Annons

Proffs se hit! Jämför dessa kameror åt mig!

Produkter
(logga in för att koppla)

Kinyo

Avslutat medlemskap
Om du vill få den sista biten skärpan gäller det att ha stativ. Och om ljuset tvingar dig att höja ISO eller öppna bländaren mer en du skulle ha viljat, och du fotar stilla motiv, då hjälper ett stativ dig absolut att få bästa kvalitet.

Men då måste du också orka att släpa runt ett stativ och ha tålamodet att ställa upp stativet och så vidare :)

Jag vågar inte säga. Jag gillar inte att använda stativ (förutom när jag kör med min tvåögda spegelreflex mellanformatare från sextiotalet, då tycker jag att stativ är trevligt att ha) och litar på bildstabiliseringen i min kamera istället. Det finns absolut tillfälle där mina bilder skulle ha blivit tekniskt bättre om jag hade använt stativ. Frågan för mig blir egentligen hur ofta skulle jag märka skillnaden på en 30x40cm utskrift och jag är inte säker på att det skulle bli så ofta. Men det gäller bara för mig och vad jag fotar.

Ska du ta mycket landskapsbilder när det inte finns gott om ljus hjälper ett stativ dig absolut att få fram bästa resultat.

Jag känner inte till den TZ40 kameran, men bara utifrån sensorstorlek skulle jag tro att en RX100 skulle ge bättre resultat, då skillnaden där är rätt så stor. Men du får också mycket kortare zoom, som kanske inte är viktigt för dig.

Jag tror att en RX100 skulle ge dig fina bilder, men frågan kvartstår om den klarar av att sudda bakgrunder på det sätt du hoppas på. Kolla runt på webben och se bilder tagna med den. Här är ett exempel jag hittade: https://www.flickr.com/photos/cameralabs/14629968655/in/photolist-ohNpYT-2617Zqs-24JTLMU-SrHebm-DRF1bJ-EhDfrB-DYJCTE-DZWgzg-DD9MQJ-T9d7KU-pwdNRM-tEUjEh-oipucL-psPUtp-TzDH7K-XDtp2h-StPHGG-DwLj7g-E3ESqU-Y2ww7G-X5kuAW-E6128c-E1ZDx3-D1sNTK-DX7YAQ-DwMY18-DMWV4U-DPGhKX-238Vn1G-DSFF7K-D8HtSB-Dz2Kzi-DWTr8z-D3wM2j-DX5L1T-SSnnDv-C6JmRm-JeW2Wx-D1tKsV-CYuikA-RMaJyS-XwKdaq-RMaLzW-DMMKFy-21Pq7MZ-E7b8ky-DrEqzt-Dgt8AA-DrudNn-DLEtom

Bakgrunden är rätt så suddig, men det är ett väldigt tätt inramad ansiktsporträtt. Tar du steg tillbaka för att få in mer av modellen kommer bakgrunden att bli lite mindre suddig.

Den här bilden är tagen på största bländaröppning på objektivets kortaste brännvidd, så att för bild liknande den här blir bakgrunden inte suddigare än så här: https://www.flickr.com/photos/131139460@N08/43593527541/in/pool-2658789@N20/

Vad gäller G7XII verkar det vara en helt jämförbar kamera med RX100 serien.
Jag är rädd för att jag inte blir nöjd som du säger. Jag skulle kunna tänka mig en kompakt systemkamera som rekommenderades här i tråden. (Fujifilm X-T100 ) Ska kolla om det finns några begagnade till ett bra pris. Men med dessa mindre systemkameror kan jag få dels bättre kvalitet och även suddiga bakgrunder right? Finns mer att jobba med jämfört med digitalkameran? Har ni någon liten smidig systemkamera att reka samt objektiv? Ska gärna vara lättanvänd också.
 

Kalli

Aktiv medlem
Jag är rädd för att jag inte blir nöjd som du säger. Jag skulle kunna tänka mig en kompakt systemkamera som rekommenderades här i tråden. (Fujifilm X-T100 ) Ska kolla om det finns några begagnade till ett bra pris. Men med dessa mindre systemkameror kan jag få dels bättre kvalitet och även suddiga bakgrunder right? Finns mer att jobba med jämfört med digitalkameran? Har ni någon liten smidig systemkamera att reka samt objektiv? Ska gärna vara lättanvänd också.
Du behöver främst passande objektiv till systemkameran du väljer för ditt mål att få suddig bakgrund på bilder som dem du har visat. En fråga är budget och annan är om du nöjer dig med ett objektiv med fast brännvidd (inget zoom; typ som iPhone, fast din X har två objektiv med fast brännvidd, x1 och x2) till kameran och då vilken fast brännvidd skulle passa dig?

Om jag utgår ifrån att ditt budget ligger runt priset på en RX100III då tycker jag själv att Panasonic GX80 är svårslagen. Bara kamerahuset kostar ca. 3200 och kamerahus med ett kompakt zoomobjektiv ca. 4300. Exempel på objektiv som kan ge dig *relativt* kort skärpedjup – och därför möjlighet att få suddig bakgrund – skulle vara normalobjektivet Panasonic 25mm f/1.7 (ca. 1400 kronor) och porträttobjektivet Olympus 45mm f/1.8 (som tyvärr verkar ha gått upp i pris nyligen till ca. 2200 kronor).

Du kan till och med hitta Sigma 30mm f/1.4, som är riktigt ljusstark, för 2800 kronor. 30mm brännvidden är dock lite ovanlig, då den utgör en "tajt normal" på Micro Four Thirds kameror som GX80 och ligger någonstans imellan normalobjektiv och porträttobjektiv. Det objektivet finns också till Sony och blir där som ett normalobjektiv.

Det finns flera kameror som passar uppdraget, och några av dem har förekommet i tråden, men anledningen att jag pekar ut GX80 har främst att göra med hur mycket du får för pengarna. Både är kameran billig och det finns en del objektiv som kan göra det du frågar efter för relativt billig peng.

En systemkamera med APS-C bildsensor, som till exempel Sony eller Fuji, skulle ge dig ändå större möjligheter vad gäller suddiga bakgrunder.

Sedan finns det också Fujis X100 serie av kameror som har inbyggt ljusstarkt objektiv och en relativt stor (APS-C) bildsensor. De är alldeles värda ett titt, men då har du inte samma flexibilitet vad gäller att byta objektiv om det inbyggda objektivet, en moderat vidvinkel, inte passar det du vill fota. Det är allt en smaksak. Själv skulle jag nöja mig med ett objektiv med fast brännvidd, så länge det är den rätta brännvidden för mig.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
25mm f/1.7 är knappast ett monster när det gäller att få suddig bakgrund (motsvarar 50mm f/3.5 på fullformat). Visst går det, men inget jag hade rekommenderat en nybörjare för just det ändamålet.
Hellre då 45mm f/1.8.
 

Kalli

Aktiv medlem
25mm f/1.7 är knappast ett monster när det gäller att få suddig bakgrund (motsvarar 50mm f/3.5 på fullformat). Visst går det, men inget jag hade rekommenderat en nybörjare för just det ändamålet.
Hellre då 45mm f/1.8.
Jag håller absolut med och en Sony eller Fuji med Sigma 30mm f/1.4 skulle absolut vara bättre för detta ändamål än en Micro Four Thirds kamera med Panasonic 25mm f/1.7.

Jag tänker bara att ett såpass långt objektiv som 45mm f/1.8 kan kännas begränsande, men det är naturligtvis en smaksak.

Själv har jag plåtat en del porträtt med min Panasonic 20mm f/1.7, ett objektiv som skulle vara snäppet sämre för trådstartarens ändamål än Panasonics 25mm f/1.4, och för min del duger det, men jag är inte ute efter att allt blir hur suddigt som helst. Om det är vad man är ute efter får man absolut tänka på distans till motiv och distans mellan motiv och bakgrund om man väljer att använda den här utrustningen.

Jag kan länka till några bilder som är relevanta i det här sammanhanget (och några som råkar inte vara det): https://www.flickr.com/search/?user_id=37002439@N00&sort=date-taken-desc&text=portrait panasonic20mmf17&view_all=1

Alla bilderna tagna med Panasonic 20mm f/1.7 och en mängd, om inte alla, på bländare ≈f/2. I vissa fall fungerar det bra, i vissa fall inte alls lika bra. Vissa bilder visar också bra hur viktig distans till bakgrund är.
 

Kinyo

Avslutat medlemskap
Jag kommer att slå till på en sony a6000 vad tänker ni om den? Var hos en duktig fotokille i staden som rekade denna. Sen gäller det bara att skaffa ett bra objektiv som är lite allround. Han trodde definitivt denna skulle möta mina behov.

Han rekade objektiv med 30/1,8 (f) - prisvärt enl honom. Man ska jobba mkt med kroppen på dessa kameror eftersom zoomen är begränsad.

Så vad rekar ni för objektiv?
 

Kalli

Aktiv medlem
Jag kommer att slå till på en sony a6000 vad tänker ni om den? Var hos en duktig fotokille i staden som rekade denna. Sen gäller det bara att skaffa ett bra objektiv som är lite allround. Han trodde definitivt denna skulle möta mina behov.

Han rekade objektiv med 30/1,8 (f) - prisvärt enl honom. Man ska jobba mkt med kroppen på dessa kameror eftersom zoomen är begränsad.

Så vad rekar ni för objektiv?
Det låter bra. Känner inte så mycket till Sonys objektiv, men kan det ha varit ett 35mm f/1.8 OSS? Den är dyrare och lite tajtare än Sigma 30mm f/1.4 som jag hade föreslagit, samt att den har mindre maxbländare, men den har bildstabilisering som fördel. Vad gäller kvalitet vågar jag inte att säga, men Sigman verkar mycket bra, speciellt med hänsyn till priset.

Och zoomen är inte begränsad på dem där objektiven. Den finns inte alls! :D
 

Egoben

Medlem
Ne alltså jag vill inte ha en systemkamera att bära med mig, vet att jag är för lat för det så då skulle det inte bli några bilder. Så kompaktkamera är att föredra men jag kanske inte kan få det jag begär i en kompaktkamera? Jag vill kunna skapa bilder som dessa tex. https://se.depositphotos.com/125421400/stock-photo-portrait-of-man-blurred-background.html
Du behöver ett fast teleobjektiv. Och helst fullformatskamera med då blir det stort och klumpigt. Jag skulle i så fall, för absolut lägsta pris och minsta storlek, köpa en Lumix GX800 och ett Olympus 45mm f1.8. Bättre än så här blir det nog inte om du ska köpa nytt från butik. Och så får du ett allroundobjektiv på köpet.

Objektiv: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=834675_5
Kamera: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=GX800silver1232

Om du sedan går nära den du fotar så kanske det kan bli så här med lite tur:
https://www.olympus-europa.com/site/rmt/media/consumer/content/lenses_m_zuiko_product_pages/45mm/45mm_gallery_570px/MZUIKO_45mm_gallery_Sample_Visionary_2013-08_Neil_Buchan_Grant_001_570px.jpg
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Blev smått besviken på bilderna jag tog nu när jag var borta ett tag. Vill även kunna ta bilder där jag fokuserar på en person men få en "suddig bakgrund" om ni förstår vad jag menar.
Bilder som är "snygga" är oftast redigerade i efterhand. Bilden in i datorn är verkligen ett bra tips.

Tycker ditt förslag låter bra, att satsa på en smidig kamera som man alltid kan ha med sig. Vill man ha oskärpa som i ditt exempel, går det att lägga på i efterhand, även om bluren inte blir lika snygg som med fin optik. Vill man sedan ha allt det där "bra" så drar kostnaderna iväg. Här ett exempel, iPhone sedan delat bilden i PS och målat in suddighet i efterhand. Det tog fem minuter och går att göra mer noggrant. En fördel är att du får full kontroll och kan styra allt i efterhand efter behov.
 

Bilagor

martinot

Aktiv medlem
Hej, jag har idag en panasonic DMC- TZ40. Jag tycker bilderna blir halvtaskiga faktiskt. En iPhone x tar bättre bilder en denna om jag använder autoläget. Kanske är det inställningarna det är fel på då den borde slå en iphonekamera?

Nuvarande kamera med länk till dess specifikationer: https://www.netonnet.se/art/julklappstips/1000-1999-kr/panasonic-dmc-tz40-black/183426.4972/

Jag funderar dock på att slå till på en ny kamera liknande denna: Sony rx iii. Version 3.
https://www.sony.se/electronics/cyber-shot-kompaktkameror/dsc-rx100m3

Vad säger ni fotoproffs är det värt att köpa upp sig? Tilläggas ska att jag inte är något proffs bara amatör som vill ta bra bilder och lär mig gärna mer. Blev smått besviken på bilderna jag tog nu när jag var borta ett tag. Vill även kunna ta bilder där jag fokuserar på en person men få en "suddig bakgrund" om ni förstår vad jag menar.

Är även öppen för andra förslag. Men skulle verkligen uppskatta lite vägledning här av er proffs.
Skall du ha kort skärpedjup så bör du nog satsa på en kamera med större sensor än den lilla 1" som sitter i dessa kompakter (som annars är grymt trevliga kameror för vad de är).

Kika på något med m43, APS-C eller FF med rätt optik (ljusstark och tele).
 

PMD

Aktiv medlem
Hej, jag har idag en panasonic DMC- TZ40. Jag tycker bilderna blir halvtaskiga faktiskt. En iPhone x tar bättre bilder en denna om jag använder autoläget. Kanske är det inställningarna det är fel på då den borde slå en iphonekamera?
Vad är det du tycker att telefonen gör bättre än Panasonickameran? Kan du visa ett exempel med ett motiv taget med respektive kamera så att vi kan jämföra?
 
ANNONS