Annons

Barnbilder med 56/1,2

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
50 meter är på vissa planer avståndet mellan mål- och mittlinje. På det avståndet blir det inga vidare spännande bilder med 400 mm och FF..

Och varför ska man hålla sig till en närgräns på 30 meter? Innanför straffområdet är bäst. 15-20 meter som bortre gräns alltså. Med min utrustning.

Vid inomhusfotboll sitter jag ofta med ryggen mot väggen och fötterna nästan på förlängda mållinjen. Spelarna kan springa förbi och nästan trampa mig på tårna. Utzoomat till 70 mm så ryms inte spelarna i helfigur om de kommer för nära. Men det kan bli bra action i bilderna.


Jag röstar för att det faktiskt finns utrustning som klarar autofokus vid barnfotografering.


Petter
Man får ju ta och göra det svårt för sig och kombinera barnfoto och fotbollsfoto ihop med kort skärpedjup på nära håll.
Här är en tagen med en Sony A7R2 ihop med Sigma 135/1.8 @ f/1.8
Är väl snart uppe i 100 fotograferade matcher och jag tycker att sätta fokus på "vanliga" lekande barnfoto är enklare.

/Stefan
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tänkte mig typisk tevesänd fotbollsmatch, du vet den som har ett antal fotografer med olika långa telen beredda.

Och i andra änden en inomhusfotografering hemma i vardagsrummet med sina barn.

Men visst kan man köra ut barnen på lekplatsen i enda fallet och ställa sig nära ett mål vid nån liten lokalmatch och fota dess action i andra....men det var inte det scenariot jag tänkte.
oenighet beror nog oftare på olika referensramar och bakgrundsuppfattning än faktiska åsiktsskillnader.

🙂

Jag har ett mycket litet fåtal gånger fotat fotboll på planer där man måste sitta bakom ”planket”.
Och som fallet Stefan tar upp så är det ju faktiskt kombinationen av barn/ungdomar och fotboll som är mitt vanligaste motiv när det gäller rörligt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tycker inte vi skall mäta vad som är svårast. Fast när du fotar fotboll är ungarna inom 180 grader från dig. Och på bra avstånd.


När du fotar lekande barn är de överallt inom 360 grader. Ofta nära.
Jag fotar ofta barn och det brukar bli bra. Fast ju kortare skärpedjup man har desto fler missar får man.
Fotar också ofta skidåkare och annat som rör sig.
Problemet med barn på nära håll är att de rör sig oförutsägbart.
Att fota barn med riktigt kort skärpedjup är en utmaning.
Jag har ägt och fotat med en av de objektiv som ger minst skärpedjup på FF.Det är inget snabbt objektiv. Detta är inte objektivet man plockar fram för att fota lekande barn.
Det är mer objektivet för vuxna:)
Fast visst kan det ge intressanta effekter.
Detta på 2 av mina barn. Fast de har lärt sig att stå still.
 

Bilagor

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tycker inte vi skall mäta vad som är svårast. [...]
Jag har definitivt inget behov av att tävla. Det enda jag vill ”bevisa” är att det finns utrustning som kan hantera AF vid barnfotografering. Alltså ett mothugg till det generella påståendet i inlägg tre om att någon sådan kamera inte existerar. Men det är vi nu flera som har bevisat. Med fotboll eller andra barnbilder. Så jag tror att det är utrett. Och frågan om hur trådskaparen med just sin utrustning ska lyckas kan få lite mer utrymme.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har definitivt inget behov av att tävla. Det enda jag vill ”bevisa” är att det finns utrustning som kan hantera AF vid barnfotografering. Alltså ett mothugg till det generella påståendet i inlägg tre om att någon sådan kamera inte existerar. Men det är vi nu flera som har bevisat. Med fotboll eller andra barnbilder. Så jag tror att det är utrett. Och frågan om hur trådskaparen med just sin utrustning ska lyckas kan få lite mer utrymme.
Klart det finns utrustning som fungerar bra. Fotar man flygande fåglar får man acceptera att endast cirka 20% sitter rätt.
Barn är nog något enklare. Ju kortare skärpedjup man har desto fler missar.
Så det är vettigt att blända ner för att få marginal om barnen är nära.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Aha, jag trodde AI Servo bara var ett läge som automatiskt kände av om kameran ska köra One shot eller följande AF. Vilket har känts lite meningslöst för mig. Kände inte till detta med ”predictive” AF.
Det där automatläget som växlar från One Shot till servo heter AI focus AF.

Servo måste vara ”predictive” för att fungera. Annars är den ju alltid steget efter och ur fokus.
 

knobloch

Aktiv medlem
Det där automatläget som växlar från One Shot till servo heter AI focus AF.

Servo måste vara ”predictive” för att fungera. Annars är den ju alltid steget efter och ur fokus.
Jag som blandat ihop begreppen då. Och inte riktigt förstått hur följande fokus (servo) funkar. Trodde inte att funktionen var så avancerad att den försöker förutse var motivet ska befinna sig, eller jag har aldrig riktigt tänkt i de banorna. Jag har bara tänkt att den ”följer istället för att låsa”. Tack för info!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag som blandat ihop begreppen då. Och inte riktigt förstått hur följande fokus (servo) funkar. Trodde inte att funktionen var så avancerad att den försöker förutse var motivet ska befinna sig, eller jag har aldrig riktigt tänkt i de banorna. Jag har bara tänkt att den ”följer istället för att låsa”. Tack för info!
Principen är lite som jaktskytte på rörligt mål. Egentligen väldigt lite magi.

Tänk dig en bana med en älgfigur i papp som åker fram och tillbaka längs ett spår.
Skytten på sjuttio meters avstånd måste sikta i framkant av eller nästan framför älgens bröstkorg och följa rörelsen hela vägen. När skottet väl hinner fram har älgen sprungit en halvmeter till.

På samma sätt måste servo fokus hela tiden ligga lite före. Så att när slutaren öppnas har föremålet hunnit fram till platsen där fokus låg just när avtryckaren trycktes ner.

Skytten panorerar för att prediktera i x-led, servo AF fokuserar för att prediktera i z-led.
 
ANNONS