Annons

Zeiss Super Ikonta tips cla

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl Peter

Aktiv medlem
Köpte nyligen en Super Ikonta 530/2, dvs 6x9. Slutaren och objektivets serienummer pekar på att den är tidig, sannolikt 1934. Tiderna och självutlösaren fungerar perfekt. Den kopplade avståndsmätaren är mycket trög i fokuseringen. Således behövs en rejäl cla i denna då fetterna säkerligen hårdnat. Någon som har erfarenhet av detta i denna typ av mekanik? Om man flödar med Zippo tändarvätska, var är mest strategiskt att göra detta?

Mvh Peter
 

J. Patric

Aktiv medlem
Googla på Super Ikonta stiff focus och du får fram en del tips. Om den har Tessar så är det kanske värt att låta en fackman rengöra mekanismen, då det är känsliga saker. Det kan även hända att det är frontlinsens gänga som har härdat fett, då den är kopplad till avståndsmätaren. Då blir det genast mer komplicerat.

Hör med Werner Schaden: http://lpfoto.se/index.php?d=REPARATIONER
 

Karl Peter

Aktiv medlem
Googla på Super Ikonta stiff focus och du får fram en del tips. Om den har Tessar så är det kanske värt att låta en fackman rengöra mekanismen, då det är känsliga saker. Det kan även hända att det är frontlinsens gänga som har härdat fett, då den är kopplad till avståndsmätaren. Då blir det genast mer komplicerat.

Hör med Werner Schaden: http://lpfoto.se/index.php?d=REPARATIONER
Tack för svar. Erfarenhet av demontering, remontering har jag sedan tidigare enligt praxis: 1) Kolla internet om någon annan gjort det innan.
2) Vid demontering sätter jag upp min Nikon D800E på stativ med 105 macro och 2 SB-R 200 trådlösa små blixtar monterade framtill på objektivet. Det hela placeras vinkelrätt mot bordsskivan på samma bord där arbetet sker, dvs bordet bör vara tillräckligt stort för såväl arbetet som fortlöpande fotografering av precis varje moment som sker. På detta sätt kan jag vid återmonteringen göra allt i spegelvänd ordning. Jag har på så sätt haft nere slutare i beståndsdelar för t ex ultrljudstvätt utan att tveka när de sedan återmonterats. Således är dokumentation för mig A och O. Mina första tvivelaktiga försök misslyckades ofta pga just bristande dokumentation då tvivel uppstod.

Så det slutarmässiga mekaniska i denna är inget jag fruktar (med undantag av plötslig förlust av liten skruv eller fjäder som plötsligt ramlar ned på golvet eller plötsligt inte ligger där man lagt dem, säkra alla smådetaljer med tejp på papper gärna med text). Min fruktan nu är fokuseringskalibreringen på denna och liknande modeller. Har förstått att man bör vara oerhört uppmärksam på det lilla "fönstret" på armen på slutaren närman rengör det mekaniska härunder så att inget optiskt rubbas.

Peter
 

J. Patric

Aktiv medlem
Så det slutarmässiga mekaniska i denna är inget jag fruktar (med undantag av plötslig förlust av liten skruv eller fjäder som plötsligt ramlar ned på golvet eller plötsligt inte ligger där man lagt dem, säkra alla smådetaljer med tejp på papper gärna med text). Min fruktan nu är fokuseringskalibreringen på denna och liknande modeller. Har förstått att man bör vara oerhört uppmärksam på det lilla "fönstret" på armen på slutaren närman rengör det mekaniska härunder så att inget optiskt rubbas.
En handduk (ej frotté) på bordet brukar många använda för att skruvar o.dyl. inte skall studsa eller rulla ned på golvet.

Jag har gjort lite enklare rengöringar av slutare, objektiv och linser, men avståndsmätare har jag ännu inte vågat mig på eftersom de är känsliga och måste stämma både horisontellt och vertikalt. För tillfället har jag endast några Retinor med avståndsmätare, och en lös sådan för min 6x9 Zeiss Ercona II.
 

Karl Peter

Aktiv medlem
Nu har jag haft nere själva mätsökararmen och kopplingen till optiken i delar och rengjort. Började med Zippo tändarvätska som jag köpte i Coops förbutik här i Sölvesborg (45:-/125 ml). Just att hitta alla namngivna smörjmedel och rengöringsmedel som anges av kameratillverkare och i olika DIY-diskussioner kan jag tycka är bland det knepigaste då produkter i ffa USA kan vara svåra att finna i Sverige. Zippo använder jag nu för första gången. Som lösningsmedel av gamla fetter är det otroligt bra. Däremot så innehåller det någon form av smörjmedel som lämnar en film efter sig vilket kan synas på bländarlameller och slutarblad. Det har tydligen gjorts tändarvätska tidigare som var helt ren men tillverkningen har tydligen upphört. Med en sådan vätska kunde man säkert "bada" en hel slutare, men Zippo är nog inte att rekommendera till en sådan insats.

När jag fått bort det härdade intorkade fettet så häller jag upp en liten mängd isopropyl-alkohol (50:- 100 ml, Apoteket) i en liten glasburk. Jag fyller bara så mycket så att det täcker de delar som skall rengöras.
Ibland har jag använt kemiskt ren bensin (ICA m fl, ca 25:-/125 ml) i stället för isopropyl-alkohol. Antingen har jag låtit det hela stå över en natt och sedan vattensköljt och torkat, eller så har jag kört det hela i min ultraljudstvätt (bl a Kjell&Co. 1000-2000 :). Båda metoderna gör vad de skall men logiskt sätt borde det bli mer rengjort i ultraljudstvätten. Ispropyl-alkohol vs bensin kan jag inte säga vilket är bäst men någon annan kanske har en åsikt?

Jag använder min digitala kamera flitigt under demontering. Det är guld värt att kunna gå tillbaka bildmässigt. Dokumentation är A och O ochkan det aldrig bli för mycket av för den oerfarne.

När det gäller Mätsökararmen och dess mekanik och två optiska linser så har jag nu funnit "det rätta knycket". Internet hade inte så mycket information och den som fanns var svårförståelig. På Flickr fann jag till slut en bra skiss med text och tillsammans med övrig info har jag klurat ut hur det skall vara.

Nästa utmaning med Super Ikontan; bländarlamell ur läge. Wish me luck😁
 

A.Dent

Aktiv medlem
När jag fått bort det härdade intorkade fettet så häller jag upp en liten mängd isopropyl-alkohol (50:- 100 ml, Apoteket) i en liten glasburk. Jag fyller bara så mycket så att det täcker de delar som skall rengöras.
Kul att höra om dina lyckade försök av rengöring av gamla kameror.
Isopropanol finns hos Kjell 1000ml för 120kr.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Ja, att dokumentera med en digitalkamera är perfekt för detta.

Kemiskt ren bensin är bättre fett/olje-lösare och jag brukar köpa en literflaska från färghandeln.

Om man badar en slutare i bensin så bör man göra det minst två gånger i ren bensin. I första badet så löses fettet och oljan upp i bensinen och hamnar på alla delar, där man inte vill ha det. I andra (och tredje) badet sköljer man bort det.

Rekommenderar inte eldfarliga vätskor i ultraljudstvätt där det finns elektronik som kan antända gaserna. Då är det bättre med ultraljudstvättmedel eller lite diskmedel. Sedan följt av ett isopropanolbad som får vattnet att torka bort snabbare.

Isopropanol är annars bättre för att rengöra linser. Det är en dålig fettlösare.
 

Karl Peter

Aktiv medlem
Ja, att dokumentera med en digitalkamera är perfekt för detta.

Kemiskt ren bensin är bättre fett/olje-lösare och jag brukar köpa en literflaska från färghandeln.

Om man badar en slutare i bensin så bör man göra det minst två gånger i ren bensin. I första badet så löses fettet och oljan upp i bensinen och hamnar på alla delar, där man inte vill ha det. I andra (och tredje) badet sköljer man bort det.

Rekommenderar inte eldfarliga vätskor i ultraljudstvätt där det finns elektronik som kan antända gaserna. Då är det bättre med ultraljudstvättmedel eller lite diskmedel. Sedan följt av ett isopropanolbad som får vattnet att torka bort snabbare.

Isopropanol är annars bättre för att rengöra linser. Det är en dålig fettlösare.
När jag kör i ultraljudstvätten så har jag en liten glasburk med bensin/isopropylalkohol i som jag ställer i vattenbehållaren, sätter ett lock på. Isopropylalkohol är också det jag använder på linser.

Har ni några tips på bra smörjmedel att lätt få tag på i handeln?

Peter
 

Karl Peter

Aktiv medlem
Färdig!
Blev till slut ffa en odysse' genom rengöring och justering av fokuseringen. Gamla härdade fetter bytt mot litiumbaserat mineralfett. Oron över att få ihop mätsökararmen med de två linserna var obefogad, prövade utan svårighet flera varianter till det avståndsmätaren levererade en perfekt bild både horisontellt och vertikalt. Gjorde mig en simpel mattskiva av ett gammalt CD-omslag som våtslipades. Kopplade sedan ihop mätsökaren och objektivet efter att bägge fokuserats på lantmännens silo med antenner ca 1,5 km från min balkong.

Tyvärr kom jag inte in i slutaren då mittdelen av Tessarobjektivet satt som berg. Hade tänkt mig en ordinär rengöring men valde bort det då slutaren i princip klockar perfekt. Enda undantag kanske 1/250 som timar på ca 1/180. Kan leva med det då det bara handlar om ca 1/3 stegs överexponering. Fast å andra sidan påstod Ansel Adams att alla centralslutares snabba tider inte gick att mäta och att man kunde räkna med just att de uppvisade långsammare tid på mellan 10-40% vilket då blir att det sannolikt ändå kan röra sig om en tid på lära nog 1/250😃

Till slut fick mätsökarhuset på kamerakroppen en rejäl rengöring såväl Innan som utanpå.

Mätsökarbilden är nu så distinkt att den med lätthet överträffar mina bägge Leica M hus och deras mätsökare. Dock behöver nog de kalibreras om..... Nästa
Projekt kanske...
 

J. Patric

Aktiv medlem
Kul att det gick bra!

Ja, den snabbaste slutartiden är oftast inte exakt, och det är ju bättre med en gnutta överexponering än att den underexponerar. ;-)

När jag justerar skärpan på frontlinsfokuserande objektiv så brukar jag först göra som du, med en mattskiva i filmläget. Sedan sätter jag på en numrerad skala och testar med film, och testar med en bild per streck på skalan. Undersöker negativen för att se på vilken bild oändligt är skarpast, ställer in objektivet på den och sätter på och låser fokusringen.

Anledningen till att jag gör så är att filmen buktar något, så testmetoden kompenserar för detta.
 

Bilagor

Karl Peter

Aktiv medlem
Kul att det gick bra!

Ja, den snabbaste slutartiden är oftast inte exakt, och det är ju bättre med en gnutta överexponering än att den underexponerar. ;-)

När jag justerar skärpan på frontlinsfokuserande objektiv så brukar jag först göra som du, med en mattskiva i filmläget. Sedan sätter jag på en numrerad skala och testar med film, och testar med en bild per streck på skalan. Undersöker negativen för att se på vilken bild oändligt är skarpast, ställer in objektivet på den och sätter på och låser fokusringen.

Anledningen till att jag gör så är att filmen buktar något, så testmetoden kompenserar för detta.
God idé!
Peter
 
ANNONS