Annons

Var köper ni kemi? Betalar ni ockerpris eller jämför innan?

Produkter
(logga in för att koppla)

karlstrom69

Aktiv medlem
Jag är filmnörd och gillar att fota med 120-film och helst med gamla kameror och framkallar hemma i köket och nu efter jul tänkte jag beställa kemi och lite annat som jag börjar få slut på.

När jag kollade runt så blev jag förvånad över prisskillnaden mellan olika butiker. Det är ju helt j-a sjukt vilka priser en del försöker sälja för! (speciellt en butik)

Jag inser att det är en liten marknad med film/kemi mm. men att det är så stora skillnader förvånade mig. Jag skulle gå så långt som att kalla det ockerpriser. Vill de inte sälja överhuvudtaget? Ingen köper väl till de priserna?

På senare tid har jag blivit intresserad av negativ färgfilm och då vill jag naturligtvis framkalla själv och då kollar jag på framkallningskit C41 och fastnar för Tetenal Colortec C41. Jag beställer ett 1L-kit från Photax tillsammans med en massa annat. De tar 295kr vilket är ungefär i linje med butiker i europa.

Sen kollar jag runt på nätet och ser att Brunos bildverkstad tar 449kr för samma kit som Photax säljer för 295kr!
Hur fan kan man lägga på så mycket - är det verkligen någon som köper av dem? Det är ju sinnessjukt dyrt!

Om vissa svenska butiker går under så är det självförvållat...de kanske ska tänka efter lite och försöka hålla någorlunda vettiga priser så de får sälja nåt. Vi lever ju trots allt i en global tidsålder och det är busenkelt att beställa från Tyskland/Storbritannien för att få ett bättre pris.

Jag köper hellre av en svensk butik och betalar lite mer, men 50% påslag jämfört med en annan svensk butik är saftigt.

I slutändan är ju valet enkelt när det finns billigare i en annan svensk butik, och Photax har ju en lång historia och de verkar vilja fortsätta sälja kemi/film/papper och jag vill tro att det är för att de är genuint intresserade av filmfoto . Jag har beställt av dem sen 80-talet och kommer att fortsätta med det.

Brunos verkar ju ha ett bra utbud i övrigt med film/kemi/direktbild/direktbildskameror mm och det är ju suveränt men det finns inget som rättfärdigar priserna de tar på bl. a. färgkemi.

Alla butiker är ju fria att sätta sina egna priser men jag skrev detta för att jag blir rent ut sagt förbannad när det är uppenbara ockerpriser. Om någon inte kollar runt innan de beställer så får de betala ett oskäligt överpris. Sen lär ju inte Brunos behålla den kunden när de märker att de blivit blåsta.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Å andra sidan tar Photax 429:- för ett fempack Portra 400 mellanformat, Brunos ska ha 375:-. Det gäller att hålla koll.

Största problemet med Brunos jag har haft är att de inte svarade varken på mail eller deras Facebook. Jag försökte i nästan två veckor men gav upp. Det var Jobo-grejer, så Photax kunde inte hjälpa mig. Men de svarade snabbt iallafall. Så det blev att beställa direkt från Jobo i Tyskland.
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Å andra sidan tar Photax 429:- för ett fempack Portra 400 mellanformat, Brunos ska ha 375:-. Det gäller att hålla koll.

Största problemet med Brunos jag har haft är att de inte svarade varken på mail eller deras Facebook. Jag försökte i nästan två veckor men gav upp. Det var Jobo-grejer, så Photax kunde inte hjälpa mig. Men de svarade snabbt iallafall. Så det blev att beställa direkt från Jobo i Tyskland.
----
Ja vissa priser varierar. Cyberphoto sålde t. ex. Portra 160 5pack 120film för 299kr innan jul. Brunos har ju dessutom ett mycket bättre utbud av film. Photax har t. ex. slutat sälja Ilford PanF. Brunos säljer ju en del film från Rollei och de är de nog ensamma om det i Sverige. Ändå blir jag irriterad när det är påslag på 50% utan anledning på vissa varor.
 
ANNONS