Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort Damm&Repor?

Produkter
(logga in för att koppla)

mrberg

Aktiv medlem
Jag håller på o skanna in en hel del äldre foton både negativ och vanliga färgkort..min fråga är om någon vet något bra program för att lätt ta bort damm o repor på dessa?
Jag vet att "klonverktyget" i photoshop kanske fungerar bäst men det är väldigt tidskrävande..har testat Polaroids "Dust ´n scratch remover.. men tycker den förstör lite mycket av bilden.. finns det något annat program eller dyl som fixar biffen och som inte kostar skjortan?

Mvh Christian
 

violator

Aktiv medlem
Vet inte om det finns något bra mjukvara för det. Det som finns i scannrarna för att ta bort dam och repor brukar bygga på att man scannar dom med olika infrarött ljus, dvs lite hårdvara. Resten av scannermjukvaran för diverse fixar går att köpa GEM, men inget för damm och repor vad jag vet.
Kanske enklare att köpa ny scanner med damm och repborttagning?
 

Lasse H

Aktiv medlem
Har du provat filtret dust and scratches i Ps?

Något som jag inte tror så mycket själv på eftersom filtret tycks göra bilderna oskarpa.
 

tobias.e

Aktiv medlem
klonverktyget eller healing brush (plåstret) är de enda alternativ jag fått tillräckligt bra resultat med.

I vissa lägen är healing brush bättre än kloning, eftersom det lite magiskt lappar strukturen men inte färgen. För ytor med gradiationer innebär det att man inte behöver var lika nogrann med att klona från rätt ställe.

Om repan däremot går över konturer och fina detaljer i bilden funkar finlir med klonstämpeln bäst, eftersom ealing brush som sagt var ändrar strukturen.

Det är de knep jag har, men jag hoppas på att bli bräckt med bättre metoder ;-)
 
ANNONS