Annons

Timanställd fotograf, vad kan jag betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
200-300kr per timme var mer tanken om jag skulle bli anställd hos företaget.

Om jag frilansar och fakturerar blir priset annorlunda har jag förstått. Jag har inte eget företag utan kommer fakturera med frilansfinans.

Men jag är även osäker på om 1000kr/Tim är för mycket för mig som inte har utbildning. Men samtidigt ’försvinner’ ju 50% till avgifter, så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka.
Nej, det "försvinner" inte 50 procent.

Om du tycker att 200 kr är en rimlig timlön (det motsvarar ungefär 33000 kr i månaden) är resten ren matematik.

Arbetsgivaravgiften är 31,42 procent. Du måste alltså lägga på 63 kr på timlönen. Då är vi uppe i 263 kr i timmen.

Semesterersättning brukar beräknas som 13 procent. Det blir ytterligare 34 kr, summa 297 kr i timmen.

Det vore rimligt att lägga på lite för pensionsinbetalningar också. Hur mycket det ska vara beror på lönenivå, avtal osv. Men att höfta till med 10 procent är inte orimligt. Då är vi alltså uppe i en timlön på 330 kr (plus moms) om du fakturerar, för att motsvara 200 kr som anställd.

Tycker du att 300 kr är en rimligare timlön som anställd (motsvarande en månadslön på 49000 kr) bör du alltså fakturera 495 kr i timmen. Plus moms.

Utöver detta kan man förstås komma överens om en ersättning för att du använder din egen utrustning och kanske ett tillägg om/när du jobbar på kvällar och helger.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Frilans F

När du fakturerar med FF får du ut ca 50% av fakturerat belopp (moms ej inräknad). Då är alla avgifter + skatt betalda. Vill du "ha ut" 250 kr/timmen så fakturerar du 500kr + moms i timmen. Svårare än så är det inte.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Frilans

Nej, det "försvinner" inte 50 procent.

Om du tycker att 200 kr är en rimlig timlön (det motsvarar ungefär 33000 kr i månaden) är resten ren matematik.

Arbetsgivaravgiften är 31,42 procent. Du måste alltså lägga på 63 kr på timlönen. Då är vi uppe i 263 kr i timmen.

Semesterersättning brukar beräknas som 13 procent. Det blir ytterligare 34 kr, summa 297 kr i timmen.

Det vore rimligt att lägga på lite för pensionsinbetalningar också. Hur mycket det ska vara beror på lönenivå, avtal osv. Men att höfta till med 10 procent är inte orimligt. Då är vi alltså uppe i en timlön på 330 kr (plus moms) om du fakturerar, för att motsvara 200 kr som anställd.

Tycker du att 300 kr är en rimligare timlön som anställd (motsvarande en månadslön på 49000 kr) bör du alltså fakturera 495 kr i timmen. Plus moms.

Utöver detta kan man förstås komma överens om en ersättning för att du använder din egen utrustning och kanske ett tillägg om/när du jobbar på kvällar och helger.
Hon skulle använda FF. 50% blir då kvar efter skatt och avgifter.
 

ErlandH

Aktiv medlem
När du fakturerar med FF får du ut ca 50% av fakturerat belopp (moms ej inräknad). Då är alla avgifter + skatt betalda. Vill du "ha ut" 250 kr/timmen så fakturerar du 500kr + moms i timmen. Svårare än så är det inte.
Hon skulle använda FF. 50% blir då kvar efter skatt och avgifter.
Min uträkning stämmer. Om du vill fakturera ett belopp som motsvarar en viss lön vid anställning ska du ta den lönen och lägga på minst 50, helst 60-65 procent (för att få med anständig pensionspremie). Detta är kostnadsneutralt för arbetsgivaren och arbetatagaren förlorar inget på det.

När Frilansfinans säger att man få 50 procent kvar har de räknat bort den ganska höga avgiften till Frilansfinans (6 procent på bruttobeloppet) och inkomstskatten. (Eftersom Frilansfinans måste dra av den innan de betalar ut pengar till dig.) Men inkomstskatt ska du ju betala även om du har lön som anställd.

Enligt Frilansfinans räkneexempel är "bruttolönen" (alltså lön före inkomstskatt) 71,5 procent av det fakturerade beloppet. De räknar varken med semesterersättning eller pensionspremier.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men vad tycker ni är en rimlig "första-lön" som frilansare?

Är inte 300kr/tim en ganska bra lön?
En lön (och nu förutsätter jag att du menar lön, inte frilansarvode) på 300 kr/tim motsvarar som sagt 49000 kr i månaden. Det skulle nog de flesta tycka var ganska hyfsat betalt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Då ljuger reklamen

Min uträkning stämmer. Om du vill fakturera ett belopp som motsvarar en viss lön vid anställning ska du ta den lönen och lägga på minst 50, helst 60-65 procent (för att få med anständig pensionspremie). Detta är kostnadsneutralt för arbetsgivaren och arbetatagaren förlorar inget på det.

När Frilansfinans säger att man få 50 procent kvar har de räknat bort den ganska höga avgiften till Frilansfinans (6 procent på bruttobeloppet) och inkomstskatten. (Eftersom Frilansfinans måste dra av den innan de betalar ut pengar till dig.) Men inkomstskatt ska du ju betala även om du har lön som anställd.

Enligt Frilansfinans räkneexempel är "bruttolönen" (alltså lön före inkomstskatt) 71,5 procent av det fakturerade beloppet. De räknar varken med semesterersättning eller pensionspremier.
Det framgår tydligt av deras websida hur de räknar och jag får inte ihop det med vad du nyss skrev.

Läste en gång till och nu tror jag att jag förstår, men vad har detta med saken att göra?
TS sa att hon skulle få behålla hälften när hon använde FF och det stämmer så varför håller du på att tjafsa? Om du inte gillar FF och tycker hon ska göra på något annat sätt så berätta det i så fall så man förstår vad du är ute efter.
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
En lön (och nu förutsätter jag att du menar lön, inte frilansarvode) på 300 kr/tim motsvarar som sagt 49000 kr i månaden. Det skulle nog de flesta tycka var ganska hyfsat betalt.
Du kan inte räkna på det viset. Ingen fotograf är bokad 40 timmar per vecka.

Är de välkända kan de kanske debitera halva tiden.
Egentligen behöver man nog 25 000 kr för ett bröllop och kanske hälften för ett dop.
Skulle jag få samma inkomst som jag hade som Projektledare och affärskonsult skulle jag minst behöva minst 4500 kroner pertimme.
Att vara fotograf i dag är ett skitjobb.
Jag fotar därför bara gratis åt de jag känner.
Med avgrävd kabel kan jag inte ladda upp någon bild.
 

emsems

Medlem
En lön (och nu förutsätter jag att du menar lön, inte frilansarvode) på 300 kr/tim motsvarar som sagt 49000 kr i månaden. Det skulle nog de flesta tycka var ganska hyfsat betalt.

Jag får kolla upp det där bättre, men dom söker en frilansare. Så förstår inte riktigt om det är frilansarvode eller lön.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag hade aktierbolag som främst var för att jag skulle kunna jobba som projektledare och business konsult. Som projektledare debiterade jag 1500 kr per timme plus moms.
Dessutom ofta långt över 40 timma per vecka.
Lite OT, men har inte för så länge sedan sagt upp mitt fasta jobb (och tackat nej till flera andra mycket intressanta fasta anställningar runt ca 80kkr/mån), och kör numera eget nästan exakt så som du beskriver ovan (både samma rater och typ av arbete). Detta även om jag inte fotar bröllop, eller normalt fotar för pengar som sidogrej (kan hända att jag tar något mindre sidouppdrag för att motivera vissa inköp eller om det är något extra kul sådant). Som sagt extremt likt hur jag jobbar idag.

Till TS; tyvärr lite svårt att ge något exakt svar. Tror att det är så att ingen annan än du själv, och dina uppdragsgivare, kan avgöra vilket pris som är rimligt.

Så svårt att värderas andras intressen, kompetenser, erfarenheter, vilja, etc.

Starta med något som fungerar för dig som minimum, och förhoppningsvis så är kunderna beredda att betala det (eller helst lite mer).

Du utvecklas säkert i ditt jobb med tiden och fler uppdrag, och skulle inte förvåna mig om du om tio kanske kan ta det dubbla i timkostnad.

Alla måste starta någon stans, och fundera på vad du kan leva på, och vara beredd att hoppa på och satsa på.

Men, som andra påpekat, räkna med att du med eget bolag får en massa extrakostnader som man måste räkna in (som arbetsgivaren normalt står för), som tex. extra pension, sjukförsäkringar, lönegarantier, etc. Dessutom så behöver man ofta någon form av företagsförsäkring med ansvarsförsäkring för att större kunder skall acceptera dig som leverantör.

Dessutom tillkommer alltid (även om jag debiterar för 100% fulltid) en viss obetald tid utanför normal arbetstid som att ordna kvitton, betala räkningar, skicka fakturor, och annan typ av administrativt arbete (så räkna med viss extra timmar på några kvällar/helger för sådant).

Summa; tänkt inte för snålt (tillkommer mycket extra kostnader som egenföretagare, som kanske inte alla har koll på), men tänk också att detta kan vara en kul möjlighet och karriärstege som kanske inte är fantastiskt välbetalt i början, men som kan ge bättre betalt i framtiden när man utvecklats mer, och även fått mer referenser/nätverk/kunder.
 

ErlandH

Aktiv medlem
TS sa att hon skulle få behålla hälften när hon använde FF och det stämmer så varför håller du på att tjafsa? Om du inte gillar FF och tycker hon ska göra på något annat sätt så berätta det i så fall så man förstår vad du är ute efter.
Jag försöker hjälpa TS med att få svar på sin fråga. Jag har inget emot Frilansfinans och förstår varför många tycker att det är en användbar tjänst.

Men min poäng är att det blir fel om man jämför bruttolön (alltså hela lönen, innan man betalat inkomstskatt) som anställd med Frilansfinans uträkning, som visar nettolönen när man har fakturerat, alltså vad som blir kvar på sista raden efter att man har betalat inkomstskatt.
 
ANNONS