Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NIkons VD säger att det har en spegelns kamera på g som är bättre än allt

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det enda vi kan läsa in i uttalandet är att Nikon planerar en spegellös som sannolikt har större sensor än 1".
Det har ju sedan det här uttalandet på japanska kommit en precisering:
https://www.dpreview.com/news/9148147105/official-statement-nikon-currently-developing-new-mirrorless-cameras

Budskap:
a) Man arbetar med att utveckla nya spegelfria kameror
b) De kommer vara entusiastinriktade, vilket på Nikon-språk skulle kunna betyda ungefär "mer som D750 än som D3400".

Vilket ju på det stora hela verkar rätt logiskt.

Att man över huvud taget gått ut med saken är väl ett tecken på att även Nikon, ett av de mest slutna av alla slutna japanska företag inser att omvärlden kanske vill veta något om vad de håller på med inför framtiden :)

Resten är nog corporate bullshit. Det KAN vara väldigt bra. Men skulle en hög chef verkligen säga att "vi kommer släppa något som nog är helt OK men har förstås sina brister jf med vad konkurrenterna har då". Tänk på Canons utlåtande ett par år sedan "vi har de bästa sensorerna". Det vore uppfriskande med mer trovärdig rhetorik från företagschefer som vore lite mer nyanserad och saklig. Det här sättet att uttrycka sig är sedan länge förlegad.
Det är ju en del av mitt (och Magnus) jobb att läsa diverse officiellt material från kamera- optik- och tillbehörsföretag och ur det försöka dechiffrera fram vad de egentligen vill ha sagt. I stort sett allt som presenteras är ju "cutting edge", "pushing performance", "ultimate quality", "setting new standards" och så vidare. Det blir lätt lite tjatigt i längden att läsa sådant. Men för att vara rättvis kan jag tillägga att de svenska representanterna hos de olika tillverkarna för det mesta är rätt bra på att själva sålla bort sånt där - i alla fall när de gör presspresentationer :)

Men det är med språket ungefär som det jag skrivit förut om försäljningsstatistiken från GfK - alla tillverkare har en tendens att plocka just de siffror (antal sålda kameror, värde av sålda kameror eller värde av kameror och objektiv) som passar dem, och välja en period (senaste två månaderna, senaste tre, förra kvartalet, senaste året, förra året osv) som får dem att framstå i positiv dager. Det verkar vara yrkesmässig reflex ...

... jag är osäker på med krympande marknad (kanske stabiliserad nu) och behov av högre marginalerar om "made in Thailand" betingar samma pristillägg. Nikon kanske satsade fel med utflyttning av tillverkning då Yen har fallit jf med övriga Asienkurser.
1) Kameramarknaden verkar faktiskt ha stabiliserats volymmässigt senaste året.
2) Alla kameratillverkarna har flyttat mycket produktion från Japan till Kina, Thailand, Vietnam osv. Både montering och produktion av komponenter (hos underleverantörer).
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Mitt förslag är att du förbereder dig på hur stor hatt du ska äta upp. Det kommeratt bli en FX kamera eftersom Nikons styrka ligger på FX objektiv.
---
Haha! OK, jag ska förbereda mig.


---
Vill du ha någon dryck till hatten eller kommer du att äte den som den är? Med vänliga hälsningar Frithiof
Den saken har jag inte övervägt ännu :)

Jag avser inte utmana dig med ett vad om vilken hattstorlek du själv skulle önska förtära ifall Nikon INTE skulle komma ut med någon spegellös FF-kamera, det skulle självfallet inte alls vara rätt :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det har ju sedan det här uttalandet på japanska kommit en precisering:
https://www.dpreview.com/news/9148147105/official-statement-nikon-currently-developing-new-mirrorless-cameras

Budskap:
a) Man arbetar med att utveckla nya spegelfria kameror
b) De kommer vara entusiastinriktade, vilket på Nikon-språk skulle kunna betyda ungefär "mer som D750 än som D3400".

Vilket ju på det stora hela verkar rätt logiskt.

Att man över huvud taget gått ut med saken är väl ett tecken på att även Nikon, ett av de mest slutna av alla slutna japanska företag inser att omvärlden kanske vill veta något om vad de håller på med inför framtiden :)



Det är ju en del av mitt (och Magnus) jobb att läsa diverse officiellt material från kamera- optik- och tillbehörsföretag och ur det försöka dechiffrera fram vad de egentligen vill ha sagt. I stort sett allt som presenteras är ju "cutting edge", "pushing performance", "ultimate quality", "setting new standards" och så vidare. Det blir lätt lite tjatigt i längden att läsa sådant. Men för att vara rättvis kan jag tillägga att de svenska representanterna hos de olika tillverkarna för det mesta är rätt bra på att själva sålla bort sånt där - i alla fall när de gör presspresentationer :)

Men det är med språket ungefär som det jag skrivit förut om försäljningsstatistiken från GfK - alla tillverkare har en tendens att plocka just de siffror (antal sålda kameror, värde av sålda kameror eller värde av kameror och objektiv) som passar dem, och välja en period (senaste två månaderna, senaste tre, förra kvartalet, senaste året, förra året osv) som får dem att framstå i positiv dager. Det verkar vara yrkesmässig reflex ...



1) Kameramarknaden verkar faktiskt ha stabiliserats volymmässigt senaste året.
2) Alla kameratillverkarna har flyttat mycket produktion från Japan till Kina, Thailand, Vietnam osv. Både montering och produktion av komponenter (hos underleverantörer).
Intressant i sammanghanget är att Canon på senaste tid gjort tvärtom - de har flyttat hem i takt med att en fallande Yen jf med asiastiska vallutor fallit och därmed åtminstone slutmonterar mer i Japan. Nikon verkar ha mycket mer av sin tillverkning i Thailand/Kina och Sony tillverkar även sina GM objektiv i ett tredje land. Nu är det förmodligen så att tillverkningsland inte avgör kvaliteten men hur mycket skulle en Leica M med text "made in Thailand" säljas för?
 

Bengf

Aktiv medlem
@(folie)hattmänniskor:

Gällande tidigare kommentarer att Sony (som deras kameraavdelning) är så överlägsna elektroniskt och mjukvarumässigt, och (som indikerat av hattägarna) att Nikon skulle vara underlägsna på det samma, så säger jag bara; titta på verkligheten.

De sista åren så har Nikon lyckats få ut mer av samma sensorer från Sonys halvledarföretag, både gällande IQ och DR, än vad vad Sonys kamerabolag lyckats med. Det tyder på ett betydligt högre både tekniskt och mjukvarumässigt (DSP, signalhantering, JPG-motorer, RAW-komprimering, AutoISO, exponeringsalgoritmer, blixtstyrning, etc) hos Nikons kameraavdelning, än Sonys kameraavdelning.

Fanatikers/religiösas tro och uppfattning stämmer inte alltid överens med verkligheten och vetenskaplig/mätbar/validerbar data. Inte heller i detta fallet.

Martinot det är bättre att direkt gå i svaromål mot den som du tycker är ute och cyklar gällande uttalande som i detta fallet med Nikon. StenÅke har som exempel ett flertalet gånger faktiskt påpekat att Nikon och även tidiga Pentax APS-C fått ut mera DR vid Bas-Iso, tex första A77 mot Pentax K5, D7200 var så stark med DR att den hängde med flera FF-modeller till en början av ISO-skalan. Har inte några skribenter koll på detta så är det så klart synd kan man tycka. Men nu var också första A7R väldigt lik D800 om man kollar DX0 Mark vad gäller själva sensorn och det gäller också IQ vilket Lennart Aspman som använt bägge kamerorna kunnat påvisa med flera äldre inlägg.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det är idag, men i alla fall M8 och så vitt jag vet M9 tillverkades inte hos Leitz utan hos en underleverantör. Förvisso fortfarande i Tyskland, men ändå :)
Dessutom så konstrueras och utvecklas i princip all elektronik och mjukvara i Leica M helt av underleverantörer/legokontraktörer (precis som hos Zeiss så är inte detta någon kärnkunskap som Leica själva har "in house").
 

martinot

Aktiv medlem
@BengtF:

Därför att det är så mycket FUD och skitsnack ifrån vissa Sonynister att Nikon (eller Canon för den delen) inte skulle ha "in house"-kunskaper att designa elektronik och mjukvara. De har bägge gjort detta i utveckling av digitalkameras teknik och mjukvara ända sedan slutet på 90-talet, och är nog bägge ibland de kameratillverkare som har absolut längst "in house"-erfarenhet och kunnande av precis allt detta, och överlägset bäst tekniska resurser, jämfört med resten av kameratillverkarna (utan att på något se ner på övriga tillverkare, som inte automatiskt gör ett dåligt jobb för det).

Det är ju alltså sådant rent FUD/"skitsnack" som vissa Sonyreligiösa hattätare har här som inte har ett dugg med verkligheten att beskaffa. Sanslöst!

Vissa som lever i sina egna religiösa trosfundament och verklighetsfrånvända bubblor är därmed inte alltid så lätta att nå. Sedan orkar jag personligen inte heller alltid med sådana totala galenpannepåståenden. Skall villigt erkänna att jag där kanske inte har riktigt samma tålamod som Martin Agfors t.ex (beundrar verkligen hans exemplariska tålmodighet som han har ibland).
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
... tålamod som Martin Agfors t.ex (beundrar verkligen hans exemplariska tålmodighet som han har ibland).
Det är nog med betoning på "ibland". Vi blir alla engagerade då och då :)

Allmänt: Foto och bildskapande är en hobby för många av oss. Fotoprylar och fototeknik samt att diskutera dem och deras skillnader och för- eller nackdelar är också en hobby för - skulle jag hävda - majoriteten av oss som är aktiva i forumen. Vi är engagerade, entusiastiska och ibland rent av passionerade kring tekniken. Och ibland också kring vem som gör tekniken. Ibland kan de känslorna segla iväg med oss och det blir lite som barndomens diskussioner om vems pappa som hade den starkaste/snabbaste/bästa bilen. (och jo, när jag var barn var det verkligen ett helt oreflekterat antagande att det var pappor som ägde de mest imponerande bilarna :)

Som tekniknörd tycker jag att det hade varit tråkigt om diskussionerna varit allt för känslobefriade. På samma sätt som det är tråkigare att diskutera sport med kompisar om de inte har några känslomässiga band till diverse lag (säger bara: Upp i SHL igen Modo!).

Psykologiskt sett så har vi har alla lite av det psykologer nog skulle kalla kognitiv bias (https://sv.wikipedia.org/wiki/Kognitiv_bias) eller önsketänkande (https://sv.wikipedia.org/wiki/Önsketänkande) och uppvisar emellanåt rent av olika grader av konfirmeringsbias (https://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmeringsbias) ... Kort sagt: vi har alla våra preferenser och automatiska reaktioner som påverkar vad och hur vi uppfattar ny information som dyker upp. Så blir det när människor är engagerade.

Jag tror det viktiga är att inse att man faktiskt har sådana här mekanismer - att man har en tendens att se det man vill se, höra det man vill höra - och att vi med den kunskapen både kan se våra egna och andras reaktioner för vad de är: ibland lite överdrivna reaktioner utifrån ett passionerat intresse.
 

Bengf

Aktiv medlem
Mhn.... jag här passar några länkar om det ofta aktuella att ett glas vin är bra för hjärtat, vilket så klart snabbt tas upp av den som är lite törstig av sig och nämner det då nästan som en befrielse att det är inte så farligt utan bra och är nog ännu bättre om man tar mera än ett glas.


Hur långt framme är våra kameror egentligen vad gäller teknik, har Bike´s senaste katalog -17 och jäklar i mig vad dom förbättrar och ändrar, det är Quick shift och dubbel shift, ride by wire, och justeringar av körlägen så det står härliga till, gäller att ha tungan rätt i mun när man börjar att skruva där under färd.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
{Kom att tänka på den här gamla tråden nu när sanningens minut närmar sig}

Bengt, ibland är du genial! Du lugnade ner allting här bara genom att föreslå ett glas vin...

Men du avbröt medan undertecknad Sonyfanboy fortfarande stog på benen, och så kan vi ju inte ha det!


Så jag sammanfattar - Vad jag protesterade emot (med reservation för översättningsfel, vilket förstås inte kan uteslutas) var påståendet att Nikons kommande spegellösa kamera/or kommer att vara "bättre än allt annat". T.o.m. överväldigande mycket bättre minns jag att jag sedan läste någonstans.

Detta lär innebära att i första hand konkurrera med Sonys spegellösa system. Då måste Nikon komma med såväl FF som APS-C kameror och objektiv. Och med AF system som inte bara är bättre än Sony A9:ans, utan "överväldigande mycket bättre".

Med tanke på att när det gäller FF och APS-C kameror så har väl Nikons liveview AF varit det absolut segaste man kan hitta ... så enda möjligheten för dem att komma i närheten av A9:ans AF torde vara att köpa/licensiera teknologi från Sony. Skulle Nikons kommande spegellösa kameror visa sig ha AF-prestanda i närheten av Sonys senaste spegellösa FF-kameror, så får det väl sägas vara föga sannolikt att Nikon på egen hand skulle ha kunnat klara ett sådant jättesprång (sedan D850 kom ut), utan de lär i så fall ha köpt AF-teknik från Sony. Vilket definitivt inte ska uteslutas - man kan vara tämligen övertygad om att Nikon nu (och sannerligen i grevens tid) satsar allt för att få fram ett verkligt bra spegellöst system.

Men vad jag också menade var att det inte räcker med att Nikon kommer upp till den nivå där Sony står nu. För Sony lär inte tvärnita och stå stilla i 5-6 år, tills Nikon och Canon kan ha hunnit i kapp. Nikon lär behöva ändra sin tidigare otroligt konservativa kultur (så länge jag sett dem - ganska länge), och i stället accelerera upp till den "brutala" utvecklingstakt som är normal inom elektronikområdena. Såvida de inte nöjer sig med att fortsätta komma efter, och bli ett företag som bara kopierar det de ledande som utför det hårda utvecklingsarbetet på kameramarknaden kommer upp med (vilket i och för sig kan ha vissa fördelar).

Vi kan förvänta oss att Sony kommer med någon form av svar efter att Nikon och Canon har visat sina kort. Och det går ju att se att Sony har möjlighet att framöver komma med ytterligare någon chock typ A9. Eller en trippel-chock t.o.m. :)

Till sist, det räcker förstås inte med att Nikons system kommer att vara bättre än Sonys i VISSA avseenden för att jag skall spisa hatt. Vilket Nikons kameror givetvis kommer att vara. Vem som helst kan räkna ut att Nikon har lyssnat på vad man klagat på, så att Nikons kamera/or kommer att vara större, ha enklare menyer, ha lite färre funktioner (men säkert några nya), större batteri (fast detta har mindre vikt nu efter att Sony förbättrat detta i sina senaste modeller), samt även vara tätade för det fall att det regnar underifrån...

Men det är ju lätt att vara efterklok för den som alltid kommer sist till partyt...
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Har jag också ytterst svårt att tänka mig. Skulle t.o.m. säga att detta är helt uteslutet.

När det gäller spegellösa kameror och dess framtid måste man inse att elektronik är en huvudingrediens.

Nikons kärnområden är precisionsmekanik och optik där de ligger i världstoppen. Elektronik är inte ett kärnområde, även om de naturligtvis använder åtskilligt med elektronik i sina produkter.

Däremot är elektronik ett av Sonys kärnområden, liksom miniatyrisering och massproduktion. Bl.a.

Det finns ytterligare ett antal faktorer som starkt talar emot att denna nyhet skulle vara korrekt. Jag skulle äta upp min hatt om den visade sig stämma...

Visserligen kan ingen komma med 100-procentiga garantier när det gäller förutsägelser om framtiden, inte heller jag. Så jag nöjer mig med att säga att det inte finns en snöbolls chans i h-l----t att Nikon skulle klara detta...

Till sist, som du säger, det skulle vara mycket svårt att i längden hålla positionen som den ledande utvecklaren och tillverkaren av high end spegellösa kameror utan att också vara den ledande bildsensortillverkaren.
En av Nikons karnkompetenser ar att utveckla sensorer. Sony tillverkar enligt deras specifikation. Nikon tycker nog att de inte far 100% support fran Sony och genomfor for naravarande ett strategiskt byte av leverantor genom att utveckla TowerJazz som kommer att leverera den forsta FX-sensorn 2020 och nasta 2021.

Kanske dags att borja tillreda din hatt?
 

martinot

Aktiv medlem
{Kom att tänka på den här gamla tråden nu när sanningens minut närmar sig}

Bengt, ibland är du genial! Du lugnade ner allting här bara genom att föreslå ett glas vin...

Men du avbröt medan undertecknad Sonyfanboy fortfarande stog på benen, och så kan vi ju inte ha det!


Så jag sammanfattar - Vad jag protesterade emot (med reservation för översättningsfel, vilket förstås inte kan uteslutas) var påståendet att Nikons kommande spegellösa kamera/or kommer att vara "bättre än allt annat". T.o.m. överväldigande mycket bättre minns jag att jag sedan läste någonstans.

Detta lär innebära att i första hand konkurrera med Sonys spegellösa system. Då måste Nikon komma med såväl FF som APS-C kameror och objektiv. Och med AF system som inte bara är bättre än Sony A9:ans, utan "överväldigande mycket bättre".

Med tanke på att när det gäller FF och APS-C kameror så har väl Nikons liveview AF varit det absolut segaste man kan hitta ... så enda möjligheten för dem att komma i närheten av A9:ans AF torde vara att köpa/licensiera teknologi från Sony. Skulle Nikons kommande spegellösa kameror visa sig ha AF-prestanda i närheten av Sonys senaste spegellösa FF-kameror, så får det väl sägas vara föga sannolikt att Nikon på egen hand skulle ha kunnat klara ett sådant jättesprång (sedan D850 kom ut), utan de lär i så fall ha köpt AF-teknik från Sony. Vilket definitivt inte ska uteslutas - man kan vara tämligen övertygad om att Nikon nu (och sannerligen i grevens tid) satsar allt för att få fram ett verkligt bra spegellöst system.

Men vad jag också menade var att det inte räcker med att Nikon kommer upp till den nivå där Sony står nu. För Sony lär inte tvärnita och stå stilla i 5-6 år, tills Nikon och Canon kan ha hunnit i kapp. Nikon lär behöva ändra sin tidigare otroligt konservativa kultur (så länge jag sett dem - ganska länge), och i stället accelerera upp till den "brutala" utvecklingstakt som är normal inom elektronikområdena. Såvida de inte nöjer sig med att fortsätta komma efter, och bli ett företag som bara kopierar det de ledande som utför det hårda utvecklingsarbetet på kameramarknaden kommer upp med (vilket i och för sig kan ha vissa fördelar).

Vi kan förvänta oss att Sony kommer med någon form av svar efter att Nikon och Canon har visat sina kort. Och det går ju att se att Sony har möjlighet att framöver komma med ytterligare någon chock typ A9. Eller en trippel-chock t.o.m. :)

Till sist, det räcker förstås inte med att Nikons system kommer att vara bättre än Sonys i VISSA avseenden för att jag skall spisa hatt. Vilket Nikons kameror givetvis kommer att vara. Vem som helst kan räkna ut att Nikon har lyssnat på vad man klagat på, så att Nikons kamera/or kommer att vara större, ha enklare menyer, ha lite färre funktioner (men säkert några nya), större batteri (fast detta har mindre vikt nu efter att Sony förbättrat detta i sina senaste modeller), samt även vara tätade för det fall att det regnar underifrån...

Men det är ju lätt att vara efterklok för den som alltid kommer sist till partyt...
Och jag (och andra som tex. Agfors mflr.) protesterade emot de felaktiga påståenden från dig och andra hårdföra Sonynister att Nikon (och Canon) inte skulle ha den tekniska kompetensen kring mjukvara, elektronik och sensorer.
 

martinot

Aktiv medlem
En av Nikons karnkompetenser ar att utveckla sensorer. Sony tillverkar enligt deras specifikation. Nikon tycker nog att de inte far 100% support fran Sony och genomfor for naravarande ett strategiskt byte av leverantor genom att utveckla TowerJazz som kommer att leverera den forsta FX-sensorn 2020 och nasta 2021.

Kanske dags att borja tillreda din hatt?
Räkna inte med att han är någon ärlig person som står för sina ord. De är inget av värde.

Nu när de bevisats fel så flyttar han bara om det hela och hittar på nya regler för hattätandet.

Patetiskt fegt och oärligt av klassiska varumärkesextremister. VSB.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
@BengtF:

Därför att det är så mycket FUD och skitsnack ifrån vissa Sonynister att Nikon (eller Canon för den delen) inte skulle ha "in house"-kunskaper att designa elektronik och mjukvara. De har bägge gjort detta i utveckling av digitalkameras teknik och mjukvara ända sedan slutet på 90-talet, och är nog bägge ibland de kameratillverkare som har absolut längst "in house"-erfarenhet och kunnande av precis allt detta, och överlägset bäst tekniska resurser, jämfört med resten av kameratillverkarna (utan att på något se ner på övriga tillverkare, som inte automatiskt gör ett dåligt jobb för det).

Det är ju alltså sådant rent FUD/"skitsnack" som vissa Sonyreligiösa hattätare har här som inte har ett dugg med verkligheten att beskaffa. Sanslöst!

Vissa som lever i sina egna religiösa trosfundament och verklighetsfrånvända bubblor är därmed inte alltid så lätta att nå. Sedan orkar jag personligen inte heller alltid med sådana totala galenpannepåståenden. Skall villigt erkänna att jag där kanske inte har riktigt samma tålamod som Martin Agfors t.ex (beundrar verkligen hans exemplariska tålmodighet som han har ibland).
Jag har fortfarande inte tid att engagera mig djupare i era diskussioner och jag tycker inte jag kan motivera den tiden, särskilt när diskussionerna blir som dessa men ibland hamnar ju mitt namn i era texter trots detta (hur nu det går till) för det är länge sedan jag deltog i några längre diskussioner. Detta verkar ske i de mest skilda typer av forum jag har noterat att ni nu är några stycken (som Per och du och Anders) som verkar vara överallt och frilansmoderera allehanda diskussioner med era Sony-fobier. Ibland undrar jag vad detta hat och denna besatthet kommer sig av. Fattar inte heller vad det har i denna tråden att göra.

Med det sagt så försöker jag vara saklig och tycker det är lite onödigt med din sista harrang: " Det är ju alltså sådant rent FUD/"skitsnack" som vissa Sonyreligiösa hattätare har här som inte har ett dugg med verkligheten att beskaffa. Sanslöst!"

I övrigt kan jag bara hålla med dig om att det skulle vara väldigt osannolikt att kameratillverkare som Nikon och Canon inte skulle ha det mesta av den kompetens i sina företag för att kunna lösa de problem man har att lösa med elektroniken men ibland är det faktiskt inte optimalt ekonomiskt att utveckla och tillverka allt själv. Ibland kan man nog också vinna mycket utvecklingstid om man istället köper en del komponenter och kunnande. Sedan är det ju dessutom så att idag köper ALLA företag in den kompetens de eventuellt saknar eller inte kan motivera ekonomiskt att hålla sig med själva och det sker genom att man hyr in konsulter som jobbar i lag sömlöst med egen personal. I kameraindustrin kommer säkert även en del "externt" kunnande in via underleverantörer av delsystem och komponenter. Finns det verkligen någon som tillverkar allt från ax till limpa idag??

Om jag ska ge en kommentar till trådens inspel om vad nu Nikons VD sägs ha sagt så är det väl att vi i sinom tid får se detta underverk och då får väl press och allmänhet göra sitt jobb. Nu har många ägnat säkert en månad åt att diskutera Nikons marknadsballong utan att veta ett dugg egentligen. Rätt fånigt faktiskt. Det är ju en vanlig marknadsstrategi när man för tillfället inte har något att möta konkurrensen med och ser sin värsta konkurrent på den marknaden ta marknadsandelar och bygga en bas som sedan kommer vara svår att ta tillbaka. Det kom ju en ny blänkare om FF marknaden i USA och ska man tro den infon (https://www.sonyalpharumors.com/sony-now-has-40-of-the-us-full-frame-market-share/ ) så har Sony 40%, Canon 33 och Nikon 26. Båda ska upp till bevis. De är nog rätt nervösa nu.

Jag förstår att Nikons VD nu tar till brösttoner. Dilemmat förklaras ganska väl av följande text:

"So, if Nikon only sells their mirrorless camera to existing Nikon customers, they’ll be competing against their own market share. That’s called “market cannibalization” which is the effect that a new product has on existing product sales. They’d simply be trading the sales of DSLRs for the sales of mirrorless cameras. As it stands now, Sony need only pull away more Nikon customers that are dissatisfied with the new mirrorless ecosystem than Nikon pulls away Sony customers, and that gap is going to be impossible to bridge."

Det jag egentligen undrar mest över är om Nikon och Canon kommer utrusta sina nya spegellösa med sensorstabilisering. Jag behöver nog inte be dig rätta mig om jag har fel men även Fuji tyckte ju länge att det räckte med stabilisering i objektiven men nu har man det väl åtminstone i en modell i alla fall. Har svårt att se att Nikon och Canon kan runda det nu. Det har ju faktiskt tagit ett antal år bara att få ordning på sensorstabiliseringen för de som har den och idag är väl sensorstabilisering något som en stor del av marknaden tar för given. Stabiliseringen i FF-husen ställer nog dessutom sina egna specifika krav. Större och tyngre komponenter och ännu mindre utrymme för komponenterna än i APS-C.

En annan sak vi diskuterat har ju varit Nikons och Canons DSLR-historia kring AF där man hittills mätt med fullt öppna objektiv under den korta tid spegeln varit nere under serietagningar. Den teknik Sony använder i sina spegellösa skiljer sig stark från den tidigare och där mäter man istället kontinuerligt med vald bländare (max nedbländat till f11 om jag inte missminner mig) för att få bättre fokusprecision med kontinuerligt följande AF. Ska bli intressant att se om man väljer att fortsätta som förr eller om man väljer att göra som Sony och en del andra.
 

mapem

Aktiv medlem
I sinom tid får vi se skriver du. Redan i morgon kl 06.00 i en fotobutik i Stockholm kan du få känna och klämma på den. Nu väntar vi bara på Canon. Säkert finns redan kameror ute här och där och testerna är redan färdigskrivna.
 

martinot

Aktiv medlem
I sinom tid får vi se skriver du. Redan i morgon kl 06.00 i en fotobutik i Stockholm kan du få känna och klämma på den. Nu väntar vi bara på Canon. Säkert finns redan kameror ute här och där och testerna är redan färdigskrivna.
Nja, vi får nog vänta och se.

Kanske det blir domedagen och världens undergång imorgon? Enligt alla Sonynister/extremister i forumet så skulle ju detta inte kunna ske.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nja, vi får nog vänta och se.

Kanske det blir domedagen och världens undergång imorgon? Enligt alla Sonynister/extremister i forumet så skulle ju detta inte kunna ske.
Det är väl lite som de som sade att det inte skulle gå att montera en småbildssensor i en Nikon-kamera med F-fattning, trots att det redan hade gjorts tidigare. Dock stod det Kodak på den då, men huset kom från Nikon. :)
 

iSolen.se

Guest
Nja, vi får nog vänta och se.

Kanske det blir domedagen och världens undergång imorgon? Enligt alla Sonynister/extremister i forumet så skulle ju detta inte kunna ske.
Om domedagen kommer i morgon hinner jag i alla fall kolla på dom nya spegelfria kamerorna innan, för inte kan domedagen komma före kl 06.00?

Vad sonyextremisterna tycker om att det omöjliga har hänt...vad spelar det för roll längre, det har ju hänt?
 

afe

Aktiv medlem
Jag har fortfarande inte tid att engagera mig djupare i era diskussioner och jag tycker inte jag kan motivera den tiden, särskilt när diskussionerna blir som dessa men ibland hamnar ju mitt namn i era texter trots detta (hur nu det går till) för det är länge sedan jag deltog i några längre diskussioner. Detta verkar ske i de mest skilda typer av forum jag har noterat att ni nu är några stycken (som Per och du och Anders) som verkar vara överallt och frilansmoderera allehanda diskussioner med era Sony-fobier. Ibland undrar jag vad detta hat och denna besatthet kommer sig av. Fattar inte heller vad det har i denna tråden att göra.
Frilansmoderera? Sonyfobier? Jag gillar Sony och de flesta av deras produkter, men jag har av olika skäl valt att använda ett annat kameramärke för tillfället. Det enda jag vänt och vänder mig emot är påståenden om att Sony skulle vara så fantastiskt mycket mer innovativa än andra, vara ensamma om tillgång till modern sensorteknik och annat dravel.

Nu är det ju också så att det inte bara är vaporware det handlar om med de nya kamerorna från Nikon, utan produkter som kommer att visas i fungerande skick inom några timmar om jag förstått det hela rätt.
 
ANNONS