Annons

Isolera färg, photoshop? *Hjälp önskas*

Produkter
(logga in för att koppla)

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Hej! Vet inte om rubriken stämmer riktigt på det jag vill göra men låt mig förklara.

Jag tog en bild på min dotter med öppet landskap framför henne, hon sitter på en sten på vänster sida i bilden med en rosa jacka.

Om jag vill ha bilden i svartvitt men bibehålla henne i färg, hur gör jag då?

Försökte hitta guider på youtube men jag vet inte vad jag ska söka efter för att hitta rätt, hittade ingenting som riktigt passade in på det jag ville göra.

Det känns inte som att det borde vara supersvårt, men å andra sidan är ju inget svårt när man kan det.

Tack på förhand =)
 

mombasa

Aktiv medlem
Det finns flera sätt att åstadkomma det. Allra enklast är att duplicera bakgrundslagret ctrl+J. dra sedan ner färgmättnaden i bakgrundslagret till 0. Återgå till det övre lagret och sudda bort det som ska vara grått. Om du gör det övre lagret lite transparent är det lättare att se va du gör. Du kan så klart använda markeringsverktyg för att ta bort delar i det övre lagret också. Sen blir det lite finlir när du närmar dig dotterns konturer. Du vet så klart att du kan ändra storlek på verktyget med alt-knapp och scrollhjul.
Du kommer att få minst hundra andra förslag den närmaste tiden. Somliga är jätteenkla, somliga är jättekrångliga.
Lycka till
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Det finns flera sätt att åstadkomma det. Allra enklast är att duplicera bakgrundslagret ctrl+J. dra sedan ner färgmättnaden i bakgrundslagret till 0. Återgå till det övre lagret och sudda bort det som ska vara grått. Om du gör det övre lagret lite transparent är det lättare att se va du gör. Du kan så klart använda markeringsverktyg för att ta bort delar i det övre lagret också. Sen blir det lite finlir när du närmar dig dotterns konturer. Du vet så klart att du kan ändra storlek på verktyget med alt-knapp och scrollhjul.
Du kommer att få minst hundra andra förslag den närmaste tiden. Somliga är jätteenkla, somliga är jättekrångliga.
Lycka till
Tusen tack!

Det blev skitbra :D Lite pill med konturerna runt dottern men det funkade bra.
 
ANNONS