Annons

Lightroom (svarar inte)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Har en längre tid haft problem med Lightroom. Har ominstallerat datorn, och gjort det mesta jag kan komma på. Oftast kräver programmet 4-6 omstarter innan det vill fungera. Problemen börjar redan när jag ska importera bilderna. Min dator har prestanda som väl täcker kraven för programmet.

Tips någon?
 

Loba

Aktiv medlem
LR härdsmälta 2

Öppna creative cloud , gå till Apps och LR classic därefter till pilen jämte öppna/ hantera/andra versioner och framme. Hoppas det hjälper.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
jag är tyvärr ingen fena på det här.
Det här är väl inte så roligt att höra men på nåt sätt så är inte win10 installationen riktigt bra.
När du säger ominstallerat, vad har du gjort då?
Börjat från scratch med att formatera C-disken?
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej
Har en längre tid haft problem med Lightroom. Har ominstallerat datorn, och gjort det mesta jag kan komma på. Oftast kräver programmet 4-6 omstarter innan det vill fungera. Problemen börjar redan när jag ska importera bilderna. Min dator har prestanda som väl täcker kraven för programmet.

Tips någon?
Om jag förstår dig rätt så fungerar andra program som det skall och de är bara i Lightroom du har problem. Stämmer detta? I så fall tror jag inte att problemet ligger i Windowsinstallationen utan att det är något med din katalogfil eller någon inställning i LR som spökar.

Kan du beskriva lite mer i detalj vad det är som krånglar i Lightroom? Hänger det sig vid någon viss operation eller hela tiden?

Har du kört optimeringen av LR-katalogen? (Edit-Preferences-Perormance)
 

stenp

Aktiv medlem
Hej
Har en längre tid haft problem med Lightroom. Har ominstallerat datorn, och gjort det mesta jag kan komma på. Oftast kräver programmet 4-6 omstarter innan det vill fungera. Problemen börjar redan när jag ska importera bilderna. Min dator har prestanda som väl täcker kraven för programmet.

Tips någon?
Det kan var ett annat program på din dator som stör. Du beskriver att det är problem vid import av bilder, kan det vara ditt antivirusprogram som upptäcker att LRs kataloger ändras, jag har själv varit med om det. Har du någon automatisk molnlagring eller backup som försöker låsa filer hos LR? Om du inte redan gjort det så avinstallera alla program som inte krävs för att köra LR och se om det hjälper.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker man skall vara försiktig med att rekommendera avinstallationer, installationer av andra versioner, ominstallation av operativsystemet tills vi har fått en tydligare beskrivning av hur och när felet yttrar sig.

Om nu problemet är begränsade till LR och datorn i övrigt fungerar normalt, bör felsökningen börja med det som kan göras i Lightroom. Dvs, optimering av katalog, rensning av cache, kontrollera inställningar för Camera Raw Cache etc.

Först därefter bör man leta "externt" - tycker jag.
 

stenp

Aktiv medlem
Jag tycker man skall vara försiktig med att rekommendera avinstallationer, installationer av andra versioner, ominstallation av operativsystemet tills vi har fått en tydligare beskrivning av hur och när felet yttrar sig.

Om nu problemet är begränsade till LR och datorn i övrigt fungerar normalt, bör felsökningen börja med det som kan göras i Lightroom. Dvs, optimering av katalog, rensning av cache, kontrollera inställningar för Camera Raw Cache etc.

Först därefter bör man leta "externt" - tycker jag.
Jag håller helt med. När inte optimeringarna ger resultat så beror förmodlingen beteendet på något utanför Lightroom.
 
ANNONS