adobe PS, Elements och Canon DPP/Photomatix, men oxå professionellt med textöversättning i Trados...mm

Få se framöver, kommer jag att ångra mej och längta till tillbaka till PC-världen...eller har alla ganska rätt som sagt "PC är blaha-blaha åtminstone när det gäller foto och bildbehandling? Jag kommer iaf att ge min nya MAC en riktig chans att "omvända mej"!!!

Jag ska ta dina tips till mej, de låter riktigt bra!!

mvh
/B

De som påstår det vet i så fall inte vad de pratar om. Det är ingen skillnad på att köra Photoshop etc på pc eller MAC, det är andra saker som avgör valet. Det är nog en kvarleva från gamla fotosnobb-världen där alla körde Canon och MAC.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Det är nog en kvarleva från gamla fotosnobb-världen där alla körde Canon och MAC.
Hej Leif
Utan att vi gör detta till en MAC versus PC-tråd, så var det nog i mitt fall så att min personliga mentor på foto kör bara Nikon & Mac...han anser nog att Canon också ligger lite efter Nikon.

Jag ser fram emot att lära mej Mac-världen, men kommer att bli kvar hos Canon utan att jag därför förringar Nikon.

mvh
/B
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Skrivs överallt på nätet. Även av folk som påstås ah känningar in i Adobes värld.

Men som sagt så tror jag inte att det kommer bli så. Jag tror Adobe kommer bli tvingade av kunderna att fortsätta.
 

alfin

Aktiv medlem
Skrivs överallt på nätet. Även av folk som påstås ah känningar in i Adobes värld.

Men som sagt så tror jag inte att det kommer bli så. Jag tror Adobe kommer bli tvingade av kunderna att fortsätta.
Men att det skrivs överallt på nätet är inte detsamma som att Adobe har annonserat det. Bara så vi håller rätt på vad som är vad.
 
Jag köpte CS2 Standard till jobbet 2005, innehållande PS, Illustrator, InDesign (och några andra program som inte intresserade mig). Om jag minns rätt kostade paketet ca 13 000 kronor exkl moms. Det har fungerat utmärkt att arbeta med sedan dess. Nu planerar vi att kliva upp till Windows 10 nästa år och då kommer troligen inte CS2-versionerna att fungera längre. Det billigaste alternativet för att hyra PS, Illustrator och Indesign i framtiden ser ut att bli 5040 kr per år exkl. moms.

Alltså kostade paketet ca 13 000 kr de gångna tio åren och 50 400 kr de kommande tio åren. Nästan fyra gånger så hög kostnad! Rena skojet!
Ja, om man uppgraderar en programvara var tionde år blir givetvis kalkylen sådan. Det är dock en väldigt långsam uppgraderingscykel som jag inte tror är särskilt vanlig.

I mitt fall uppgraderade jag som långsammast var tredje år. Då är kostnadsskillnaden obefintlig.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Men att det skrivs överallt på nätet är inte detsamma som att Adobe har annonserat det. Bara så vi håller rätt på vad som är vad.
Tja O ja läste senast idag att LR7 kan tänkas komma efter Q1 2017.
Jag tror Adobe gick på en rejäl mina när de släppte de 2 tidigare versionerna med ny importdialog.
 
ANNONS