Annons

On1 raw 2019 nu släppt som beta 1 till plus medlemmar

Produkter
(logga in för att koppla)

karlstrom69

Aktiv medlem
Jag har också fastnat för ON1 Photo Raw och köpte uppgraderingen till 2019 men jag väntar på skarpa versionen som kommer om några veckor innan jag installerar.

Mats Alm: Har du provat migreringsfunktionen från LR till On1?
Jag har en del gamla bilder som ligger på en separat HD som jag editerat i LR (i en gammal version 5 el. 6 tror jag) som jag tänkte konvertera över till ON1 2019. Funderar på om det fungerar bra. Om man tittar på deras video på Youtube så verkar alla ändringar man gjort följa med och bilderna får i stort sett samma utseende.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har också fastnat för ON1 Photo Raw och köpte uppgraderingen till 2019 men jag väntar på skarpa versionen som kommer om några veckor innan jag installerar.

Mats Alm: Har du provat migreringsfunktionen från LR till On1?
Jag har en del gamla bilder som ligger på en separat HD som jag editerat i LR (i en gammal version 5 el. 6 tror jag) som jag tänkte konvertera över till ON1 2019. Funderar på om det fungerar bra. Om man tittar på deras video på Youtube så verkar alla ändringar man gjort följa med och bilderna får i stort sett samma utseende.
Nej jag har inte testat migreringen. Har inte ens läst på hur den fungerar. Har fortfarande LR som min DAM för att hålla reda på alla bilder. När jag kör båda programmen så skapas en normal sidecar för LR. On1 skapar en den sidecar med ändelsen .on1. Vet inte om den gör på samma sätt när man migrerar LR.
 

karlstrom69

Aktiv medlem
Nej jag har inte testat migreringen. Har inte ens läst på hur den fungerar. Har fortfarande LR som min DAM för att hålla reda på alla bilder. När jag kör båda programmen så skapas en normal sidecar för LR. On1 skapar en den sidecar med ändelsen .on1. Vet inte om den gör på samma sätt när man migrerar LR.
Ok, jag läste att de har en AI-algoritm i migreringsfunktionen som analyserar bilderna.
 

alfin

Aktiv medlem
Har kört ON1 Raw 2019 som testversion utan problem under nästan en månad. Laddade ner On1 Raw 2019.1 och fick ytterligare 30 dagars provperiod. Tack för det.

Däremot har de gjort något med nya versionen. Så fort jag under Edit trycker på 100% visning, kraschar programmet. Hårdvaran är densamma och det fungerade utmärkt med version 2019.0, så något har ändrats eller så är det en bugg.

Jag kör Windows 7 med AMD Radeon RX580 kort med uppdaterad driver.

Tips på vad som kan ha hänt?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har kört ON1 Raw 2019 som testversion utan problem under nästan en månad. Laddade ner On1 Raw 2019.1 och fick ytterligare 30 dagars provperiod. Tack för det.

Däremot har de gjort något med nya versionen. Så fort jag under Edit trycker på 100% visning, kraschar programmet. Hårdvaran är densamma och det fungerade utmärkt med version 2019.0, så något har ändrats eller så är det en bugg.

Jag kör Windows 7 med AMD Radeon RX580 kort med uppdaterad driver.

Tips på vad som kan ha hänt?
Hej Lars och Gott nytt snart.
Nu kör jag ju Mac och har inte stött på det problemet. För mig har programmet fungerat perfekt utan att krascha. Var också betatestare av senaste programvaran och hade inga större buggar att rapportera.

Har fortfarande kvar LR/PS och Capture One. Fast när jag måste göra mer än där jag får till det i LR så är On1 det jag tar till.
Vad gäller Fuji tycker jag för vissa bilder att Capture One 12 är klart bättre.
 

alfin

Aktiv medlem
Hej Lars och Gott nytt snart.
Nu kör jag ju Mac och har inte stött på det problemet. För mig har programmet fungerat perfekt utan att krascha. Var också betatestare av senaste programvaran och hade inga större buggar att rapportera.

Har fortfarande kvar LR/PS och Capture One. Fast när jag måste göra mer än där jag får till det i LR så är On1 det jag tar till.
Vad gäller Fuji tycker jag för vissa bilder att Capture One 12 är klart bättre.
Hej Mats och Gott Nytt År till dig med!

Jag har verkligen försökt utvärdera ON1 Raw 2019 och min slutsats är att vill någon ersätta LR med något annat, så är ON1 Raw det bästa alternativet.

Själv kommer jag inte att byta från Capture One Pro. Jag tycker fortfarande att Capture One renderar råfiler bättre än LR, Luminar, ON1 och andra, men de senaste prishöjningarna från Phase One, gör att potentiella LR-konvertiter gör bäst i att utvärdera andra alternativ. Och där tror jag ON1 Raw står sig alldeles utmärkt.
 

johlie

Aktiv medlem
Så, forumister,

efter att ha börjat fota digitalt måste jag nu ta steget in i den digitala efterbearbetningsprocessens värld. Har spanat en del på C1, och testat v.11. Tycker programmet är rätt intuitivt och trevligt. Dock rätt dyrt, även med den rena Fuji-versionen, i alla fall om man räknar med att uppgradera till varje version. Gillar detta med lager, hur man hanterar förändringar separat på det viset, det känns som att man har bra kontroll.

Så har jag börjat spana litet på On1 nu. Det verkar också vara ett kraftfullt och lättarbetat program. Läste något om att programmets skärpningsverktyg dock är implementerat i motorn och kan ställa till med litet saker man inte kan ändra på själv, kan detta stämma? Vidare undrar jag hur arbetet med lager fungerar?

Övriga insikter om skillnaderna mellan programmen, fördelar/nackdelar? Än så länge plåtar jag mest porträtt (ej studio) och allmänna foton i vardagen och på fritiden. Så inget mycket avancerat, men vill ändå ha möjligheter öppna, man kan alltid behöva bra klon- eller lagningsverktyg.

Har On1 något slags DAM-funktion? Har nu inget system alls på mina bilder …

On1 gör ju reklam med att man köper programvaran och sedan äger den för alltid, men samtidigt ser jag ju att det kostar att uppgradera till senaste även om man äger 2018-versionen.

Är det alltså så, för både On1 och C1, att man måste köpa upp sig varje år, om man skall ha det senaste? Då är det ju nästan som en prenumeration ändå.
 

bjorso

Aktiv medlem
On1 gör ju reklam med att man köper programvaran och sedan äger den för alltid, men samtidigt ser jag ju att det kostar att uppgradera till senaste även om man äger 2018-versionen.

Är det alltså så, för både On1 och C1, att man måste köpa upp sig varje år, om man skall ha det senaste? Då är det ju nästan som en prenumeration ändå.
Att ON1 vill ha betalt för uppgraderingar är ju inte så konstigt, de måste få inkomster för att kunna fortsätta. Skillnaden mellan 2018 och 2019 är ju att det är en ny version, inte bara en uppgradering. Däremot håller jag med om att uppgraderingarna till en ny version kostar lite för mycket?

Skillnaden mot en prenumeration är väl att den man redan köpt och betalat för fortsätter att fungera. En prenumeration varar bara till den upphör och programmet blir begränsat efter en viss tid. Att det kan kännas lika dyrt är en annan historia! Men jag föredrar att slippa prenumeration, ingen vän av det?

Jag har använt ON1 nu under en tid och gillar det, saknar inte Adobe på något sätt. Men det beror så klart på vad respektive fotograf jobbar med, för det som jag sysslar med räcker det med råge.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det finns ingen beta av 2019.5 än.
Nu är On1 2019.5 släppt. Har kört betaversioner av denna version ett par veckor.
Programmet blir hela tiden allt mer kompetent. Det är nu snabbt fast det tar tid att låta programmet indexera en disk med runt 100 000 bilder. Ett par dagar och det segar ner datorn om man inte har en väldigt snabb sådan med med många GB.
En god idé är att låta datorn jobba medan man sover.
Det tar ungefär lika tid att göra samma sak med Lr. Fast där kan man inte stoppa processen när man väl startat den. Det kan man med On1 där processen fortsätter när man startar programmet igen.
I denna versionen kan man köra på 2 skärmar samtidigt. Precis som Lr.
Hanteringen av nyckelord har blivit mer genomtänkt och man kan nu hantera dem i hierarkier som i LR.

On1 har många fördelar jämfört med LR och utmanar definitivt LR direkt. Det finns en mycket avancerad migrering från LR till On1 2019.
Verktygen för att redigera raw-bilder är fler och mer avancerade.

Det jag fortfarande inte tycker är så bra är utskrifter till avancerade skrivare. Fast med tanke på hur få som skriver ut själva kan jag förstå prioriteringen.
Den som söker alternativ till LR bör ladda ner och prova On1 2019.5. Att jämföra raw-program är alltid svårt. Man måste se många tutorials och lära sig hantera programmet korrekt.

Jag är ännu inte beredd att överge LR för On1 men nu mycket närmare än jag var för ett år sedan. Det som hindrar mig är mest hur programmen hanterar utskrifter på ett smart sätt. Där leder absolut LR fortfarande.

Här en testbild från Granada . Bilden tagen med Fuji X-H1 och 16-55/2.8 @ 55 mm. Bländare 5,6.
I det här fallet har jag prioriterat upplösning.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/383707/3706781.htm
 

AWid

Aktiv medlem
Har använt nya versionen 2019.5 i går och i dag och delar din uppfattning att det går rejält framåt. Framför allt tycker jag redigeringshistoriken och synkroniseringsmöjligheterna blivit riktigt bra. Håller med om att utskriftsdelen är ganska kass (fortfarande). Själv använder jag min gamla upplaga av LR 6.14 för utskrifter. Det är ganska smidigt att skicka en bild (psd eller tiff) från ON1 till LR.

Smidigt också att ON1 har lagerhantering, blandningslägen, filter och en massa annat smått och gått som man i Adobe-världen måste gå till Photoshop för att få tillgång till.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har använt nya versionen 2019.5 i går och i dag och delar din uppfattning att det går rejält framåt. Framför allt tycker jag redigeringshistoriken och synkroniseringsmöjligheterna blivit riktigt bra. Håller med om att utskriftsdelen är ganska kass (fortfarande). Själv använder jag min gamla upplaga av LR 6.14 för utskrifter. Det är ganska smidigt att skicka en bild (psd eller tiff) från ON1 till LR.

Smidigt också att ON1 har lagerhantering, blandningslägen, filter och en massa annat smått och gått som man i Adobe-världen måste gå till Photoshop för att få tillgång till.
Vad jag också gillar är On1 plus där de hela tiden producerar mycket bra tutorials. Mycket nyttigt om hur man jobbar bäst med On1 fast också sådant som är mer allmänt om fotografering av landskap, porträtt mm. Ofta kurser på flera timmar i flera avsnitt.

Resan med On1 har mycket varit som den jag gjorde för länge sedan med LR.
Tror faktiskt att On1 kan bli bättre än Lr om ännu någon version. När det gäller ren bildredigering tycker jag redan den är det.

Att försäljningen av kameror sjunker kan vara ett hot mot alla också inom bildredigering. Fast vi kan bara följa leveranserna från tillverkarna av nya kameror. Inte se hur många som använder kameror sålda tidigare.
Personligen tror jag att många gör som jag själv och uppgraderar mer sällan. Så man kan fråga sig hur många använder egentligen äldre kameror från före sista månaden och behöver bra program för att redigera sina bilder.
Där har jag aldrig sett någon statistik.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Intressant program som alternativ till Adobe.
Vad jag förstår så om man köper med engångskostnad så finns det inga uppdateringar för nytillkomna kameror i RAW-konverteringen.
Men det får man väl lösa genom att konvertera till DNG i så fall.
Det verkar vara mycket prisvärt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Intressant program som alternativ till Adobe.
Vad jag förstår så om man köper med engångskostnad så finns det inga uppdateringar för nytillkomna kameror i RAW-konverteringen.
Men det får man väl lösa genom att konvertera till DNG i så fall.
Det verkar vara mycket prisvärt.
Helt korrekt. Köper du en licens för ett år får du en stor uppdatering inom det året.
Det har blivit ett väldigt bra program. Bättre än LR när det gäller det mesta.
 

alfin

Aktiv medlem
Vad jag förstår så om man köper med engångskostnad så finns det inga uppdateringar för nytillkomna kameror i RAW-konverteringen.
Helt korrekt. Köper du en licens för ett år får du en stor uppdatering inom det året.
Sorry, jag förstår inte vad ni menar. Om man köper en licens, får man då inte tillgång till andra kameror än de som supportas av den licensen man köper vid tillfället? De dot-uppdateringar som kommer under året innehåller alltså ingen ny råfilssupport? Eller vad menar ni?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Sorry, jag förstår inte vad ni menar. Om man köper en licens, får man då inte tillgång till andra kameror än de som supportas av den licensen man köper vid tillfället? De dot-uppdateringar som kommer under året innehåller alltså ingen ny råfilssupport? Eller vad menar ni?
Fungerar på samma sätt som gamla LR när vi köpte licensen ett år i taget.
 

AWid

Aktiv medlem
Sorry, jag förstår inte vad ni menar. Om man köper en licens, får man då inte tillgång till andra kameror än de som supportas av den licensen man köper vid tillfället? De dot-uppdateringar som kommer under året innehåller alltså ingen ny råfilssupport? Eller vad menar ni?
Jo nya kameror läggs till vid "dot-uppdateringar". På den här sidan kan du se vilka som lades till i uppdateringen som kom i går (2019.05)
 

Johan.76

Aktiv medlem
Hej.

Har jag förstått det hela rätt, att man köper ON 1 1år i taget?? Eller är det en engångskostnad och sen får man alla uppdateringar. Eller måste man betala för uppdateringar också?

Må gott / Johan
 
ANNONS