Annons
Gammal 2016-02-09, 16:07
ErlandH

P13 skrev: X-T10 har allt jag söker till ett väldigt bra pris. Hade siktet inställt på att köra kitet med 18-55'an men nu har jag istället bestämt mig för att köpa huset separat och köpa den lilla 27/2,8-pankisen till. Känns som en svårslagen kombo om en t ex ska ut och resa (NYC om 3 veckor...)
Jag skulle nog tänka en sväng till på objektivvalet. Visst är 27/2,8 extremt liten och smidig, men den begränsar också användbarheten. Risken är att brännvidden ofta känns för lång eller för kort. Visst är normalzoomen lite större, men fortfarande inte speciellt klumpig. Den har antiskak, den har lika bra ljusstyrka på kortare brännvidder, den ger dig både en hyfsad vidvinkel och alla brännvidder upp till ett utmärkt porträttobjektiv. Dessutom är den, om jag förstått rätt, skarpare än 27/2,8 och fokuserar snabbare.
Gammal 2016-02-09, 16:53
Sheldon

Jag har kört Fujifilm några år nu och fått fantastiska bilder med just 27/2.8. Det är ett riktigt bra objektiv, skarpt och extremt smidigt. Men jag har alltid betraktat det som ett komplement, när jag vill ha smidigast möjliga utrustning med mig. Brännvidden är rätt allround, MEN jag skulle personligen inte åka till NYC utan vidvinkel! Så jag håller med Erland, tänk en vända till. 18-55:an är också riktigt, riktigt bra och du får den ju till mycket bra pris om du köper ett kit. Komplettera senare med en 27/2.8 (går ju att få för runt 2500 kr beg) för att få en "jackfickskamera". Är mitt råd alltså. :)

Men oavsett hur du gör med objektivval (båda gluggarna är som sagt grymt bra och prisvärda) kan jag bara gratulera dig till att ha valt Fujifilm, och är övertygad om att du kommer att bli nöjd. Ha en bra resa till Det Stora Äpplet!
Gammal 2016-02-09, 17:02
P13

ErlandH skrev: Jag skulle nog tänka en sväng till på objektivvalet. Visst är 27/2,8 extremt liten och smidig, men den begränsar också användbarheten. Risken är att brännvidden ofta känns för lång eller för kort. Visst är normalzoomen lite större, men fortfarande inte speciellt klumpig. Den har antiskak, den har lika bra ljusstyrka på kortare brännvidder, den ger dig både en hyfsad vidvinkel och alla brännvidder upp till ett utmärkt porträttobjektiv. Dessutom är den, om jag förstått rätt, skarpare än 27/2,8 och fokuserar snabbare.
Hmm... Just när man tror att man har läget under kontroll och vet hur man ska välja hehe. Tar till mig det du skriver, du har nog en poäng.
Gammal 2016-02-09, 17:12
P13

Sheldon skrev: Jag har kört Fujifilm några år nu och fått fantastiska bilder med just 27/2.8. Det är ett riktigt bra objektiv, skarpt och extremt smidigt. Men jag har alltid betraktat det som ett komplement, när jag vill ha smidigast möjliga utrustning med mig. Brännvidden är rätt allround, MEN jag skulle personligen inte åka till NYC utan vidvinkel! Så jag håller med Erland, tänk en vända till. 18-55:an är också riktigt, riktigt bra och du får den ju till mycket bra pris om du köper ett kit. Komplettera senare med en 27/2.8 (går ju att få för runt 2500 kr beg) för att få en "jackfickskamera". Är mitt råd alltså. :)

Men oavsett hur du gör med objektivval (båda gluggarna är som sagt grymt bra och prisvärda) kan jag bara gratulera dig till att ha valt Fujifilm, och är övertygad om att du kommer att bli nöjd. Ha en bra resa till Det Stora Äpplet!
Hej

Bra input, tack. Det som lockar så mkt med 27/2.8 är såklart storleken samt att alla talar så gott om det. Men å andra sidan har du helt klart en poäng med att det kanske är vettigare att tjacka paketet med 15-55'an och senare komplettera med pankisen... Det är nog mycket också att jag är lite skeptisk mot kitobjektiv för att jag tänker på Canons dito... Men detta verkar ju vara oerhört mer gediget och kvalitativt! Hm, tänker nog ett varv till här..!
Gammal 2016-02-09, 17:13
ErlandH

Välj båda! ;-)
Gammal 2016-02-09, 17:15
Fredrik AVT

Jag skulle allt köpa i kit med 18-55 - en ganska kompakt och skarp glugg. Skall man ha en fast också i samma brännviddsspann skulle jag titta på 35/1,4 - det ger mest skillnad mot zoomen. 27:an är mindre men erbjuder ingen större skillnad i bländaröppning jf med 35:an.
Gammal 2016-02-09, 18:03
Sheldon

P13 skrev: Det är nog mycket också att jag är lite skeptisk mot kitobjektiv för att jag tänker på Canons dito... Men detta verkar ju vara oerhört mer gediget och kvalitativt! Hm, tänker nog ett varv till här..!
Man ska nog vara lite skeptisk mot kitzoomar... Fujis 16-50/3,5-5,6 påminner lite om Canon och Nikons kitzoomar vad gäller byggkvalitet, men Fujinon 18-55/2,8-4 är något helt annat! Som du skriver - gediget, hög kvalitet (och ljusstarkt). Spelar i en mycket högre division än de andra tillverkarnas motsvarigheter (kostar å andra sidan mer också...). Nästan synd att kalla den "kitzoom", men eftersom den ju faktiskt säljs i kit så är det ju ofrånkomligt. :)
Gammal 2016-02-09, 18:42
Sabud

Har haft X-T1 med 18-55 - 27/2,8 och 55-200 sedan de lanserades.

Mitt råd är att alltid köpa i paket med 18-55:an, bättre och smidigare normalzoom finns nog inte.
27:an är en annan historia, Fujifilms skarpaste glugg om du håller dig till 5,6, annars är den bara hygglig och fortfarande liten;) (Photozone.de)

/Stephan
Gammal 2016-02-09, 22:03
SallyIV

Hej!

Kitzoomarna får oftast betyget "klart över andras", kolla på cameralabs.com eller http://www.kenrockwell.com/fuji/.

Jag har kört litet med 16-55 och en X-A1. Jag gillar manuell zoom. Dottern fick kameran och de kör handhållet ner till 1/8.
Bilden är exponerad och fokuserad helt med automatik, smack så satt det snabbt.

27/2,8 är nog bättre som allmänt objektiv för ditt mål, den svartvita är med X-M1.

Köper du en zoom, och vill komplettera med fast, köp något utanför zoomens brännvidd, på kul, t ex något gammalt östtyskt M42 som inte går av för hackor.. Det är billigt.

-J!
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCF0916.jpg
Visningar:	29
Storlek:	45.7 KB
ID:	140478  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCF3636.jpg
Visningar:	36
Storlek:	81.5 KB
ID:	140479  

Gammal 2016-02-10, 00:13
easyrider

Jag är ganska ny inom Fuji värld men måste hålla med om att Fujinon 18-55/2,8-4 är otroligt bra och prisvärd.

Men jag köpte Xt-10 för att jag ville ha en smidig kamera och därför köpte jag xf 18, xf 27 och xf 60 2.4r. Dessa fast gluggar är inte så dyra med tanke på kvaliteten beg och du kan sälja igen om du inte trivs med något av dem. Betalade ca 9t för alla 3 i mycket skick. Och då har jag en vidvinkel, en normal, makro och en porträttglugg!

Det som är dyrt när det gäller fuji är riktigt fin ljusstark porträttobjektiv.
Gammal 2016-02-10, 10:11
martinot

Här är förresten min gamla tråd där jag kontemplerar över samma val som TS här (tror iofs det mesta framkommit i denna tråden, men kan ju vara någon detalj som missats):

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2100900
Gammal 2016-02-11, 14:36
P13

Fredrik AVT skrev: Jag skulle allt köpa i kit med 18-55 - en ganska kompakt och skarp glugg. Skall man ha en fast också i samma brännviddsspann skulle jag titta på 35/1,4 - det ger mest skillnad mot zoomen. 27:an är mindre men erbjuder ingen större skillnad i bländaröppning jf med 35:an.
Så blev det! kit med 18-55, väntar nu med spänning på leveransen :)
Gammal 2016-02-11, 14:38
P13

Sheldon skrev: Man ska nog vara lite skeptisk mot kitzoomar... Fujis 16-50/3,5-5,6 påminner lite om Canon och Nikons kitzoomar vad gäller byggkvalitet, men Fujinon 18-55/2,8-4 är något helt annat! Som du skriver - gediget, hög kvalitet (och ljusstarkt). Spelar i en mycket högre division än de andra tillverkarnas motsvarigheter (kostar å andra sidan mer också...). Nästan synd att kalla den "kitzoom", men eftersom den ju faktiskt säljs i kit så är det ju ofrånkomligt. :)
Ja om en har i åtanke vad andra tillverkare erbjuder i kitväg så är det inte helt konstigt att bli aningens skeptisk... Men Fuji tycks ju spela i en annan liga. Blev 18-55an till slut, väntar nu med spänning på att Få hem leveransen! :)
Gammal 2016-02-11, 14:45
P13

easyrider skrev: Jag är ganska ny inom Fuji värld men måste hålla med om att Fujinon 18-55/2,8-4 är otroligt bra och prisvärd.

Men jag köpte Xt-10 för att jag ville ha en smidig kamera och därför köpte jag xf 18, xf 27 och xf 60 2.4r. Dessa fast gluggar är inte så dyra med tanke på kvaliteten beg och du kan sälja igen om du inte trivs med något av dem. Betalade ca 9t för alla 3 i mycket skick. Och då har jag en vidvinkel, en normal, makro och en porträttglugg!

Det som är dyrt när det gäller fuji är riktigt fin ljusstark porträttobjektiv.
Efter mkt om och men blev det till slut x-t10 + 18-55. Fortfarande sugen på 27/2.8, men det får bli ett komplement längre fram. Hoppas på att få leveransen idag så att jag kan vara ute och leka med kameran i helgen, ska bli väldigt kul att stifta bekantskap :)
Gammal 2016-02-11, 14:47
P13

martinot skrev: Här är förresten min gamla tråd där jag kontemplerar över samma val som TS här (tror iofs det mesta framkommit i denna tråden, men kan ju vara någon detalj som missats):

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=2100900
Ah, en del läsvärt där. Tack! Nu blev det x-t10 + 18-55an efter mycket velande! Känns bra. Hoppas få leveransen innan helgen så jag kan få leka loss! Ska bli himla kul :)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:46.

Elinchrom ELM8