Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7200 tethering androidplatta

Produkter
(logga in för att koppla)

Atenza85

Aktiv medlem
Hej

Jag undrar om det är någon som vet om jag kan se bilderna direkt i min android surfplatta, en Samsung Tab A, så kallad tethering. Jag vet att Lightroom inte stöder det ännu, fast jag har inte heller hittat nåt Lightroom till plattan heller. Finns det något annat program som skulle fungera?

Spelar ingen roll för mej ifall det är trådlöst eller med kabel, de enda jag vill är att bättre kunna se bilderna medans jag fotar, redigering gör jag på stationära datorn så nåt sånt behöver jag inte heller till plattan även om de vore kul om möjligheten fanns för vissa justeringar.

Tacksam för all hjälp! :)
 

henrik85

Aktiv medlem
Hej

Jag undrar om det är någon som vet om jag kan se bilderna direkt i min android surfplatta, en Samsung Tab A, så kallad tethering. Jag vet att Lightroom inte stöder det ännu, fast jag har inte heller hittat nåt Lightroom till plattan heller. Finns det något annat program som skulle fungera?

Spelar ingen roll för mej ifall det är trådlöst eller med kabel, de enda jag vill är att bättre kunna se bilderna medans jag fotar, redigering gör jag på stationära datorn så nåt sånt behöver jag inte heller till plattan även om de vore kul om möjligheten fanns för vissa justeringar.

Tacksam för all hjälp! :)
LR har väl stöd för tethered shooting? Iaf för Canon och jag kan inte tro att Nikon inte skulle ha det?
Däremot är jag också nyfiken på detta med Androidstöd för tethering, så ett svar är välkommet om TS hittar det på annat håll =)
 

Atenza85

Aktiv medlem
Fast det är väl just möjligheten att styra kameran från plattan som är tethering?
Är det? I så fall har jag missförstått det hela. För det är inte det jag vill åstadkomma.
I alla fall de videor jag sett på youtube där de visar "tethered shooting" så gör de det via Lightroom och ser bilderna direkt ur kameran allt eftersom de fotar.

Helicon Remote har jag i alla fall lyckats få fungera men där kunde jag inte heller bläddra mellan bilderna som jag har tagit, och det verkar som att bilderna inte sparas på minneskortet heller. Så ingen framgång där heller.

Så, om ingen har några flera förslag så ger jag snart upp det här och väntar på om Lightroom kommer med en uppdatering snart..
 

eskil23

Aktiv medlem
I alla fall de videor jag sett på youtube där de visar "tethered shooting" så gör de det via Lightroom och ser bilderna direkt ur kameran allt eftersom de fotar.
Det gör man förstås, annars är det inte så stor mening med tethering. Men kameran utlöses väl från Lightroom också, eller behöver man använda en annan (fjärr)utlösning?
 

Bosse Biceps

Aktiv medlem
Har du kollat i manualen till Nikon-appen?
http://nikonimglib.com/ManDL/WMAU/

Om du väljer "Ta bilder" och sedan trycker på kamerasymbolen.
Då tar du bilder med kameran och miniatyrer dyker upp på mobilen som du sedan kan zooma i. Sedan verkar du inte kunna ladda ned dem till mobilen utan att först gå över i "Visa bilder" mode för att ladda ned dem.
Är det det du är ute efter?
Ett problem som kvarstår för mig i alla fall (med D7200 o Samsung S5) är att appen ofta säger att den är frånkopplad från kameran men tar jag en ny bild dyker den upp i alla fall.
 
ANNONS