Annons

Filmkänslighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

nenneK

Medlem
Hej, vilken känslighet var den vanliga på filmerna på 1930- till 1950-tal ? Anledningen till att jag undrar är att jag tänker testa en gammal lådkamera och misstänker att Trix inte är det lämpligaste valet. Eftersom jag inte har en aning om varken slutartid eller bländare på lådan så kunde det också var a kul att få reda på detta om någon vet. Det är en Kodak Brownie junior 620.
Mvh nenneK
 

J. Patric

Aktiv medlem
25 till 100 ASA var vanligast, men det viktigaste är ljuset man fotograferar i. Tri-X kan mycket väl användas t.ex. vintertid med lådkamera. Framkallar man själv och vet att man överexponerat ett par steg så kan man hålla tillbaka framkallningen ca 25% för att inte få för täta negativ. Det är trots allt bättre att överexponera något än underexponera, då man inte kan få ut detaljer som inte finns där på ett underexponerat neg.

Bländaren på lådkameror brukar ligga på runt 11. Räkna med f:11 och 1/50 sek.

Kodak hade Verichrome Pan och Adox/Efke hade R21/R100 med flera känsligheter mixade i emulsionen för att tåla felexponeringar bättre, för t.ex. lådkameror. Många moderna filmer är inte lika förlåtande. Jag hade rekommenderat Adox CHS 100 II, som är en efterföljare till R100, men det är osäkert när den kommer i produktion igen.
 

nenneK

Medlem
25 till 100 ASA var vanligast, men det viktigaste är ljuset man fotograferar i. Tri-X kan mycket väl användas t.ex. vintertid med lådkamera. Framkallar man själv och vet att man överexponerat ett par steg så kan man hålla tillbaka framkallningen ca 25% för att inte få för täta negativ. Det är trots allt bättre att överexponera något än underexponera, då man inte kan få ut detaljer som inte finns där på ett underexponerat neg.

Bländaren på lådkameror brukar ligga på runt 11. Räkna med f:11 och 1/50 sek.

Kodak hade Verichrome Pan och Adox/Efke hade R21/R100 med flera känsligheter mixade i emulsionen för att tåla felexponeringar bättre, för t.ex. lådkameror. Många moderna filmer är inte lika förlåtande. Jag hade rekommenderat Adox CHS 100 II, som är en efterföljare till R100, men det är osäkert när den kommer i produktion igen.
Tack för svar. Då vet jag på ett ungefär.
 

blj

Aktiv medlem
Film till Lådkamera.

Svar har du fått om filmkänslighet,har själv testad min
Zeiss Ikon Box Tegnor lådkamera den har 1/50 dels sekund
slutartid och bländare 11-16-22 nästan alla bilder blev
överexponerade med Kodak T Max 400 körde sen med
Kodak T Max 100 och det blev bra.
Kodak Brownie Junior har fast bländare 11 såg
att en del modeller av modellen hade 1/25 dels sekund
också.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Tack för svar. Då vet jag på ett ungefär.
Ha kul! Jag har en Brownie 620 med en färgrulle i från tiden då det fanns 620-film och jag slapp spola om 120, som jag borde låta framkalla.


Svar har du fått om filmkänslighet,har själv testad min
Zeiss Ikon Box Tegnor lådkamera den har 1/50 dels sekund
slutartid och bländare 11-16-22 nästan alla bilder blev
överexponerade med Kodak T Max 400 körde sen med
Kodak T Max 100 och det blev bra.
En Box Tengor, minsann. Jag måste skaffa en så småningom för att testa den berömda akromaten. :)
 

nenneK

Medlem
Hej.
Det tycks inte vara några problem att sätta i 120-film i lådan, jag har provat med en rulle med bara "bakpapper" (läste det nånstans, ny betydelse av gammalt ord?) och det fungerar bra. Upptagningsspolen fanns i kameran när jag köpte den på loppis en gång.
H/nenne
 

blj

Aktiv medlem
Bra att upptagningsspolen för 620 film fanns kvar i lådan
annars kan det gå tungt att vrida fram bildrutorna
med två 120 spolar.
Stått mycket på forumet här om 620 film via 120 film
och lite tips om det en klippte ned gavlarna lite på 120
spolen med en sidavbitare. Lycka till!
 
ANNONS