Annons

Problem med Sony A7R IV

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
https://youtu.be/azAqpMAvgNw

Tony Northrup tar upp 5 punkter med A7IV som han tycker mycket illa om, bland annat släpper den på något sätt in smuts på sensorn i sådan grad att jag aldrig tidigare hört talas om det med någon annan kamera. Klagomålen verkar vettiga, har dock ingen egen kamera eller haft i A7-serien, den långa buffringen är väl också ett gammalt problem.
 

afe

Aktiv medlem
Efter att ha slösat dryga 20 minuter av mitt liv på den videon konstaterar jag att han klagar på tämligen uppenbara problem som på intet sätt är nya. Som vanligt med TN handlar det om att jaga tittar för att tjäna pengar.

De fem "allvarliga problem" han nämner är inget nytt för Sony (eller andra kameror för den delen). Att klaga på den förmodligen bästa spegelfria kameran just nu får förstås folk att reagera och starta trådar på FS och andra forum, vilket är precis vad han är ute efter.
 

michaellarsson

Ny medlem
Jag har en A7III och visst blir det en del damm på sensorn.
Men att det skulle vara ett så stort problem håller jag inte med om.
Jag har en Visible Dust borste som man laddar upp innan man använder den, så rengöringen tar ca. 20 sekunder. Under den tiden jag ägt kameran- lite mer än ett år-har jag rengjort med vätska två gånger.
Jag använder kameran dagligen.
 

MVPernula

Aktiv medlem
Har både en A7 och A7ii, både har varit i min ägo i över ett år och trots många objektivbyten har jag aldrig haft dammproblem, oavsett små bländaröppningar.
 
Hej,
Kring eventuella problem som Sony A7R IV har så är jag intresserad hur mycket mer brus den kommer generera pga av fullformats sensor och 61 mp ?
Är det märkbart mycket, alldelens för mycket för att kunna ta långa exponeringar på 5-8 minuter och liknande ? Att bilden blir så "ful" att det inte är värt att korrigera i Photoshop ?
 

Bengf

Aktiv medlem
Sony säger vid frågan om varför inte A7IV fick XQD-kort att vi då hade behövt bygga en lite större kamera, Sony gänget vill inte göra det envisa som dom är, jag tänkte på det rätt så dyra extragreppet, fins det inga möjligheter att kunna använda det maffiga extragreppet för extra kort vid särskilda fotobehov kan man undra, om det tekniskt gick att lösa, inte bästa lösningen kan man tycka, men ändå utöka kamerans användnings område.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hej,
Kring eventuella problem som Sony A7R IV har så är jag intresserad hur mycket mer brus den kommer generera pga av fullformats sensor och 61 mp ?
Är det märkbart mycket, alldelens för mycket för att kunna ta långa exponeringar på 5-8 minuter och liknande ? Att bilden blir så "ful" att det inte är värt att korrigera i Photoshop ?
Recensioner påvisar att det är mer brus än A7R3 men pga upplösningen är trots det detaljrikedomen högre.
Långa exponeringar och brusnivå har mindre med upplösningen att göra. Faktorer som exemplelvis värme bidrar med. Detta ett test jag önskat sett mer av, men tyvärr görs det inte så ofta.

/Stefan
 
Tack Astroscapist,
Eftersom Sony har tryckt in 61mp på en yta för fullformat så får varje pixel mindre ljus vilket ökar bruset jämfört med ex. A7R3 som "bara" har 42mp. Precis som du säger så ökar bruset men kanske är det inte märkbart om jag håller mig till ISO 50-100 vilket jag nästan uteslutande gör. Generellt så fotograferar jag nästan bara med långa slutartider sedan 6-7 år tillbaka så det är viktigt att jag gör rätt kamera val. Det är alltid trassligt att behöva lämna tillbaka något du inte är nöjd med. Hade hoppats på mer recensioner gällande långa exponeringar, 4-8 minuter, med Sony A7R4 kameran men inte hittat något tillräckligt bra ännu.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Eftersom Sony har tryckt in 61mp på en yta för fullformat så får varje pixel mindre ljus vilket ökar bruset jämfört med ex. A7R3 som "bara" har 42mp. .
En kamera brusar inte mer för att den har fler pixlar. Det är den totala sensorytan som avgör hur mycket ljus som fångas och i kombination med sensorns teknik så avgör det hur mycket brus det blir. Visserligen blir det mer brus i den enskilda pixeln om den är mindre, men å andra sidan kompenseras det av att pixeln inte förstoras lika mycket.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det fins väl också risker nu om man envisas med att kolla bilder i 100% med denna 61mp sensor, det har varit vara långa trådar om detta fenomen förr, 24mp tål lite mer förstoring än 42-45mp, förslog man inte att en 36mp sensor skulle man inte gå över 50% ungefär något sådant kommer inte ihåg exakt nu.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Efter att ha slösat dryga 20 minuter av mitt liv på den videon konstaterar jag att han klagar på tämligen uppenbara problem som på intet sätt är nya. Som vanligt med TN handlar det om att jaga tittar för att tjäna pengar.

De fem "allvarliga problem" han nämner är inget nytt för Sony (eller andra kameror för den delen). Att klaga på den förmodligen bästa spegelfria kameran just nu får förstås folk att reagera och starta trådar på FS och andra forum, vilket är precis vad han är ute efter.

Ja, en tråd här med länk till klippet ger ju ännu fler tittar. Jag brydde mig inte om att se klippet, men titeln i sig säger ju något om nivån:
”5 things I HATE: ...”.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo TN blandar och ger ( bra förkortning )- tillhör inte dom allra värsta där ute på nätet i alla fall. tråden gav dock inlägg om sensor rengöring som inte var ovidkommande. Fins inte eller så många köpare av kameran så man gräver lite grann över allt. Nämnde vid ett annat tillfälle Thom Hogan som jag i min enfald uppfattat som ganska så seriös, skriver mycket om Nikon bland annat, så jag trodde han var ambassadör för Nikon, för det tydligen lilla jag läst av honom så skrev han mycket gott om Nikon, tydligen så påstod någon annan att han tvärt om mest smutskastar Nikon av någon anledning fast jag inte har läst det samma.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
https://youtu.be/azAqpMAvgNw

Tony Northrup tar upp 5 punkter med A7IV som han tycker mycket illa om, bland annat släpper den på något sätt in smuts på sensorn i sådan grad att jag aldrig tidigare hört talas om det med någon annan kamera. Klagomålen verkar vettiga, har dock ingen egen kamera eller haft i A7-serien, den långa buffringen är väl också ett gammalt problem.
Jo han har nog gått väldigt hårt åt andra tillverkare också. Nikon fick en ordentlig omgång då har var besviken på att Z7 inte blev en direkt ersättare till D850. Men det hade nog mer med att han verkade gått på Nikons reklamhype lite väl okritiskt och hade väl orealistiska förväntningar på något som då inte ens var 1.0.

Beträffande skit på sensorn så är det ju så att spegellösa saknar speglar som kan skydda mot en del av skiten. Jag utgår från att TS inte byter objektiv utan att vända fattningen nedåt. Skulle också veta vilka objektiv han använt. Möjligen funkar det bättre med objektiv som har intern fokusering än om man använder objektiv som funkar som cykelpumpar. Med sådana borde det finnas en ökad risk att så dammpartiklar sugs in via batteriluckor och fattningar. Han nämnde faktiskt Nikons Z7 och Z6 också och de har väl sensorer av samma typ som Sony så det borde ju inte vara så stor skillnad därvidlag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Efter att ha slösat dryga 20 minuter av mitt liv på den videon konstaterar jag att han klagar på tämligen uppenbara problem som på intet sätt är nya. Som vanligt med TN handlar det om att jaga tittar för att tjäna pengar.

De fem "allvarliga problem" han nämner är inget nytt för Sony (eller andra kameror för den delen). Att klaga på den förmodligen bästa spegelfria kameran just nu får förstås folk att reagera och starta trådar på FS och andra forum, vilket är precis vad han är ute efter.
Jag studerade videon och tycker väl snarast att han i en del fall haft väl stora förväntningar i detta fall, precis som han tidigare hade när Nikon Z7 lanserades. Inte ens en A7r IV är bäst på allt och är heller inte att föredra för precis alla typer av fotografering. Tycker inte generellt att all kritik var grundlös och det är väl OK i sig att man lyfter fel och begränsningar även om det gäller marknadens nu kanske bästa högupplösta FF-hus.

Ska jag lyfta något specifikt som verkligen sänkte Tony N i mina ögon så är det när människan säger rakt in i kameran: "I can´t read manuals" och sedan har mage att klaga på att han inte fattar vad de olika menyvalen är bra för.

#5 Gnällde han på bufferten när han smattrade på så bufferten fylldes helt när han använde A7r IV:an till att ta bilder av någon idrottsmatch. Min kommentar till den besvikelsen är väl bara att han nog valt fel Sony-kamera för det uppdraget. Vilket sportfotoproffs kommer till idrottsevenemang med en 61 MP kamera?? Har inte de valt A9 eller A9 II om de nu hunnit få en istället? Den här kommentaren säger nog mer om Tony än om A7r IV.

#4 Gällde usel "connectivity " och jag är den förste att hålla med om att lösningen med telefonkommunikationen inte är särskilt smidig. Jag använder den aldrig själv. Men åter igen, vem tar en A7r IV till idrottsevenemang? Det finns ju A9 II nu och den har ju det mesta av det han saknar för Sony har ju precis prioriterat detta ett snäpp ytterligare i A9 II. Att slanga 61 MP bilder genom telefoner är kanske inte det mest optimala ändå.

#3 Ingen separat "switch" för video är det inget bra att det saknas för det gör ju att man tvingas frångå metoden man har för stillbilder där man ju kan välja metod A, S, M eller P på ena toppratten. För video måste man göra det i menyerna och det är döknasigt. Konstigt att man inte fixat detta när man haft en helt egen uppsättning "custom"-inställningar för video sedan A7 III kom åtminstone.

#2 Skit på sensorerna är inget helt specifikt Sony-problem men det drabbar uppenbarligen olika och det kan beror på hur man byter objektiv och vilka objektiv man använder som jag redan sagt. Det här är by design och en av de spegellösa systemens svagaste grenar. Det är som med mycket annat - att köra spegellöst har en alternativkostnad och en av de negativa sidorna är att dessa kamerahus är känsligare i detta avseende än DSLR:er.

#1 Menysystemet är vad TN avskyr mest. Han gillar inte att det inte finns touch screen för inmatning av bokstäver och menyval och det tycker jag väl att Sony kunde bjuda på - det tycker även jag skulle underlätta. Även på min A7 III finns partiel touch screen och den aktiveras via C4-knappen by default men den kan inte användas i menyerna. Han gnäller på långa obegripliga menyval - och det kan stämma rätt ofta.

Men en sak ska man kanske ha i minnet och det är att mängden menyval vuxit ordentligt över tid. Min A7 III har säkert dubbelt så många möjliga val som min gamla A7r och världens kanske mest avancerade högupplösta systemkamera har ännu fler. Så oavsett vilka menysystem man bygger och hur man än strukturerar dessa så är säkert bara mängden möjliga val överväldigande för en del. Inte lär det heller underlätta för de som har samma inställning som TN - "I can´t read manuals".

Med det sagt undrar jag varför man köper en kamera för 40 000 spänn eller så och redan på förhand bestämmer sig för att aldrig lära sig riktigt hur den fungerar. Han kunde väl åtminstone ladda ner Gary Friedmans "friendly manuals" för A7r IV när han hunnit få fram den. Jag har säkert köpt en 4-5 av dessa genom åren och det tycker jag varit väl investerade pengar. Istället gör sig TN lätt till åtlöje och framstår som vilken trött kille som helst som tror att man alltid kan killgissa sig genom livet med lite "trial and error". Jag tycker inte den inställningen håller i en profession där man tagit på sig att recensera teknikprodukter som dessa "High Tech"-skapelser ytterst är och ytterst upplysa och vägleda folk i produktvals situationer.

Med det sagt så visar det här rätt meningslösa gnället på menyerna att Northrup inte riktigt tar sitt jobb på allvar. Vem har sagt att det ska vara en räkmacka att recensera avancerade moderna kameror? Han har ju inte ens fattat att man kan rigga sin egen "My menu" och lägga upp precis de menyval man vill ha lätt tillgängliga så att man slipper övrig träskvandring. En kamera som A7r IV är precis som alla andra Sony-kameror väldigt "elektronisk" i sina gränssnitt. Nästan allt kan konfigureras och mycket - inte minst AF - är idag rätt ordentligt automatiserat. En A7r IV kräver att man tar sin tid att konfigurera den.

Om man inte är beredd att lära sig sin kameras funktioner och är beredd att ta den tid som krävs för att konfigurera den som man vill ha den så tycker jag inte man ska gnälla över vare sig menyer och funktioner som man misslyckats med att killgissa sig till, innan man läst in sig på kameran. Förmodligen borde man över huvud taget inte ha en A7r IV.

Det här är dock inget nytt utan så här har vi som jobbat med IT haft det länge när vi t.ex. arbetat med att lära speciellt män hur datormjukvara fungerar och ska användas.
Kvinnor har ofta varit en annan erfarenhet då de ofta varit lite osäkra infor IT men de har ofta haft en helt annan inställning än männen. De har ofta varit ödmjuka med att de inte kunnat och de har dessutom ofta haft en helt annan inställning till att läsa in sig på det man insett att man inte kunnat eller förstått, än många män.

Det är kvinnor som i mycket högre grad läser i Sverige idag än männen. Det tycker jag är synd för det riskerar att bli ett handikapp på många sätt för många fler än Tony Northrup. Det är de som läser idag som blir de verkliga experterna i morgon och det är ingen slump att kvinnorna rinner i en strid ström genom skolsystemen och på allvar håller på att slå igenom i näringslivet just av detta skäl.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo TN blandar och ger ( bra förkortning )- tillhör inte dom allra värsta där ute på nätet i alla fall. tråden gav dock inlägg om sensor rengöring som inte var ovidkommande. Fins inte eller så många köpare av kameran så man gräver lite grann över allt. Nämnde vid ett annat tillfälle Thom Hogan som jag i min enfald uppfattat som ganska så seriös, skriver mycket om Nikon bland annat, så jag trodde han var ambassadör för Nikon, för det tydligen lilla jag läst av honom så skrev han mycket gott om Nikon, tydligen så påstod någon annan att han tvärt om mest smutskastar Nikon av någon anledning fast jag inte har läst det samma.
Jag vet inte om det handlar om dagsform eller om skribenterna är fulla eller bakis men jag reagerade över ett riktigt "rambrott" signerat Ken Rockwell. Jag tycker faktiskt att Rockwell skriver bra ibland men i en recension av Sony A7 III skrev han av någon obegriplig anledning följande om Leica och Fuji:

"Versus Fuji
Fuji cameras are optimized for people photos. If people are your thing, Fujis usually create great-looking skin tones in any light, but Fuji cameras tend to have inferior color rendition for every other kind of subject.

While Sony has come from out of nowhere in 2013 with originally klunky full-frame mirrorless cameras and has made astounding progress each year with genuinely superior cameras each go-round, the saddest thing about Fuji is that their buggy first cameras haven't gotten any less buggy.

Consider Fuji if you're a wedding and portrait photographer, but forget them for everything else."

"Versus LEICA
LEICA is only for the very special people who deserve them. If you have to ask, no, LEICA is not worth it, and actually far inferior even to Sony's oldest full-frame cameras for actual picture taking.

The only good things about LEICA digital full-frame is that they are MADE IN GERMANY, their system uses superior fixed-focal-length lenses and that their manual-focus magnifier tends to time-out as soon as you release the focus ring. LEICA's strength is the supremacy of its lenses and the superior nature of the people who own LEICA. LEICA's digital cameras have inferior performance.

Den länge misstänkte Palme-mördaren Krister Pettersson har ju uttalat en del bevingade ord och hans: "Varför säger folk saker", kan väl passa rätt bra här. :)

Rockwells: "Consider Fuji if you're a wedding and portrait photographer, but forget them for everything else.", känns ju inte helt genomarbetat om man säger så.
 

PMD

Aktiv medlem
Och vad är dina invändningar i sak mot vad Rockwell skrev?
Man bör f.ö. notera att Rockwell inte alltid är helt allvarlig och har en ganska speciell humor (som alla kanske inte uppskattar).

En annan sak att komma ihåg är att Ken Rockwell alltid sparar sina bilder som JPEG i kameran. RAW är onödigt enligt hans uppfattning. Jag håller inte med, men om man ska bedöma hans skrivna alster så måste man avlägsna RAW från ekvationen.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja lyssnade på senaste podden med Magnus och Martin, vilket var en bra och trevlig genomgång, Martin tyckte i alla fall att Sony gjort en ovanlig snabb resa i utveckling och börjat lyssna mera på fotografer ( menysystemet får väl bli nästa förbättring förhoppningsvis )- TN ville ha knappar även på vänstersidan vertikalt som Nikon har, samtidigt vurmar TN mycket för att skärmarna borde vara utvikbara åt sidan, vilket inte påverkas då av monterade blixtrar eller mikrofoner, nu köps väl inte A7RIV av bloggare kanske, men har tydligen blivit på modet i dessa dagar, men borde inte telefonen passa bättre för det.

Fortfarande viktigt med display på ovansidan, standard på yrkes kameror och ger minus när det saknas, A7RIV har en ledig yta där uppe till vänster om EVF:n, vilket vore bäst, rattar, knappar eller display. A9 har en ratt där vilket också ser ut att uppskattas.

Noterar också att Z6 numera har fått extragrepp att tillgå, en kamera som är lite större än A7/A9 från början och ändå lär den höja bekvämligheten med större objektiv, det har ju tidigare varit en konstig ovilja att behöva skruva på extragrepp på Sony, jaha sade man då blir den stor som dom andra. Det bästa som hänt är att Canon/Nikon äntligen släppt spegelfria småbilds kameror, acceptansen för EVF har ökat 100% sedan dess.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
En klar fördel med att alltid fota i JPG direkt i kameran är att han faktiskt kan jämföra färgerna lättare mellan olika system. Förutsatt att hans dator och skärm är vettigt inställda och kalibrerade.

Fota med alla olika system i raw och sedan framkalla i PS eller LR et al låter inte direkt tillverkarens färger och justeringar komma till tals.

Och vad är dina invändningar i sak mot vad Rockwell skrev?
Man bör f.ö. notera att Rockwell inte alltid är helt allvarlig och har en ganska speciell humor (som alla kanske inte uppskattar).

En annan sak att komma ihåg är att Ken Rockwell alltid sparar sina bilder som JPEG i kameran. RAW är onödigt enligt hans uppfattning. Jag håller inte med, men om man ska bedöma hans skrivna alster så måste man avlägsna RAW från ekvationen.
 
ANNONS