Annons

Funderar på att starta eget som fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
TS: Låter som en bra idé! Härligt att du känner passion för något! Tänk bara på att det som kommer göra dig mest nytta då är en rejäl utbildning i marknadsföring/sälj, INTE i fotografi. Så länge du kan sälja in dig själv och dina tjänster så kommer du lyckas bra, att bara vara "extremt duktig" på sitt yrke räcker tyvärr inte långt idag. Det är bara att titta på nätet alla dessa otroligt dåliga bröllopsfotografer som lever på sitt yrke. De är bra säljare helt enkelt.
 

snap01

Aktiv medlem
Hur började historien om IKEA?

Om jag minns rätt så köpte Ingvar ett parti tändstickor som han sedan for runt och sålde.
Hårt arbete. Liten investering liten, men ändå, vinst.

Inte sjutton var f-skatt det första han funderade på.

Jag själv har aldrig drivit egen affärsrörelse, men är rätt säker på att man kan börja i liten skala och prova sig fram.

Jag fotar en hel del ungdomsfotboll. Det händer att jag får frågan om jag säljer bilder. Och några gånger har jag även gått frågan om att åta mig att fotografera en specifik spelare. Mot betalning.

Alla mina bilder gör jag tillgängliga för gratis nedladdning, så betalt tar jag inte. Specifika uppdrag åtar jag mig inte. Förutom exempelvis lagfotografering i mina egna döttrars lag.

Helt klart finns det en marknad där jag pysslar med min hobby. Det hade varit lätt att ta betalt några gånger, och successivt börja bygga en mer stabil verksamhet. Men för mig förblir detta en amatör-hobby.

Mitt tips. Börja smått. Prova dig fram. Våga ta betalt,
8 år sedan TS skrev inlägget. Hur gick det? blev TS yrkesfotograf?
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Nischa dej. Kolla det område inom fotografin som du känner dej säker på, och som är tillräckligt "smalt" för att attrahera en speciell målgrupp. Glöm "jag fotar allt". Tänk i stället på dom specialgrejor du gillar extra mycket, och kolla om det går att intressera folk för just den biten. Anta att du är en dokumenterad jävel på svartvitt porträtt...sälj svartvitt porträttfoto. Inget annat. Är du inte säker - riktigt jävla säker - på nåt så glöm det. Lär mer, skaffa dej husgudar inom din nisch och imitera dom, förbättra, utveckla din fotografi. Gör sen en portfolio med BRA bilder inom din nisch och publicera den på webben. När du KAN ditt område - sälj dej. Inom nischen. Inte utanför.

Problemet du har är att du konkurrerar med typ tretusen andra 20+:are om "drömjobbet". Det (drömjobbet) finns inte, och du får vara jävligt duktig för att sno jobbet från dom som redan håller på. Nischa dej. Smalt=exklusivt=målgrupp.

Och glöm att du kan försörja dej på foto. Den illusionen tog slut för sådär 15 år sen. Tyvärr.


Allting du skrev i ditt inlägg var klockrent, fram tills slutet. Jag samt flera andra fotografer jag känner lever på vårat yrke, så det går. Kan vara allt ifrån reklamfoto till mäklarfotografering. Sen så stämmer det du säger att man tävlar mot tusentals andra som skapar hemsidor, ofta i samma stil som alla andra. Så yes nischa är helt rätt, och verkligen ge det en chans, kanske ta ett andra jobb i början som jag fick göra fram tills att man bestämt sig för att satsa heltid på det.
 
ANNONS