Annons

hjälp med nytt system

Produkter
(logga in för att koppla)

twiiit

Ny medlem
Hej!

Jag har tagit beslutet att ta upp mitt fotointresse igen! mitt gamla system bestod av en trött sony a330 med kitoptiken, jag är inte jätte sugen på att väcka den och bege mig ut utan jag vill köpa nytt och spännande :)

Grejen är den att jag har fastnat för video mer och mer och tycker det är roligt med videoredigering, men jag vill inte köpa en videokamera utan jag vill ha en bra systemkamera med möjligheten att filma om jag känner för de, jag reser ganska mycket och tar mycket bilder och filmer. mestadels med gopro.

Jag har kikat på en Canon eos 77D, dels för att den är bättre än den jag har plus att den har en inbyggd 5-axlig bildstabilisator för film, tänker att det är smidigt då jag slipper köpa en gimbal också. så på videofronten är allt bra.

Men det finns ingen inbyggd bildstabilisering i huset. och i de objektiven jag vill ha finns det ingen heller. De jag tittar mest på är ett Sigma 50mm 1.4 ART eller Sigma 30mm 1.4 ART till en början.

Jag tänker att det är ett så pass ljusstarkt objektiv så man kan ha korta slutartider, men oron finns där iallafall.. hur blir det att fota utan stabiliseringen? Vad tycker ni? finns det kanske något annat hus jag borde titta närmare på? Jag vill ha blåtand och wifi för enkelheten att kunna föra över bilder direkt till telefonen och kunna styra kameran på så sätt, och ha minst 60p i 1920x1080.

Jag kan lägga runt 8000:- för ett bra hus. Tusen tack på förhand! Mvh Linus
 

PMD

Aktiv medlem
Titta på kameror från Panasonic och Olympus. De har samma objektivfattning så man kan blanda kameror och objektiv från de båda märkena.

Alla moderna kamerahus från Panasonic och Olympus har IBIS (In Body Image Stabilization) som fungerar bra för både stillbild och video.

Panasonic satsar lite med än Olympus på bra videofunktioner så det är kanske lättare att hitta något som passar bland Panasonicmodellerna. Olympus är å andra sidan världsmästare på bildstabilisering (men Panasonic är inte direkt dåliga på det heller).
 

twiiit

Ny medlem
Hej Per tack för svar!

Okej jag ska kika runt lite, jag har faktiskt helt satt de märkerna åt sidan av någon konstig anledning. Men spelar bildstabilisatorn så stor roll då om man har ljusstarka objektiv? Finns det någon panasonic eller Olympus som du rekommenderar såhär på rak arm? Tack igen! Mvh
 

PMD

Aktiv medlem
Hej Per tack för svar!

Okej jag ska kika runt lite, jag har faktiskt helt satt de märkerna åt sidan av någon konstig anledning. Men spelar bildstabilisatorn så stor roll då om man har ljusstarka objektiv? Finns det någon panasonic eller Olympus som du rekommenderar såhär på rak arm? Tack igen! Mvh
Det är aldrig fel att ha en bildstabilisator. Med ett ljusstarkt objektiv får man samma relativa fördel som med ett ljussvagt. Om man gillar att fotografera på natten så är kombinationen ljusstarkt objektiv och bildstabilisering toppen.

Olympus E-M10 Mark III (mk I ska man nog inte satsa på längre, men eventuellt mk II om den reas ut någonstans).
Panasonic G80. Den här kameran är mycket prisvärd nu.

Jag gjorde en sökning på Prisjakt och fick fram denna lista över m4/3-kameror som lanserades tidigast 2015 och som kostar under 9000 kr (för att ha lite marginal så man inte missar kameror som kostar strax över 8000):
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s378990696&o=produkt_pris_inkmoms

Fujifilm och Sony gör också fina kameror. Fujifilm har dock tyvärr IBIS bara i sin toppmodell som är rätt dyr, och detsamma gäller Sony (för APS-C-storlek på sensorn).

Sony gör också småbildskameror ("fullformat") med inbyggd bildstabiliering, men då måste man nog räkna med att allting blir dyrare.

Notera att jag bara har skrivit om spegelfria kameror. En fördel med sådana för den som vill videofilma är att man kan använda den vanliga sökaren även för video. För den som videofilmer lite mer planerat, med kameran på stativ, är det kanske inte en lika stor fördel, men för spontana videofilmningar är det klart bra, tycker jag.
 

twiiit

Ny medlem
Vilken hjälte du är Per! tacksam för snabbt svar och för den hjälpen du ger mig!

Okej ja lite bilder vid kvällsliga vistelser vid lägerelden och samt stjärnhimlen är såklart också värt att fota och då känner jag att, som du skrev att det är fördel med bildstabilisator. Jag har dock ett litet, ca 1.20cm högt stativ som brukar få följa med när mörkret faller men kan man ändå få bildstabilisator så känner jag att det absolut är värt det. Ock är det så att jag kan få både en 5-axlig gimbal för video och bildstabilisator i huset så är 8000:- inte hugget i sten, kan absolut betala 10000:- för det rätta huset. har 8000:- som ett riktmärke bara :)

Spegellöst, jag är så väldigt dålig på skillnaden om jag ska vara ärlig rent kvalitetsmässigt. själva mekaniken hänger jag med på vad som händer i huset när jag trycker på knappen. Det är klart att utvecklingen fortsätter även om jag lägger kameran på hyllan. Är spegellöst att föredra för mitt användningsområde?

Kameran ska användas till resa, allround i city, naturfoto, mörkerfoto, jag har även kikat på astronomi foto. Nu låter det kanske lite som att jag har fått hybris (de kanske jag har också) men jag har sett folk som har tagit otroliga bilder på både norrsken och vintergatan. Det är inte primärt med sådana bilder men jag vill ändå känna att kameran är kapabel till att fånga vintergatan (med rätt optik såklart). Eller det kanske är så att de systemen jag kikar på inte klarar sånt och då är det ju så, inget att göra något åt.
Mvh Linus
 

Brix

Aktiv medlem
Hej Per tack för svar!

Okej jag ska kika runt lite, jag har faktiskt helt satt de märkerna åt sidan av någon konstig anledning. Men spelar bildstabilisatorn så stor roll då om man har ljusstarka objektiv? Finns det någon panasonic eller Olympus som du rekommenderar såhär på rak arm? Tack igen! Mvh
Du får ju också tänka på att bländaren styr skärpedjupet så att ha ett "ljusstarkt" objektiv betyder ju inte att du alltid kan eller vill köra med stor bländare då du kanske inte alltid kan eller vill ha kort skärpedjup.
 

PMD

Aktiv medlem
Ju större bildsensorn är desto bättre är den på att samla in ljus, så om man ska syssla mycket med "mörkerfoto" (ett ord som kanske är något av en självmotsägelse :) så ska man nog helst satsa på en småbildskamera i stället för en APS- eller m4/3-kamera.

För astrofoto tror jag att frustrationen blir rätt mycket mindre om man har en småbildskamera, men det går förstås med en mindre sensor också även det är svårare.

Vad gäller spegelreflex versus spegelfri så är de stora skillnaderna sökaren (förstås) och ofta autofokusen. Bra länge hade spegelfria systemkameror enbart kontrastfokus vilken är långsammare än autofokusen i spegelreflexkameror, men på senare tid har även spegelfria systemkameror fått fasdetekterande AF (som spegelreflexer har).

Snabbheten i kontrastfokus har även ökat så skillnaden är inte lika stor nu som förr. Kontrast-AF har i allmänhet större noggrannhet än fasdetekterande AF och de modernaste spegelfria kamerorna brukar kombinera de båda AF-metoderna för att få både snabb och noggrann AF.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej Per tack för svar!

Men spelar bildstabilisatorn så stor roll då om man har ljusstarka objektiv?
Ja, framförallt när man filmar. Dedikerade videokameror är ännu bättre på det.
Alla dessa fåniga serier där kameran skall springa runt o skaka - då stänger jag av tvn eller byter kanal.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Panasonic G80 är billig just nu och mycket kompetent.
Med ett kitobjektiv och 20mm/1,7 alt. 25mm/1,7 så har du ett väldigt fint utgångsläge.
Glöm inte en ljudinspelare typ Zoom H1n el. Zoom H5 eftersom ljudet är minst lika viktigt som bilden. Egentligen viktigare.
 
ANNONS