Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A6500 med bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)

Sabud

Aktiv medlem
Har haft Sony sedan NEX5 / NEX5N och håller med, objektivutbudet är minst sagt `spretigt ´ även om det i dag finns en hel del att välja bland. Har mest kört med adapter och manuellt men med denna nya `hårdspecade´ modell vill man ju även kunna utnyttja den snabba AF:n.

Så den största frågan blir då, var hitta något motsvarande 18-55 /2,8-4 eller 23/2 på Fujifilmspråk ??

/Stephan
 

afe

Aktiv medlem
Har haft Sony sedan NEX5 / NEX5N och håller med, objektivutbudet är minst sagt `spretigt ´ även om det i dag finns en hel del att välja bland. Har mest kört med adapter och manuellt men med denna nya `hårdspecade´ modell vill man ju även kunna utnyttja den snabba AF:n.

Så den största frågan blir då, var hitta något motsvarande 18-55 /2,8-4 eller 23/2 på Fujifilmspråk ??

/Stephan
Sony har ju sedan några år Zeiss 24/1,8 för APS-C, och den är bra (fast rätt stor och dyr jämfört med Fujis). Någon motsvarande zoom finns inte - det närmaste man kommer är Zeiss 16-70/4, och den är också ganska dyr och inte så bra för sitt pris tycker jag.
 

Bengf

Aktiv medlem
Märkligt att hörlursuttag saknas även på A6500 med så fina video egenskaper, och dubbla kort är väl standard i dag på en så pass välspecad modell, undrar varför den inte fick det. Vet inte riktigt var man skall klassa in A6500. Inte riktigt semiprokamera fast den kan väldigt mycket, ja jag vet inte var den hamnar, måste kanske ha stora rattar och vred för att gå in som semipro modell.
 

martinot

Aktiv medlem
Märkligt att hörlursuttag saknas även på A6500 med så fina video egenskaper, och dubbla kort är väl standard i dag på en så pass välspecad modell, undrar varför den inte fick det. Vet inte riktigt var man skall klassa in A6500. Inte riktigt semiprokamera fast den kan väldigt mycket, ja jag vet inte var den hamnar, måste kanske ha stora rattar och vred för att gå in som semipro modell.
Håller med dig helt.

Jag är ju personligen fan av dubbla minneskort på alla "seriösare" kameror. Borde vara standard då det tar så liten extra plats och vikt med två SD-korthållare (och har man extremt dåligt med plats så tar jag hellre microSD än att helt skippa möjlighet till kort nr 2).

Nu filmar jag inte så mycket själv, men förväntar ju mig ändå att alla seriösa filmkameror som erbjuder filming som en stor delfunktion har både har micingång och hörlursuttag.
 

Bengf

Aktiv medlem
Såg en notering om att A6500 nu skall ha förbättras vad gäller att kunna avbryta vid seriebildstagning, tidigare var det svårare att stanna upp vid tex 3bps, det ville dra i väg med för mycket bilder, så är min gamla A77 lite grann det bara rasslar till så är 12 bilder tagna, trevligt om känslan i avtryckaren har blivit bättre, bra jobbat Sony.
 

christerorebro

Aktiv medlem
Jag har en A6000. Om jag skulle uppdatera den så valde jag nog inte en A6500.
För samma pengar får man en A7 II, också med inbyggd antiskakfunktion men då även en fullsensor kamera.
 

Sabud

Aktiv medlem
Såg en recension av A6500 där det sades att bildstabiliseringen reduceras från 5-axis till 3-axis vid användning av manuell optik, alltså optik utan kommunikation med huset.. Borde väl vara samma sak med A7II, någon som vet?

För oss som gillar gammal optik och passiva adaptrar är detta ganska viktigt.

/Stephan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har en A6000. Om jag skulle uppdatera den så valde jag nog inte en A6500.
För samma pengar får man en A7 II, också med inbyggd antiskakfunktion men då även en fullsensor kamera.
Det beror helt på vad man är ute efter. Jag har både en A7 II och en A6300 numera och det är kameror med helt olika profil. A6300 är en mycket snabbare kamera på alla sätt och vis. Den och A6500 köper man nog om man är ute efter det. Det är också modernare konstruktioner som har de nya AF-funktionerna inklusive följande Eye Fokus. Den har också en del nya EVF-funktioner för att matcha den snabbare seriebildtagningsfrekvensen som exv. en möjlighet till snabbare EVF-uppdateringsfrekvens. Allt detta har A6500 också inklusive IBIS.

Man kan ju självfallet komma runt bristen på IBIS i A6300 genom att välja stabiliserade objektiv till denna och det är så jag gjort när det gäller lite längre brännvidder. IBIS i A7 II är toppen och passar ännu bättre än i A6XX-modellerna eftersom det kanske är mer på sin plats att köra mina manuella både nya och gamla objektiv (alla FF-objektiv) på just ett stabiliserat FF-hus.

För mig är också A6300 ett självklarare val som all round och walk around kamera då den är enklare att ha i fickan. A7-seriens "prisma fake" med blixtsko på toppen fastnar alltid i någonting och det är alltid lite irriterande. Det problemet har man inte alls på samma sätt med A6XX-modellerna.

Problemet nu när IBIS verkar komma i åtminstone de mer avancerade APS-C -kamerorna också är att det blir en del förvirring kring vart Sony är på väg. Kommer de nya att sluta bygga objektiv med OSS när det blir allt mindre av problem över tid? Sony har väl visat hittills att det mest är nuet som gäller. Vad man gjort förr tar man inte särskilt mycket ansvar för. Men å andra sidan så kan man ju alltid köpa stabiliserade Sigma-objektiv med Canon-fattning som är stabiliserade med Sigma OS och använda dem med MC-11 -adaptern bara de får någon ordning på de problem adaptern fortfarande har.

Vill dock inte förringa A7 II om du vill ha en sådan. Det är en jättefin kamera cdet med.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med Sten-Åke. Det ena behöver inte utesluta det andra. Det är inte alltid det är givet att allt alltid blir bättre med större sensor (även om del kan bli det). Som helhet så tycker jag att A63000/6500 verkar vara ett par av de allra intressantaste spegellösa kamerahusen. Gillar själv storleken som de spegellösa med APS-C-sensorer ofta hamnar runt (även om jag är den förste att stötta att även spegellösa kan finnas i större och rejälare alternativ för de som så önskar). Gillar även RF-formen på A6-serien.

Sedan så kan ju A7-serien absolut ha sina poänger och styrkor. Skall man tex mest, eller uteslutande, fota med manuellt fokuserade småbildsoptik så finns oftast det nästan inget bättre.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Såg en recension av A6500 där det sades att bildstabiliseringen reduceras från 5-axis till 3-axis vid användning av manuell optik, alltså optik utan kommunikation med huset.. Borde väl vara samma sak med A7II, någon som vet?

För oss som gillar gammal optik och passiva adaptrar är detta ganska viktigt.

/Stephan
Ja ja, så är det med A7 II också. Det krävs kommunikation med objektivet för att stödja de andra dimensionerna.

Det är flera saker man ska tänka på med fokuseringen. För att antiskak ska funka med helt manuella objektiv vare sig det är nya Samyang eller gamla 70-talsobjektiv så krävs att man manuellt anger brännvidd på objektivet som är påsatt. Därför passar detta bäst med objektiv med fast brännvidd dessutom.

En annan inskränkning är de som sker med smarta adaptrar från tredjepartstillverkare. Där inaktiveras en del av de nya AF-funktionerna i de nya kamerahusen. DMF, Eye Fokus och Lock on AF funkar alltså inte utom i ett enda fall och det är Sigmas MC-11 -adapter. Tyvärr har dock den andra problem.

Sonys agna LA-EA2 och 4 har egen fokussensor så den utnyttjar inte fokuspunkterna på de nya kamerornas huvudsensor. Vill man försäkra sig om den funktionen krävs först en uppdatering av FW i A7 II eftersom den ju kom tidigare än A7r II som var den första Sony-kamera som fick stöd för tredjepartsadapters också för denna teknik. Dessutom i Sonys fall så måste man välja LA-EA3 -adaptern (som helt saknar fast spegel och inbyggd fokusmotor men då måste man också välja objektiv med inbyggd fokusmotor).

En annan fördel med de manuella objektiven är att åtminstone Face Detection och Focus Peaking med Focusing Aid förstoringen funkar. Om man har kamerahus som saknar IBIS såsom A6300 så finns det exv. Canon-objektiv som har det. Sigmas gamla objektiv för Sonys gamla A-mount har också detta vilket jag tycker är underbart i mitt 150-500mm Sigma som nu helt plötsligt fått ett nytt liv med det nya stödet för hybrid-AF.

Det är ju som du förstår en pågående resa så det gäller att uppdatera sin FW i relevanta kamerahus. Det fina med dessa FW-uppdateringar är att även de gamla A7- och A7r-husen har fått bättre sprutt på AF (fast de inte stöder fasdetekt-AF) och även EVF:erna har blivit snabbare.

Den stora skillnaden mellan A7 II och A7r II är främst att den senare har högre upplösning (24 vs 42 MP) och en modernare bakbelyst sensor samt att den stöder dynamisk följande Eye Fokus medan A7 II har en lite enklare Eye Fokus som är statisk (det innebär att man måste trycka upprepade gånger på den knapp som aktiverar funktionen med A7 II medan A7r II (och A6300 och A6500 också) följer de ögon man vill att funktionen ska följa automatiskt. A7r II filmar vidare i 4K (A6300 och A6500 likaså) men det gör alltså inte A7 II som man bara får vanlig HD ur.
 

Bengf

Aktiv medlem
Inlägg Nr 14 Stenis.

Först tack för dina repeteringar av funktioner, mycket bra.

Undrar med Face Detection behöver inte autofokusen vara med där för att fungera. Har inte kollat upp idag med A6500 och ögonfokus med fattade som att med A6500 går det att ställa AF-C med Ögonfokus, den skall alltså vara lite bättre än A6300, har för mig att det var någon testare som nämnde det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inlägg Nr 14 Stenis.

Först tack för dina repeteringar av funktioner, mycket bra.

Undrar med Face Detection behöver inte autofokusen vara med där för att fungera. Har inte kollat upp idag med A6500 och ögonfokus med fattade som att med A6500 går det att ställa AF-C med Ögonfokus, den skall alltså vara lite bättre än A6300, har för mig att det var någon testare som nämnde det.
Nä AF-C (continous) funkar med A6300 också, så de testarna har inte koll om du hört rätt. Det är samma funktion som i A7r II. Om de gjort något ytterligare i A6500 vet jag däremot inte. Betvivlar det. Allt är nog redan på plats i A6300, A7r II och nu i A6500. Det är förvånande att vi fick den funktionen i dessa billigare kameror också. Är glad för det.

Face Detection behöver inte AF och funkar även med manuella objektiv.

Man kan faktiskt annars köra den funktionen parallellt med Eye Focus om man har E-mount AF native-objektiv. Då kan Face Detection funka som backup om Eye Focus skulle missa p.g.a. avstånd eller om folk har solglasögon eller om ögonen av olika andra skäl är dolda.
 

afe

Aktiv medlem
Inlägg Nr 14 Stenis.

Först tack för dina repeteringar av funktioner, mycket bra.

Undrar med Face Detection behöver inte autofokusen vara med där för att fungera. Har inte kollat upp idag med A6500 och ögonfokus med fattade som att med A6500 går det att ställa AF-C med Ögonfokus, den skall alltså vara lite bättre än A6300, har för mig att det var någon testare som nämnde det.
Både A6500 och A6300 klarar att köra ögonfokus med AF-C. A6000 kan det inte
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Både A6500 och A6300 klarar att köra ögonfokus med AF-C. A6000 kan det inte
Men visst har väl även A6000 Eye Focus också fast den saknar möjlighet att följa ögonen kontinuerligt med automatik? Det är ju rätt många hus som klarar det. Både de tidiga A7:eek:rna (gen. ett) samt A77:eek:rna om jag inte minns fel. Har man de huset så får man trycka på knappen lite fler gånger för att följa ögonen och det går ju det med även om det är lite bökigare.
 

afe

Aktiv medlem
Men visst har väl även A6000 Eye Focus också fast den saknar möjlighet att följa ögonen kontinuerligt med automatik? Det är ju rätt många hus som klarar det. Både de tidiga A7:eek:rna (gen. ett) samt A77:eek:rna om jag inte minns fel. Har man de huset så får man trycka på knappen lite fler gånger för att följa ögonen och det går ju det med även om det är lite bökigare.
Ja, det är ju det jag skriver. A6000 klarar inte följande ögonfokus.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nä AF-C (continous) funkar med A6300 också, så de testarna har inte koll om du hört rätt. Det är samma funktion som i A7r II. Om de gjort något ytterligare i A6500 vet jag däremot inte. Betvivlar det. Allt är nog redan på plats i A6300, A7r II och nu i A6500. Det är förvånande att vi fick den funktionen i dessa billigare kameror också. Är glad för det.

Face Detection behöver inte AF och funkar även med manuella objektiv.

Man kan faktiskt annars köra den funktionen parallellt med Eye Focus om man har E-mount AF native-objektiv. Då kan Face Detection funka som backup om Eye Focus skulle missa p.g.a. avstånd eller om folk har solglasögon eller om ögonen av olika andra skäl är dolda.

Okej. Tack även övriga.
 
ANNONS