Annons

Vilken Fuji? Svår beslutsångest!

Produkter
(logga in för att koppla)

P13

Aktiv medlem
Ska tjacka ny kamera. Har bestämt mig för att byta system (tidigare Canon) och istället pröva på Fuji.
Är i valet och kvalet mellan två modeller och skulle gärna få lite inputs från er. Tänkte att jag skulle beställa en nu idag (förhoppningsvis) om jag lyckas bestämma mig :)

Nu står det mellan Fujis X-10 och X-T1. Har sagt till mig själv att smärtgränsen går vid 10K men kanske kan rubbas lite hehe.

Vad jag är ute efter:
- Smidig kamera som inte känns jobbig att ha med sig en hel dag.
- Jag har relativt små händer så en lätt kamera som ligger bra i handen
- Jag är amatör med viss koll som fotat en hel del, men mycket kvar att lära! Vill ha en kamera som är lätt att använda men vill varken "växa ur" den för fort eller "överköpa" heller.
- Kamera som jag kan ha länge, en bra investering helt enkelt
- Fotar mest gatufoto, livemusik, en del natur och lite porträtt.

Finns ju en hel del paket att köpa på t ex Cyberphoto etc, hus + objektiv. Men vilken kombo ska man välja?!

Tacksam för alla era tips & tankar!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det viktigaste i valet mellan dessa båda kameror är nog hur du tycker att de känns att plåta med. De har ju t ex helt olika sökare och det skiljer en del i storlek. Ta dig till en bra butik och känn på dem!
 

P13

Aktiv medlem
Det viktigaste i valet mellan dessa båda kameror är nog hur du tycker att de känns att plåta med. De har ju t ex helt olika sökare och det skiljer en del i storlek. Ta dig till en bra butik och känn på dem!
Hej, jo det har du ju helt rätt i, men har inte provat nån av dem. Har dock känt/klämt på båda och x10 ligger kanske lite bättre i handen iom att den är något mindre och lättare... Men samtidigt är ju båda relativt små och smidiga jämfört med Canons klumpar ;)
 

P13

Aktiv medlem
Skillnaden i pris är enligt min mening större än skillnaderna i funktioner. Kolla här vad som skiljer och bestäm själv vad just du behöver och ev. vill betala för:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=x-t10silver

Jag hade nog gått på X-T10 för egen del eftersom mervärdena i den dyrare inte betyder så mycket för mig.
Hej Sven,
Det är nog precis så jag också tänker, men samtidigt tänker jag att "äh, bättre att lägga ett par tusen extra å ha nåt att växa i..." Men som det är nu så lutar det helt klart åt x10 trots allt. Mycket kamera för en rimlig prislapp. Frågan är ju bara vilket objektiv jag skall matcha med...
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Växa....

Hej Sven,
Det är nog precis så jag också tänker, men samtidigt tänker jag att "äh, bättre att lägga ett par tusen extra å ha nåt att växa i..." Men som det är nu så lutar det helt klart åt x10 trots allt. Mycket kamera för en rimlig prislapp. Frågan är ju bara vilket objektiv jag skall matcha med...
X-T10 är nog stor nog att växa i. Det tar ett tag av fotande innan du behärskar och utnyttjar den kameran. Då kan du byta upp dig om det behövs. Lägg hellre pengarna som bränner i fickan på objektiv.
 

Segedahl

Aktiv medlem
Båda är bra kameror men största skillnaden är väl ändå
att X-T1 är väderskyddad och aningen snyggare... Lycka till!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Enl mig finns två väsentliga skillnader:
1. XT1 har en störrr sökare. Väldigt fin sökaroptik - den bästa EVF jag sett
2. ISOratt - med autoiso och exp komp i manuellt läge inte alltid nödvändig - kanske inte för mig egentligen men beror på behov och tycke
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Jag håller med Fredrik Thoren, priset och väderskyddet är den största skillnaden. EVF:en är ju klart en skillnad oxå men det tycker jag nästan är hårklyverier, evf:en på xt10 är bra!!
Om du är ute efter ännu högre bildkvalitet av samma tillverkare kanske xpro2 kan vara intressant, även om det är en helt annan kamera. Den nya sensorn antar jag är ännu grymmare än deras gamla.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jomenvisst!

Jag håller med Fredrik Thoren, priset och väderskyddet är den största skillnaden. EVF:en är ju klart en skillnad oxå men det tycker jag nästan är hårklyverier, evf:en på xt10 är bra!!
Om du är ute efter ännu högre bildkvalitet av samma tillverkare kanske xpro2 kan vara intressant, även om det är en helt annan kamera. Den nya sensorn antar jag är ännu grymmare än deras gamla.
Dvs om du kan hitta den för tio tusen som var gränsen! Nypriset idag är 17 990.
 

P13

Aktiv medlem
Jag håller med Fredrik Thoren, priset och väderskyddet är den största skillnaden. EVF:en är ju klart en skillnad oxå men det tycker jag nästan är hårklyverier, evf:en på xt10 är bra!!
Om du är ute efter ännu högre bildkvalitet av samma tillverkare kanske xpro2 kan vara intressant, även om det är en helt annan kamera. Den nya sensorn antar jag är ännu grymmare än deras gamla.
Som det är nu så lutar det väldigt mycket åt att jag beställer x-t10 ikväll!
xpro2 verkar grym men känns lite "next level" för mig :)
 

SallyIV

Aktiv medlem
Godkännes ;-)

Men X-M1 beg på Blocket som kan hittas utan objektiv för 1 500:- smiskar mycket i konkurrentväg, oaktat sin storlek. Billigaste vägen in till Fuji - om du inte tar en X100S.

Jag har båda + X-T1 och vet ännu inte vilken som är favorit...

-J!
 

easyrider

Aktiv medlem
Jag hare en xt-10 och kan bara rekommendera den. Med ett xf 27mm går den ner i jackfickan. Visst sökaren på xt-1 är bättre men jag tycker sökaren på min duger. Köp en xt-10 nu och så kan du senare köpa en x pro-2 tex och behålla din xt-10 som andra kamera eller reservkamera!
 

martinot

Aktiv medlem
Ska tjacka ny kamera. Har bestämt mig för att byta system (tidigare Canon) och istället pröva på Fuji.
Är i valet och kvalet mellan två modeller och skulle gärna få lite inputs från er. Tänkte att jag skulle beställa en nu idag (förhoppningsvis) om jag lyckas bestämma mig :)

Nu står det mellan Fujis X-10 och X-T1. Har sagt till mig själv att smärtgränsen går vid 10K men kanske kan rubbas lite hehe.

Vad jag är ute efter:
- Smidig kamera som inte känns jobbig att ha med sig en hel dag.
- Jag har relativt små händer så en lätt kamera som ligger bra i handen
- Jag är amatör med viss koll som fotat en hel del, men mycket kvar att lära! Vill ha en kamera som är lätt att använda men vill varken "växa ur" den för fort eller "överköpa" heller.
- Kamera som jag kan ha länge, en bra investering helt enkelt
- Fotar mest gatufoto, livemusik, en del natur och lite porträtt.

Finns ju en hel del paket att köpa på t ex Cyberphoto etc, hus + objektiv. Men vilken kombo ska man välja?!

Tacksam för alla era tips & tankar!
Var själv i samma situation i december före jul när jag skulle välja emellan dessa husen. Så här såg jag det då ungefär:

X-T1: Vädertätad, bättre EVF, lite bättre grepp.

X-T10: Inbyggd blixt, lite mindre, lite lättare, lite lägre pris.

Eftersom jag främst ville ha den som en resekamera, och då var för mig vikten och storleken lite större fördel än vädertätningen, så gick jag till slut för X-T10. Gillar också att det finns en inbyggd blixt. Är för klen att använda i mörker (har separat ifrån Nissin för det), men gillar att ha den som upplättningsblixt på dagtid för tex porträtt.

Men det beror ju även på vilken typ av resor man gör. Skall man tex ut i tropiska klimat, djungel, vattendrag, etc så är ju X-T1 en klart bättre resekamera. Då kommer vädertätningen väl till pass, men se då till att de flesta objektiven du isf skaffar (eller iaf de viktigaste du vill ha med på resa) också är vädertätade. De har "WR" i namnet och är märkta med det utanpå objektiven.

Gällande kitobjektiv så är "Fujifilm X-T10 + 18-55/2,8-4,0 OIS" ett bra paket att starta med om du vill ha en vardagszoom. Finns även till X-T1 om du går för den. Är nog den enda kitzoomen som jag någonsin stött på som är riktigt bra (så bra att jag köpte detta objektiv löst utanför kit).

Då hamnar du på under 11 KSEK för en väldigt fin kamera och en bra normalzoom - en mycket prisvärd kombo IMHO.

Annars så gillar jag de flesta XF-objektiv som jag hunnit att testa (undvik i princip alla "XC"-varianter), så är det några sådana paket som du vill ha så är det bara att köra på det istället.

Lycka till!
 

P13

Aktiv medlem
Var själv i samma situation i december före jul när jag skulle välja emellan dessa husen. Så här såg jag det då ungefär:

X-T1: Vädertätad, bättre EVF, lite bättre grepp.

X-T10: Inbyggd blixt, lite mindre, lite lättare, lite lägre pris.

Eftersom jag främst ville ha den som en resekamera, och då var för mig vikten och storleken lite större fördel än vädertätningen, så gick jag till slut för X-T10. Gillar också att det finns en inbyggd blixt. Är för klen att använda i mörker (har separat ifrån Nissin för det), men gillar att ha den som upplättningsblixt på dagtid för tex porträtt.

Men det beror ju även på vilken typ av resor man gör. Skall man tex ut i tropiska klimat, djungel, vattendrag, etc så är ju X-T1 en klart bättre resekamera. Då kommer vädertätningen väl till pass, men se då till att de flesta objektiven du isf skaffar (eller iaf de viktigaste du vill ha med på resa) också är vädertätade. De har "WR" i namnet och är märkta med det utanpå objektiven.

Gällande kitobjektiv så är "Fujifilm X-T10 + 18-55/2,8-4,0 OIS" ett bra paket att starta med om du vill ha en vardagszoom. Finns även till X-T1 om du går för den. Är nog den enda kitzoomen som jag någonsin stött på som är riktigt bra (så bra att jag köpte detta objektiv löst utanför kit).

Då hamnar du på under 11 KSEK för en väldigt fin kamera och en bra normalzoom - en mycket prisvärd kombo IMHO.

Annars så gillar jag de flesta XF-objektiv som jag hunnit att testa (undvik i princip alla "XC"-varianter), så är det några sådana paket som du vill ha så är det bara att köra på det istället.

Lycka till!
Hej Martin,

Tack för utförlig kommentar! Blev inget köp igår, men bestämde mig efter att ha kollat på Angry Photographers jämförelse X-T10 it is! :)

X-T10 har allt jag söker till ett väldigt bra pris. Hade siktet inställt på att köra kitet med 18-55'an men nu har jag istället bestämt mig för att köpa huset separat och köpa den lilla 27/2,8-pankisen till. Känns som en svårslagen kombo om en t ex ska ut och resa (NYC om 3 veckor...) och ha med kamera hela dagarna. Blir kanske ett par spänn dyrare än tänkt, men magen säger ja!
 

ErlandH

Aktiv medlem
X-T10 har allt jag söker till ett väldigt bra pris. Hade siktet inställt på att köra kitet med 18-55'an men nu har jag istället bestämt mig för att köpa huset separat och köpa den lilla 27/2,8-pankisen till. Känns som en svårslagen kombo om en t ex ska ut och resa (NYC om 3 veckor...)
Jag skulle nog tänka en sväng till på objektivvalet. Visst är 27/2,8 extremt liten och smidig, men den begränsar också användbarheten. Risken är att brännvidden ofta känns för lång eller för kort. Visst är normalzoomen lite större, men fortfarande inte speciellt klumpig. Den har antiskak, den har lika bra ljusstyrka på kortare brännvidder, den ger dig både en hyfsad vidvinkel och alla brännvidder upp till ett utmärkt porträttobjektiv. Dessutom är den, om jag förstått rätt, skarpare än 27/2,8 och fokuserar snabbare.
 

Sheldon

Medlem
Jag har kört Fujifilm några år nu och fått fantastiska bilder med just 27/2.8. Det är ett riktigt bra objektiv, skarpt och extremt smidigt. Men jag har alltid betraktat det som ett komplement, när jag vill ha smidigast möjliga utrustning med mig. Brännvidden är rätt allround, MEN jag skulle personligen inte åka till NYC utan vidvinkel! Så jag håller med Erland, tänk en vända till. 18-55:an är också riktigt, riktigt bra och du får den ju till mycket bra pris om du köper ett kit. Komplettera senare med en 27/2.8 (går ju att få för runt 2500 kr beg) för att få en "jackfickskamera". Är mitt råd alltså. :)

Men oavsett hur du gör med objektivval (båda gluggarna är som sagt grymt bra och prisvärda) kan jag bara gratulera dig till att ha valt Fujifilm, och är övertygad om att du kommer att bli nöjd. Ha en bra resa till Det Stora Äpplet!
 

P13

Aktiv medlem
Jag skulle nog tänka en sväng till på objektivvalet. Visst är 27/2,8 extremt liten och smidig, men den begränsar också användbarheten. Risken är att brännvidden ofta känns för lång eller för kort. Visst är normalzoomen lite större, men fortfarande inte speciellt klumpig. Den har antiskak, den har lika bra ljusstyrka på kortare brännvidder, den ger dig både en hyfsad vidvinkel och alla brännvidder upp till ett utmärkt porträttobjektiv. Dessutom är den, om jag förstått rätt, skarpare än 27/2,8 och fokuserar snabbare.
Hmm... Just när man tror att man har läget under kontroll och vet hur man ska välja hehe. Tar till mig det du skriver, du har nog en poäng.
 

P13

Aktiv medlem
Jag har kört Fujifilm några år nu och fått fantastiska bilder med just 27/2.8. Det är ett riktigt bra objektiv, skarpt och extremt smidigt. Men jag har alltid betraktat det som ett komplement, när jag vill ha smidigast möjliga utrustning med mig. Brännvidden är rätt allround, MEN jag skulle personligen inte åka till NYC utan vidvinkel! Så jag håller med Erland, tänk en vända till. 18-55:an är också riktigt, riktigt bra och du får den ju till mycket bra pris om du köper ett kit. Komplettera senare med en 27/2.8 (går ju att få för runt 2500 kr beg) för att få en "jackfickskamera". Är mitt råd alltså. :)

Men oavsett hur du gör med objektivval (båda gluggarna är som sagt grymt bra och prisvärda) kan jag bara gratulera dig till att ha valt Fujifilm, och är övertygad om att du kommer att bli nöjd. Ha en bra resa till Det Stora Äpplet!
Hej

Bra input, tack. Det som lockar så mkt med 27/2.8 är såklart storleken samt att alla talar så gott om det. Men å andra sidan har du helt klart en poäng med att det kanske är vettigare att tjacka paketet med 15-55'an och senare komplettera med pankisen... Det är nog mycket också att jag är lite skeptisk mot kitobjektiv för att jag tänker på Canons dito... Men detta verkar ju vara oerhört mer gediget och kvalitativt! Hm, tänker nog ett varv till här..!
 
ANNONS