Annons

Ersätta ett Canon 35-135 f/3.5-5.8 KIT

Produkter
(logga in för att koppla)

auroraphoto

Medlem
För ett tag sedan köpte jag en Canon EOS 80D. Med kameran kom ett 18-135 f/3.5-5.6 objektiv (KIT kallas det tydligen). Nu har jag fått höra att de objektiv som kommer med kameran är dåliga och jag är på jakt att byta ut det mot något liknande (fast bättre). Någon som har tips på vad jag skall välja?

Ändå när jag är inne på objektiv. Vilka märken (tillverkare) är att rekommendera utöver Canon?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nja. Dåligt och dåligt. Visst finns skarpare objektiv och dessa längre zoomar lider av mycket distorsion (raka streck blor böjda) och ljusstyrkan för att fota i sämre ljus eller få tunt tunt skärpedjup vid porträtt brister. Däremot, är du nöjd för din användning finns ingen anledning att byta. Vad gäller skärpan måste man nog skriva ut i större än A4 för att se någon skillnad mot skarpare objektiv. Vill du ha en porträttglugg kan du komplettera med en billig 50/1,8. Men som sagt, om inte du har problem, varför byta?

Sigma och Tamron, och i viss omfattning, Tokina, gör objektiv för flera fattningar. De som gäller för dig är de till Canonfattning (EF).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag påstår att kitobjektiv är helt fantastiska för det pris de kostar.
Begagnade kan man får dem för småpengar.

Canon tar en del betalt för sitt namn. Men inga extra fantasisummor.
Man köper ny/mer objektiv för att man vill komma åt ngt som det som man redan har inte erbjuder.
Är det ngt speciellt du saknar?

Om det bara är så att du vill testa ngt annat så är en 50/1,8 ngt av det billigaste OCH skarpaste som finns.
Köpes med fördel begagnad o kan säljas om det inte var DIN grej.
Men det beror på vad du egentligen är ute efter.
 

AFJ

Aktiv medlem
Instämmer med Fredrik. Om du tidigare varit nöjd med ditt objektiv och bara skall byta därför du "fått höra" att ditt objektiv är dåligt så tycker jag du är fel ute.

Att objektivet kallas för "kit-objektiv" beror på att det levereras i ett "kit" tillsammans med kamerahuset. Det engelska språket är ju populärt! :)

Den typen av objektiv är ofta prisvärda och bra för allmänfotografering.
 
För ett tag sedan köpte jag en Canon EOS 80D. Med kameran kom ett 18-135 f/3.5-5.6 objektiv (KIT kallas det tydligen). Nu har jag fått höra att de objektiv som kommer med kameran är dåliga och jag är på jakt att byta ut det mot något liknande (fast bättre). Någon som har tips på vad jag skall välja?

Ändå när jag är inne på objektiv. Vilka märken (tillverkare) är att rekommendera utöver Canon?
Både Fredrik och Erik har gett ett mycket bra tips: Köp Canons 50/1.8. Det är ett väldigt prisvärt objektiv och en bra början om du vill börja komplettera/uppgradera dina objektiv.

Det objektiv som mest liknar det du redan har är Canons 24-105/4.0 men det är ett objektiv jag personligen inte är helt nöjd med. Jag skulle inte rekommendera det.


www.bilderavmig.se
 

auroraphoto

Medlem
Tack för alla tips! Jag har ett Canon 50mm f/1.8 och ett Canon 70-300mm f/4-5.6 objektiv också. 70-300 behövde jag eftersom jag fotograferar sonen på fotbollsmatcherna, kom inte över planen med 18-135-objektivet. Så jag antar att jag är ganska bra utrustad för olika scenarion.

Jag har nog inte varit missnöjd med 18-135:an alls, men fick som jag skrev höra att det är dåliga objektiv. Därav min fråga.

Har en del andra frågor om objektiv också, men antar att det är lämpligare att starta en ny tråd eftersom det är ett nytt ämne.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sedan kan jag lägga till att i regel är dessa objektiv ganska OK i skärpa nedbländade även om man är ganska kritisk. Fotar man naturbilder t ex där kantskärpan är relativt viktig så brukar nedbländning till f/5,6 i vidvinkelläget upp till 50mm, f/8 över det och kanske f/11 över 100mm ge ganska skarpa bilder. Det funkade rätt så bra med mitt dåvarande Canon 18-200 som nog är ännu mindre skarpt.
 

PMD

Aktiv medlem
För ett tag sedan köpte jag en Canon EOS 80D. Med kameran kom ett 18-135 f/3.5-5.6 objektiv (KIT kallas det tydligen). Nu har jag fått höra att de objektiv som kommer med kameran är dåliga och jag är på jakt att byta ut det mot något liknande (fast bättre).
Stod det på nätet att objektivet är dåligt? Då måste det vara sant! :)

Nåväl, "kit" kan i det här sammanhanget översättas med "paket", och syftar på att objektivet och kameran säljs tillsamman i ett paket. Ofta brukar det medföljande objektivet vara ett enkelt och ganska billigt objektiv, men inte alltid, och det behöver trots billigheten inte vara dåligt. Det är alltså inte så att "paket"-objektiv automatiskt är dåliga. Det är förvisso sällan som ett paketobjektiv är ett av toppobjektiven i kameratillverkarens sortiment, men det finns ingen princip som hindrar det.

"Kit" säger alltså i sig ingenting om objektivets prestanda.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nä, ingen princip mer än att de i regel inte får bli för dyra. Det var en anledning, säger Canon, till att uppgraderingen från EF 24-105 mm f/4L IS USM till EF 24-105 mm f/4L IS II USM fick leda till ett objektiv med avsevärt förbättrade optiska prestanda. Det ska kunna säljas i paket med exempelvis 5D Mark IV på vissa marknader, och då får de inte bli lika dyra som exempelvis EF 24-70 mm f/2,8L II USM.

Ju billigare kamera, desto billigare måste även paketobjektivet vara, för att inte ge för stor monetär tyngd i paketet.
 
ANNONS