Annons

frilagda modeller

Produkter
(logga in för att koppla)

the Brave

Ny medlem
Hej alla eldsjälar,
jag har fått i uppdrag att fotografera alla spelare i ett fotbollslag i div 6. Önskemålet är att de ska vara frilgada från bakgrunden, så att man själv kan välja vilken bakgrund som helst.

Tanken är att jag ska fota dem både framifrån och bakifrån så att man får en känsla av att spelaren vänder sig om när man pekar på honom med muspekaren.

Hur lyckas jag bäst utomhus resp. i en studio? Jag skulle bli evigt tacksam om någon av Er kunde tipsa mig om hur man bäst lyckas med detta uppdrag.
Tack på förhand.
 

twmail

Aktiv medlem
hmm...
Om du vill frilägga och ha så lite jobb som möjligt vid datorn så ska du plåta i studio med en bakgrund som krafigt avviker från de färger som spelarna har (inkl. hudfärg,hår). Då är det ju enkelt att frilägga dem.

Lite info.
(visserligen för video men ändå)
The Blue Sreen/ Chroma Key Page

http://www.ihu.his.se/galleri/blandteknik/ck-fs.htm

För bildväxlingen är det ju bara att göra ett OnMouseOver script eller CSS Hover-dito.

//Thomas
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
I studio har du 2 val.
Antingen låter du bakgrunden bada i ljus och bli kritvit eller mörkar du bakdrunden till svart.

Den vita varianten skall helst användas med avskärmning av bakgrundsljuset mot kameran.

Den svarta varianten kräver en lång studio.

Korta skärpedjup.
 

Daniel Hjelm

Aktiv medlem
Mycket beror på vad objektet har för färg och luminans..

Om man väljer en vit bakgrund till en gollfboll så kommer resultatet inte bli så lyckat.. men väljer man en svart (gärna sammet som "suger" ljus) så är det hyffsat lätt att göra en 100%korrekt utskärning..
Detta är ju lumakey som man andvänder..

Men KromaKey så går man på färg i stället, och då är ju grönt dummt om ex:tröjorna är gröna och blått kanske inte är en hitt om de nu är blåa..
så man plockar en pompliment färg (motsatts färg) på bakgrunden och klipper ut den färgen..

När man pratar stillbild så är det ju "bara" att man skär billden med lite marginal emot bakgrunden och klipper ut bakgrundsfärgen med lite fuzz (sudd) så att blänk och liknande blir genomskinligt..

För att få det hela "naturligt" är ju viktigt att ljuset faller likadant i bakgrunden och på objektet.. och finns det ljuskällor i bakgrunden som "borde" synas på objektet kan man ju lägga dit dem..

Min erfarenhet kommer från videosidan, så det finns säkert andra sätt att se på det hela!

Sorry för stavning och sånt!
MVH
Daniel
 
ANNONS